Понад тисячу правок за тиждень: чи запустять депутати пенсійну та медичну реформи?
Другий пленарний тиждень сьомої сесії є вирішальним для ухвалення базових законопроектів для старту пенсійної та медичної реформ, а також для продовження реформ в судовій сфері, децентралізації, охорони довкілля та економічного розвитку.
У вівторок Верховна Рада розгляне в другому читанні проект "процесуальної реформи" – ініційований Президентом законопроект N6232, що містить нову редакцію Господарського і Цивільного процесуальних кодексів, Кодексу адміністративного судочинства та зміни до інших законодавчих актів. Проект передбачає чимало прогресивних змін. Однак значна кількість положень законопроекту, підготовленого профільним комітетом, підвищить корупційні ризики, суттєво погіршить ситуацію із відкритістю судочинства та захистом права на справедливий суд. Експерти РПР закликають народних депутатів не допустити прийняття таких положень, а у разі невирішення названих проблем відправити законопроект на повторне друге читання.
Наступного тижня заплановано розгляд урядових законопроектів N6614 та 6617 в пенсійній сфері. Експерти РПР схвально оцінюють положення щодо модернізації першого солідарного рівня пенсійного забезпечення, закладені в урядовій концепції пенсійної реформи, зокрема, щодо "осучаснення" пенсій, скасування особливих умов нарахування, умов виходу на пенсію, механізму регулярної індексації пенсій тощо. Але повторно наголошують: запорукою успіху всієї реформи є повне впровадження всіх складових накопичувальної системи.
На порядку денному парламенту урядові законопроекти N6327 та N6604, ухвалення яких дасть старт для початку медичної реформи в Україні. Ці законопроекти запроваджують якісно новий механізм фінансування медичних послуг і лікарських засобів, бюджетні кошти витрачаються на оплату послуг наданих пацієнту, а не на утримання медичних закладів, як це відбувається дотепер. Зокрема: 1) встановлюють гарантований державою пакет медичних послуг та ліків; 2) визначають, які послуги будуть надаватися безкоштовно, які за співоплатою, а які повністю буде оплачувати пацієнт; 3) дають змогу лікарям отримувати гідну заробітну плату, відповідно до обсягу наданих послуг пацієнтам; 4) фіксують застосування в Україні міжнародних протоколів лікування та діагностик.
Депутати також мають розглянути два важливі законопроекти, які прискорять реформи у сфері децентралізації, і відповідають потребам місцевих громад:
В другому читанні – Проект Закону N4773 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо добровільного приєднання територіальних громад) ". У Бюджетному кодексі України пропонується визначити, що право на перехід на прямі трансферти з державним бюджетом, крім визначених наразі міст обласного значення, районних бюджетів та бюджетів, об'єднаних відповідно до Перспективного плану громад, мають також об'єднані відповідно до Закону територіальні громади, визнані у встановленому Законом порядку спроможними.
В першому читанні ¬- Проект закону N6466 "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст обласного значення". Відповідно до Методики формування спроможних територіальних громад потенційними адміністративними центрами першочергово є міста обласного значення, які є спроможними. Законопроект N6466 надає можливість територіальним громадам приєднуватися до міст обласного значення без проведення перших виборів на всій території.
У сфері економічного розвитку – в другому читанні – Проект Закону N4685 "Про електронні довірчі послуги", прийняття якого сприятиме: створенню умов для розвитку та функціонування сфери електронних довірчих послуг; вільного обігу електронних довірчих послуг в Україні, а також можливості вільного доступу до електронних довірчих послуг постачальників електронних довірчих послуг, що провадять діяльність в інших державах; пришвидшенню бізнес-процесів та зменшенню операційних витрат на ведення бізнесу; інтеграції України до Єдиного цифрового ринку ЄС.
У сфері захисту довкілля – в другому читанні Проект Закону N6106 "Про стратегічну екологічну оцінку", який в пакеті із вже ухваленим законопроектом N2009а-д "Про оцінку впливу на довкілля", запроваджує європейські стандарти екологічної оцінки, а саме – чіткі та прозорі процедур екологічної оцінки при ухваленні рішень органів влади стосовно планування розвитку територій, із забезпеченням участі громадськості та врахуванням існуючих та потенційних екологічних проблем, у тому числі пов'язаних зі здоров'ям населення.
Ще одним фокусом РПР є ініційовані владою законодавчі зміни до публічного звітування громадських організацій та громадських активістів. 7 вересня у посланні до Верховної Ради Президент заявив, що запровадження електронного декларування для громадських активістів було помилкою і закликав Верховну Раду прийняти його законопроекти N6674 та N6675, що скасовують обов'язкове електронне декларування для учасників будь-яких антикорупційних заходів та, водночас, запроваджують дискримінаційні правила публічного звітування громадських об'єднань та їх підрядників. Експерти РПР закликають Президента України та Верховну Раду України спільно з громадськістю усунути дискримінаційні положення цих законопроектів і ухвалити їх з урахуванням пропозицій громадськості.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.