На захист Hyundai
Нещодавно вернувся з поїздки додому на поїзді Hyundai. Згадався негатив, який був навколо введення поїзда. Під тиском преси поїзд розкритикував Президент. Навіть журнал на борту самого поїзда починається із вибачень за затримки протягом грудня. Вибачився і сам Борис Колесніков і втратив роботу міністра інфраструктури. Тиждень тому один відомий український канал показав окремий фільм про всі проблеми поїзда.
Вищезгадана критика та кадрові зміни дозволяють написати позитивно про новий поїзд без того, щоб хтось міг назвати статтю замовною. Мені нововведений поїзд Hyundai дуже подобається. Вважаю, що та негативна увага, яка була приділена йому з боку преси та громадськості, є не заслужена. Hyundai є значним якісним кроком вперед, порівняно із старим експресом, який обслуговував маршрут Київ-Львів. І ось чому.
Що ми отримали насправді
Справа не тільки в тому, що сам вагон є новий. Змінено всю інфраструктура обслуговування пасажирів. Квитки тепер можна придбати або забронювати через інтернет, при цьому вибрати собі бажані місця.
Персонал поїзду молодий та привітний. По вагону регулярно проходить прибиральниця. У буфеті є смачні ланч-бокси, великий асортимент напоїв та продуктів. Додатково їжу регулярно розвозять офіціанти.
Сам вагон комфортний. Шум та вібрація майже відсутні. Температура у вагоні підтримується стабільна, незважаючи на зовнішні погодні умови.
Комфорт, який забезпечує поїзд Hyundai, дійсно дуже хороший і відповідає найкращим стандартам сервісу у Європі. По швидкості Hyundai не може потягатись із деякими європейськими потягами, вже надто "звивисті" українські колії. Проте, у якості обслуговування український експрес є дуже навіть конкурентним.
Свого часу мені довелось подорожувати на довгі дистанції поїздами Австрії, Британії, Іспанії, Чехії, Польщі. Принаймні по цих країнах можу сказати, що якість перевезення залізницею часто аж ніяк не шоколад. Навіть на нічний старий поїзд соціалістичних часів можуть продати квиток без дати і місця. Результатом цього може бути ніч, проведена стоячи.
Чому Hyundai аж так критикують
То ж чому преса та українці так не злюбили Hyundai? Безумовно, були об'єктивні проблеми із тим, що поїзда затримувались, особливо це було відчутно у грудні. Але технічні проблеми при впровадженні нової техніки не є чимось винятковим. В 2011 Шотландські залізні дороги відклали на півроку впровадження нових потягів через поломки нових закуплених німецьких потягів Siemens. У 2012 нові поїзда компанії Bombardier призводили до значних затримок у Торонто через "баг" у механізмі дверей.
Та й затримки були стандартним явищем для старого експресу Київ-Львів. Майже кожного разу та стара "розвалюха" ламалась і стояла в полі. Це було щастя, якщо старий експрес запізнився лише на півгодини. Бували затримки і на 3-4 години. І попри це, ніколи не чув відгуків від преси типу: "знову зламався цей небезпечний Львівський експрес, коли вже його замінять?".
Об'єктивно впровадження Hyundai цілком можна вважати успіхом, якщо він подарує в першу чергу безпечну подорож, а кількість технічних проблем з часом піде на спад.
Тож не думаю, що Hyundai не злюбили саме через технічні негаразди. Може справа в тому, що він дорогий іноземний, а не "нічим не гірший вітчизняний аналог"? Навряд. По-перше, не вміють все-таки наші заводи випускати поїзда подібної якості. Варто тільки подивитись на багатьох людей які фотографуються біля Hyundai і згодом викладають фотографії у соцмережах. Біля нових українських вагонів подібного ажіотажу немає абсолютно.
По-друге, немає в Україні державного вагонобудівного заводу. "Стаханівський вагонобудівний завод" належить Костянтину Жеваго. Власником "Дніпровагонмаш" вважається Сергій Тігіпко. "Крюківський вагонобудівний завод" належить групі закордонних компаній з Естонії. Власником "Азозагальмаш" був депутат від Партії Регіонів Олександр Савчук, який помер 11 листопада 2012 року. По інформації ЗМІ, долю в його бізнесі "Азовзагальмашу" нещодавно отримав Юрій Іванющенко.
Впевнений, що нові вітчизняні поїзда преса швидко б назвала, наприклад, "вагони Жеваго", і українці із подвійною люттю поносили "покращення" від олігархів.
Вартість поїзда Крюківського заводу – 26 мільйонів доларів, Hyundai – 29 мільйонів доларів. Тобто поїзда Hyundai лише на 11% дорожчі від ціни, яку просять за свій виріб місцеві олігархи. На вартості проїзду купівля іноземних поїздів особливо не відзначилась. Те, що були вибрані саме комфортабельніші закордонні вагони – це якраз приклад турботи про комфорт пасажирів, а не лобіювання особистих інтересів.
Думаю, що Hyundai не злюбили в основному через дві причини. Перша – це хронічна нелюбов та недовіра українці до влади. Імідж будь-кого, хто перебуває при владі, є неодмінно різко негативним. Визнати, що від багатія при уряді можна очікувати чогось хорошого, означає признати, що світ все-таки кольоровий, а не чорно-білий.
Але що може ще більш важливо, Hyundai ламає уявлення українців про те, що щось краще приходить тільки як халява. Hyundai був із самого початку запланований, як самоокупний проект, оскільки фінансувався на кредит Експортно-імпортного банку Кореї. Хочеш хороші послуги – плати. А це для українців дуже часто не прийнятно. Покращення у розумі пересічного українця – це або менша ціна, або краща якість за ті ж самі гроші. Але, на жаль, так не буває. За квитки на Hyundai попросили більші гроші, ніж за проїзд у інших поїздах. Обурення українців більшою ціною було настільки великим, що довелось спеціально скасовувати ПДВ саме для нового поїзду.
Складнощів до неприйняття українцями більшої вартості проїзду додала пам'ять про радянські часи, коли проїзд в потягах був дійсно дуже дешевий. Нещодавно я аналізував що собі можуть позволити пенсіонери порівняно із радянськими часами. Проїзд у поїзді, комунальні послуги (без врахування субсидії) виявились єдиними менш доступними послугами, порівняно із радянськими часами.
Зараз проїзд у другому класі Hyundai в середньому на 70-80 грн. дорожчий ніж у купе нічного поїзду із новими вагонами українського виробництва. Впевнений, що якщо б проїзд коштував однаково, то розкуповували б у першу чергу саме Hyundai. Хоча, навіть із дещо дорожчою ціною пасажирів на експресі не бракує.
Чи можливі нові "Хюндаї"?
Але, нажаль, попри всі плюси Hyundai став символом поганих реформ з боку влади. А це дуже сумно, бо може мати довгострокові негативні наслідки. Україні критично потрібне технічне переоснащення, в тому числі із використанням саме іноземних технологій. Уявімо, що якось на стіл представника уряду ляже проект технічного переоснащення певної галузі. Це може бути проект придбання нових автомобілів швидкої допомоги, пожежних машин, енергозберігаючого обладнання, та ін. Але, пам'ятаючи долю Бориса Колеснікова, урядовець подумає: "А воно мені треба?".
Відтепер політично вигідніше сидіти і не робити нічого, ніж потім приймати критику від реконструкції інфраструктури. Можливо старі технології не комфортні і навіть небезпечні для життя, але, принаймні, до них всі привикли і вони трохи дешевші.