До уваги народних депутатів: 5 причин, чому варто підтримати законопроект 1159
Після декількох зовсім не випадкових попадань законопроекту 1159 в кінець порядку денного пленарних засідань, сьогодні він може бути таки нарешті розглянутий.
Нагадаю, що даним законопроектом передається землі поза межами населених пунктів у власність сільських та селищних рад. Це дає їм право ними розпоряджатись.
Нижче наведено п'ять добрих причин підтримати законопроект. Сподіваюсь даний текст послужить "шпаргалкою", адже практично кожен депутат уже зіткнувся або зіткнеться зі спробами чиновників "завалити" даний законопроект.
Законопроект 1159:
1) Є політично нейтральним. Законопроект був вперше зареєстрований у Верховній раді минулого скликання більше року тому.
Наразі в авторському колективі законопроекту є депутати з більшості фракцій та груп:
Також наразі в опрацюванні апарату Верховної Ради є листи про приєднання нових депутатів із Самопомочі та Радикальної Партії.
Законопроект був підтриманий членами Аграрного комітету ВР незалежно від політичного спрямування.
Мітинги, які могли спостерігати депутати під стінами Верховної Ради на підтримку законопроекту, були без жодних прапорів політичних партій:
2) Має широку підтримку громадськості та професійних кіл. Так, 27 лютого 2015 року, на IV Всеукраїнському аграрному форумі, який відвідали сотні аграріїв, 1159 став лише одним із двох законопроектів, який був визначений делегатами як пріоритетний. Прийняття законопроекту підтримують:
• Аграрний союз України;
• Асоціація фермерів та приватних землевласників;
• Союз птахівників України;
• Українська аграрна асоціація;
• Українська аграрна конфедерація;
• Український клуб аграрного бізнесу.
Даний законопроект є частиною програми Земельної спілки України під назвою "Десять кроків для подолання корупції в земельних відносинах", яка була підтримана Реанімаційним пакетом реформ.
Законопроект підтриманий Міністерством аграрної політики та продовольства України.
3) Є частиною Коаліційної Угоди.
Пунктом 1.2 Розділу ХІ Коаліційної Угоди є:
"1.2. Законодавче врегулювання питань передачі у комунальну власність земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів, крім тих, на яких розташовані об'єкти державної власності (І квартал 2015 року)."
Власне 1159 є єдиним законопроектом, зареєстрованим у Верховній Раді, що виконує даний пункт. Альтернативними законопроектами пропонується передати лише повноваження, що є прямим порушенням Конституції. Законопроект 1159 у повній відповідності із Коаліційною Угодою передає землі за межами населених пунктів саме у комунальну власність.
Передача у власність, а не користування сільрад має дві причини. По-перше, відповідно Статей 116 та 143 Конституції України органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження з управління майном комунальної власності, а відповідні органи виконавчої влади – майном державної власності.
По-друге, передача у власність сільрад гарантує те, що згодом дані землі не будуть передані у статутний капітал земельного банку і йому подібних структур.
4) Є юридично грамотний.
Законопроект вже більше року проходить громадські обговорення, всі слушні техніко-юридичні зауваження були враховані. Ті зауваження, які депутати могли прочитати у висновку ГНЕУ є доволі суб'єктивними та недостатньо аргументовамими. Детальніше роз'яснення по кожному із "зауважень" окремо викладено тут.
5) Сільські та селищні ради готові до його прийняття.
Після останньої бюджетної реформи єдиним джерелом доходів сільради залишився 5% податок на алкоголь та тютюн. Тобто сільради почали фінансово залежати від явищ, з якими намагались боротись.
Наразі 100% доходів від оренди землі і так надходить до сільрад, проте тільки 2,6 млн. га із 10,5 млн. га державних сільськогосподарських земель орендуються офіційно. Надання сільрадам права здавати землі в оренду створить можливість самостійно наповнити їх злиденні бюджети критично потрібними коштами.
Власне, сільради протягом восьмидесяти років, аж до 2002 року успішно розпоряджались землями за межами населених пунктів. Для них дані повноваження – це ще не забуте минуле.
В Україні діє 885 селищ та 10 279 сільрад. Абсолютна більшість з них розташовані на Західній та Центральній Україні, де проживає найбільше сільського населення. Сільські та селищні ради, складаються, як правило, з односільчан. Відповідно, закиди про те, що до них зараз обрана "злочинна влада" є повним абсурдом.
Разом з тим, для заспокоєння активних конспірологів, автори законопроекту готові до компромісу щодо вступу в дію закону вже після проведення нових місцевих виборів.
P.S. Даний законопроект є тестом на те, чи чинні представники влади ставляться з достатньою повагою та довірою до власного народу. Мені не раз доводилось чути натяки навіть від дуже поважних мною людей про нездатність та недолугість сільських рад самостійно розпоряджатись землями. Я переконаний в тому, що кращого власника, ніж того, хто безпосередньо проживає на землі, немає. А щодо недолугості та нездатності працювати, то чинна система призначення чиновників у центральні органи якраз і породжує найбільших невігласів та корупціонерів. Дуже сподіваюсь, що народні обранці таки зможуть подивитись крізь тиск, пропаганду чиновників та упередження, і нарешті повернуть селу те, що поправу йому належить.