28 листопада 2020, 13:20

Активісти, комуністи, комсомольці і Голодомор

Перші з них прийшли в село Комиші нині Сумської області, а тоді – Харківської губернії, 1918 року. Ті, перші, були дикі і жорстокі. Вони сказали, що вони – комуністи, нова власть, і першим ділом змусили церкву заплатити їм за те, що вони її не закриють. А потім у селі почався жах.

Ночами вони приходили грабувати тих, хто був багатший, катувати їх, мучити жінок і дітей.

"Твій прадід, – казала мені та, хто це розказувала, – Його дома не було в ту ніч, вбили його батьків. Вони так кричали там, що сусід кинувся через дорогу, і його застрелили прямо там, на дорозі, як біг".

Люди ночами тікали з хат, ночували в куренях, у садках, у полі, аби не бути в хаті, щоб не прийшли вони – по гроші, по золото.

Потім тих всіх розстріляли, і прийшли нові.

Нові закрили церкву, пограбували її, і розкопали могили, щоб дістати хрести з похованих священників – то ж було золото.

А через пару років почалися суди на куркулями.

Їх судили, звинувачуючи в "гетьманщині" і в змові з антирадянськими силами, зриві "заготовок хліба", підготовці збройного повстання до річниці революції і очікування поставок зброї з Китаю. Господарі всю цю маячню заперечували на суді, але були ті – другі, які прийшли в село, вони свідчили, що так, змова була, китаєць приходив, портрет гетьмана висить у хаті. І в тій же справі підшитий папірець – виплати їм за свідчення, і кожен розписався за те, що отримав скількись там рублів і скількись копійок.

Куркулів судили і вислали на каторжні роботи. Їхні родини – жінок, дітей і старих – вигнали з хат, які одразу забрали собі нові "другі", а ті нещасні пішли в ярок, за село, рити собі землянки, щоб хоч перезимувати зиму. Жили вони там потім багато років. У землянках. З дітьми.

Там вони і голод переживали, коли прийшли треті.

Треті були особливо люті – ні сну, ні спочину, ні вдень, ні вночі. Вдень приходили забирати зерно, "ізлішкі зєрна", як вони це називали. І вночі теж приходили – вночі вони вимагали вже грошей, золота.

"У сусідки, – казала бабця, – в неї, казали, золото було. Вони приходили щоночі, били її, як вона там кричала! А одної ночі вже хотіли застрелити, але вона вирвалась, і один з них застрелив другого, того, що держав її".

Але і треті теж зникли з села, так само, як перші і як другі. Правда, треті зникли не безслідно.

В 1934 і пізніше почали вертатися з каторги ті куркулі, яких забрали в 28-29, приходили, знаходили своїх у землянках, брали на руки малу дочку, цілували.

"Як виріс Іван, – казали, – А де Марія?"

"Тату, це я!" – кричала дочка на руках.

Бо де тих сукенок набереш, ходила в братових штанах.

До 37 року колишні куркулі залишались, працювали в селі, тягли тяжке господарство, витягували село після голоду. А в 37 їх знову забрали. Когось розстріляли, а когось – знову на каторгу. З ними разом забирали і нових "ненадьожних".

І от там, в лагєрях зустрічали вони колишніх активістів, комуністів і комсомольців, що ночами ходили, що золото вимагали, що зерно вивозили, що розбивали печі, щоб не варили їсти, що мучили самотніх жінок, виселених в землянки. Активісти і комуністи стояли в черзі за тюремною баландою.

"Ну, – просили, – Настя... Ти ж нас знаєш... Ти ж Комишів... Насип більше!"

"Нема, – казала Настя, – Ви все забрали".

В підготовці матеріалу використанні розповіді моєї бабці, архівні матеріали, справи з судів над куркулями 28-29 а також 37 років і розповіді пасербиці мого прадіда, Maria Hulewicz з документальної книги "From persecution to freedom" з розповідей її мами, яка жила до війни теж в Комишах.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Активісти, комуністи, комсомольці і Голодомор

Перші з них прийшли в село Комиші нині Сумської області, а тоді – Харківської губернії, 1918 року. Ті, перші, були дикі і жорстокі. Вони сказали, що вони – комуністи, нова власть, і першим ділом змусили церкву заплатити їм за те, що вони її не закриють...

Ветерани Великої Вітчизняної

Я сиділа в архіві СБУ і читала справу. Справа була товста, по одному вбивству комуніста судили шість чоловік. Всі вони на допитах признавались спокійно і щиро, що вступили в УПА, що ходили на збори (збори?) і читали листівки (нащо?) а потім признавались, що вбили "комуніста", прийшли на вечорниці де він випивав, викликали за хату і вбили а труп кинули в річку Устю...

Тернові хустки – на онучі. Про Голодомор

Вона багато любила розказувати про себе. Про те, як батько її шив чоботи, як вона впала з коня, як ходила до школи, як валили в селі церкву і розкопували могли священників, щоб дістати золоті хрести...

Путін не спить

Є така традиція – проводити паралелі. "От в Росії такого-то року було так", ну і в нас теж має бути, як в Росії того року. Ці всі прогнози зазвичай не збуваються, просто потім той, хто писав, тихо не нагадує, що він був говорив...

В Росії зараз відбувається Майдан

Коли я натрапляю на чергову статтю про те, що Росії скоро кінець, уже навіть не серджуся. Це наш інформаційний фон з ранньої весни. "Зелені чоловічки захопили Крим, Росії скоро кінець", "В Донецьку, Луганську і Харкові зворушення, але не бійтесь, бо Росії скоро кінець"...

Що сьогодні святкуємо?

Не треба святкувати – кажуть деякі, це просто день пам'яті, могло б усе закінчитись абсолютно не так, було страшно, дуже страшно. І досі нічого не закінчилось – додають інші...