"Ширка", нова Конституція або мегакоаліція? Що попереду?
Нещодавно сайт "Главред", опублікував текст проекту змін до Конституції, який був запропонований Блоком Юлії Тимошенко. На минулому тижні ці ж зміни були детально викладені у статті Сергія Рахманіна у "Дзеркалі тижня".
Які перші враження та про що свідчить попередній аналіз конституційних змін?
Проект передбачає ряд абсолютно правильних положень. Наприклад, норми, які скасовують функції загального нагляду прокуратури, встановлюють більш точний розподіл повноважень між гілками влади, продовжують реформу місцевого самоврядування шляхом створення виконкомів місцевими радами та надання місцевим адміністраціям переважно контролюючих функцій.
Водночас, поряд з цими нормами, необхідно відзначити декілька політичних загроз, які випливають із запропонованого тексту конституційних змін
По-перше, у випадку ухвалення Конституції у редакції, яка запропонована БЮТ, в Україні буде створена двопартійна система.
При чому такий стан речей буде закріплено не законами, а Конституцією України. Адже проект передбачає зниження виборчого бар'єру до 1%, проведення другого туру парламентських виборів, у якому будуть змагатися дві партії, які набрали найбільшу кількість голосів. Переможець отримає гарантовану більшість у 226 голосів і право формувати Уряд.
Вгадайте з трьох разів, які партії в сучасній Україні будуть постійно конкурувати між собою? Зрозуміло, що це буде БЮТ і Партія регіонів. Інші ж політичні сили будуть приречені на роль опозиції, або на роль меншого брата у більшості.
Не впевнений, що сьогодні Україна готова до двопартійної системи. Однак, двічі неправильно закріпляти таку двопартійність конституційно. Загалом, виборча система не є предметом конституційного регулювання. До того ж ситуація може змінитися, а Основний закон повинен бути прикладом правової стабільності.
По-друге, пропоновані зміни призведуть до фактичного встановлення партійної диктатури в Україні.
Це може відбутися, принаймні, за двох причин. Перша – народний депутат України може бути позбавлений своїх повноважень за рішенням керівного органу партії. Друга – протягом 15 днів після закінчення виборів може змінюватися черговість у виборчих списках.
Після таких конституційних змін не потрібно обирати повний склад парламенту, досить обмежитися керівниками фракцій і партій. Адже політики, які мають власну думку, мають мізерні шанси пройти до парламенту.
По-третє, запропонувавши проведення реформи місцевого самоврядування, автори проекту, на жаль, сказали А, але не сказали Б.
Згідно проекту місцеві державні адміністрації будуть займатися переважно контрольними функціями. Разом з тим, тоді незрозуміло, для чого залишати "як клас" районні державні адміністрації.
Ще одна недоречність – місцеві державні адміністрації, відповідно до проекту змін, просто передаються із підпорядкування президента до підпорядкування безпосередньо Кабінету Міністрів, тобто головного органу виконавчої влади. Це, поряд зі створенням виконавчих органів в обласних радах, призведе до двовладдя на рівні областей і загострить там політичну ситуацію.
Це попередній аналіз проекту змін до Конституції України, який начебто буде внесений БЮТ до Верховної Ради України.
Доля цього законопроекту, перспектива його ухвалення залежить сьогодні, як це не парадоксально, не стільки від позиції БЮТ, глави держави або "Нашої України". Вона залежить від Партії регіонів.
Партія регіонів може домовитися з Блоком Юлії Тимошенко, підтримати створення тимчасової конституційної комісії і проголосувати за запропонований варіант змін до Конституції.
На користь такого розвитку подій свідчить закріплення серйозних прав опозиції.
З іншого боку, Партія регіонів може вибрати шлях постійного дратування президента своїми перемовинами з Блоком Юлії Тимошенко, але врешті решт піти на домовленості з секретаріатом глави держави та з "Нашою Україною" і створити широку коаліцію.
Як же будуть розвиватися події і який шлях виберуть "регіонали" – "ширку", нову Конституцію, мегакоаліцію – покаже час.