Кінець адміністративної реформи?
Нещодавно Президент Віктор Янукович затвердив положення про нове Міністерство доходів та зборів. І таким чином остаточно поставив крапку на проведенні адміністративної реформи в Україні.
Нагадаю, що майже два з половиною роки тому назад, у грудні 2010 року влада урочисто проголосила, що кількість чиновників буде скорочена на 30%. Однак, не так сталося, як гадалося: число бюрократів, зрозуміло, не зменшилося, а зросло. Так, наприклад, у січні 2013 року гранична чисельність працівників секретаріату Кабміну була збільшена до 720 осіб, з яких апарат прем'єр-міністра складає 52 працівника. Водночас у листопаді 2012 року прем'єр-міністр Микола Азаров вже збільшував кількість співробітників секретаріату Кабміну на 26 осіб – з 624 до 650 співробітників.
Не вдалося вибудувати і зрозумілу, ефективну та європейську систему урядування. Груднева реформа скорочувала 112 різноманітних органів державної влади до 63 відомств. Але навіть не в цьому справа: передбачалося розділення функцій міністерств, які повинні формувати державну політику у певній сфері, з функціями контрольно-наглядовими та функціями управління державною власністю.
Наразі Міністерство доходів та зборів не лише формує та реалізує єдину державну політику у митній сфері, сферах оподаткування, соціального внеску, а й бореться із злочинністю у цих сферах, ліцензує певні види діяльності та контролює, зокрема роздрібну торгівлю тютюновими виробами. Створення такого міністерства є управлінською помилкою та повністю перекреслює логіку адміністративної реформи.
Все те, що має виконувати міністерство, ледь вмістилося у 73 пунктах положення! Окрім зрозумілих – розробки законопроектів, інших нормативно-правових актів, це відомство видає, наприклад, ліцензії з виробництва спирту та тютюну, здійснює розшук осіб, які здійснили кримінальні правопорушення у сфері оподаткування, митній та бюджетній сферах.
Фактично у нас створений монстр, який тотально контролює ситуацію в економіці. Цей монстр на додаток є і правоохоронним органом, оскільки до його складу передана ще й податкова міліція. До речі, конституційність такого включення органів податкової міліції до цього відомства викликає великі сумніви, адже відповідно до Конституції України загальну структуру, чисельність Збройних сил України, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, визначає Верховна Рада.
Здається у нинішнього напівавторитарного режиму потяг до тотального контролю всього та всіх – в основі його менталітету. Якщо ви думаєте, що це останній владний сюрприз, то глибоко помиляєтеся. Нас також очікує обмеження проведення готівкових операцій (все через картки), загальне декларування доходів громадянами та встановлення відповідальності юридичних осіб (аж до їх закриття).
Отже, що маємо у сухому залишку? Адміністративна реформа завершилася безрезультатно. Натомість, створено Міністерство доходів та зборів, до якого включені органи податкової міліції, – новий орган тотального контролю та тиску на підприємців, який буде намагатися підмінити інші міністерства та й весь Уряд загалом. А підприємцям та громадянам лише залишається готуватися до нових ініціатив влади та захищати свої статки та гідність.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.