Чергове "пакращення" від Азарова, Або навіщо народні обранці допомагають піднімати ціни на паливо?
Нас очікує чергове "пакращення" від Уряду пана Азарова. Нещодавно у ЗМІ з'явилася інформація, що Мінфін готує законопроект, який передбачає різке збільшення акцизу: на бензин – з 198 до 396 євро за тонну, а на дизпаливо – з 46-98 до 92-196 євро за тонну.
Але, напевне, Кабінет Міністрів, злякався масових протестів автомобілістів, які вже вчора провели свою акцію навколо Кабміну. Тому урядовці пішли вже звичним шляхом. Навіщо самим вносити чутливі законопроекти, якщо є депутати. Пам'ятаєте, як це було із сумнозвісним податком на продаж валюти, який вносили не Уряд, і не Національний банк. Сумнівну честь бути автором чергового "покращення" довірили народним обранцям.
Аналогічним шляхом пішли і у питанні підвищенні акцизів на паливо. Вчора у Верховній Раді був зареєстрований законопроект за авторством народного депутата А. Лабунської, який повністю відтворює норми вже згаданого мінфінівського законопроекту. Також парламентар пропонує перерозподілити надходження акцизів до місцевого бюджету. Ідея має право на життя, але ці зміни до Бюджетного кодексу легко відхилити, і тоді залишиться лише підвищення акцизів на паливо.
До чого ж призведе їх зростання? Відповідь проста: до збільшення ціни на паливо у середньому на 1,5-2 гривні, зростання інфляції, оскільки транспортна складова є практично у собівартості кожного товару, та у кінцевому випадку до зростання невдоволення у суспільстві.
Простий розрахунок доводить, що після введення нових акцизів 95 бензин буде коштувати приблизно 1 євро та десять євроцентів за один літр палива. Для порівняння, у Литві один літр аналогічного бензину коштує 1,37 євро, а в Польщі, Хорватії, Румунії, Люксембурзі та деяких інших країнах – навіть, трохи дешевше.
Тобто ціна палива зрівняється з європейською, а от наші заробітні плати залишаться українськими. Напевне, залишиться і українською якість бензину. Адже українські стандарти дозволяють ввозити паливо, "замішане" за рецептами минулого століття. Сам автомобіліст і знаю – чим менше витрати пального, тим воно якісніше. Найкращий доказ різниці у якості бензину в Україні та закордоном – свідчення бортового комп'ютера: при стабільній середній витраті в 10 літрів "на сотню" у Києві, наприклад, у Польщі після заправки витрата стабільно знижується на 1,5-2 літри.
В чому ж причина такої різниці? При імпорті бензину декларують, що на територію України ввозиться найдешевший, наприклад, 80 бензин, за який сплачується мінімальний акциз. Вже тут його за допомогою штучних присадок доводять до 95.
Така схема дозволяє мінімізувати сплату акцизу: піднімай його або ні. Спочатку необхідно примусити нафтотрейдерів сплачувати податки прозоро (ау, Міндоходів?), гарантувати якість палива (ау, Держспоживстандарт?), розібратися зі співставленням якості і ціни нафтопродуктів (ау, Антимонопольний комітет?).
В кінці кінців довести рівень доходів українців до співставного з європейським рівнем, а вже потім говорити про підвищення акцизів.