Від ''совка'' до Європи, або у чому суть пілотного проекту, який реалізовує Мінмолодьспорт
Нещодавно Кабінет Міністрів прийняв постанову про "Про проведення експерименту щодо залучення Мінмолодьспортом національних спортивних федерацій з окремих олімпійських видів спорту до організації і проведення спортивних заходів". З метою реалізації цієї постанови Міністерство також підписало угоди з Федераціями баскетболу України, важкої атлетики, легкої атлетики, стрибків у воду про участь у цьому пілотному проекті.
У чому ж його суть?
За "совка" національні спортивні федерації відігравали роль, скоріше галузевих відділів держспорткомітету. На жаль, ситуація докорінним чином не змінилися і в незалежній Україні. Натомість у всьому цивілізованому світі вся система спорту базується саме на діяльності спортивних федерацій.
Тому суть пілотного проекту, який зараз реалізується, полягає у підвищенні ролі та автономії національних спортивних федерацій. Що це конкретно означає?
По-перше, у рамках експерименту спортивні федерації, які юридично є громадськими організаціями, безпосередньо будуть організовувати спортивні змагання і тренувальні збори, визначати місця їх проведення, затверджувати спортивний календар та склади збірних команд, організаційно забезпечувати їх участь у міжнародних змаганнях.
По-друге, буде якісно змінена система державного фінансування, що дозволить скоротити зайві бюрократичні процедури. Вже не Мінмолодьспорт, а федерації-учасники експерименту будуть визначати конкретний розподіл коштів у рамках державного фінансування. Така децентралізація зніме необхідність щомісячно підписувати сотні відповідних наказів у стінах нашого відомства.
По-третє, збільшення автономії передбачає і більшу відповідальність перед суспільством та владою за кількість завойованих медалей, результати на міжнародній арені, підготовку спортсменів. Під особливим контролем перебуватиме ефективність використання коштів платників податків. Федераціям-учасникам експерименту забороняється використовувати їх на фінансування власного апарату. Ми будемо уважно моніторити ситуацію і звертатися до правоохоронних органів у разі виявлення порушень.
Ще одна наша принципова вимога – максимальна прозорість та публічність, оприлюднення учасниками експерименту всієї звітності в Інтернеті.
Експеримент буде проводитися в період з 1 вересня 2015 р. по 31 грудня 2016 р. Подивимося на практиці, що працює, а що ні. За підсумками пілоту підготуємо необхідні зміни до законодавства. Тоді й інші федерації зможуть приєднатися до нової моделі. Адже сьогодні більшість із них поки що організаційно не готові до самостійної роботи із державними коштами.
Саме тому ми спочатку пішли на пілотний проект, щоб "не нарубати дров". Це особливо важливо напередодні Олімпійських ігор в Ріо-де-Жанейро у 2016 році, де ми очікуємо непоганих результатів. Нам потрібно рухатися вперед дуже виваженими кроками, інакше можна спровокувати крах системи спорту вищих досягнень – чи не єдиної сфери, яка навіть у ці складні часи приносить Україні позитив та яскраві перемоги на міжнародній арені.
Що ж залишиться на долю Мінмолодьспорту, якщо запропонована модель пройде апробацію і буде втілена, як базова?
Профільне Міністерство спорту існує практично в кожній країні Європейського Союзу: Франція, Польща, Чехія, Іспанія, Словаччина, Румунія, Нідерланди, мінспорту федеральних земель Німеччини і т.ін. Ці міністерства розробляють профільні законопроекти, створюють сприятливі умови для розвитку спорту, визначають пріоритети бюджетного фінансування.
Саме такою буде роль Мінмолодьспорту в Україні згідно з європейською моделлю відносин держави і спорту, запровадження якої передбачено у Дорожній карті реформ. Адже жоден чиновник ніколи не стане експертом в усіх спортивних дисциплінах. Що саме потрібно спортсменам та їх тренерам з певної дисципліни – набагато краще знають ті, хто з ними безпосередньо працює.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.