16 червня 2021, 12:21

Чому СБУ, реформована за прикладом Заходу, не буде ефективно працювати в українських реаліях?

Сьогодні Парламентський комітет розглядатиме як невідкладний оновлений законопроект про Службу безпеки України. Запропонована реформа СБУ не відповідає умовам безпекового середовища, тобто, умовам війни, яку де факто веде Україна. І ось чому.

1. Розробці закону про СБУ, як і решти законів безпекової сфери, мав би передувати всебічний аналіз загроз безпеці України. З розрахунками, моделюванням і прогнозом. На підставі цього аналізу й має відбуватися побудова відповідних органів. Таким аналізом, звісно, не можна вважати ст. 19 Стратегії нацбезпеки України, яка була затверджена президентом 14 вересня 2020 року.

Разом з тим, ст. 45 згаданої Стратегії визначає досить широке коло завдань, які мають вирішити спецслужби, правоохоронні та розвідувальні органи для забезпечення безпеки держави. Тобто, під ці доволі місткі завдання мають бути сформовані відповідні спроможності цих органів, в тому числі й СБУ.

2. Найефективнішим механізмом контррозвідувальної діяльності, який лишається актуальним й у цифрову епоху, є створення агентурного апарату. Саме він дає можливість ефективно вирішувати завдання контррозвідки. Для довідки: у СРСР, в умовах "холодної війни" із Заходом, в КДБ була "негласна рознарядка" – в середньому, мало бути 1 джерело на 5 осіб трудового колективу. Один офіцер КДБ керував, в середньому, 10 джерелами. Тобто, навіть якщо відійти від цих кількісних показників часів радянської практики, чисельність СБУ в умовах "гарячої" війни з РФ має бути хоча б в півтора раза більшою, ніж запропоновано.

3. Передача ВКР до МОУ. Безглузда ідея. Уявімо собі, що нині Таран мав би власну, йому підпорядковану контррозвідку. Це було б просто зведення рахунків.

4. За модель реформування СБУ взято західні країни. Але більшість з них є членами НАТО, а ті, які не є, оточені країнами НАТО. Крім того, "успішність" західних спецслужб в період активізації Росії після 2008 року викликає великі сумніви. Численні політичні вбивства (замахи), скоєні російськими спецслужбами на території Європи, підриви складів в Чехії, політична корупція європейських чиновників та лідерів громадської думки, що підживлюється РФ. Все це навряд чи є прикладом успішної роботи західних контррозвідок – прикладом, який слід беззастережно наслідувати.

5. Кадрова проблема. Зрозуміло, що високий вступний конкурс в академію СБУ обумовлений, головним чином, бажанням випускників як найшвидше монетизувати набутий ними адміністративний статус. Тому, реформа СБУ в контррозвідку нового типу має полягати у виводі поза штат всіх її співробітників та повному кадровому перезавантаженні (чимало чесних і досить професійних співробітників звільнено в запас, у тому числі керівного складу). Відбір мають здійснювати особи, які мали реальне відношення до контррозвідки й здатні оцінити роботу як рядового співробітника, так і керівного складу. А все дуже просто. Приходиш у будь-яке оперативне управління й знайомишся з трьома речами в роботі підрозділу контррозвідки: кількість та якість агентурного апарату, інформація, яка отримана від нього та її реалізація, а також витрати оперативних коштів. От і вся формула оцінки якості роботи. Приблизно те саме й стосовно підрозділів ОТЗ.

6. Щодо демілітаризації. Незрозуміло, чому СБУ, яка здійснює контррозвідувальне забезпечення військових формувань, має бути демілітаризована. Статус військовослужбовця набагато вагоміший в суспільстві, ніж держслужбовця, і цей статус надає більше пільг. Крім того, військовослужбовець не працює, а проходить військову службу в межах таких правових понять, як "військова дисципліна", "військовий обов'язок" та "військова присяга"; його життя та, навіть, вільний час, регламентовані статутами (а не лише КЗПП – 18.00 – "море на замок"). Статути мають чіткіші трактування своїх положень та накладають відповідні зобов'язання й відповідальність.

7. Звісно, що в умовах нашої бюрократизації та корупції СБУ має зберегти за собою право досудового слідства за статтями, які належать до компетенції контррозвідувального органу. Особливо, в умовах, де факто, війни. Позбавлення цих функцій не дозволить СБУ діяти оперативно та вести повноцінну розробку виявлених потенційних джерел іноземних спецслужб.

Ключовий момент. Досвід створення "нової" поліції, НАБУ та ДБР говорять про те, що треба докорінно реформувати ВСЕ суспільство, а не намагатися, як більшовики, побудувати комунізм в одній, окремо взятій країні. Цього не трапилось, як і не вийшло з НАБУ чи ДБР "непримиренних борців з розкраданням соціалістичної власності". Незважаючи на дуже пристойні зарплати.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

"Визнання ОРДЛО": чого чекати від Путіна і на що сподівається Зеленський

Звернення Держдуми до президента Росії Путіна, яке ще в січні було ініційовано комуністами, а вже направлене йому на підпис, проливає деяке світло на ті події, які ми спостерігали довкола України з кінця листопада...

Черговий ''Гетьман'' піднімає Армію з колін. Або виступ Зєлєнського в Раді

Відчуваю, що скоро в ОП треба буде вводити окрему посаду – перекладач із зеленської на загально людську. Той спіч, який ми сьогодні почули, більше схоже на марення, ніж на повноцінну промову Верховного Головнокомандувача...

Стан українського оборонно-промислового комплексу та війна з Росією: диверсія чи саботаж?

Минулої суботи взяв участь у дуже корисному та своєчасному заході – національному круглому столі "Єдність народу. Захист демократії. Безпека держави", організованому в рамках Київського безпекового форуму...

Оборонний бюджет та депутатські субвенції

Враховуючи зростання напруженості на кордонах України, наша держава має терміново вживати заходи щодо посилення свого оборонного потенціалу. Попри бадьорі заяви чинної влади про нашу готовність до будь-яких сценаріїв, нам вже зараз необхідно шукати додаткові ресурси всередині країни для збільшення оборонного бюджету...

ДОЗ-2021: Рахункова палата проти Міністерства оборони

14 вересня Міністерство оборони України оприлюднило на своєму сайті заяву щодо інформаційної кампанії навколо виконання Державного оборонного замовлення...

"З бліднажа за ґрати": історія про тих, хто не зламався

Буває, на життя людини випадає важке випробування. Деяким "везе", і таких випробувань у їхньому житті декілька. Є чоловіки, яким у вік тіктоків, Грет Тунберг і всього "прогресивного" довелося пройти через вічні Війну і Тюрму...