Чи потрібне Україні власне суднобудування?
Я вже писав про історію з банкрутством і розпродажем майна Чорноморського суднобудівного заводу разом з недобудованим корветом "Володимир Великий". Але хочеться зупинитися на ній детальніше, бо вона виглядає дико поруч з нещодавно підписаною угодою між Україною і Туреччиною про побудову двох корветів класу Ada. З українського боку підрядником виступить миколаївський завод "Океан", а на фінансування будівництва виділять 3,8 млрд грн.
Миколаївський завод "Океан" надзвичайно схожий на Чорноморський суднобудівельний завод – обидва вони були у власності російського олігарха Вадима Новинського і станом на 2018 рік знаходилися в стані банкрутства і ліквідації.
Новинський запустив процедуру банкрутства ЧСЗ ще у 2014 році, а ініціатором банкрутства ЧСЗ стало ПрАТ "Балаклавське рудоуправління", яке так само було підконтрольне Новинському. Тобто, у 2014 році РФ з одного боку розв'язала збройну агресію, а з іншого боку продовжувала економічну агресію руками Новинського – провадження у справі про банкрутство було порушене в лютому 2014 року Господарського суду Миколаївської області, а у 2015 році той же суд ввів процедуру санації ЧСЗ.
Незадовго до того Новинський почав гробити й "Океан" – 1 листопада 2013 року Господарський суд Миколаївської області в рамках справи про банкрутство ухвалив розпочати процедуру ліквідації Миколаївського суднобудівного заводу "Океан". Так само Новинський перетворив на банкрута Херсонський суднобудівний завод у 2016 році.
Закономірно, що всі суднобудівні заводи, що перебували у власності компаній Новинського, банкрутували. "Океан" врятувало лише успішне проведення аукціону – завод був викуплений за 122 млн 195 тис грн 4 серпня 2020 року. Південно-Західний апеляційний господарський суд підтвердив законність публічного аукціону з продажу цілісного майнового комплексу ПАТ "Миколаївський суднобудівний завод "Океан", що відбувся в грудні 2018 року. Новий власник виплатив більше 100 млн грн на погашення боргових зобов'язань. Сьогодні цей завод працює. На замовлення нідерландської компанії Eurobulk завод побудував дві баржі, відремонтовано буксири "Очаків", "Ізмаїлець" і "Зюйд", сухогруз "ALICE". Виконано контракти з виготовлення несучих металоконструкцій для Шулявського шляхопроводу в Києві, для моста на київській Володимирській гірці та моста через річку Сіверський Донець у Станиці Луганській.
А що ж з Чорноморським суднобудівним заводом? Процедура його банкротства завершилася цього року реалізацією майна на суму 151 461 201 грн. І це при тому, що влада публічно розповідала, як і коли має бути завершене будівництво Володимира Великого, яким займався ЧСЗ!
У вересні 2019 року стало відомо, що Департамент військово-технічної політики, розвитку озброєння та військової техніки Міністерства оборони України, за дорученням президента України почали працювати над поновленням Державної цільової оборонної програми будівництва кораблів класу "корвет" проекту 58250. Фахівці департаменту порахували, що добудова "Володимира Великого" коштувала 7,7 млрд грн і за умови стабільного фінансування мала закінчитися до кінця 2023 року. Безумовно, це у 2 рази дорожче за вартість одного корвета Ada, на який заклали 3,8 млрд грн. З іншого боку за даними Українського Союзу промисловців і підприємців виробництво чотирьох необхідних ВМСУ кораблів за програмою "Корвет" проекту 58250 дало б змогу залучити до роботи понад 10000 працівників у різних галузях ОПК на 8-9 років.
Якщо вище державне керівництво прийшло до висновку, що добудова "Володимира Великого" нерентабельна, то так і треба було сказати, а не мовчки дивитися на розпродаж Чорноморського суднобудівного заводу. Тим паче, що його можна було врятувати, адже борг заводу був не набагато більше за врятований завод "Океан" – трохи більше 122 млн грн, а кошти, отримані від реалізації майна, були спрямовані на погашення заборгованостей. В цілому, кредиторам Чорноморського суднобудівного заводу виплатили 151,4 млн грн. Як бачите, різниця невелика.
Хіба держава, яка реалізує багатомільярдний інфраструктурний проект "Велике будівництво", не могла виділити кошти на порятунок Чорноморського суднобудівного заводу? Чому його не повернули до державної власності? Чи у нас з'явилася нова закрита державна програма підтримки турецького суднобудування?
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.