4 жовтня 2021, 14:08

Коронавірусні закупівлі зараз містять більше ризиків, ніж навесні 2020

Замість скоротити перелік того, що можна купувати за прямими договорами, останні зміни в Закон лише заплутали правила.

Наша країна не була готова до боротьби з COVID-19, як і більшість країн світу. Навесні 2020 року лікарні стикнулися з дефіцитом засобів захисту, ліків і обладнання. При цьому часу було обмаль, а усе це потрібно було вже зараз.

Тоді Transparency International Ukraine підтримала виведення закупівель для боротьби з коронавірусом з-під дії Закону "Про публічні закупівлі". До Закону внесли зміни, щоб певні товари, послуги і роботи, перелік яких визначив Кабінет Міністрів, можна було купити за прямими контрактами.

Загальна користь від ковідних закупівель у перші місяці коронавірусу все-таки переважала над усіма ризиками. Попри те, що деякі замовники одразу почали зловживати новими правилами, лікарні могли купувати все необхідне, запасалися і ринок поступово приходив до норми.

Приблизно через рік – навесні 2021 – ціни остаточно стабілізувалися.



Водночас деякі замовники почали послуговуватися конкурентними процедурами буквально за кілька місяців після початку пандемії – купувати через аукціони на Prozorro. Зокрема у такий спосіб деякі з них стали придбавати ті самі маски. І це дозволило суттєво знизити вартість.



Робимо висновки: деякі замовники навчилися планувати свої закупівлі для боротьби з COVID-19 і купувати на аукціонах. Відповідно вже тоді можна було починати поступове повернення коронавірусних закупівель у конкурентне поле. ТІ Україна закликала це зробити ще восени минулого року.

Однак замість скоротити перелік того, що можна купувати за процедурою COVID-19, депутати створили нові заплутані правила з новими корупційними ризиками.

У липні Верховна Рада ухвалила закон, який розділив закупівлі COVID-19 на три сценарії:

Ліки можна купувати напряму, однак лише з переліку, який Кабмін мав ухвалити протягом місяця, проте ледь ухвалив за два.

Будь-які товари з визначених категорій теж можна купувати напряму:

вакцини і медичні вироби для вакцинації;

імунобіологічні препарати;

розхідні матеріали;

медичне обладнання для ковідних лікарень;

системи постачання медичних газів.

Водночас для них переліку не передбачили. Тобто лікарня може без тендерів купувати будь-яке обладнання на будь-яку суму.

Третій сценарій – решту закупівель для боротьби з COVID-19 можна проводити як спрощені. Спрощені – це торги, які відбуваються, навіть якщо на них прийшов лише один учасник. Тоді замовник може одразу підписати договір. Якщо ж пропозицій більше – відбудеться аукціон.

У чому ж корупційний ризик? Замовники ніяк не обмежені у тому, що їм може знадобитися для боротьби з коронавірусом. Можна в обґрунтуванні написати, що хоч будівництво доріг потрібне для протидії COVID-19 – і купувати за спрощеною процедурою. А вона має багато недоліків: зокрема її не можна оскаржити, а Держаудитслужба не має права моніторити такі закупівлі. Отже, там можна прописати дискримінаційні вимоги і придбати за завищеними цінами. А ймовірність понести за це відповідальність буде мізерною, бо робота правоохоронців залишає бажати кращого.

Як це виправити? Єдиний шлях – знову внести зміни у Закон "Про публічні закупівлі" і зобов'язати Кабмін ухвалити окремі переліки того, що для боротьби з COVID-19 можна купувати напряму без аукціонів, а що – за спрощеними.

Трансперенсі Інтернешнл Україна закликає депутатів якомога швидше розробити відповідний законопроєкт і врегулювати ситуацію.

powered by lun.ua

Коронавірусні закупівлі зараз містять більше ризиків, ніж навесні 2020

Замість скоротити перелік того, що можна купувати за прямими договорами, останні зміни в Закон лише заплутали правила. Наша країна не була готова до боротьби з COVID-19, як і більшість країн світу...

Завдання із зірочкою: антикорупційні домовленості Зеленського і Байдена

Незалежність і спроможність антикорупційної екосистеми – ось що я прочитав у стратегічному документі-зобов'язанні, підписаному президентами Україна та США...

Незалежність і декорупція: зупинятися не можна

30 років ми – незалежна держава, яка вчиться вибудовувати таке бажане століттями самостійне життя без пресованої офіційної любові "старшого брата"...

П'ятниця 13-те: на директора БЕБ комісія пропонує Мельника, Горбаля і тихого прокурора Ковчі

У це важко повірити, але сьогодні комісія всього за один день провела 12 інтерв'ю з кандидатами на майбутнього очільника Бюро економічної безпеки...

Рада-5. (Не) встигнути все

Останні пів року роботи парламенту були схожі на емоційний серіал, кожна серія якого могла отримати найнесподіванішу кінцівку. Пропоную чесно і коротко – про результати, досягнення й очікування роботи народних обранців IX скликання...

Небезпечна радість: відставка Авакова

Аваков іде у відставку. Це не заява чи заклик громадськості, а факт – Арсен Борісич написав заяву про звільнення. Здається, про жодного міністра ніхто й ніколи стільки не говорив...