Сергій Дацюк Філософ

НИНІШНІ ВИБОРИ ТА ГРОМАДА

07 листопада 2018, 08:28

В самому наративі нинішніх виборів криється жорстка помилка. Якщо ви на найближчі президентські вибори знаходитесь всередині персонального вибору "Юля, Володя, Петя, Толя, Юра, Олег, Слава" чи у його скороченому варіанті "Юля чи Петя", ви вже програли.

Це не вибір, бо ніякого вибору на цьому рівні немає. Неможливо вибирати між персональними медіа-образами, створеними всередині олігархічних мас-медіа. Завдання олігархічних мас-медіа – відволікти нашу увагу на спотворений порядок денний, на фейковий вибір між однаково пасивним з боку громадян спогляданням за боротьбою владних персон.

Ситуація могла би змінитися, якби участь громадськості у випрацюванні кожним кандидатом у президенти програми реальних змін була би ядром їх медіа-образу, була би основою порядку денного в Україні, головною структурою публічної політичної комунікації. Але в тому то і проблема, що олігархічні медіа нізащо не будуть це робити.

Звичайно можна сказати, що справа не у випрацюванні кандидатами програми реальних змін, а у тому, хто з них і як буде ці зміни впроваджувати. Тим не менше майбутнє впровадження змін теж можна спрогнозувати за вже наявними ознаками під час самої виборчої кампанії:

- чи достатньо потужна програма або стратегія представлена кандидатом;

- чи створено команду кандидата, де професіонали покривають всі ключові напрямки для виконання цієї програми:

- чи ця програма та стратегія кандидата дійсно дозволяє вирішити ключові проблеми нинішньої кризової ситуації та війни в Україні;

- чи достатньо громадськість залучена до випрацювання програми кандидата, наскільки багато представників громадськості включені у команду кандидата.

Адже переломити нині існуючу ситуацію кризи громадської довіри до політичних лідерів є одним з головних завдань нинішньої виборчої кампанії. Відтак і телебачення, і офіційний владний дискурс будуть всіляко намагатися відволікти увагу громадськості від цих питань і переорієнтувати суспільну свідомість на такі основі негативні тези:

1. Вибираючи між кандидатами, ви вибираєте між різними групами олігархів чи навіть окремими олігархами (всі кандидати продажні, всі працюють на олігархів, тому хай буде так, як є – збереження олігархічного консенсусу невідворотнє).

2. Вибори нічого не змінюють, і майдани нічого не змінюють, тому сидіть і не рипайтеся (посіяти безнадію, апатію, зневіру, знизити громадську активність антивладних кандидатів).

3. Жодній виборчій програмі вірити не можна, тому що вони не виконуються (закцентувати увагу на персоні кандидата, уникаючи розмови про його програмні наміри).

4. Представники команди кандидата продажні, тому вірити їм не можна (каналізувати громадську підтримку кандидата, дискредитувати його експертів та симпатиків).

Мова сьогодні йде про те, що нинішня олігархічна влада, здійснивши контрреволюцію в квітні 2016 року, розгорнула безпрецедентну війну проти громадських активістів, проти громадської політичної активності, проти громадського дискурсу, який повністю заблоковано на телебаченні.

Особливо негативним явищем зараз є знецінення ролі громади, громадського дискурсу та критики з позиції громади в публічній політиці, зокрема на телебаченні. Жорсткій, брехливій з елементами фейку критиці піддаються ті політики, які намагаються залучати громадські рухи та структури і спиратися на них в своїй політичній діяльності.

На цій по суті громадянській війні, яку приховано веде нинішня влада, є реальні втрати серед громадських активістів. Справа дійшла навіть до створення тимчасової слідчої комісії у Парламенті, але, скоріш за все, системного аналізу та політичних висновків ми від неї не дочекаємося. Адже мова тут іде не про окрему смерть громадської активістки Гандзюк, а про системне явище репресій олігархічної влади проти громадських діячів.

Успіх нинішніх президентських виборів буде залежати від того, наскільки громадському консенсусу вдасться перебороти олігархічний консенсус, нав'язати свій порядок денний через громадський активізм та соціальні мережі, запропонувати формати різного типу публічних угод громади з кандидатами в президенти, публічно здійснити вплив на зміст передвиборчих програм кандидатів та на формування команд кандидатів, перевести публічну комунікацію з режиму пасивного споглядання за перегонами персон-кандидатів у режим активної участі та конкуренції їх програм, команд, громадських рухів і громадських угод з кандидатами.

В цьому сенсі мова йде про продовження справи Майдану 2013-2014 років в контексті власне тієї проблеми, яка ставилася весь час відтоді – мало зруйнувати наявну рівновагу олігархічного консенсусу, потрібно витворити позитивну рівновагу громадського консенсусу.

Справжні революційні зміни це створення нової більш складної і більш зорієнтованої на громадянське суспільство рівноважної системи політичних, економічних, соціальних та культурних відносин.

Основна громадська стратегія на нинішні президентські вибори має полягати у наступному.

1. Відновити революційний процес змін в Україні – через Конституцію, зміну політичної системи.

2. Витворити чіткі та довгострокові програми деолігархізації та ліквідації корупції, уникаючи водночас дискурсу про вічну боротьбу з олігархами та корупцією, який нав'язаний нам західними партнерами і підтриманий українською олігархічною владою.

3. Започаткувати економічні зміни, спрямовані та виникнення та розвиток середнього класу, який водночас має проникати в усі монополізовані олігархами та крупним бізнесом сфери.

4. Поставити за мету зміну соціальної структури на користь переваги представникам середнього класу, які самі придумали та роблять свою справу, а не обслуговують олігархат та корупцію, тобто вже в процесі передвиборчої кампанії відновити діяльність соціальних ліфтів, дотримуючись норм чесної конкуренції та персональної шляхетності.

5. Досягти діяльністної єдності серед української громади, тобто вивести громадянські конфлікти за межі громадянського суспільства – проти олігархічної влади, проти агентів російської влади, проти відкритих ворогів на фронті російсько-української війни.

6. За будь-яких умов, за будь-якого спротиву, за будь-яких жертв стимулювати розвиток громадського активізму, громадської ініціативи, громадської участі у всіх цих процесах.

Тобто основним принципом стратегії громади в Україні на нинішніх президентських виборах має стати такий: "громада має бути у виграші після виборів з будь-яким переможцем".

Коментарі — 20
Николай Друцкий _ 09.11.2018 21:58
IP: 35.235.227.---
Александр Мудрый:
Це, напевно, найвлучніший коментар!
Александр Мудрый _ 09.11.2018 00:01
IP: 94.244.158.---
Под данной статьей честнее подписатся -политтехнолог ЮВ Дацюк.Вот аргументы.Главный тезис статьи-В финале будут Петя и Юля.А дальше начинается "философствование".Основной посыл не вызывающий ни у кого сомнения-Украине критически важна деолегархизация.Поскольку привязать к реализации этой задачи Петю невозможно априори.Кто остается?Правильно-Юля.Ну а дальше начинаются рассуждения о критериях на которые должно ориентироватся общество при выборе кандидата.И тут начинается самое интересное.Оказывается главное не то как кандидат собирается реализовывать свою программу,а то как масштабно и всеобемлюще он ее представляет.Дальше больше.Не стоит связывать программу кандидата с его личностными характеристиками,его прошлым.О ком идет речь думаю писать не стоит.Ну и апофеозом философской мысли автора стал последний абзац статьи.ЗНАЧИТ И ПРИ ПЕТЕ МОЖЕТ БЫТЬ ХОРОШО?Вот так дофилософствовался.Или все же основной намек что альтернативы Юле нет.Витиевато закручено,но и люди не лыком шиты.Разберутся.
Anatol Zubenko _ 08.11.2018 10:09
IP: 94.153.158.---
Александр 1:
Всього два зауваження.

- Яка, до біса, програма? Пора вже вийти з дитячого віку і зрозуміти, що теперішніх політиків треба судити не по програмах і не по заявах, а по ділах. Як що діл не було, то і претендувати на посаду президента такий політик не має права – ще рано.

- Пропозиція автора "відновити революційний процес змін в Україні – через Конституцію", це є маразм. Революційні зміни проходять через революцію. А через Конституцію можуть бути прийняти радикальні зміни. Як що суспільство дозріє.
Ключове слово тут:-судити, ...ну і, звичайно, по ділах...
Максим Чарушниковв _ 07.11.2018 21:44
IP: 178.137.160.---
Виборці і громада, і в першу чергу громадські активісти повинні були вимагати в депутатів створення ТСК:
- по панамських офшорах Порошенка,
- по плівках і показах Онищенка,
- по бєспрєдєлу з Саакашвілі,
- по контрабанді на Донбасі,
- і саме головне по імітації війни (по всіх підозрілих обстрілах, бойових діях і спецопераціях на Донбасі після Мінська 2 і тп і тд.)

Тоді б не було ТСК по Катерині.

Всі ці теми глушили в Україні путін-медведчук-ахмєтов-порошенко.
Alex Avdiushkin _ 07.11.2018 21:05
IP: 130.180.209.---
Колись також хворів теоріями. Практика більш об'єктивна. Розбудовувати багаторівневі
ієрархічна організовані громадянські інституції. Тільки надіндивідуальні інституції можуть набувати статусу суб''єкта, що має відповідний ранг сторони конфлікту за владу, єконоиіки інтереси, тощо. Суть не в правильності (для кого?), а в дієвості. Так в партії середнього класу не вірю (не залишилось єконоиіки бази). А в виробничі кластери середнього класу= вірю. І буду наближати.
Елена Величко _ 07.11.2018 19:14
IP: 37.52.242.---
" Започаткувати економічні зміни, спрямовані та виникнення та розвиток середнього класу, який водночас має проникати в усі монополізовані олігархами та крупним бізнесом сфери."
– 1000%- саме це й є основне, що треба робити, КРАЇНА ДЛЯ ГРОМАДЯН, РЕСУРСИ ДЛЯ ГРОМАДЯН, гідне – європейське та більше життя – ДЛЯ ГРОМАДЯН, а це можливо, коли буде сучасне виробництво – підприємництво та сучасна освіта, СУЧАСНИЙ ПЕРЕРОЗПОДІЛ, що саме формує середній клас з освічених та достойних людей, ЩО ЖИВУТЬ У СВОЇЙ ДЕРЖАВІ та мають свої ресурси та достойні доходи для гідного життя, що САМІ СТВОРЮЮТЬ.
Елена Величко _ 07.11.2018 19:10
IP: 37.52.242.---
"Витворити чіткі та довгострокові програми деолігархізації та ліквідації корупції, УНИКАЮЧИ водночас дискурсу про вічну боротьбу з олігархами та корупцією, який НАВ'ЯЗАНИЙ нам західними партнерами і підтриманий українською олігархічною владою.", - (с) -100%- боріться, вбивайтесь, біднійте, а ми тут будемо усе брати, керувати та багатіти, – а ви займайтесь ДЛЯ НАС антикорупцією, щоб ми менше витрачали...
Mike_Kharkov _ 07.11.2018 16:23
IP: 178.137.189.---
"Успіх нинішніх президентських виборів буде залежати від того, наскільки громадському консенсусу вдасться перебороти олігархічний консенсус, нав'язати свій порядок денний через громадський активізм та соціальні мережі"
==
Ну, вот свежий пример "активизма" – участие националистов в создании министерства ветеранов. Кто даст правильный ответ, чего тут больше и откуда ноги растут. То ли это концентрат благородства, то ли стартовая площадка Третьякова для входа в "большую политику" (с отлаженным механизмом дежурного "активизма").
Александр 1 _ 07.11.2018 15:44
IP: 188.163.12.---
САНДРО:
ПАне Олександре, вибачте, але у ВАс постійна помилка- якщо (разом,перевіряйте заміняючи на рос. "если")
Дякую! Буду виправляти.
Mike_Kharkov _ 07.11.2018 14:39
IP: 178.137.189.---
"Якщо ви на найближчі президентські вибори знаходитесь всередині персонального вибору "Юля, Володя, Петя, Толя, Юра, Олег, Слава" чи у його скороченому варіанті "Юля чи Петя", ви вже програли...Ситуація могла би змінитися, якби участь громадськості у випрацюванні кожним кандидатом у президенти програми реальних змін була би ядром їх медіа-образу, була би основою порядку денного в Україні, головною структурою публічної політичної комунікації. Але в тому то і проблема, що олігархічні медіа нізащо не будуть це робити"
===
Так это и бесполезно. В какой форме предлагается " участь громадськості"? мнение "активистов"? электронное голосование? соцопросы?
За 27 лет при помощи периодического участия общественности мы уже построили бастион олигархии. Этим же путем его нельзя разрушить, только укрепим. Нужно качественно изменить "общественность", а это делается сверху новыми правилами, изменениями условий жизни. Но не за полгода.
САНДРО _ 07.11.2018 14:29
IP: 176.115.103.---
B]Александр 1:
Ось тут згоден і додати нічого
ПАне Олександре, вибачте, але у ВАс постійна помилка- якщо (разом,перевіряйте заміняючи на рос. "если")
Індра _ 07.11.2018 14:28
IP: 94.76.81.---
Авторе, ви не додали до вашого списку "Юля, Володя, Петя, Толя, Юра, Олег, Слава" ще ім'я Мішель. А дарма.
Александр 1 _ 07.11.2018 13:21
IP: 188.163.12.---
Всього два зауваження.

- Яка, до біса, програма? Пора вже вийти з дитячого віку і зрозуміти, що теперішніх політиків треба судити не по програмах і не по заявах, а по ділах. Як що діл не було, то і претендувати на посаду президента такий політик не має права – ще рано.

- Пропозиція автора "відновити революційний процес змін в Україні – через Конституцію", це є маразм. Революційні зміни проходять через революцію. А через Конституцію можуть бути прийняти радикальні зміни. Як що суспільство дозріє.
Олександр Миколайович _ 07.11.2018 11:30
IP: 194.44.181.---
Маємо той рідкий випадок, коли я майже повністю згоден з Дацюком і можу до цього лише додати аналогічну власну статтю, яку знаходимо в Інтернеті за словами "ЗА КОГО ЧИ ЗА ЩО ГОЛОСУВАТИ, КОЛИ ОБИРАЄМО МОЖНОВЛАДЦІВ?". До цього варто додати побажання: "Дацюк, якщо можете обійтися словами рідної мови, то не вживайте так багато іншомовних слів!
Yuriy Pavlovich Dotsenko _ 07.11.2018 11:27
IP: 35.235.226.---
тисячі і тисячі людей, і врешті решт проблеми вирішувались. І там мова йшла не про рази, а якісь відсотки погіршення стану трудящих. А у нас влада не зустрічає ніякого більш-менш значущого опору, і може вводити свої тарифи, ротердами і інше. Звісно, що і у профспілковому русі є свої підводні камені, але це шлях, і його треба пройти. Ніхто інший, ніж самі працівники, не створить такий захисний механізм. У нас навіть ті лицемірні радянські профспілки з усією гігантською власністю були зруйновані, розграбовані. приватизовані нинішніми "хазяями життя". Зараз нам треба відновлювати такий механізм, навіть не так – створювати справжні профспілки, які б відсоювали наші інтереси. Це робота важка, на роки, але іншого шляху немає. І це має стати головним вектором розвитку суспільства, незважаючи на призвіща "народних обранців" чи призначених тими ж олігархами керівників виконавчої влади. інакше ми приречені на рабське існування під заколисуючі співи тих, хто раніше нас зрозумів, як треба нами упр
Mike_Kharkov _ 07.11.2018 11:14
IP: 178.137.189.---
"5. Досягти діяльністної єдності серед української громади, тобто вивести громадянські конфлікти за межі громадянського суспільства – проти олігархічної влади, проти агентів російської влади, проти відкритих ворогів на фронті російсько-української війни."
===
Во-первых, нет у нас гражданского общества, есть осколки и проточасти. Поэтому и "активисты" могут быть в лучшем случае выразителями этих частей, в худшем – агентами влияния.
Во-вторых, "проти" – это разрушить, а строить что? В том-то и проблема, что нет плодотворной общей платформы, нет ее выразителя и популяризатора. А охота за агентами рос власти и сакральная война с Россией не могут быть ею, они только вербуют наемников из нас для кого-то.
В-третьих, в который раз. Давайте будем выводить формулы под контролем общественности, на фиг Эйнштейна... Идеи генерируются сверху, а потом их нужно нести в народ, а не наоборот. Т.е., честная и квалифицированная элита таки нужна.
Yuriy Pavlovich Dotsenko _ 07.11.2018 11:11
IP: 35.235.226.---
Для відстоювання власних інтересів працівників, селян, підприємців. а загалом, інтересів народу, необхідно, щоб був механізм, за допомогою якого ці інтереси могли б бути вибороні ізахищені. І це не майдан – сумний досвід ми вже маємо. Історія ясно вказує, що таким механізмом може бути виключно самоорганізація тих самих працівників, селян, підприємців зі створенням своїх потужних і чесних представництв. Такими є в усьому світі профспілки. Ніякі так звані активісти, окремі громадські діячі тощо не вирішать такого завдання. Активістів знищать, куплять чи оббрешуть – ми всі є свідками. Чи не єдина користь від більшовистьского перевороту було посилення та активізація профспілкового руху у всьому світі, і десятиліття, а подекуди і століття безупинної боротьби за свої права врешті решт і привели до того, що жоден капіталіст, олігарх або просто власник виробництва не може не зважати на таку силу. Згадайте, як за спроби підвищити тарифи. пенсійний вік або інше профспілки виводили на вулицю
Volodymyr Tkachuk _ 07.11.2018 10:46
IP: 193.56.148.---
Прочитаймо Липинського, ""Основною різницею України від Москви єсть не мова, не плем'я, не віра, ... а інший витворений віками устрій політичний, інший... метод організації правлячої верстви, інше взаємовідношення верхів і низів, держави і громадянства". Тобто мова про інститути та інституції.
Maryana Shevtsova _ 07.11.2018 09:00
IP: 159.224.232.---
3
Dar Asten _ 07.11.2018 08:52
IP: 35.235.230.---
Браво, пане Дацюк, Ви ставите конкретне завдання не просто боротися з олігархічною владою, а перемогти її. Тільки так можна отримати умови для розвитку України. Як, наприклад, це було зроблено в Польщі: там не було олігархів при владі, тому прогрес був "запланованим".

Про важливість відсторонення олігархату від влади також можна прочитати на моїй сторінці ФБ.
ONLINE
Корупція1192 Україна та Європа974 Aтака Путіна1136 Уряд реформ353 Свобода слова556
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter