Результати саміту Україна-ЄС: безвіз отримав український ліс-кругляк
В обмін на кредит у 600 мільйонів, влада добровільно йде на остаточне знищення українських лісів та тисяч робочих місць.
У результаті боротьби за безвізовий режим, перевагами котрого зможуть скористатися не більше 7-9% населення (більшість громадян зараз просто не має грошей, аби подорожувати країнами Євросоюзу, навіть без потреби оформлення віз) , та за черговий транш МВФ (необхідний уряду аби перекрити брак коштів, котрі не доплачують в бюджет олігархи) - влада пішли на безпрецедентний крок.
За підсумками саміту, глава Єврокомісії Жан-Клод Юнкер повідомив, що Президент України Петро Порошенко у найближчі дні на законодавчому рівні скасує заборону на експорт необробленої деревини – лісу-кругляка.
Що означає таке рішення, і до яких наслідків може призвести?
Перше - варварська вирубка українських лісів триватиме на радість європейського лобі, яке зацікавлене у нашій дешевій сировині. Адже саме за її рахунок деревообробка у країнах ЄС процвітає. Європейці можуть, не завдаючи шкоди власним лісовим ресурсам, переробляти чужий ліс, і перепродавати його вже в обробленому вигляді за зовсім інші гроші.
Друге - стоячи аплодують такому рішенню наші вітчизняні контрабандисти та корупціонери. Причина? Уряд пропонує зняти заборону на вивіз лісу, обкласти його митом і зобов'язати експортерів деревини отримувати дозвіл торгувати кругляком у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі.
Це дасть можливість у ручному режимі визначати, хто зможе продавати ліс, а хто – ні. Додаткову корупційну годівницю отримає профільне міністерство, але контрабандного лісу на кордонах менше не стане. Просто від збільшення митної ставки зростуть і "тарифи" нечистих на руку митників, а відтак – збільшиться і розмір "данини" керівництву ДФС.
Третє - працівники деревообробних підприємств можуть знову вішати колодки на двері своїх цехів і ставати на облік біржі праці. Або ж знову їхати закордон у пошуках кращої долі, працювати на деревообробних підприємствах і меблевих фабриках, але не у себе на батьківщині, а у країнах ЄС як дешева робоча сила. Очевидно, що отримуватимуть зарплати значно нижчі, аніж би отримували громадяни ЄС за ту ж роботу.
Мабуть, українська влада не зацікавлена ні в нових робочих місцях, ні в додаткових коштах ЛЕГАЛЬНО сплачених у держбюджет як податок від роботи вітчизняної деревообробної галузі.
Це лише короткий перелік того, до чого призведе скасування мораторію на експорт лісу – навіть не згадуючи про те, якими будуть наслідки для нашої екології від варварської вирубки лісу. Утім, що буде з навколишнім середовищем, влада взагалі не боїться – адже на вирішення екологічних проблем можна буде брати додаткові кредитні гроші в ЄБРР, і дружньо їх "перерозподіляти" між своїми.
Натомість, третій рік влада цинічно бреше, і нав'язую суспільству два міфи: перший, що мораторій треба скасувати, відповідно до умов Угоди про Асоціацію з ЄС, котрі продиктовані вимогами СОТ; другий, що мораторій на вивезення кругляку не дає результату.
Почнемо з першого міфу – чому у нашому зовнішньополітичному відомстві не згадують, що, за правилами СОТ (пункт "а" частини 2 статті ХІ Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року) , країни учасниці мають право встановлювати заборони та обмеження експорту на товари, що мають вагоме значення для сторони-експортера.
Чому наші дипломати не пояснюють європейським партнерам, які переваги від мораторію отримує наша економіка (на підтримку котрої, власне, у них і просяться гроші) , та які втрати в разі його скасування матиме наша екологія (а до питань екології європейці, на відміну від нас, ставляться дуже відповідально) ?
Ми, як парламентарі та ініціатори законопроекту, під час його обговорення зустрічалися з польськими дипломатами та політиками та пояснювали колегам ці речі. Пояснювали, що мораторій – це лише перший крок. Другим має стати ухвалення законопроекту N2617 та N2618 про встановлення нульової митної ставки на імпортне деревообробне обладнання. Пояснювали, що таким чином обмежуємо вивезення, але даємо змогу інвестувати в переробку деревини тут, у нас. І наші аргументи були сприйняті без застережень. Чому цього не роблять урядовці та Адміністрація Президента – питання риторичне (або ні, якщо ще раз уважно почитати початок цього допису).
Тепер про другий міф нашої влади – що мораторій на вивезення лісу не дає результату. Про це розповідав і попередній Прем'єр, за перший рік роботи котрого експорт цієї сировини виріс на 30% (і склав понад 1,3 млн "кубів" (!), – перепрошую, але навіть злочинний режим Януковича дбайливіше ставився до українських лісових ресурсів, щоправда, їхнім "профілем" була інша сировина).
Проте цифри – річ уперта. Попри спротив на рівні виконання закону N325-VIII (щодо мораторію на експорт лісо- та пиломатеріалів у необробленому вигляді) і затримку із ухваленням супровідних підзаконних актів, перший рік дії мораторію дав такі результати:
1) НА ТЛІ ЗАГАЛЬНОЇ СТАГНАЦІЇ ПРОМИСЛОВОСТІ – ДЕРЕВООБРОБНА ТА МЕБЛЕВА ПРОМИСЛОВІСТЬ ПОЧАЛИ СТРІМКЕ ЗРОСТАННЯ (приріст +15%, а меблева +12%, тоді як загальний спад реалізації промислової продукції скоротився на -6%).
Тобто деревообробна та меблева промисловість після введення мораторію зросли, не зважаючи на "падіння" промисловості загалом.
2) ПОЧАВ СТРІМКО РОСТИ ЕКСПОРТ ОБРОБЛЕНИХ ЛІСОМАТЕРІАЛІВ (також на тлі загального падіння експорту) – плюс 12% експорту ОБРОБЛЕНИХ лісоматеріалів, проти мінус 11% сукупного товарного експорту.
3) ПОЧАЛИ СУТТЄВО ЗРОСТАТИ ОБСЯГИ ПОДАТКІВ ВІД ГАЛУЗІ, СПЛАЧЕНИХ ДО ДЕРЖБЮДЖЕТУ (+18% у порівнянні з аналогічним періодом попереднього року, коли мораторію не було).
4) ІНВЕСТОРИ ПОЧАЛИ ВКЛАДАТИ В ДЕРЕВООБРОБНУ ГАЛУЗЬ І СТВОРЮВАТИ НОВІ РОБОЧІ МІСЦЯ (обсяг імпорту верстатів для обробки дерева збільшився в 3,5 рази! І це без лібералізації митної політики на деревообробне обладнання).
І на останок хочу нагадати, що Україна є парламентсько-президентською республікою. А отже, які б обіцянки не давав у Брюсселі Президент, рішення щодо скасування мораторію може ухвалити лише Верховна Рада.
Тому, підсумовуючи, хочу закликати колег як з опозиційних до влади партій, так і представників коаліції не втрачати здорового глузду і не піддаватися на чергові маніпуляції.
Більше того, ми маємо нарешті ухвалити у другому читанні законопроекти N2617 і N2618 про встановлення нульової митної ставки на імпортне деревообробне обладнання, який майже півтора роки чекає на розгляд у Парламенті.
Народний депутат України,
Секретар Комітету з питань запобігання і протидії корупції,
лідер партії "Народний контроль"
Дмитро Добродомов
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.