9 лютого 2020, 20:37

"Золоті" казарми: Міноборони розбирається із корупційними схемами на кількарічному будівництві вартістю майже 3 млрд грн

У жовтні 2019 за рішенням Міністра оборони Андрія Загороднюка була запущена велика перевірка по будівництву казарм поліпшеного планування – масштабного проекту вартістю близько 3 млрд грн, який розпочався у 2017 і з тих пір перетворився в клубок корупційних схем.

За ці кілька місяців низку матеріалів Міноборони вже направило в правоохоронні органи. Недавно ДБР повідомило про підозру директору підприємства, яке виконувало будівельні роботи з будівництва казарм, бо той "вносив недостовірні відомості до актів приймання виконаних будівельних робіт та заволодів бюджетними коштами в особливо великих розмірах на загальну суму в понад понад 6,2 мільйони гривень". І це ще – квіточки. Загалом відомо про щонайменше три десятки проваджень, а масштаби зловживань у попередні роки вражають.

Про що йдеться?

У 2017-2019 планувалось побудувати та ввести в експлуатацію 184 казарми поліпшеного планування для військовослужбовців-контрактників: у 2018 році – 91 та у 2019 році – 93 об'єкти. Втім на кінець 2019 було побудовано та введено в експлуатацію лише половину. При цьому більшість коштів, ясна річ, вже були витрачені.

За попередніми результатами перевірки (яка охоплює всі 184 об'єкти, всіх підрядників і відновлює по суті весь хід проекту протягом кількох років) на цьому будівництві діяла низка корупційних схем та зловживань з боку посадових осіб Міноборони.

Тут і визначення переможцями торгів організацій, чиї цінові пропозиції не відповідали вимогам та мали бути відхилені. І штучне створення передумов до укладання договорів з підрядниками, які не були достатньо забезпечені технікою та персоналом, а відтак взагалі не мали можливості здійснювати будівництво. І необґрунтоване збільшення очікуваної вартості закупівель та будівництва, і безпідставне розірвання договорів (або ж не прийняття рішень щодо припинення їх дії), і перенесення строків виконання робіт, що призводило до збільшення вартості виконаних будівельних робіт.

Протягом 2017 – 2019 років вартість однієї казарми неодноразово і необґрунтовано збільшувалась, фактично – вдвічі перевищуючи первинну встановлену вартість.

При цьому з укладених у 2018 – 2019 роках 230 договорів станом на кінець грудня 2019 року було розірвано 77. У більшості випадків через дві причини: відставання від графіків і ненадання документів про відпрацювання попередньої оплати (авансу). Як показують попередні результати перевірки, іноді – лише для того, щоб витратити ще більше грошей.

Фактично ми говоримо про завищення витрат бюджетних коштів з подальшим перерахуванням на рахунки підрядників у вигляді сплати за роботи, які не виконувались чи виконувались не в повному обсязі. При цьому відповідальні за прийняття рішень, вочевидь, достеменно знали про неспроможність підрядників належно виконати умови договорів.

Міноборони надзвичайно активно співпрацює з правоохоронними органами – це принципова позиція. За багатьма об'єктами вже тривають досудові розслідування (загалом відомо про щонайменше 30) за фактами укладення договорів за завищеними цінами, службового підроблення офіційних документів (актів прийому робіт), проведення процедур публічних закупівель із порушенням законодавства, розтрати державного майна та заволодіння грошовими коштами шляхом зловживання службовим становищем. Де можна одразу прийняти кадрові рішення – такі рішення приймаються, де зібрані факти порушень для правоохоронних органів – матеріали направляються.

Безумовно, всі винні мають нести відповідальність. Невідворотність відповідальності – один із ключових принципів подолання корупції і записана окремим пунктом в плані дій Міноборони на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів.

Втім не менше нас зараз цікавить – як виконати всі зобов'язання Міноборони і при цьому попередити подібні порушення в майбутньому. Раніше писала, що для цього Міноборони будує систему внутрішнього контролю і управління ризиками, окрім того, будівництво об'єктів інфраструктури і житлове забезпечення визначено окремим пріоритетом для усунення умов корупції – про це детальніше трохи згодом.

Але толерувати корупцію тут точно ніхто не буде. Обов'язково повідомляйте про всі відомі факти!

powered by lun.ua

Корупція – як Covid: якщо її нікому не вдалось повністю побороти, це не означає, що з нею не треба боротись

За 2 роки антикорупційні пріоритети в публічній комунікації Президента Зеленського змінювались кілька разів: спочатку він говорив про "посадки" і просив активізуватись простих українців, потім заговорив про усунення корупції в окремих сферах, як-от транспорт, митниця і т...

Кому потрібні (антикорупційні) реформи в Україні?

Ситуація із завершенням будівництва Північного потоку-2, як і навколо приєднання до НАТО може призвести до менш глибокої залученості міжнародних партнерів до реформ в Україні...

5 причин, чому парламенту необхідно якомога швидше ухвалити Антикорупційну стратегію

За даними досліджень останніх двох років, 91,2% населення України вважає проблему корупції "дуже серйозною", 49% – однією з трьох найважливіших проблем для України (частіше зазначали лише війну на Донбасі)...

Подолання корупції в обороні – більше не пріоритет для уряду

В умовах пандемії питання оборони відступили на другий план, однак саме зараз відбуваються події, які після карантину можуть поставити нас перед фактом неспроможності відповідати на давно відомі загрози національній безпеці...

5 корупційних "чорних дір" Міноборони і що з ними робити

Сфери діяльності Міноборони, пов'язані із закупівлями, управлінням і розпоряджанням майном і активами, схожі на "чорні діри", в яких десятиліттями безслідно пропадали державні ресурси...

Держпідприємства Міноборони. Маразм міцнішав

30 березня 2020 прес-секретар Міністра оборони повідомила, що готель Міноборони "Козацький" розмістив для обсервації групу українців, які прибули з Балі та Катару...