Сергій Гайдайчук Засновник та президент CEO Club Ukraine, член наглядової ради Editor’s Club

Довіра – нерозкритий потенціал зростання

11 січня 2021, 22:23

Коли ми говоримо про умови для економічного розвитку, маємо на увазі в першу чергу підприємницьку активність, інвестиції та інновації, які примножують капітал і добробут. Але ми не говоримо про соціальний капітал, хоча дослідники давно визначили – інвестиції та інновації квітнуть там, де існує довіра між людьми та до інституцій. Вважаю, що зростання довіри в українському суспільстві має бути предметом дискусії та однією з цілей соціальної політики.

Чому це важливо? Тому що довіра – це нематеріальний актив, який прямо впливає на матеріальний світ, зокрема на економіку та політику. Особливу увагу тема довіри привернула в 1990-ті після виходу книги Роберта Патнема про реформу децентралізації в Італії. Він побачив закономірність у тому, що на півночі країни реформа була більш успішною, ніж на півдні. Основна відмінність була в більшій соціальній активності населення – північ Італії показував кращу явку на виборах, високу залученість в громадські спілки та вирішення місцевих справ. Патнем не був першим, хто ввів поняття "соціальний капітал", але він першим показав його значення для економічного успіху.

З того часу, чимало філософів та економістів займались дослідженням цього питання. Рекомендую до прочитання книгу Френсіса Фукуями "Довіра: соціальні чесноти та шлях до процвітання", а також "Швидкість довіри" Стівена Кові. Фукуяма визначає соціальний капітал як здатність людей співпрацювати між собою. В основі готовності до такої співпраці лежать спільні цінності. До таких цінностей можуть належати не тільки спільний світогляд, але й формальні правила – кодекси поведінки, професійні стандарти.Фукуяма вважає довіру головним продуктом соціального капіталу та основною характеристикою розвиненого суспільства. На прикладі різних країн він показав, що рівень довіри визначає прогрес чи занепад суспільства. Якщо довіри замало, то зникають стимули для соціальної співпраці – наприклад, до створення бізнесу.

Стівен Кові визначає довіру як рівень впевненості у рисах характеру та компетентності інших людей. Він вважає її фундаментом всіх людських відносин. Недовіра призводить до витрат ресурсів на перевірки і контроль та постійне перебування у страху обману. Власне книга Кові вчить, що таке ефемерне поняття як довіра дає відчутну матеріальну вигоду.

Непрямим доказом вигоди довіри може бути графіка від сайту Our World in Data, де поєднані дані ініціативи World Values Survey (Світове дослідження цінностей) щодо довіри з цифрами ВВП на душу населення за 2014 рік. Там чітко видно, що світові лідери з ВВП на душу населення є водночас і країнами, де найбільший відсоток громадян погоджується із твердженням "Більшості людей можна довіряти".

До речі, World Values Survey нещодавно почав публікацію даних сьомої хвилі дослідження, яке проводилось у 2017-2020 році. Цифри по Україні вже є -цікаво порівняти нас із іншими. Все ж більшість українців не надто довіряють іншим людям, хоча в нас ситуація краще за Росію та, наприклад, Грецію.

Треба зазначити, що Фукуяма вважає важливою не тільки довіру людей між собою, але й довіру до суспільних інституцій. А у нас з цим великі проблеми. Наприклад, в 2019 році Україна встановила світовий антирекорд – за даними дослідницької компанії Gallup лише 9% мешканців довіряли владі країни. Згідно минулорічного дослідження Центру Разумкова спільно з Фондом "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва" 65% людей довіряли нашим Збройним Силам і по 63% церкві та волонтерам. Але державному апарату в цілому не довіряють 78% респондентів. Виникає закономірне питання, про яку підтримку реформ і залученість громади в їхнє впровадження можна говорити при такому рівні недовіри?

В бізнес-середовищі ситуація теж далека від ідеалу. Хоча окремі дослідження не проводились, ми знаємо, наскільки багато випадків неналежного виконання зобов'язань або навіть відвертих обманів зустрічає кожен підприємець. "Слава" про таких партнерів давно вже вийшла за межі країни. Чув історію, коли відомому підприємцю вдалось вийти на голову одного з провідних арабських інвестиційних фондів, але йому було відмовлено в співпраці. Виявилось, що хтось із України раніше "нагрів" фонд на пару десятків мільйонів доларів.

На жаль, знайдуться ті, хто скаже про афериста, що той молодець. Але яка ціна недовіри, яку створюють недоброчесні підприємці? Це недоотримані мільярди доларів інвестицій, втрачені темпи економічного зростання та зубожіння людей, про яке так полюбляють згадувати політики напередодні виборів. Не довіряючи, ми витрачаємо чимало часу та грошей на контроль та перевірки. Це стосується як бізнесу, так і держави. Ситуація доходить до абсурду, коли утримання різноманітних податкових "спецназів" коштує платникам податків більше, ніж силовики повертають в бюджет. Чи не вигідніше державі показати більше довіри до підприємців та зменшити кількість перевірок і контролю?

Власне поняття довіри в суспільстві та критерії оцінки довіри є суб'єктивними та доволі розмитими. Ще більш складна річ – знайти шляхи створення такого соціального капіталу, який сприятиме її зростанню. Навіть такі теоретики як Фукуяма не беруться за цю справу та говорять про необхідність урахування культурних розбіжностей. Простого рішення в стилі "давайте відсьогодні будемо довіряти один-одному" не існує. Знаю це по CEO Club Ukraine, який ми створили в 2011 р. Потрібні роки, щоб побудувати "острівець" довіри. Ми робили це через ретельний підбір кандидатів у клуб і через малі проєкти благодійності, на яких отримували впевненість у слові та добрих намірах один-одного.

Щонайменше необхідно розпочати загальнонаціональну дискусію про довіру та про цінності, на яких ми її будуємо. Адже якщо ми хочемо розвиватись економічно та культурно як країна, нам важливо збільшувати рівень довіри в українському суспільстві.

powered by lun.ua
Коментарі — 23
_ABM_ _ 13.01.2021 17:30
IP: 77.222.153.---
По сравнению с Украиной на России все дороже: хлеб, картошка, мясо, электроэнергия, треть страны без газа... Но оказывается уже и водка дороже!... Ну, блин, это явно перебор ‼️
Правда, Petro Zelenchuk с ру ль 🇷🇺💩💨воронежский❓
Классно украинцы подвесили вас, расеянцев, на крючки за одно место¿¿ 😀
Log Log _ 13.01.2021 10:00
IP: 185.237.217.---
Petro Zelenchuk – безмозглый дебил из Воронежской области
моих плажек
"Сосиська" с "плажками", когда перестанешь издеваться над РУССКИМ языком?
Знаток пищевой промышленности, задача на три порядка выше твоих умственных
способностей.
Сколько у вас стоит "килограмм свежего белого хлеба"?
Пишу так, как на сайте Воронежа.
Или ты в Пхеньяне живёшь?
Mike_Kharkov _ 12.01.2021 23:23
IP: 178.137.54.---
Доверие – это результат определенной деятельности, который потом расширяет возможности. А тридцатилетняя деятельность властей Украины своими действиями, увы, лишь укрепляет недоверие. Особенно с 2004-го, когда началась сегрегация общества по всем швам. Расслоение культивируется, и доверие возможно лишь в рамках группы приближенных к корыту, разделяющих новомодные фейковые "ценности".
Можно было бы сказать, что большинство ждет света, но нет, большинство разлагается и дезориентируется под действием "нацвозрождения" по-жлобски. И вполне возможно, что скоро некому будет отличить свет от тьмы, что и требуется в одной из грустных задач.
_ABM_ _ 12.01.2021 21:11
IP: 77.123.28.---
Елена Величко:
_ABM_:
-...ви знаний троль, що гадить, а мені не подобається, коли серйозні речі обгаджують...
Я тролю росіянців, це правда. Наразі з'ясував, що деякі основні товари та послуги на Росії дорожчі, чим в Україні. Вам це не подобається? Ще з'ясував, що в Київі зарплата сантехніка в 3 рази більше чим у Вас. Вам це не подобається? Розумію... А ще запропонував ДЕТАЛЬНО розібратись з комунальними платежами. Готов і свої надати. Вам і це не подобається? Трошки раніше узагальнив ваші гасла не критикуючі їх і не підтримуючі, бо хотів зрозуміти ваше бачення шляхів реалізації цих закликів... Зрозумів, ...що ви поняття не маєте, що для цього треба робити.
У чому ви праві, що з вами дійсно не варто спілкуватись. Це правда. Побережіть нерви, бо воронежський с ру ль просто сміється над вами, а мені це не подобається.
Елена Величко _ 12.01.2021 20:06
IP: 46.201.188.---
_ABM_:
Ви що не зрозуміли що написане?
Наведіть своє для загалу та скільки податків сплатили – там й видно буде.
А до мене не звертайтесь, бо ви токсичні та сором – то ваш, бо ви нічим не займаєтесь,
нічого реально не знаєте та іншим кажете те, про що не маєте уяви.
Й більше мені вам сказати нема чого, й не треба провокувати.
Я вже казала, що за ЗЕ не голосувала, однак вибір цей був кращим аніж альтернативний з двох.
Це останнє моє попередження.
Бо, повторюсь – ви знаний троль, що гадить, а мені не подобається, коли серйозні речі обгаджують...
От, якби життя налагоджувалось – тоді посміялись би вашим цим...- наразі нема в мене бажання з вами розмовляти.
_ABM_ _ 12.01.2021 19:25
IP: 77.123.28.---
Елена Величко:
_ABM_:
-...70+% – КОРИСТІ НУЛЬ.
Так, пам'ятаємо 70+3%
Якби було нуль користі, то ще можна миритись. Нажаль від Вашого вибору лише шкода. У тому числі і для Вас.
До речі, будьласка, наведіть Ваші розрахунки за комунальні послуги, а також площу житла та кількість проживаючих. Давайте конкретно розберемось з Вашими міркуваннями щодо комунальних платежів, бо те що Ви розказуєте дуже узагальнено. А треба конкретно.
Не погано було би зрозуміти чим саме Ви займаєтесь, бо отримувати з/плату 5 тис. грн. в Київі, на мій погляд, має бути соромно. Принаймі в моєму провінційному місті таку з/плату не отримують навіть техпрцівниці (до яких я ставлюсь з повагою). Щось тут не так!
Елена Величко _ 12.01.2021 18:48
IP: 46.201.188.---
Автору.
Теж саме подумала.
Довіра – це основа відносин, відновлення довіри громадян до влади,
інституцій – то є одне з джерел зростання й міцності суспільства.
Зараз саме якісні владні рішення потрібні, дуже потрібні, як і повна зміна економічної парадигми.
Елена Величко _ 12.01.2021 18:39
IP: 46.201.188.---
_ABM_:
Ви два тут "знавця", таке пишете, що взагалі абсурдне та непечатне.
Не три ваші літери з підкресленням попереду та ззаду, а ще такий один ваш "супротивник".
Одне скажу, що ви поняття не маєте які ЗП заробляють та дійсне становище у Києві та інше.
Й не приводьте сайти, бо там інформація у 70+% потребує уточнення м'яко кажучи, оскільки можливість заробити, та те що платять, а також офіційна ЗП постійна, а не темна – то все дуже різні речі, тим паче зараз.
Однак, я наразі нікого не критикую, бо,дійсна, ситуація просто критична та вже не один рік для 50+% населення, тому й ви тут...
Й ще! я вас просила мене не згадувати у ваших пасажах, що хочеться...
ПРОСИЛА? Я пишу серйозні речі НЕ ДЛЯ ВАС, а тому, що ніхто нічого не робить та гірше.
Й ви частина того абсурду, що робиться.
Останній раз кажу – не згадуйте мене, бо тільки ви та ваш "супротивник" залишитесь на цих теренах – будете тут писати непечатне або мантри повторювати, – КОРИСТІ НУЛЬ.
_ABM_ _ 12.01.2021 17:01
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk – воронежский с руль🐐💩🇷🇺 💨:
_ABM_:
-...от моих плажек... не выживешь!
М-да, сложно жить на РАсее.
Может у вас хоть електроенергия дешевле? Давай подсчитаем:
В Украине Кабинет Министров Украины постановлением N1325 от 28.12.2020 установил для всех бытовых потребителей в Украине фиксированную цену на электроэнергию с 1 января по 31 марта 2021 – 1,68 грн. (с НДС) за 1 кВт⋅час независимо от объема потребления.
В России тарифы на электроэнергию для населения с 1 июля 2020 года energovopros.ru/issledovania/2322/2323/34883/
В Воронеже – 4,04 руб. за 1 кВт⋅час
Считаем сколько можно купить електроенергии за минимальную зарплату:
В Украине 6000: 1.68 = 3571 😀
На России 12000: 4,04 = 2970 😨
Пипец😀, с руль💩🇷🇺 воронежский, ну хоть что-то есть у вас дешевле? У меня найти не получается. Не спрыгивай с темы, помогай искать...
_ABM_ _ 12.01.2021 16:27
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk:
_ABM_:
Я же тебе стоимость хлеба "хоперского"... не выживешь!
Со времен работы на стройках помню, что хопер означает сваебойную бабу которой забивают, заталкивают сваи. Очень образно у вас назвали хлеб, ни добавить, ни убавить...
_ABM_ _ 12.01.2021 16:17
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk:
_ABM_:
Я же тебе стоимость хлеба "хоперского" за 15,7 руб., ...три дня тебя не было...!
Ага, нечего мне делать, только в праздник с тобой переписываться...
Я не знаю, что такое хлеб "хоперский", может он вообще из опилок. Но если бы только хлеб, а тут оказывается за что не возьмись – все не на вашу пользу. Интересную тему мы зацепили!
Продолжим наши изыскания:
В Украине стоимость мяса курицы 78,02 грн/кг. 6000: 78,02 = 76.9 кг.
На России стоимость мяса курицы 175 руб (и это, ну как для тебя, самое дешевое!!) 12000: 175 = 68,6 кг
Опять не в вашу пользу! Угу, становится понятно почему ты все время про жратву вспоминаешь...
Виктор Глущенко _ 12.01.2021 16:07
IP: 94.153.57.---
Колись приймали моральний кодекс будівника комунізму (для натовпу), щоб не заважали верхівці влади жити "своїм" життям. Це лицемірство закінчилось розпадом держави.Тому розмову про слово честі,кодекс честі треба розпочинати щирою, відвертою, самокритичною розмовою Першого Президента. Звернення "Вельмиповажний пане Кравчук Л. М." на facebook.com/profile.php?id=1000 37284733089
_ABM_ _ 12.01.2021 15:51
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk – воронежский с руль🐐💩🇷🇺 💨:
_ABM_:
Путин...а ты все его хвалишь!
С руль🐐, все верно, я ❌уйл😈 хвалю. Гитлеру не удалось рассорить украинцев с так называемыми руцкими, а ему удалось. Молодец, одним словом.
Давай сравним цену на картошку:
В Украине оптовая цена на картофель в данный момент колеблется от 7 до 10 грн/кг.
6000 грн.: 10 = 600 кг.
На России средняя оптовая цена составляет 27 рублей.
12000: 27 = 444 кг.
ё-моё (рус), так вы вообще нищета!!! Вот так потихоньку все становится на свои места. Значит правы были Ленин и Бжезинский, пипец вам приходит на РАсее!!!
_ABM_ _ 12.01.2021 15:31
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk:
_ABM_:
-...голодаете. Величко уже писала...
Ты опять про свое... Я сегодня шел с обеда на работу и по пути купил дворняге по кличке Федор (стоял около магазина) курячью ногу... Ты это, скинь адресок, я тебе направлю ящик.
Величко хочет, чтобы ее обеспечивали только за то, что она гражданка Украины. Может так когда-то и будет, а пока надо какую-никакую, а пользу обществу приносить. В этом смысле даже от тебя на Расее есть польза.
Ты лучше скинь свои платежи за коммунальные услуги, посмотрим какие вы на РАсее богатые.
_ABM_ _ 12.01.2021 14:56
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk – воронежский с руль🐐💩🇷🇺 💨:
_ABM_:
То то и видно, что все богатые... дороги перекрыли.
Правильно делают. А для тупых повторяю, что мы не рАсеянцы и не позволяем каждому царьку, возомнившим себя местным ❌уйл😈м, залезть на шею и свесить ноги.
К примеру, на России хлеб и дизель дороже, чем в Украине. И ничего, вас это устраивает. На РАсее всегда все и всех🇷🇺🐑 устраивает, что Сцарь скажет.
_ABM_ _ 12.01.2021 14:27
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk – воронежский с руль🐐💩🇷🇺 💨:
_ABM_:
-...есть не чего!!! Величко уже писала...
У кого что болит, тот про то и говорит. Кроме тебя никто о жратве не вспоминает, даже Величко. Кстати о Величко, интересно чем она занята, что в Киеве зарабатывает аж 4-5 тыс. грн., если в среднем "Сантехник" в Киеве зарабатывает 15000 грн. work.ua/ru/salary-kyiv-%D1%81%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%B8%D0%BA/
Наверное тоже сторожем котельной. Впрочем нет, в среднем "Сторож" в Киеве зарабатывает 10200 грн.
work.ua/ru/salary-kyiv-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6/
_ABM_ _ 12.01.2021 12:42
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk:
_ABM_:
То то и видно...
Конечно видно, что на России с протянутой рукой собирают пожертвования на дрова для своих замерзающих старушек: podari-drova.ru/
На 11 января 2021 года собрано 3 179 126 рублей из 6 855 000 рублей.
Оно-то и понятно, зачем деньги зря бабкам отдавать, сколько той зимы...
_ABM_ _ 12.01.2021 12:36
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk:
_ABM_:
То то и видно, что наши украинцы дороги стали перекрывать от радости, что зарплату подняли на копейки, а цены на газ и электроэнергию на тысячи.
Украина не Россия, у нас если народ чем-то не доволен, то прямо об этом говорит, а у вас либо стонут в ютюбе с закрытыми лицами, либо бравируют, что все супер-пупер...
Цены на хлеб и дизель в Украине и России я тебе показал. В Украине не на много, но лучше.
Давай платежки проанализируем, я же не против. Распиши по пунктам сколько ты платишь, укажи сколько людей живет, какая квадратура. Посмотрим что к чему.
Влад Дорошенко _ 12.01.2021 11:58
IP: 93.72.24.---
Була довіра до пісні "я люблю свою страну, свою жену..."
А виявилось, що любить лише теплу ванну, в яку його посадили, і він більше нічого не може чи не хоче
Log Log _ 12.01.2021 10:36
IP: 185.237.217.---
Petro Zelenchuk – безмозглый дебил из Воронежской области
ни кто
Безграмотная "сосиська", ещё в мире НИКТО не разработал вакцины от твоего идиотизма.
Ты запятые правильно не умеешь поставить, а лезешь в другую страну со своим бредом.
Русский язык сначала выучи, задница у тебя на плечах вместо головы.
Украинцы знают минимум два языка, а ты за полсотни лет родного не выучил.
Позор России, пошел вон.
_ABM_ _ 12.01.2021 10:33
IP: 77.222.153.---
Petro Zelenchuk – воронежский с руль🐐💩🇷🇺 💨:
-...ни кто не планировал у нас развивать экономику... Слова Киссенжера: "Россия без Украины загнется"...
Сруль💩🇷🇺💨 воронежский, вот интересно, ты коллекционируешь свои погоняла?
Дедушка Ленин то же самое про Россию и Украину говорил.
А вот Украина без России не загнется! Ты понял, Сруль? Минимальная з/плата в Украине уже больше, чем на Расее. Конечно же этого не достаточно, но начало хорошее.
Віктор Совщак _ 11.01.2021 23:39
IP: 188.163.12.---
Влад Дорошенко:
Дуже точно колись прозвучало: "Хто ж його посадить? Він же...депутат, бандит, .при делах і т.п." Чи може це не так
Влад Дорошенко _ 11.01.2021 23:29
IP: 93.72.24.---
"Щонайменше необхідно розпочати загальнонаціональну дискусію про довіру та про цінності" =
1) відмінити договір з Кіпром про відсутність подвійного оподаткування і записати Кіпр в урядовий список офшорних зон. Бо кожен "шануючий себе" укр чиновник, депутат чи підпанок не може себе шанувати без власного рахунку, або рахунку своєї фірми на Кіпрі чи у банках інших офшорних зон, куди витікає з України млрд валюти (яка нерідко взята у держборг та перекручена між банками, а держбіджет віддає ці держборги).
2) Зробити доступним купівлю ОГВЗ укр громадянам купюрами-облігаціями від 3-5 тис грн без посередників-банків з оплатою з їх баківських рахунків громадянами в Інтернеті он-лайн і видачею документів про таку купівлю у найближчих до громадян офісах/відділеннях держбанків. Уповноважити держбанки купувати ці облігації по курсу на момент продажу їх громадянами. Бо лише у діючих і колишніх держчиновників раптом в кишенях знаходяться облігацій на 5 млн грн.
ONLINE
Aтака Путіна1292 Зеленський77 Мовне питання191 Корупція1445 Україна та Європа1133
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter