Олексій Гарань Історик-міжнародник, політолог, політконсультант, учасник багатьох "авантюрних" проектів, що стали успішними

Про можливість діалогу зі Сходом

19 квітня 2014, 17:26

Сьогодні повернувся із поїздки, організованої фондом "Демократичні ініціативи" до Луганська і Донецька 16-18 квітня. Вчора їздив своїм ходом до Слов'янська. Звичайно, одноденні перебування в кожному з цих місць дають мозаїчні враження, тож не претендую на глобальні висновки. Але хотів би все-таки тими враженнями поділитися.

1. Зараз можна почути, що Майдан в Києві і анти-майдани на Сході – явища одного порядку. Все-таки з тим не погоджуся. Київський Майдан стояв мирно два місяці! Сутички почалися лише після прийняття драконівських законів 16 січня. На Сході почалося із захоплень будівель озброєними людьми, за якими, абсолютно очевидно, стояли росіяни. Є різниця?

І на вході до луганського анти-майдану під СБУ тебе обшуковують (не тільки сумки, а й тіло). Відчуття не з приємних.

2. Соціологія неодноразово показувала, що більшість Донбасу не підтримує ні від'єднання, ні федералізацію. Ні Януковича, ні Партію регіонів. Достатньо подивитися на плакати луганського анти-майдану.



Шахтарі на сепаратистські мітинги не ходять – вони працюють. Але...

3. Немає довіри до влади взагалі, ні до центральної, ні до місцевої. Більшість Донбасу насправді займає очікувальну позицію. Треба врахувати, що спроба масової силової зачистки – може викликати зворотню реакцію – за принципом "наших – б'ють". І тому, як мені розповідали в Луганську, коли в абсолютно спокійному і тихому сусідньому селі, почули, що поїдуть українські десантники щось там штурмувати – побігли будувати барикади, понесли шини, а на анти-майдан – їжу.

4. В складних умовах проукраїнські сили діють. І діють щодня. І журналісти, і викладачі, і студенти університетів, і майдани в цих містах. Я виступав на місцевих Євромайданах і в Луганську, і в Донецьку. Потім підходили люди і дякували за те, що приїхав. Питаю: та за що ж дякувати? А от, відповідають, не їдуть до нас українські політики, і у нас таке відчуття, що нас кидають.

Особливо зворушливо, коли в Слов'янську на моє запитання українською, як пройти до автовокзалу, сива бабуся ледь не розплакалася, пізнавши мою "фізію", просила не лишати наодинці з сепаратистами, просила приїжджати. А я міг лише просити цих людей триматися. Вони є і в Словянську, пишуть на стінах, що "УПА – герої"

Що потрібно?

1.Там де нападають на силові структури – діяти жорстко (Маріуполь це нарешті показав).

2. Місцеві керівники (особливо силових структур) мають мати довіру і повагу, інакше їх накази просто саботуватимуться.

3. На Схід політикам, громадським діячам, науковцям їздити треба – не для піару, а спілкувати з проукраїнською аудиторією, виступати в університетах, на підприємствах і пояснювати, що відбувається, і що можна спільно досягти. Просто навіть підтримувати морально. У цьому сенсі вчорашня ініціатива Тимошенко про круглий стіл у Донецьку може спрацювати, може і не спрацювати, але все одно треба пробувати говорити з людьми.

Адже Путін не змириться, він буде діяти далі. Ясно, що з люмпенами і гопотою, що захоплюють будівлі, під керівництвом російських диверсантів ніякого діалогу просто не може бути. Але треба попробувати обмежити соціальну базу, на яку вони можуть спиратися. І для цього можливості залишаються.

4. Вже писано і переписано про місцеві еліти. Гадаю, що вони (у тому числі той самий Ахметов) пробували використати сепаратистську карту для торгів з Києвом. Але таке враження, що загралися. В разі "кримського сценарію" на сході більшій частині їхнього бізнесу "кранти". Тому їм ліпше шукати компроміс з Києвом. У якій формі?

5. Отут треба шукати таку форму, де не "регіонали" нав'язали б свою думку всьому Донбасу і Україні (тут я цілком згоден із Р.Шрайком), а щоб вона співпала з необхідними суспільству цілком логічними компромісами. Адже поняття місцевого референдуму зникло саме завдяки регіоналам і Януковичу. Тому – прийняти закон про місцевий референдум, де чітко записати, що він може вирішувати. А що – ні.

6. Федералізації – ні, другій державній мові – ні. Але децентралізації – так (ми про це вже говоримо років із 15!); прямим виборам "губернаторів" – мабуть ні, бо вони лише призведуть до появи місцевих князьків, а от повернення виконавчих органів обраним радам і мерам – так; регіональна мова – може бути (або краще "місцева мова", бо тоді російськомовне місто не буде нав'язувати російську мову україномовним селам). І гадаю, що більшість людей на Донбасі це зрозуміють і приймуть.

Поступки без сили будуть лише ознакою слабкості, якою супротивники України тільки скористаються. Але гола сила лише впишеться в подальший виток насильства, якого так прагне Путін. Потрібне поєднання, яке й має дати результат. Розумію, що це легко сказати – непросто зробити. Але Схід має всі шанси лишитися українським.

powered by lun.ua
Коментарі — 137
Олександр Олександренко _ 22.04.2014 08:57
IP: 46.211.182.---
На Донечині як і по всій території бувшого СРСР запроваджена з часів революції 1917 року система зони.Це коли меншість паханів за допомогою терору і насильства можуть тримати в покорі більшість інших зеків зони.Україна зараз має шанс вигнати цих паханів із влади і запровадити владу підконтрольну більшості громадян.Урки начолі з Путіним цього допустити не хочуть.Вони зараз намагаються розвести нас по "камерам" федеративних республік і навевши терор в кожній окремій,потім реставрувати насильницьку владу меншості по всім територіям разом.Демократія має принципи рівності і свободи.Але коли ми бачимо,що на майдани виходять озброєні люди (самооборона) і вимагають провести референдум з того чи іншого питання,то і більшість повинна мати право не просто так,а саме зі зброєю прийняти участь у референдумі.Інакше порушується принцип рівності.Отже, референдуми можливі тільки при умові коли самооборона роззброється,або решта населення буде так само до зубів озброєна.А це війна і ніяких перемовин
Юрий Шандра _ 21.04.2014 22:19
IP: 109.201.245.---
spesh:
Про те, що необхідно провести референдум у східних областях пишу з 3 березня. Повністю погоджуюсь, східняки повинні визначити самі свою долю, а головне долю своїх дітей та онуків. Всі ці роки вони були насєлєнієм, а не народом. І якщо стануть губєрнією раші, тоді вже перетворяться в кріпаків, а можливо в цьому і є сутність Донбасу. Останнім часом дивує Харків де стільки освідчених людей і дали перетворити себе гопнікам-допнікам в безмовне стадо, шкода. Не можна рятувати тих, хто хоче потонути, бо вони і нас затянгуть в трясовину, Але з сьогоднішньою владою, ми також будемо тупцюватись на місці і руху вперед не отримаємо, тільки імітацію. Тому новий президент та осінню нова ВР не більше 300 депутатів. Боже дай нам сили та мудрості, але мудрості в головах, а не зі слів брехливих політиків про "мудрий народ"
Теодор Дяків _ 21.04.2014 21:14
IP: 46.201.114.---
Игорь Шевченко:
Теодор Дяків:
То чому цей Громадський сектор не діє більш рішуче?
- А ви хочете щоб ГСЄ захоплював приміщення, будував барикади чи викидав на вулицю чиновників- злодіів? Тоді у вас революційно- пролетарські уявлення про способи і механізми зміни системи формування і функціонування влади. Робота ГСЄ потребує не рішучостІ, а розуміння і правильноі, не спотвореноі популяризаціі в суспільстві.
Теодор Дяків _ 21.04.2014 20:48
IP: 46.201.114.---
pepelkaasa:
А вообще реально переубедить в чем либо людей которые не хотят вопреки аргументам и фактам быть переубежденными?Их убеждение не основано на анализе и знании,это просто слепая вера,косность и консерватизм.Ради этой веры они готовы орать не связные и противоречивые лозунги, избивать,а то и убивать ненавистных им оппонентов,постоянно искать крайних в их собственных бедах.Их нельзя убедить правдой, аргументами и компромиссами,их можно только заставить так как единственный аргумент который они уважают это решимость и сила.А диалог можно вести только с теми кто готов принять реальность и обоюдно выгодный компромисс.И уж тем более недопустимо договариваться с теми кто угрозой оружием вымогают безоговорочного исполнения своих бредовых требований.На самом деле их цели проще и меркантильнее и их достижение абсолютно не зависит от лозунгов которыми они прикрываться.
- Приємно читати розумні речі. Дякую.
spesh _ 21.04.2014 16:58
IP: 78.111.186.---
Извините, но жители Донбасса уже надоели всем остальным жителям Украины. Ну хотят они жить так как живут – пусть живут дальше сами. Сколько можно нам всем остальным их уговаривать???? Пусть только нам не мешают.
Игорь Шевченко _ 21.04.2014 15:55
IP: 89.162.160.---
Теодор Дяків:
То чому цей Громадський сектор не діє більш рішуче?
pepelkaasa _ 21.04.2014 14:16
IP: 74.125.181.---
А вообще реально переубедить в чем либо людей которые не хотят вопреки аргументам и фактам быть переубежденными?Их убеждение не основано на анализе и знании,это просто слепая вера,косность и консерватизм.Ради этой веры они готовы орать не связные и противоречивые лозунги, избивать,а то и убивать ненавистных им оппонентов,постоянно искать крайних в их собственных бедах.Их нельзя убедить правдой, аргументами и компромиссами,их можно только заставить так как единственный аргумент который они уважают это решимость и сила.А диалог можно вести только с теми кто готов принять реальность и обоюдно выгодный компромисс.И уж тем более недопустимо договариваться с теми кто угрозой оружием вымогают безоговорочного исполнения своих бредовых требований.На самом деле их цели проще и меркантильнее и их достижение абсолютно не зависит от лозунгов которыми они прикрываться.
Leonid Pidchybii _ 21.04.2014 13:43
IP: 94.232.211.---
48. Проблеми зомбування росіян-2. Аналітичні матеріали політтехнологій
zemlj. blogspot. com /2014/04/ blog-post _16. html
Теодор Дяків _ 21.04.2014 10:59
IP: 46.201.114.---
polyglot:
АВТОР, СКАЖИТЕ – ТОЛЬКО ЧЕСТНО – ВЫ САМИ ВЕРИТЕ В ТО, ЧТО СОВКА ВОЗМОЖНО ПЕРЕУБЕДИТЬ?
- Залежно хто буде переконувати. Поки-що в публічній сфері я не чув головних аргументів, якими, вважаю, слід було б переконувати "совка". Представники ворогуючих політичних тусовок неспроможні говорити з людьми відверто, маніпулюють і відверто обманюють, тому вони програЮть і прогрАють остаточно. На політичну сцену повинні вийти представники нового громадсько-політичного покоління – Громадську Сектори Майданів Украіни. Це, вважаю, єдині притомні організовані структури, які спроможні ЗМІНИТИ СИСТЕМУ ВЛАДИ в Украіні на користь всіх іі громадян.
Теодор Дяків _ 21.04.2014 10:44
IP: 46.201.114.---
Як на мене, п. О.Гарань про понує реальну програму виходу з кризи. Проблема, вважаю, у наших політиках, які і в цій ситуаціі схильні маніпулювати народом так, щоб нічого по суті не змінити ні у Донбасі, ні в Украіні загалом, але при цьому залишитися "на плаву". Це стосується однією мірою і БЮТ разом з ОО, і ПР З КПУ. Правильна реалізація плану Гараня малаб обєднати Схід. Захід та вичавити з політики теперішніх вождів і вождиків з усіх політичних сторін. Іх замінить нова еліта з Громадських секторів Майданів Украіни.
Анна Маллинс _ 21.04.2014 09:50
IP: 31.43.235.---
Новый подручный путина

Вячеслав Пономарев (371x240, 18Kb)
"Народный мэр" Славянска уже 5 разыскивается российской полицией.
Чем дальше продолжается этот политический фарс с "Донецкой народной республикой" и ее представителями на местах, тем более забавные подробности всплывают на поверхность информационного пространства. Сегодня стало известно, что "назначенный народом" несколько дней назад "народный мэр" Славянска Вячеслав Пономарев является гражданином Российской Федерации и с 2009 года находится во всероссийском розыске. Вячеслав Пономарев совершил преступление в российском городе Элиста (республика Калмыкия) еще 5 лет назад.
Grygoriy Veda _ 21.04.2014 05:27
IP: 194.213.105.---
Олександр Дзюбук:

СЕГОДНЯ НОЧЬЮ: боевиками "Правого сектора" было убито несколько мирных жителей Славянска, дежуривших на одном из блокпостов.

В брошенной машине нападавших найдюены атрибуты "Правого сектора", оружие западно-европейского произврдства и многое другое.
Схоже, що попередження про те, що з боку Росії готується вбивство 100-200 людей на донбасі для дестабілізації обстановки було правдою
А те, як вони вміють це робити, ми добре знаємо з 1946 – 1950 років, коли НКВД переодягалися в форму УПА і винищували цілі села в західній Україні
Да ты прав Российские СМИ заранее подготовили видео о перестрелке в Славянске?

Російський телеканал Lifenews, який висвітлює події на сході України з позиції лояльності до сепаратистів та прихильників федералізації, завантажив відеосюжет про нічні події у Слов'янську ще напередодні, 19 квітня.

ЧТОБ вы сдохли кацапы мАсковские это вам поздраввение от Украинского Народа в Честь Пасхи
Владимир Калюжный _ 21.04.2014 01:29
IP: 74.125.17.---
Не может быть диалога, если с самого начала выставляются условия!
Ostap Ost _ 20.04.2014 22:00
IP: 80.64.90.---
Грязные донецкие шахтеры замусорили Путину море в Крыму, а ему там Дворец строить и пляж нужно чистить!
Вообще, оборзели! За поребрик выслать всех шахтеров на Дальний Восток, чтобы там вкалывали на рудниках, а шахты на Донбассе закрыть!
АЛЕКСЕЙ БУДНИКОВ _ 20.04.2014 19:59
IP: 91.194.72.---
кимбер:
такое впечатление что вы там в разработке
кимбер _ 20.04.2014 19:42
IP: 178.165.0.---
АЛЕКСЕЙ БУДНИКОВ:
Это типа майдан иуже прошёл,теперь давайте строить мирную жизнь?А как быть с расплатой?Долги нужно отдавать!Ещё Беркут страстно желает долги вернуть некоей Правой Секте и т.н. самообороне,особенно сотникам!Ни один из них не был ранен даже!Рановато ещё президента избирать!Ситуация не та!"Спильна справа" во главе с английским платным агентом Данилюком контролирует ЦИК,Правая Секта может назначать и снимать любых должностных лиц,грабежи продолжаются, кандидатов в президенты,неугодных хунте,избивают нанятые отморозки типа придурка Янцена из Николаева...Какие выборы в условиях бардака и разбоя?
АЛЕКСЕЙ БУДНИКОВ _ 20.04.2014 17:41
IP: 91.194.72.---
Kovalenko Anatolyi:
я в отличие от некоторых пишу прямо а вы что то жеманничаете
Kovalenko Anatolyi _ 20.04.2014 17:30
IP: 95.134.205.---
АЛЕКСЕЙ БУДНИКОВ:
не умничай – не идет.
Kovalenko Anatolyi _ 20.04.2014 17:29
IP: 95.134.205.---
АЛЕКСЕЙ БУДНИКОВ:
не умничай – не идет.
Райхер _ 20.04.2014 16:58
IP: 46.211.122.---
Все говорят о важности диалога но никто ничего не делает!
Надо срочно проводить телемосты между Донецком (простыми людьми а не мафией) и Киевом, Ярошем. И в результате всё станет на свои места.
Ведь наша мафия (регионалы и коммунисты) как и Путин использует ложь и дезинформацию что бы развязать гражданскую войну.

Но диалог не с криминалом который за деньги там стоит и не с зомбированными и тем более не с мафией – регионалами и коммуняками которые несут словоблудие о геополитике и ущемлении языка...
АЛЕКСЕЙ БУДНИКОВ _ 20.04.2014 16:35
IP: 91.194.72.---
Sage:
Болезнь на Юго-Востоке от бациллы многолетнего зомбирования ТВ РФ, бездеятельностью власти Киева из-за занятости дерибана, коррупции под себя любимого. и не только юга и востока а всей украины что регионами правили сменяя друг друга так называемые элиты донецкие,днепропетровские, киевские на время забывшие что есть на земле такой человек который по прошествии некоторого времени решил все возвратить в положение статус кво (я не могу понять чем руководствовалось правительство советское в 20 годах когда земли новороссии отдало украине),который очень болезненно воспринял на каком основании хрущев крым от рф отделил, и почему россия должна аренду платить за базирование флота, чехать хотел на меморандум 93 года за отказ от ядерного оружия в обмен на суверинитет украины, если бы они элиты бы все это могли знать они бы не допустили бы того что мы сейчас имеем
АЛЕКСЕЙ БУДНИКОВ _ 20.04.2014 16:03
IP: 91.194.72.---
Kovalenko Anatolyi:
Диалог нужен в первую очередь с людьми Востока имена их можно узнать?
Виталий Ященко _ 20.04.2014 16:00
IP: 46.185.86.---
кимбер:
Поменяй погоняло. А то всем уже известно кто ты и что. А так пока разберутся, смотришь ты еще 30 сребренников отхватишь.
Sage _ 20.04.2014 14:35
IP: 176.109.195.---
Болезнь на Юго-Востоке от бациллы многолетнего зомбирования ТВ РФ, бездеятельностью власти Киева из-за занятости дерибана, коррупции под себя любимого. Так что простыми наскоками не вылечить, – это что касается народа, а к экстремистам надо применять силу и решительность, а не бездеятельность баптиста под диктовку продажной пропутинской сучки-суфлера Ю.Т. То есть нужны обыкновенные правдивые действия власти, а не имитация и видимость мер.
polyglot _ 20.04.2014 14:34
IP: 94.248.7.---
АВТОР, СКАЖИТЕ – ТОЛЬКО ЧЕСТНО – ВЫ САМИ ВЕРИТЕ В ТО, ЧТО СОВКА ВОЗМОЖНО ПЕРЕУБЕДИТЬ?

Миллионы жителей Донбасса, почитающих себя КОРМИЛЬЦАМИ ЗАПАДНОЙ УКРАИНЫ, на самом деле – содержанцы, как и крымчане.
Правда, на их советси нет захвата собственности и земли татар.
Поскольку чувство вины не компенсировано агрессией, то слышны только вопли ОБ УГНЕТЕНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА СО СТОРОНЫ ЧАСТИ НАСЕДЕНИЯ, КОТОРОЕ КРОМЕ МАТА НИЧЕГО НЕ ЗНАЕТ.

ДАВАЙТЕ БУДЕМ ЧЕСТНЫМИ И ПРИСОЕДИНИМСЯ К МНЕНИЮ ШРАЙКА, ВЫСКАЗАННОМУ В ЕГО ПОСЛЕДНЕЙ СТАТЬЕ!
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter