Яким Бачать Український Уряд: Перші 100 Днів
Революція на Майдані в 2014 році привела до влади нового Президента, новий Уряд, новий Парламент. Янукович відмовився від свого крісла і наприкінці лютого минулого року втік з країни. Через три місяці на посаду Президента України обрали Петра Порошенка. А восени 2014 року був обраний новий Парламент України. Місяць потому, 2 грудня 2014 року, Парламент затвердив склад нового Кабінету Міністрів.
Нинішній Кабінет Міністрів України є унікальним у багатьох відношеннях. З двадцяти членів Кабміну – чотирнадцять не входили до його складу раніше. Сім – абсолютно нові обличчя в політиці: вони прийшли з бізнесу. Три міністри – громадяни інших держав і для того, щоб увійти до складу уряду, повинні були отримати українське громадянство. Середній вік міністрів – трохи більше 44 років.
Проте, бюрократичний апарат міністерств і державні органи надалі заповнені політичними ветеранами. Нові міністри стикаються з непростим завданням пошуку компетентних і чесних людей, які зможуть служити національним інтересам. Але співробітники на цих посадах не хочуть здаватись без бою. Майстри саботажу, вони роблять усе можливе, щоб ослабити політичну підтримку міністрів, використовують судову систему для оскарження легітимності нових призначень і навіть не нехтують бандитськими методами – такими як погрози та застосування фізичної сили.
Теперішньому Кабінету Міністрів доводитися працювати в найскладніші часи відколи Україна здобула незалежність у 1991 році. Перед Україною поставлені надзвичайно складні завдання. Економіка увійшла в стадію глибокої рецесії, національна валюта – під тиском, криза розколола фінансову систему і підірвала довіру громадськості. Сильний сусід – Росія – використовує весь спектр військових, політичних, дипломатичних, економічних і інформаційних тактичних прийомів для дестабілізації України. Уряд повинен діяти швидко, щоб "продавити" реформи, стабілізувати економіку і повернути країні траєкторію зростання.
VoxUkraine, спільно з Київською школою Економіки (колись EERC), Індексом Моніторингу Реформ, Реанімаційним Пакетом Реформ і Центром Підтримки Реформ підготували рейтинг міністерств, Національного Банку України і НАК "Нафтогаз", державного монополіста на газовому ринку, за перші 100 днів роботи з моменту нових призначень.
Ми оцінили, як громадськість, засоби масової інформації та експертне співтовариство сприймають роботу міністерств, центрального банку та "Нафтогазу". Насамперед ми відправили листи до всіх міністерств, НБУ і "Нафтогазу" – користуючись виключно контактами в публічному доступі. Ми попросили представників адресатів відповісти на декілька питань про найбільш значні досягнення, з їхньої точки зору, за перші 100 днів, перерахувати основні виклики, плани і проблеми. Декілька міністерств надіслали свої відповіді – Міністерство фінансів, Міністерство екології, Міністерство інфраструктури, Міністерство сільського господарства і Національний Банк.
Далі ми розробили і провели 3 опитування. Два з них – опитування експертів (128 відповідей) і опитування громадської думки (220 відповідей) , в яких попросили респондентів оцінити визначні події, про які повідомлялося в засобах масовій інформації (зокрема, інформаційним агентством Інтерфакс). Кожну новину про таку подію можна було оцінити за шкалою від – 5 (незадовільна) до 5 (визначна). Респондентами опитування експертів були VoxUkraine, Київська Школа Економіки, Індекс Моніторингу Реформ, Реанімаційний Пакет Реформ і Центр Підтримки Реформ. Третє опитування з проханням надати загальне бачення роботи міністрів провела ділова редакція Ліга.Бізнес на основі інформації наданої VoxUkaine (3017 відповідей).
Висновки
* Суттєво виділяється група міністерств, які перевершують інших. У них чітко поставлені цілі, і вони вже приступили до реформ. Вони пояснюють громадськості, що і чому вони роблять.
* Оцінки громадськості та експертів збігаються в більшості випадків. Однак експерти схильні бачити міністерства в більш сприятливому світлі, ніж громадськість. Середня оцінка експертів близька до одиниці, в той час як середня оцінка громадськості – негативна.
* Кілька міністерств отримали негативні оцінки з боку громадськості і, при цьому, були високо оцінені експертами. Ці випадки особливо важливі, оскільки вони підкреслюють інформаційний розрив між урядом і громадськістю. Простіше кажучи, населення не поінформовано про реформи, які втілюються і вважаються важливими серед експертів.
Ось ці міністерства:
- Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ;
- Міністерство молоді та спорту;
- Міністерство енергетики та вугільної промисловості;
- Міністерство екології та природних ресурсів;
- Національний Банк України.
* Найвищий бал – значно нижчий від максимальної оцінки, яку можна було отримати. Міністерство інфраструктури, лідер рейтингу, отримало тільки 12 з 20. Середня оцінка – 3.
* Багато міністерств отримали негативні оцінки: на думку експертів і/або громадськості вони швидше перешкоджають реформам і змінам на краще. Наприклад, Міністерство соціальної політики та Міністерство інформації отримали негативні оцінки від кожної групи респондентів.
* Суспільство, мабуть, сприймає той факт, що деякі жертви неминучі на шляху зміни України на краще. В результаті, жорсткі реформи не обов'язково є причиною низького рейтингу. Наприклад, зростання ціни на газ, зрозуміло, є болючим питанням. Проте, громадськість і експерти високо оцінюють роботу "Нафтогазу". Ще донедавна ця компанія була втіленням корупції і розкрадань. Зараз подібні новини практично зникли. Ситуація прямо протилежна для Міністерства енергетики та вугільної промисловості, яке постійно причетне до численних скандалів.
* На жаль, деякі з найнижчих оцінок зосереджені в міністерствах з найбільшими видатками (наприклад, Міністерство соціальної політики, Міністерство оборони, Міністерства енергетики та вугільної промисловості).
* Цікава примітка наостанок: існує негативний зв'язок між віком міністра і загальною оцінкою (див. малюнок нижче). Аналогічно, міністри-політичні ветерани, які входили до складу попередніх урядів, або були депутатами декількох скликань Верховної Ради, – як правило, отримують нижчі оцінки. Більшою мірою, ці зв'язки утворюються завдяки оцінкам громадськості – що підкреслює попит на нові обличчя в уряді, а також, можливо, попит на нові підходи в руйнуванні статуса-кво.
В цілому, уряд досяг помітного прогресу за перші 100 днів. Проте суспільство вимагає більше зусиль. Значно більше! Деякі реформи, очевидно, вимагають ретельної підготовки, повторного тестування і продуманої розробки. А на це потрібен час. Простий і дешевий спосіб для Уряду покращити свою значимість/авторитет в очах населення – радикально розширити свою комунікаційну стратегію. Позитивні зміни, що зрозуміло і неминуче, більш очевидні для експертів, ніж для громадськості, але цей розрив можна перекрити за допомогою агресивної інформаційної кампанії. Підтримка громадян відіграє життєво важливе значення для успіху реформ, і можна сподіватися, що уряд збирається зайняти більш активну позицію на цьому фронті в його наступні 100 днів.
__________
Медіа-партнери: Інтерфакс-Україна, Liga.net
Автори: Робоча група у складі членів редакційної колегії VoxUkraine і учасників ініціативи:
Тимофій Мілованов (U.of Pittsburgh),
Юрій Городніченко (UC Berkeley),
Ілона Сологуб (KSE),
Олександр Талавера (U. Of Sheffield),
Олександр Жолудь (International Center of Policy Studies)
Олег Кореньок (Virginia Commonwealth University)
Віктор Циренніков (Академический советник МВФ)
Наталія Шаповал (KSE)
Світлана Русакова (Dragon Capital)
Олександр Нікольско-Ржевский (Lehigh University)
Максим Мірошниченко
Олег Іванов (NISS)
Тетяна Кенджерська (UBS)
Марина Назаренко
Ярина Басистюк (University of Pennsylvania)
Неоціненний внесок зробила редакційна колегія VoxUkraine:
Олена Білан (Драгон Капитал),
Володимир Білоткач (Newcastle U),
Том Купе (KSE),
Вероніка Мовчан (IER),
Організації-учасники ініціативи:
VoxUkraine
Київська Школа Економіки
Індекс Моніторингу Реформ
Реанімаційний Пакет Реформ
Центр Підтримки Реформ
Висловлюємо подяку Міністерствам, які відгукнулися на запит VoxUkraine і допомогли з оцінкою своїх власних досягнень:
Міністерство інфраструктури України
Міністерство аграрної політики та продовольства України
Міністерство фінансів України
Національний Банк України
Міністерство екології і природних ресурсів України
Висловлюємо подяку Лiга.Бизнес і особисту вдячність керівнику ділової редакції Борису Давиденку за допомогу в проведенні громадського опитування і за корисні поради. Висловлюємо вдячність Фундації "Відкрите товариство" за наданий матеріал.
Окрема подяка всім тим, хто сприяв поширенню громадського опитування щодо діяльності міністерств і залучав своїх колег, друзів і просто знайомих взяти в ньому участь в Facebook.
Facebook аккаунти:
Kyiv School of Economics
Reanimation Package of Reforms
KNUstudents
Громадський контроль банків
Громадська Організація "Кредитний Майдан"
Save Гонтарева
Easy Business
Центр підтримки реформ
Opir
Alexander Bonaparte
Alexey Prokopov
Alice Magirovska
Alina Stetsenko
Anna Montenegro
Anton Shimko
Artem Ahtoyan
Boris Davidenko
Darina Lonska
Dmitry Chernyshov
Elena Strashko
Eugene Fursa
Faina Kaplan
Gordey Didenko
Halyna Martynyuk
Ievgenii Likhovidov
Iryna Krokhmalna
Iryna Yeremenko
Ivan Samchuk
Kostya Bekh
Maksym Gedz
Mark Didenko
Maya Naydin
Mikhail Syrkin
Nata Lviv Ucraine
Natalia Ignatusha
Natalija Shapoval
Natalya Kulbatskaya Priymak
Oleh Ivanov
Oleh Rehush
Oleksandr Talavera
Oleksiy Panych
Olga Nikolaieva
Olga Romanyuk
Olga Tverdokhlib
Pavel Kamuz
Pavlo Kaliuk
Tetiana Montian
Tetiana Pavlova
Viktor Andriyevskyy
Viktor Ostapenko
Vladyslav Greziev
Yana Bytyrina
Zhanna Potapova
Алла Кравченко
Виктор Кожевников
Виктория Глуховцова
Дмитро Романюк
Ігор Бегей
Лариса Алам
Ольга Котенко
Сергій Степанчук
Тимофей Милованов