Ігор Попов експерт Українського Інституту Майбутнього

Аналіз підготовчого етапу місцевих виборів.

13 серпня 2020, 19:41

Виборчий процес офіційно починається за 50 днів до дня голосування, проте фактично кампанія вже стартувала. Виділено бюджетне фінансування, ухвалено зміни до виборчого кодексу, кандидати розпочали агітаційну кампанію, хоч і поза регулюванням закону.

Законодавча база місцевих виборів на жаль не є ідеальною і створює додаткові труднощі та ризики. Запровадження партійної монополії на висування кандидатів у радах чисельністю від 10 тисяч виборців призведе до посилення політичної корупції, коли кандидати будуть змушені шукати для себе партійні прапори в останні дні перед початком кампанії. Посилення імперативного мандату робить депутатів більщ залежними від партійного керівництва, а не від виборців.

Законопроект 3971 може вирішити низку технічних проблем Виборчого кодексу, проте не пропонує рішення для великих політичних проблем. Позитивною новацією стане, до прикладу, детальне розяснення, як саме треба враховувати заповнені не належним чином бюлетені.

В той же час законопроект остаточно скасовує прямі вибори старост, а це переважно критично сприймається на місцях.

Законопроект не дає відповіді щодо обрання районних рад. ЦВК відмовилася призначати вибори райрад без розяснення профільного комітету ВРУ, і листування між ЦВК та депутатами підвішує питання призначення виборів та плани кандидатів. Якшо вибори районних депутатів не вдасться призначити на 25 жовтня, то потрібно буде проводити окремі загальноукраїнські вибори районних рад, з відповідними витратами державного бюджету.

Рішення про скасування виборів у 18 територіальних громадах на сході України – базується на поданнях військово-цивільних адміністрацій, але не відповідає заявленому центральною владою курсу на стійке примирення. Оскільки вибори міських голів Сєвєродонецька та Лисичанська скасовано взагалі, а обласні ради Луганської та Донецької областей не обираються з 2015 року, то значна частина виборців взагалі не братиме участі в жодних виборах.

Законопроект 3971 не вирішує проблему "виборчих туристів", яка вже виявлена в багатих і курортних громадах. Вже зараз тисячі нових виборців реєструються для голосування в Кароліна-Бугаз, Таїрова та інших мальовничих приморських громадах. Інструмент, який пропонувався для полегшення реалізації виборчих прав ВПО – запущено для маніпуляції результатами виборів. Додатковм ресурсом для "виборчого туризму" можуть стати виборці Донецької та Луганської областей із тих громад, де місцеві вибори у 2020 не будуть проводитися взагалі.
Найраніший термін для розгляду законопроекту 3971- позачергова сесія 25 серпня. Одразу голосувати текст в цілому – може трактуватися як порушення регламенту, бо будуть протести від бажаючих вносити правки. Запустити процедуру двох читань – означає голосувати в цілому в районі 15 вересня, тобто міняти правила вже після старту виборчого процесу.

ЦВК утворила 532 територіальні виборчі комісії. Обовязкові місця в комісіях отримали кандидатури від парламетських фракцій, а також партія "За майбутнє", а група "Довіра" подала членів комісій через партію "Солідарність жінок України". Решта місць у комісіях розподілена жеребом, і результати як завжди не додають довіри до виборчих лотерей. До прикладу, у Одеській області з подивом зустріли подання від партій "Рівне разом", "Київ передусім", "Партія чернівчан" та "Патріоти Волині". Біржу по торгівлі квотами та місцями в комісіях варто або легалізувати, або заборонити.

Окрім подань до комісій, першими завданнями для партій стали іміджева реклама та залучення знакових особистостей до партійних списків. Реклама партій та особистостей переважно зявилася на носіях зовнішньої реклами, також запущено перші хвилі іміджевих промо-матеріалів у засобах масової інформації. Ініціативи по обмеженню політичної агітації приведуть лише до повної тінізації та джинсовізації ринку політичної реклами, тому принесуть більше шкоди, ніж користі.

Успіх несистемних політиків привів до ажіотажного попиту на залучення діячів шоу-бізнесу та спорту до виборчих списків. Проте, на фокус-групах вже зараз проявляється тренд до зміни виборчих настроїв, зростає запит на професіоналів та "приземлених" місцевих лідерів. Також новим для українських виборів є актуалізація питання відносин центру та регіонів. Одразу кілька мережевих партій намагаються обєднати під одним брендом тих місцевих лідерів, які не привязані до "старих" партій. Лідерство тут захопили "За майбутнє", які залучили до партії міського голову Черкас А.Бондаренка. Обєднані єдиним брендом "ЗМ" місцеві політики можуть дати успішний результат і провести чисельні фракції до місцевих рад: це Я.Москаленко в Київській області, С.Олійник у Дніпропетровській, А.Урбанський у Одеській чи О.Мамай у Полтавській. Також їх посилить поглинання Аграрної партії, яка має мережу у сільських територіях та керівників агрофірм у своїх лавах.

Багато міських голів обласних центрів вирішили вести на вибори іменні проекти або локальні партії. Це "Доверяй делам" в Одесі, "Блок Кернеса – успішний Харків", "Команда Марцінківа" у Івано-Франківську, "Рідний дім" в Чернігові. Їх опоненти також ведуть свої команди до міських рад обласних центрів під локальними або іменними брендами, такими як "Команда Світличної" в Харкові чи "Українська морська партія" в Одесі.

Правляча партія "Слуга народу" залишається лідером електорального рейтингу в багатьох регіонах, в інших – має високий відсоток підтримки. За підсумками місцевих виборів можна прогнозувати в багатьох обласних та міських радах створення більшості між фрмкцією СН як представниками центральної влади, та партіями міського голови або такими мережами як "За майбутнє", як виразниками інтересів місцевих еліт.

Найближчі завдання для влади – внести технічні зміни до Виборчого кодексу, вирішити питання виборів райрад, запобігти "виборчому туризму" та готувати комісії до проведення голосування в умовах карантинних обмежень.

powered by lun.ua
Коментарі — 0
Корупція1397 Уряд реформ419 Україна та Європа1116 Зеленський56 Свобода слова576
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter