18 січня 2018, 10:28

Мобільне життя, або як телефон здатен замінити чиновника

Як і передрікали письменники-фантасти, світ ХХІ сторіччя кардинально змінився. Поки що ми не літаємо на вихідні подивитися на інші планети, не навчилися мандрувати в часі й не винайшли універсальні ліки від усіх хвороб. Однак вже зараз ми можемо спілкуватися з усім світом чи зробити замовлення за кордоном, не виходячи з кімнати квартири або офісу. Вже зараз кожен може стати частиною віртуальної реальності, а робот зі штучним інтелектом не лише здатен давати інтерв'ю, а й вже отримав громадянство. Світ фактично увійшов у нову еру – еру високих технологій. І держави, як частина цього світу, мають не відставати від прогресу, приймаючи нові закони, які відповідають новим технологічним викликам, і рухатися в ногу з усім прогресивним суспільством.

Чотири роки технологічних революцій

Міністерство юстиції з перших днів роботи нової команди взяло курс на запровадження нових підходів та передових технологій, які не лише роблять життя українців простішим, а дають змогу ліквідувати побутову корупцію.

Одним з перших наших кроків стало запровадження системи електронних торгів арештованим майном СЕТАМ, нині – OpenMarket. Повністю відкритий електронний аукціон дав українцям нове бачення того, як одна з найбільш раніше корумпованих галузей завдяки новим технологіям перетворилася на прозору систему, де кожен громадянин може проконтролювати весь процес торгів. Саме за її прикладом було створено систему державних закупівель ProZorro. Цього року OpenMarket здійснив ще один прорив – став першим у світі аукціоном, який провів торги з використанням найбільш сучасної системи захисту інформації Blockchain.

Мене, як позаочі, так і в лице, називали мрійником і романтиком, коли у 2014 році я почав говорити про те, що українці скоро зможуть отримувати державні послуги з дому – через Інтернет.

Запущений у 2015 році пілотний проект з отримання інформації з реєстрів у режимі онлайн за ці роки переріс у повноцінний Онлайн будинок юстиції, який нині надає понад 30 різних послуг для всіх жителів країни. Тепер кожен може, не виходячи з дому чи офісу, отримати необхідний витяг чи довідку, записатися на прийом, зарезервувати час та місце для весілля, подати заявку на реєстрацію народження малюка та оформити державну допомогу при його народженні. Ще легше стало вести бізнес. Відкрити свою справу можна лише в кілька "кліків" мишкою.

Mobile ID – паспорт для Інтернету

Фактично ноутбук чи смартфон вже зараз перетворюються на центр надання адміністративних послуг, переговорний кабінет з можливістю підписання контрактів, на відділення банку, магазин і гаманець. Ми не виключаємо, що за кілька років, за прикладом багатьох європейських країн, буде запроваджено можливість голосувати на виборах прямо зі своїх гаджетів.

Єдине, чого не вистачало для повноцінного запровадження електронних сервісів в життя українців – зручної й зрозумілої кожному системи ідентифікації особи.

Фактично для того, щоб повноцінно існувати у віртуальному світі сучасних онлайн технологій, українці мали отримати так звані цифрові паспорти.

Проте електронний цифровий підпис так і не став популярним серед громадян і на сьогодні вже є застарілим. Тому Мін'юст спільно з експертами, донорами та колегами з Уряду почав розробку Закону "Про електронні довірчі послуги", який мав запровадити нові стандарти ідентифікації громадян, включаючи Mobile ID.

Mobile ID – це технологія, яка дозволяє ідентифікувати особу через мобільний телефон.

Запровадження сучасних механізмів електронної ідентифікації громадян прописане у Плані дій із впровадження Ініціативи "Партнерство "Відкритий Уряд" та є однією з умов реалізації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Що у телефоні?

5 жовтня Верховна Рада прийняла Закон "Про електронні довірчі послуги" (N4685).

21 грудня держава в особі Мін'юсту почала випуск ключів для накладення та перевірки електронного цифрового підпису із сертифікатами, які відповідають міжнародним алгоритмам криптозахисту.

Нові технології дадуть можливість застосовувати сучасні криптографічні алгоритми, гармонізувати електронний документообіг із країнами ЄС, а також запровадити сучасний механізм електронної ідентифікації Mobile ID.

Завдяки запровадженню Mobile ID українці зможуть отримувати через Інтернет державні послуги, посвідчувати документи, які матимуть таку ж силу, як і паперові з печаткою та підписом, користуватися комерційними сервісами.

Фактично ми переходимо на алгоритм обслуговування, за якого звичайний телефон стає зручним хабом отримання послуг. Він замінить людині спілкування з чиновниками. І це стосується не лише державних органів, а й сфери освіти, медицини, банківських установ та безлічі інших напрямків життя громадян.

Як скористатися новою технологією?

Усе, що необхідно для користування новою технологією – це оформлення за допомогою паспорту та ідентифікаційного коду SIM-карти нового покоління. На неї буде записаний індивідуальний цифровий підпис.

Нині видачу таких карток контрактним клієнтам вже почали у "Київстарі". А до середини 2018 року аналогічну послугу також надаватимуть інші найбільші мобільні оператори – "Vodafone Україна" та "lifecell".

Вже найближчим часом всі органи державної влади в Україні, згідно з дорученням Прем'єр-міністра, повинні забезпечити інтеграцію Mobile ID у свої електронні сервіси. Щодо наших електронних послуг, за допомогою сервісу Mobile ID можливим буде:

- відкриття, внесення змін чи закриття бізнесу;

- отримання виписки з реєстру нерухомості й бізнес-реєстру;

- надання електронних послуг у земельній сфері.

Державне підприємство Мін'юсту "Національні інформаційні системи" у рамках проекту міжнародної технічної допомоги "Підтримка реформ в сфері юстиції в Україні" вже забезпечило створення відповідної технологічної бази.

Враховуючи європейський та світовий досвід, ми маємо пройти досить тривалий шлях запровадження всіх елементів державних електронних сервісів. Але альтернативного шляху у держави, яка не хоче відстати у розвитку назавжди – немає.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чужих дітей не буває! Доведено Мін'юстом

Рівно рік тому було прийнято другий пакет законів в рамках ініціативи Уряду Володимира Гройсмана #ЧужихДітейНеБуває. Поштовхом до цієї боротьби особисто для мене стала конкретна історія мами з Одеської області...

Захищаючи дітей, ми захищаємо майбутнє

У ці дні світ відзначає День захисту дітей. Це слушний момент, щоб озирнутися назад й запитати себе, що ми зробили для найменших громадян? І які кроки ще потрібні, аби життя малечі в Україні було щасливим і безтурботним...

#ЧужихДітейНеБуває, або як примусити батьків виконувати свій обов'язок

Вже більше місяця, з 6 лютого, діє розроблений Міністерством юстиції закон #ЧужихДітейНеБуває. Він запровадив дієві заходи впливу на тих батьків, які покинули свою родину напризволяще та не бажають фінансово підтримувати своїх дітей...

Мобільне життя, або як телефон здатен замінити чиновника

Як і передрікали письменники-фантасти, світ ХХІ сторіччя кардинально змінився. Поки що ми не літаємо на вихідні подивитися на інші планети, не навчилися мандрувати в часі й не винайшли універсальні ліки від усіх хвороб...

Конкурс на посаду керівника люстраційного департаменту Мін'юсту: не шукайте зраду там, де її немає

З моменту оголошення конкурсу на посаду керівника Департаменту з питань люстрації одним із пріоритетних завдань Міністерства юстиції є проведення цього відбору максимально публічно й прозоро...

Міністерство юстиції 2016: "СКАЗАНО – ЗРОБЛЕНО"

Не буває планів, які не можна реалізувати. Якщо є чітке бачення цілі, будь-яка нездійсненна мрія може стати реальністю. Будь-які зміни й реформи, навіть якщо вони постають перед шаленим опором, можна втілити у життя...