13 січня 2022, 23:15

Активність ОДКБ: загрози нашій безпеці лише зростатимуть

Оцінка подій навколо проведення 10 січня цього року позачергової сесії Ради колективної безпеки "Організації договору про колективну безпеку" (ОДКБ) дозволяє констатувати наступне:

- будь-які можливі соціально-політичні кризи в країнах-членах ОДКБ – Росії, Білорусі, Казахстані, Вірменії, Киргизстані, Таджикистані – будуть розглядатися як прямі загрози безпеці для цих країн-учасників ОДКБ;

- незалежно від причин і характеру таких криз, вони апріорі будуть в ОДКБ вважатися інспірованими ззовні і, відповідно, стануть приводом для безпосереднього і оперативного втручання "колективних миротворчих сил ОДКБ", а по суті – прихованої інтервенції російських військ;

- у подальшому оперативне планування, процедурні і технічні моменти, пов'язані із колективною взаємодією країн-членів ОДКБ, будуть постійно вдосконалюватися, а силові дії можуть, бути превентивними;

- стійка ідеологічна і пропагандистська прив'язка будь-яких незвичайних ситуацій в країнах-членах ОДКБ до, так званих, "кольорових революцій" і "технологій Майдану" недвозначно вказує на те, де цей блок авторитарних, по суті, країн (за винятком Вірменії) буде шукати "винних" у власних соціально-економічних і внутрішньо-політичних проблемах, а також кого апріорі буде визначати "ворожими силами", винними у власних проблемах.

Слід зазначити, що все це відбувається на тлі подальшого посилення військово-політичної взаємодії між Москвою і білоруським керівництвом, яке внаслідок жорстокого придушення політичної опозиції делегітимізувало себе всередині країни та за її межами і остаточно потрапило під повний контроль Кремля. Зокрема, виступаючи на розширеному засіданні колегії МЗС Росії 18 листопада 2021 року президент Путін наголосив, що "Росія безумовно продовжить лінію на зміцнення зв'язків і поглиблення інтеграційних процесів з Білоруссю".

Реалізація масштабних планів Москви, що передбачає глибоку уніфікацію законодавчого простору двох країн, має призвести до створення спільної російсько-білоруської держави, яка має повноцінно функціонувати вже з початку 2024 року.

Амбітна програма Кремля передбачає створення єдиних ринків газу і нафти; формування єдиних принципів оподаткування, промислової та сільськогосподарської діяльності; єдину політику у кредитно-фінансовій та банківській сферах, інтеграцію платіжних систем; узгоджене регулювання об'єднаних ринків електроенергії і транспортних послуг тощо. Всього – 28 галузевих програм.

Обидві сторони ще більше поглиблюють відносини між своїми спецслужбами, в тому числі з метою "забезпечення безпеки Союзної держави". Водночас передбачається, що до початку 2024 року у повній мірі почне функціонувати спільний кордон РФ і Білорусі. Військова доктрина Союзної держави має суттєво "підвищити рівень узгодженості оборонної політики, своєчасно адаптувати завдання міністерств оборони з урахуванням змін військово-політичної обстановки, що відбуваються в регіоні". Нещодавнє продовження оренди Росією військових об'єктів на території Білорусі перетворилося на постійно діючий елемент у спільній оборонній стратегії Мінська і Москви.

Анонсовано створення єдиної системи підготовки військових спеціалістів військово-повітряних сил та протиповітряної оборони. Мета – завершення розбудови інтегрованих і боєздатних російсько-білоруських збройних сил під назвою "регіональне угруповання військ" та під ідеологічним контролем і управлінням з боку Москви на всіх його рівнях.

Окрім цього, до 2024 року в Білорусі може бути завершене створення всієї необхідної інфраструктури для можливого повномасштабного розгортання російської армії. Ця інфраструктура додатково до вже існуючої включатиме обладнані аеродроми для важких багатоцільових і ударних безпілотників, сучасних винищувачів і бомбардувальників дальньої дії – потенційних носіїв ядерної зброї. Тим більше, що в листопаді минулого року Лукашенко вже заявив, що він може звернутися до Росії з проханням розмістити в Білорусі російську ядерну зброю для "спільного протистояння Заходу і НАТО". Це на тлі постійного переміщення підрозділів збройних сил РФ поблизу наших кордонів можна розуміти – що проти України також.

Обидві країни активно продовжують і курс на подальше "планове" узгодження своїх дій у зовнішньополітичній сфері на 2022-2023 роки. В рамках програми, затвердженої 10 листопада 2021 року під час спільного засідання колегій міністерств закордонних справ Росії і Білорусі, була висунута пропозиція про утворення спільної "дипломатичної служби Союзної держави". На практиці це означатиме поглинання білоруської дипломатії російською.

В цілому, можна прогнозувати, що при збереженні сьогоднішніх тенденцій Білорусь до 2024 року де-факто втратить основні ознаки державного суверенітету і добровільно змінить свій сьогоднішній статус зовнішньополітичного і оборонного "партнера" Росії на практично "васальну залежність" від неї.

Виходячи з викладеного, можна зробити висновок про те, що ситуація на наших кордонах буде ускладнюватися і загрози нашій національній безпеці та обороні в перспективі лише зростатимуть. Нові елементи, пов'язані із посиленням взаємодії країн-членів ОДКБ і курсом Росії на поглинання Білорусі ведуть до суттєвого погіршення геостратегічного становища України. Відповідно, це вимагатиме від нашої держави більш адекватного реагування на нові загрози.

І головним елементом цього реагування має стати всебічне посилення чотирьох основних елементів нашої власної державної сили: ЕКОНОМІКИ, АРМІЇ, ДИПЛОМАТІЇ та ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ. Із чітким розумінням того, що Український Народ давно вже готовий до цього. І він – не підведе. Але це посилення може стати неможливим у разі незмінності нинішнього стану кадрової політики, некомпетентності і непрофесіоналізму нашого вищого політичного керівництва, а також високого рівня корумпованості політичної влади в країні.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Анексія Криму, як наслідок відсутності стратегії Заходу щодо України, або План миру не лише для України (частина третя)

"Велика політична шахівниця потребує стратегів, а не дилетантів. Геополітика – це не реакція на події, а їх активне формування. Країни, які не мають чіткої стратегії, грають чужу гру за чужими правилами" "Політика – це не "мистецтво можливого", а наука про неминуче...

Що наразі являє собою Захід і Росія, або План Миру не лише для України (частина друга)

"Демократія – це не даність і не природний стан суспільства, це Система, що вимагає постійної підтримки та дисципліни. Свобода існує лише там, де її підтримують сильні інституції та правові механізми...

Повномасштабне вторгнення, якого могло не бути, або План Миру не лише для України (частина перша)

Учора, 6 березня 2025 року, прем'єр-міністр Італії Джорджа Мелоні запропонувала надати Україні гарантії безпеки НАТО без фактичного вступу країни до військового альянсу...

Мирна угода на умовах Путіна стане руйнівною для глобальної безпеки (Atlantic Council, 13 лютого 2025 року)

Захоплення Росією Криму в 2014 році стало переломним моментом у сучасній європейській історії. Подальше повномасштабне вторгнення Росії в Україну у 2022 році поставило світ на межу Третьої світової війни...

МОБІЛІЗАЦІЯ та НЕКОМПЕТЕНТНІСТЬ

Недавня публікація в "Українській правді" під назвою "Хто і кого. Що відбувається із законом про мобілізацію" за авторством Романа Романюка та Романа Кравця нагадала мені відомий вислів: "...

Фейкова історія є важливою зброєю у спробі Володимира Путіна знищити Україну (Atlantic Council, 5 грудня 2023 року)

Сумнівно, що Володимир Путін справді вірить більшій частині антиукраїнської пропаганди, що надходить з ехокамери Кремля. Зрештою, мало хто з освічених людей вірить...