30 червня 2015, 18:40

Бажане і дійсне: чи справді закон про люстрацію ''Схвалено у Європі''?

Минув тиждень після надання Венеційською комісією Остаточного висновку щодо Закону України "Про очищення влади" (Закону про люстрацію). Міністр юстиції Павло Петренко взяв на себе вистражданий важкий обов'язок повідомити людей про повну і остаточну перемогу добра над злом на теренах окремо взятої України.

Треба сказати, що повідомлення Петренка за рівнем пафосу перевершує навіть прес-релізи Кабміну про те, як субсидії перемагають нові тарифи. А важким цей обов'язок можна вважати тому, що міністру доводиться, м'яко кажучи, казати неправду.

Отже. Міністр власноруч написав статтю і назвав її "Люстрація. Схвалено у Європі". В цьому напівфантастичному нарисі пан Петренко намагається переконати населення в тому, що Венеційська комісія на 103-му Пленарному Засіданні (19-20 червня 2015 року) начебто схвалила закон "Про очищення влади". Для початку наведу лише початок і фінал тексту, бо вони – щирі, на відміну від того, що напхано у середині:

Початок: "Реванш реакційних сил зупинено, активне очищення влади від корупціонерів і приспішників режиму Януковича триває, а Європа підтримує ці процеси".

Фінал: "Все, що можу сказати – реваншу не буде, а його прихильникам і ідеологам доведеться змиритися із програшем. Попереду велика чистка авгієвих стаєнь і реальне кадрове оновлення у кожному місті і в кожному районі. Ми закочуємо рукава і сподіваємось, що разом із нами до цієї роботи приєднаються всі небайдужі демократичні сили".

Враження таке, начебто Петренко переважну частину свого життя неозброєним знаходився в оточенні орд жорстоких ворогів. І ось – з'явилась зброя, яку пан міністр планує застосувати суворо та безкомпромісно. Але складається таке враження, що довгоочікувана зброя не дуже й то ефективна, і саме тому пан міністр несамовито лякає всіх якоюсь непереконливою дубиною, супроводжуючи процес несамовитим воланням.

І дійсно – насправді чистити "авгієві стайні" нашому Гераклу доведеться іграшковою пластиковою лопатою. Він про це знає, але не каже. Бо, і я вже неодноразово про це казала, політику в країні нині роблять піарники. Сказали – "Схвалено у Європі". Значить – схвалено. Населення почуло. І добре. Як казав Йозеф Гебельс – "Ми прагнемо не правди, а ефекту!"

Сумно казати про це, але те, що відбувається із деякими законотворчими потугами влади – це відверта, яскрава гебельсовщина. Неправда, скоріше – напівправда, розрахована на ефект. Бо насправді Європа не схвалювала закону "Про очищення влади", себто про люстрацію. Венеційська комісія схвалила свій остаточний висновок щодо цього закону. Це правда. Питання лише в тому, чи дійсно все так феєрично, як стверджує пан міністр юстиції?

Відповідь – у тому самому документі, на який посилається Петренко: Остаточному висновку Венеційської комісії щодо Закону Ураїни "Про очищення влади". Вона стає зрозумілою, якщо уважно читати документ, а не висмикувати з нього вигідні для себе абзаци. Зрозуміло, що піар-кампанія "Схвалено в Європі" розрахована на те, що більшість людей не матимуть можливості (або цікавості) повністю прочитати Висновок. Його аналіз – тема окремої фахової статті (читайте тут).

Отже. "У квітні 2015 року Венеційська комісія одержала від українських органів влади перелік проектів змін до Закону "Про очищення влади" та інших пов'язаних законів, зокрема, законів щодо проведення виборів, які зараз перебувають на розгляді Парламенту. Венеційська комісія вітає деякі удосконалення, запропоновані у проекті, такі як створення Центрального органу виконавчої влади з питань люстрації або зміни у Єдиному реєстрі. Однак Закон – навіть у разі внесення змін – все ще має певні недоліки".

Тепер давайте згадаємо переможний пафос міністра та поставимо запитання – чи будуть нарешті враховані зауваження як з проміжного, так і з остаточного висновків Венеційської комісії у редакції Закону, яку затверджуватиме Верховна Рада? В мене немає однозначної відповіді. Справу зроблено. Висновок Венеційської комісії остаточний. Звідси – друге запитання: не доопрацювавши закон згідно із цими рекомендаціями, чи гарантуватиме теперішня українська влада дотримання при процесі "чищення авгієвих стаєн" критеріїв демократії та дотримання законності?

На всякий випадок нагадаю пану Петренку ці критерії, на яких наполягає Венеційська комісія: "Цими критеріями є: вина, а саме особиста, а не колективна, повинна бути доведена в кожному окремому випадку; повинні гарантуватися право на захист, презумпція невинуватості до доведення вини і право на судовий перегляд ухваленого рішення; мають бути забезпечені різні функції та цілі проведення люстрації, а саме захист новоствореної демократії, та дотримання кримінального законодавства, а саме покарання ймовірно винних; окрім цього, люстрація повинна мати чіткі строки проведення заходів та визначати чіткий період, за який здійснюється перевірка".

Якщо влада не забезпечить дотримання цих та інших вимог, то Закон "Про очищення влади" у теперішньому його "схваленому" вигляді, буде являти собою, як казав відомий персонаж з фільму "Місце зустрічі змінити не можна", – "не закон, а кистень".

Хочу нагадати пану Міністру, що він у певному сенсі займає посаду міністра Справедливості – від слова "юстиція". Так сталося у його кар'єрі. І вже не є важливим, чому і як людина опинилась в цьому кріслі. Просто Справедливість не передбачає свідомого введення в оману, пересмикування та спроб підлаштувати будь-що під власну мету. Якою б шляхетною ця мета не здавалась – засоби її досягнення повинні бути правовими.

А для того щоб пересвідчитись, що все не зовсім так, як стверджує Міністр, читайте Остаточний висновок Венеційської комісії щодо Закону України "Про очищення влади" на сайті Вененеційської комісії.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Суддям не варто забувати про свій законний інтерес – презумпцію компетентності та доброчесності

Схоже, нескінченні реформатори судової влади щиро вірять, що їм в руки вклали щит і меч рідної держави. Адже і ухвалювані закони, і практика їх застосування доволі часто визначаються миттєвими політичними потребами...

''Недооголошена'' війна. Чому для нас важливо оголосити стан війни через агресію РФ проти України

Повернутися у публічній площині до теми щодо суті нерозривного зв'язку між розумінням збройної агресії РФ проти України у міжнародному праві і юридичним фактом оголошення Верховною Радою України за поданням Президента України стану війни через збройну агресію у національному конституційному праві, мене змусили декілька обставин останніх днів...

Дебати: виборчий процес має наповнитись сутісним змістом

І ще раз до теми дебатів. Декілька моїх попередніх тез з цього приводу. Перше. На сьогодні питання проведення передвиборних теледебатів за рахунок коштів Держбюджету під час проведення повторного голосування визначено статтею 62 Закону України "Про вибори Президента України" з урахуванням, звичайно, духу усіх статтей Закону, передовсім, обмежень передвиборної агітації...

Воєнний стан чи апогей правового хаосу, як складової політичної кризи?!

Починаючи із 2014 року я маю публічну позицію, яка полягає у тому, що в Україні, починаючи із моменту анексії Росією Криму, склалися всі підстави для введення воєнного стану...

Парубій і Ко пробили правове дно

У парламенті прийнятий, вибачте за відвертість, абсолютно дебільний закон про внесення змін до статті 6 Закону України" Про Центральну виборчу комісію" щодо збільшення чисельного складу ЦВК...

Україна і криза світового правопорядку: нові реалії. Чи розуміє влада тонкощі процесу?

13-го вересня розпочнеться 15-та Щорічна зустріч Ялтинської Європейської Стратегії (YES) "Майбутнє покоління всього". Попри загальну назву, учасники YES будуть дискутувати з дійсно актуального кола запитань: "Якими будуть завтрашні загрози суспільству, економіці та політиці? Які глобальні виклики чекають на нас? Яке майбутнє Сполучених Штатів, ЄС, НАТО, Російської Федерації? Як захистити демократію від маніпуляцій іззовні та як протидіяти дезінформації"...