Радуцький підказав, де збираються пиляти бюджет?
"Міша [Радуцький] хоче в наглу бюджет ділити". Другий день поспіль ЗМІ публікують таку імовірну переписку народного депутата від "Слуги народу" Павла Павліша із заступником міністра охорони здоров'я Андрієм Семиволосом. Депутат і чиновник обговорюють, як збагатитися в кріслі посадовця і як голова профільного комітету зібрався дерибанити гроші платників податків.
В соцмережах скандальна переписка, звісно, теж швидко стала популярною. Одні впевнені, що це фейк, монтаж і провокація. Інші – доводять автентичність фото. Але ніхто навіть не здогадувався і не припускав, де саме цей імовірний розпил бюджету може відбуватися. Втім, вже пізно ввечері фігурант переписки Михайло Радуцький сам вказав це місце – державні закупівлі ліків і медичних виробів. Ще ніхто навіть не зрозумів, де джерело корупції, а він уже виправдався і написав про нові стандарти прозорості в державних закупівлях. Наголосивши на їх "проукраїнськості".
А я нагадаю, що загальний бюджет на закупівлі ліків – майже 10 мільярдів гривень.
А тепер по порядку.
Саме з 2020 року мають відбутися важливі зміни в державних закупівлях ліків. Якщо останні кілька років закупівлі здійснювали для України міжнародні організації (про ефективність і результати можна прочитати тут) , то відтепер частину закупівель має взяти на себе новостворене державне підприємство "Медичні закупівлі України".
Це природньо, бо рано чи пізно Україна повинна сама навчитися купувати ефективно і прозоро. Але для того, щоб так і сталося, є кілька необхідних умов.
По-перше, треба створити всі законодавчі передумови: закупівлі на міжнародному рівні, спрощена реєстрація ліків, звільнення від ПДВ тощо. Є цілий пакет законопроектів, який вже давно потрібно ухвалити в Парламенті. Поки що проекти законів пройшли лише перше читання.
По-друге, мусить бути створена Наглядова Рада при державному підприємстві. Це – необхідна умова, адже це підприємство розпоряджатиметься мільярдами гривень. До неї мають увійти українські і міжнародні експерти. Втім Наглядову Раду не лише не створюють, за моєю інформацією, цю ідею взагалі відклали щонайменше до вересня. Якраз, щоб держпідприємство встигло провести всі торги без Наглядової Ради.
По-третє, необхідно створити умови, щоб на тендери виходили не фірми-прокладки, а безпосередні виробники. В іншому випадку ми можемо повернутися в ситуацію до Революції Гідності, коли МОЗ управляла Раїса Богатирьова, а тендери ділили між собою кілька компаній-прокладок, якими володіли кілька людей в Україні. Серед них – Петро Багрій, фігурант численних антикорупційних розслідувань, компанії якого перепаковували іноземні ліки і продавали їх державі за завищеними цінами. І саме зараз ці "друзі" можуть почати агресивну кампанію проти закупівель ліків через міжнародні організації. Бо саме через них Богатирьова і компанія кілька років втрачали шалені брудні прибутки з відмиву державних грошей.
Саме тому важливо переходити до закупівель через державне підприємство поступово. Адже воно повинно показати ефективність – закупівлі напряму у виробників (а не компаній-прокладок), за цінами, не вищими, ніж це зараз роблять міжнародні організації.
АЛЕ! За моєю інформацією, підприємство досі тримають у підвішеному стані. Немає чіткого і затвердженого переліку: які саме програми будуть передавати до ДП, а які залишаться за міжнародними організаціями. Міністерка Зоряна Скалецька, очевидно, не приймає рішення без погодження Михайла Радуцького.
І тривожним тут є не лише те, що народний депутат прямо втручається в роботу виконавчої гілки влади. А ще і те,що в очолюваний ним комітет і з його подачі повертаються люди, які кілька років чекали свого реваншу.
Так, з усіх зачинених дверей стирчать вуха щонайменше одного відомого "екс-переможця" багатьох тендерів МОЗ – того самого Петра Багрія.
За кожним засіданням комітету сумлінно наглядає Дмитро Підтуркін – екс-радник Богатирьової. Я не пригадую жодного засідання комітету, яке б він пропустив. Саме за його "радництва" до 40% коштів перевитрачалося на закупівлях МОЗ, про що були відкриті справи СБУ.
Стає вже більш зрозуміло, навіщо створили зашкварну експертну раду при комітеті. До неї, окрім інших одіозних персон, увійшла знову-таки пов'язана з Петром Багрієм Олена Алєксєєва – директор Асоціації "Виробники ліків України", де Багрій є президентом.
Просочився до експертної ради і Віктор Сердюк, засновник ВБО "Рада захисту прав та безпеки пацієнтів", яку пов'язують із одіозною власницею компанії-дистрибютора "Людмила-фарм". Вона до реформи закупівель ліків через міжнародні організації теж "вигравала" чимало державних замовлень.
Присутність і вплив на процеси іншого відомого "фармацевта" Олександра Чумака залишається очевидною.
У цих умовах потрібно дмухати на холодне, а тут мало не щодня випливають усе нові "гарячі новини". Зараз треба увімкнути всі можливі запобіжники і максимально дати можливості державному підприємству робити свою роботу ефективно. І не допустити, щоб інструмент прозорості перетворили в інструмент боротьби за схеми і почали "в наглу бюджет ділити". Адже реванш у державних закупівлях ліків може стати чорною плямою на репутації ЗЕленої команди.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.