"Свобода" через суд вимагатиме скасувати постанову ЦВК щодо порядку формування дільничних комісій
Всеукраїнське об'єднання "Свобода" звернулося з позовом до Київського апеляційного адміністративного суду, вимагаючи визнати нечинною і скасувати постанову Центральної виборчої комісії N88 щодо порядку проведення жеребкування для включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій.
Нагадаю, 13 вересня 2012 року Центрвиборчком своєю постановою повністю змінив порядок формування дільничних виборчих комісій. Якщо, згідно з попередніми нормами, жеребкування мало відбуватися щодо кожної ДВК в межах округу окремо, то зараз, з ініціативи представника Партії регіонів О.М. Шелестова, проводитиметься одне жеребкування щодо всіх ДВК одночасно, так само, як це відбулося під час формування ОВК.
Очевидно, що цими махінаціями партія влади прагне позбавити опозицію, особливо позапарламентську, контролю за виборчим процесом. "Свобода" оскаржуватиме в судовому порядку рішення Центрвиборчкому, адже вважає неможливим проведення чесних виборів в умовах, коли нашу політичну силу й опозицію загалом позбавляють контролю за виборчим процесом.
Пропоную вашій увазі повний текст позовної заяви:
АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПОЗОВ
про визнання нечинним рішення суб'єкта владних повноважень
13 вересня 2012 року Центральною виборчою комісією (надалі – Відповідач) було ухвалено Постанову "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 17 травня 2012 року N88 "Про порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України" (надалі – Постанова).
При цьому, всупереч п. 1 ч. 13 ст. 75 Закону України "Про вибори народних депутатів України", представникові Всеукраїнської об'єднання "Свобода" у Центральній виборчій комісії не було надано матеріалів до питань порядку денного, у тому числі і проект Постанови. Окрім того, як вбачається зі стенограми засідання, проекту Постанови не існувало в друкованому вигляді на момент проведення засідання Центральної виборчої комісії.
Відповідно до ч. 4 ст. 11 Регламенту Центральної виборчої комісії, проекти рішень, що виносяться на розгляд ЦВК, разом з усіма документами, не пізніше як за добу передаються членам ЦВК для розгляду та підготовки для їх обговорення.
Станом на час подання адміністративного позову, Постанову не було оприлюднено на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Постановою було змінено Порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, а саме:
- скасовано принцип проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії;
- запроваджено принцип проведення жеребкування щодо встановлення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, за якою визначається їх участь у формуванні таких комісій.
Вважаємо, що Постанова є незаконною та такою, що грубо порушує права Позивача як суб'єкта виборчого процесу та права виборців на забезпечення вільних виборів.
1. Відповідно до п.20 ч.1 ст.92 Конституції України, виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Відповідно до п.2 ч.5 ст.11 Закону України "Про вибори народних депутатів України", виборчий процес включає етап утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії).
Тобто, порядок утворення дільничних виборчих комісій (у тому числі і спосіб проведення жеребкування для визначення складу дільничної виборчої комісії) може бути визначено виключно Законом України. Таким чином, Центральна виборча комісія вийшла за межі власних повноважень, визначивши спосіб проведення жеребкування у порядку визначення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, одночасно до складу всіх дільничних виборчих комісій.
Відповідно до п.2 ч.2 ст.27 Закону України "Про вибори народних депутатів України", суб'єктами подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій є політичні партії-суб'єкти виборчого процесу.
Відповідно до ч.5 ст.28 Закону України "Про вибори народних депутатів України", до складу дільничної виборчої комісії звичайної чи спеціальної виборчої дільниці, за винятком випадків, передбачених частиною дванадцятою цієї статті, обов'язково включаються (за наявності відповідного подання) по одному представнику суб'єкта подання, зазначеного у пункті 1 частини другої статті 27 цього Закону. Не більше ніж по одному представнику від суб'єктів подання, зазначених у пункті 2 частини другої статті 27 цього Закону, та кандидатів у депутати у відповідному одномандатному окрузі включаються до складу дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування, що проводиться окружною виборчою комісією не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення подань, зазначених у частині шостій цієї статті, в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією.
Тобто, ч.5 ст.28 Закону України "Про вибори народних депутатів України" передбачено:
- проведення жеребкування щодо включення кандидатур від суб'єктів виборчого процесу-політичних партій до складу дільничної виборчої комісії, а не щодо визначення загальної черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, за якою визначається їх участь у формуванні таких комісій;
- проведення жеребкування здійснюється до складу кожної дільничної виборчої комісії окремо.
У силу ст. 19 Конституції України, ст. 13 Закону України "Про вибори народних депутатів України", виборчі комісії, їхні члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, проведення жеребкування щодо визначення черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, одночасно до складу всіх дільничних виборчих комісій, не відповідає чинному законодавству України з огляду на те, що:
- згідно із Конституцією України, Центральна виборча комісія не уповноважена самостійно ухвалювати норми, якими визначається спосіб проведення жеребкування інший, ніж передбачений законом;
- Законом України "Про вибори народних депутатів України" визначено спосіб проведення жеребкування, а саме: жеребкування проводиться щодо включення кандидатур від суб'єктів виборчого процесу-політичних партій до складу дільничної виборчої комісії, а не щодо визначення черговості;
- Законом України "Про вибори народних депутатів України" передбачено проведення жеребкування до складу кожної дільничної виборчої комісії окремо.
Постанову ухвалено з порушенням принципу обґрунтованості, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для ухвалення рішення, оскільки не було враховано наступні обставини:
- порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод у частині необхідності забезпечення процедурних вимог справедливості та правової певності критеріїв наявності права на вибори, а також реалізації законних очікувань політичних партій-суб'єктів виборчого процесу;
- порушення Кодексу належної практики у виборчих справах у частині забезпечення стабільності виборчого законодавства.
2. Постанову було ухвалено з порушенням принципу обґрунтованості, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для ухвалення рішення (вчинення дії).
Однією з умов забезпечення вільного вираження думки народу у виборі законодавчого органу є забезпечення можливості об'єктивно встановити результат вільного вираження думки народу, тобто, забезпечити підрахунок голосів. З огляду на те, що дільнична виборча комісія проводить первинний підрахунок голосів на виборчій дільниці, то питання утворення дільничної виборчої комісії та забезпечення участі у цій процедурі політичних партій-суб'єктів виборчого процесу є принциповим для забезпечення права на вільні вибори.
При проведенні жеребкування для визначення загальної черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, за якою визначається їхня участь у формуванні таких комісій, відсутні будь-які гарантії чи об'єктивні критерії участі політичних партій-суб'єктів виборчого процесу, оскільки питання участі у формуванні дільничної виборчої комісії залежить від місця політичної партії-суб'єкта виборчого процесу в списку черговості.
Відповідно до ст.3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Високі Договірні Сторони зобов'язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.
Згідно із Рішенням Європейського Суду з прав людини у справі "Подкользіна проти Латвії", будь-яка процедура, що стосується права суб'єкта виборчого процесу бути обраним, за відсутності об'єктивних критеріїв, гарантій чи правил участі у виборах, є такою, що суперечить процедурним вимогам справедливості та правової певності критеріїв наявності права на вибори.
Таким чином, Відповідачем не було враховано обставину, що проведення жеребкування для визначення загальної черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, не відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод у частині необхідності забезпечення процедурних вимог справедливості та правової певності критеріїв наявності права на вибори.
Разом з тим, 17 травня 2012 року Відповідачем Постановою N88 було затверджено Порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, яким було визначено принцип проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії.
13 вересня 2012 року, тобто за 5 (п'ять) днів до настання строку, з якого Законом передбачено проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, Відповідачем було змінено порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, яким було скасовано принцип проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії.
Тобто, Постанова від 13 вересня 2012 не відповідає будь-яким очікуванням політичних партій-суб'єктів виборчого процесу, які здійснювали свої дії у відповідності до Постанови N88 від 17 травня 2012 року, що була ухвалена на підставі ч.5 ст.28 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Згідно із Рішенням Європейського Суду з прав людини у справі "Пресос Компанія Нав'єра А.О." проти Бельгії", фінансові або будь-які інші мотиви не можуть бути підставою для ухвалення державою норм, які змінюють законні очікування особи та направлені на позбавлення певних прав особи. Норми, що не відповідають законним очікуванням особи, є такими, що суперечать Конвенції.
Таким чином, Відповідачем не було враховано обставину, що проведення жеребкування для визначення загальної черговості всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, не відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод у частині необхідності забезпечити реалізацію законних очікувань політичних партій-суб'єктів виборчого процесу.
Відповідно до п.63 та п.64 Кодексу належної практики у виборчих справах, ухваленого Венеціанською комісією на 52-й сесії, стабільність виборчого законодавства має вкрай важливе значення для зміцнення авторитетності виборчого процесу, що саме по собі суттєво для зміцнення демократії. Часта зміна норм – особливо складних – може ввести виборця в оману. Насамперед це призводить до того, що виборці – обґрунтовано чи ні – роблять висновок, буцім виборчий закон є лише інструментом у руках влади імущих і що їхній власний голос мало впливає на результати виборів. Особливого захисту потребує стабільність деяких спеціальних норм виборчого законодавства, зокрема тих, що регулюють саму виборчу систему, склад виборчих комісій і визначення меж виборчих дільниць. Найчастіше – обґрунтовано чи ні – вважається, що на результати виборів впливають саме ці три елементи, тому слід запобігати не лише маніпулюванню в інтересах партії при владі, але й навіть натяку на будь-яке маніпулювання.
Таким чином, Відповідачем не було враховано обставину, що зміна порядку проведення жеребкування за 5 (п'ять) днів до настання строку, з якого Законом передбачено проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, порушує Кодекс належної практики у виборчих справах у частині забезпечення стабільності виборчого законодавства.
Отже, Постанову ухвалено з порушенням принципу обґрунтованості, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для ухвалення рішення, оскільки не було враховано наступні обставини:
- порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод у частині необхідності забезпечення процедурних вимог справедливості та правової певності критеріїв наявності права на вибори, а також реалізації законних очікувань політичних партій-суб'єктів виборчого процесу;
- порушення Кодексу належної практики у виборчих справах у частині забезпечення стабільності виборчого законодавства.
3. Постанову було ухвалено з порушенням принципу використання повноваження затверджувати порядок проведення жеребкування для включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії з належною метою.
Повноваження затверджувати порядок проведення жеребкування для включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії надано Відповідачу з метою забезпечити рівні можливості політичних партій-суб'єктів виборчого процесу здійснювати контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори та контроль за встановленням підсумків голосування на виборчій дільниці.
Окрім того, повноваження затверджувати порядок проведення жеребкування для включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії надано Відповідачу також із метою забезпечити рівноцінну участь всіх політичних партій-суб'єктів виборчого процесу на етапі утворення дільничних виборчих комісій.
Таким чином, ухвалюючи Постанову, Відповідачем не було досягнуто мети, з якою йому було надано повноваження затверджувати порядок проведення жеребкування для включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії, а саме:
- не буде надано політичним партіям-суб'єктам виборчого процесу рівної можливості здійснювати контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про вибори та контроль за встановленням підсумків голосування на виборчій дільниці;
- не буде забезпечено рівноцінну участь політичних партій-суб'єктів виборчого процесу, які отримають нижчі місця у порядку черговості, на етапі утворення дільничних виборчих комісій порівняно з іншими політичними партіями-суб'єктами виборчого процесу, які отримають вищі місця у порядку черговості та відповідно отримають право формувати дільничні виборчі комісії з запропонованих кандидатур.
4. Постанову було ухвалено з порушенням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.
Відповідно до ч. 4 ст. 3 Закону України "Про вибори народних депутатів України", усі партії-суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.
У силу п. 2 ч. 5 ст. 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України", одним із етапів виборчого процесу є утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії).
Згідно п. 1 ч. 2 ст. 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України", виборчий процес здійснюється на засадах дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 2-10 цього Закону, в тому числі згаданому принципу рівності прав і можливостей брати участь у виборчому процесі, передбаченому ч. 4 ст. 3 Закону.
У цьому аспекті слід врахувати правові позиції Європейського Суду з прав людини, що представлені у рішенні у Справі "Сейдіч та Фінчі проти Боснії та Герцоговини" (Case of Sejdic and Finci v. Bosnia and Herzegovina), в якому "неоднакове, без будь-якої об'єктивної та виправданої причини, поводження з різними особами в однакових ситуаціях" Європейський Суд визнав дискримінацією.
Відповідач, визначаючи черговість всіх партій, що подали кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, одночасно до складу всіх дільничних виборчих комісій, створює ситуацію, відповідно до якої відбувається дискримінація політичних партій-суб'єктів виборчого процесу в залежності від місця у порядку черговості, оскільки політична партія, яка знаходиться вище в у порядку черговості отримає значно більше можливостей щодо включення висунутих кандидатур до складу усіх дільничних виборчих комісій.
Більше того, політичні партії-суб'єкти виборчого процесу, які відповідно до правил черговості не отримають можливості включити власних кандидатур до складу дільничної виборчої комісії, будуть позбавленими будь-яких прав на етапі формування дільничних виборчих комісій, що також є дискримінацією по відношенню до таких політичних партій.
Таким чином, Постанову було ухвалено з порушенням принципу рівності перед законом, оскільки політичним партіям-суб'єктам виборчого процесу, які займуть нижчі місця у порядку черговості, не буде надано рівних можливостей щодо включення висунутих кандидатур до складу усіх дільничних виборчих комісій на відміну від політичних партій-суб'єктів виборчого процесу, які отримають вищі місця у порядку черговості.
Відповідно до п.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи ухвалені (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі ухвалення рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно зі ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, у цьому випадку – Закон України "Про вибори народних депутатів України".
Отже, Постанова від 13 вересня 2012 року "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 17 травня 2012 року N88 "Про порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України" є нечинною, оскільки:
- згідно із Конституцією України Центральна виборча комісія не уповноважена самостійно ухвалювати норми, якими визначається інший спосіб проведення жеребкування, ніж передбачений законом;
- Законом України "Про вибори народних депутатів України" визначено спосіб проведення жеребкування, а саме, жеребкування проводиться щодо включення кандидатур від суб'єктів виборчого процесу-політичних партій до складу дільничної виборчої комісії, а не щодо визначення черговості;
- Законом України "Про вибори народних депутатів України" передбачено проведення жеребкування до складу кожної дільничної виборчої комісії окремо;
- вищевказану Постанову було ухвалено з порушенням принципів використання повноваження затверджувати порядок проведення жеребкування для включення кандидатур до складу кожної дільничної виборчої комісії з належною метою, принципу обґрунтованості, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для ухвалення рішення, та принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.
Відповідно до ч.3 ст.172 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Вищого адміністративного суду України. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду.
Відповідно до ч.6 ст.172 Кодексу адміністративного судочинства України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня ухвалення рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
У силу п. 3 ч. 1 ст. 12 Закону України "Про вибори народних депутатів України", партія, що висунула кандидата у депутати, є суб'єктом виборчого процесу.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст.ст. 3, 11, 12 та 28 Закону України "Про вибори народних депутатів України", Законом України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", ст.ст. 2, 9, 172 КАС України, –
ПРОШУ:
1. Визнати нечинною та скасувати Постанову відповідача – Центральної виборчої комісії "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 17 травня 2012 року N88 "Про порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України" від 13 вересня 2012 року.
2. У порядку забезпечення доказів витребувати в Центральної виборчої комісії:
1) Постанову "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 17 травня 2012 року N88 "Про порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України" від 13 вересня 2012 року та протокол засідання Центральної виборчої комісії від 13 вересня 2012 року.
2) Стенограму засідання Центральної виборчої комісії, яке відбулося 13 вересня 2012 року питанню N17 Порядку денного цього засідання, а саме "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 17 травня 2012 року N88 "Про порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України".
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.