Заява ВО ''Свобода'' з приводу запропонованих Президентом змін до Конституції щодо децентралізації влади
Проаналізувавши поданий Президентом до Верховної Ради проект закону "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) ", Всеукраїнське об'єднання "Свобода" змушене констатувати, що запропоновані головою держави зміни до Основного Закону насправді не надають громадам додаткові повноваження, а навпаки – посилюють уплив президентсько-урядової вертикалі на місцеве самоврядування.
Що ж Президент має на увазі під словосполученням "децентралізація влади"? Пропонується, що уряд за поданням глави держави призначає префектів – виконавчу владу в районах і областях, але звільняє їх Президент. Відповідно, префект під час здійснення своїх повноважень відповідальний перед Президентом, підзвітний та підконтрольний уряду. Жодного контролю над префектом із боку громади проект не передбачає. Запитання: а кого ж буде слухатись префект, чиї вказівки буде виконувати? Відповідь однозначна – центральну владу в особі Президента.
Префект одержує право зупиняти дію актів місцевого самоврядування, якщо вони, на його думку, не відповідають Конституції чи законам України. Тобто фактично префект підміняє собою судову гілку влади, призупиняючи рішення громади. У такий спосіб можна на власний розсуд призупинити і рішення про місцевий бюджет, і про соціально-економічний розвиток, можна взагалі саботувати всі незручні, з точки зору префекта, рішення і роками їх розглядати в судах, "призупиняючи" життєдіяльність територій, не даючи змоги здійснювати соціяльні виплати, виплачувати зарплати тощо. На практиці це паралізує роботу бюджетних установ, не дозволить надавати громадянам адміністративні послуги, розв'язувати земельні, комунальні, адміністративні проблеми. По суті, префект – це той самий голова місцевої адміністрації, але з суттєво збільшеними повноваженнями.
Що ж можуть зробити в цій ситуації органи місцевого самоврядування? Лише оскаржувати рішення префекта в судах. А якщо суд вирішить, що префект не мав законних підстав призупиняти рішення громади – якою буде відповідальність префекта? Відповідь – жодної! У нього будуть необмежені можливості перешкоджати діяльності громад без жодної відповідальности і підзвітности перед членами громади.
А що може громада, де її повноваження? А де порядок відкликання депутатів, суддів, префекта? Де ж ця так звана децентралізація?...
За новим проектом, так само як і за Конституцією часів Януковича, громада не зможе відкликати ні депутатів, ні суддів, ні представника центральної вертикалі влади, оскільки запропоновані зміни були написані для створення лише ілюзії децентралізації та розширення прав місцевого самоврядування, так само, як і розпочата вже бюджетна реформа.
ВО "Свобода" наполягає: будь-які зміни до Конституції в частині місцевого самоврядування мають полягати у розширенні реальних повноважень громад. Справжньою виконавчою владою мають бути виконкоми місцевих рад. Громада має обирати місцевих суддів і відкликати їх. Так само громада має дістати повноваження відкликати депутатів і чиновників. Лише за таких умов можна казати про реальну децентралізацію.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.