ничего себе, какие разборки у правозащитников
Заява правозахисної організації Інститут Республіка про вихід з УГСПЛ
Автор: mike lebed, 07/06/13 • Рубрика: Мирні протести,Події
Інститут економіко-соціальних проблем "Республіка" заявляє, що змушений як громадська організація вийти з Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ).
Ми робимо це з жалем, адже Інститут Республіка був одним із засновників УГСПЛ і довго та плідно співпрацював з організаціями-членами УГСПЛ у справі захисту прав людини.
Зробити такий крок нас змусили наступні обставини. Інститут Республіка вже понад 10 років системно займається проблемою захисту свободи зібрань в Україні: оскарженням заборон мітингів та демонстрацій, неконституційних рішень місцевих органів влади, проводить просвітницьку кампанію щодо свободи мирних зібрань в Україні. Зокрема, представники Інституту Республіка разом з представниками інших організацій УГСПЛ розробляли проект закону про свободу мирних зібрань, який ще 2005-го року був поданий до парламенту (так званий "проект Мусіяки").
Проте згодом парламент ухвалив у першому читанні інший законопроект "Про порядок організації та проведення мирних зборів" (більш відомий як "проект 2450"), а керівництво УГСПЛ, не ставлячи до відома організації-члени УГСПЛ, почало робити заяви про підтримку саме цього проекту, з деякими застереженнями. Цей скандальний законопроект, на нашу думку, значно обмежив би свободу зібрань в Україні.
Така позиція не збігалася ні з позицією Республіки, ні з позицією тих громадських організацій, які двічі, 2010-го та 2012-го, проводили масові акції протесту проти "проекту 2450" і, зрештою, добилися того, що цей проект був знятий з порядку денного Верховної Ради. Проте існуючий порядок ухвалення рішень в УГСПЛ, асоціації тридцяти правозахисних організацій, передбачає, що голова УГСПЛ та її виконавчий директор мають право робити заяви без погодження з організаціями, які входять до Спілки.
На жаль, керівництво УГСПЛ робило заяви та ухвалювало рішення від імені всіх організацій Спілки, не ставлячи їх до відома не лише з питань законодавчого регулювання свободи зібрань. Але Республіка до останнього часу не вважала за потрібне виносити проблему непрозорої діяльності керівництва УГСПЛ за межі Спілки, сподіваючись вирішити ці питання у процесі спільної роботи в галузі захисту прав людини. Республіка неодноразово пропонувала керівництву УГСПЛ узгоджувати заяви від імені Спілки (тобто в тому числі і від імені Республіки), принаймні щодо питань, пов'язаних із законодавчим регулюванням свободи зібрань, з організаціями-членами УГСПЛ. На жаль, ці пропозиції були проігноровані.
Ситуація загострилася після того, як "проект 2450" був реанімований "Координаційною радою громадянського суспільства" при Президентові України, очолюваною одним з чиновників Адміністрації Президента. Керівництво УГСПЛ, знову ж не порадившись з громадськими організаціями, які входять до Спілки, стало лобістом цього законопроекту разом з Міністром внутрішніх справ та Президентом Віктором Януковичем.
Інститут Республіка був змушений зазначати, що заяви, які робить керівництво УГСПЛ від імені Спілки, не відповідають поглядам усіх організацій-членів, і що Республіка має іншу позицію щодо законодавчого регулювання свободи зібрань в Україні. Дії керівництва УГСПЛ у відповідь на таку нашу позицію ми вважаємо некоректними.
Зрештою, Інститут Республіка розробив проект змін до статуту УГСПЛ, де був запропонований прозорий порядок ухвалення рішень у Спілці. Такий порядок існує у багатьох міжнародних та національних спілках, які об'єднують правозахисні та громадські організації, зокрема, подібний порядок у Всеукраїнській ініціативі "За мирний протест!", до якої входять 130 українських організацій.
На жаль, і ці наші ініціативи були проігноровані керівництвом УГСПЛ.
Врахувавши ці обставини, ми вважаємо, що єдиним вирішенням проблеми може бути лише вихід Інституту Республіка з УГСПЛ. Це звільнить нас від необхідності відповідати за заяви та рішення, які робляться від нашого імені без нашого відома.
Інститут Республіка відзначає значний внесок, який зробили і роблять організації, які входять до УГСПЛ і, зокрема, її нинішнє керівництво, у сфері захисту прав людини в Україні. Проте протиріччя, які виникли між Інститутом Республіка та керівництвом УГСПЛ (а не з організаціями, які входять до Спілки), на жаль, попри всі наші зусилля не є подоланими.
Отже, Інститут Республіка заявляє, що
Виходить з УГСПЛ;
Продовжуватиме співпрацювати з організаціями-учасницями Спілки у всіх питаннях, які стосуються захисту прав і свобод;
Закликає організації- члени УГСПЛ ухвалити запропоновані нами зміни до Статуту та Положення про членство УГСПЛ, які б зробили прозорим та демократичним процес ухвалення рішень;
Звертається до всіх з проханням сприймати цю заяву як інформаційну – як таку, яка не може бути приводом до висновків та заяв про "розкол у правозахисному середовищі".
Голова Інституту Республіка
Володимир Чемерис
ДОВІДКОВО:
Інститут економіко-соціальних досліджень "Республіка" – правозахисна організація-співзасновниця Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ). Була створена у 1997 році. Займається захистом свободи мирних зібрань в Україні.
Про небезпеки "законопроекту Януковича-Захарченка-Ставнійчук" про протести в Україні читайте тут – http://zmina.org.ua
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.