10 лютого 2012, 12:40
Європейська інтеграція та Україна: які наступні кроки?
Що має відбутись, щоб Україна почала отримувати користь від Угоди про асоціацію з ЄС та пов'язаної з нею Угоди про глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі (УГВЗВТ), завершення переговорів щодо яких було оголошено на саміті Україна-ЄС 19 грудня 2011 р.?
Важливо зрозуміти, що Угода про асоціацію та УГВЗВТ не вступлять в силу без певних подальших кроків. Поки цього не станеться, ці угоди не зможуть виправдати своєї мети і створити передумови для довготермінових реформ та економічного зростання України. Деякі з цих кроків є технічні, інші – політичні. Якщо говорити про них по черзі, то:
(і) парафування угоди. Це технічний процес, який не вимагає політичного рішення. Разом з юристами, перекладачі та інші експерти працюють над узгодженими текстами, щоб усунути невизначеність або різницю в значенні того, що було узгоджено; цей процес ймовірно триватиме кілька місяців.
(ii) Наступна стадія - підписання угоди. Для того, щоб це сталося необхідне політичне рішення Ради ЄС, яка представляє всі країни-члени ЄС. Оскільки Рада ЄС прийматиме рішення про підписання цілого пакету угод (тобто Угоди про асоціацію, включно з УГВЗВТ), на жаргоні ЄС це звучатиме як підписання "змішаної угоди". Це означає, що рішення Рада має прийняти одностайно: кожна окремо взята країна має проголосувати "за".
(iii) Після підписання Угоди про асоціацію, її мають ратифікувати 30 парламентів: 27 парламентів країн-членів ЄС, Парламент України, Європейський Парламент та Парламент Хорватії, яка незабаром набуде членства в ЄС.
Технічні деталі того, як відбувається підписання та ратифікація, є важливі, оскільки ЄС та країни-члени висловили занепокоєння тим, що нещодавні судові процеси над лідерами опозиції в Україні виглядають політично мотивованими та вибірковими. Вони чітко та недвозначно заявили, а надто під час саміту Україна-ЄС 19 грудня 2011 р., що, якщо лідери опозиції, ув'язнені в результаті недосконалих судових процесів, не будуть звільнені та не отримають можливості брати участь у політичній діяльності, то малоймовірно, що Угоду про асоціацію буде підписано чи ратифіковано, як вказано вище (етапи (іi) та (ііi)).
Механізми для підписання та ратифікації означають, що вимоги всіх урядів країн-членів мають бути задоволені до того, як можна буде підписувати Угоду про асоціацію, а також що вимоги всіх парламентів країн-членів, включно з Хорватією та Європейським Парламентом, мають бути задоволені перед тим, як її можна буде ратифікувати. Тому виглядає малоймовірним, що якийсь із цих етапів відбудеться, поки лідери опозиції залишаються ув'язненими і не зможуть займатись політикою в результаті недосконалих судових процесів.
Таким чином, ці важливі угоди як найбільш важливий інструмент для здійснення європейської інтеграції України не почнуть діяти.
PS: Як я помітив, у деяких кабінетах вважають, що навіть якщо неможливо буде підписати чи ратифікувати Угоду про асоціацію та УГВЗВТ, деякі елементи цих угод можна буде ввести в дію попередньо, на тимчасовій основі. На практиці це також виглядає малоймовірним. Я незабаром напишу про це в своєму наступному блозі.
Photo © DR
Важливо зрозуміти, що Угода про асоціацію та УГВЗВТ не вступлять в силу без певних подальших кроків. Поки цього не станеться, ці угоди не зможуть виправдати своєї мети і створити передумови для довготермінових реформ та економічного зростання України. Деякі з цих кроків є технічні, інші – політичні. Якщо говорити про них по черзі, то:
(і) парафування угоди. Це технічний процес, який не вимагає політичного рішення. Разом з юристами, перекладачі та інші експерти працюють над узгодженими текстами, щоб усунути невизначеність або різницю в значенні того, що було узгоджено; цей процес ймовірно триватиме кілька місяців.
(ii) Наступна стадія - підписання угоди. Для того, щоб це сталося необхідне політичне рішення Ради ЄС, яка представляє всі країни-члени ЄС. Оскільки Рада ЄС прийматиме рішення про підписання цілого пакету угод (тобто Угоди про асоціацію, включно з УГВЗВТ), на жаргоні ЄС це звучатиме як підписання "змішаної угоди". Це означає, що рішення Рада має прийняти одностайно: кожна окремо взята країна має проголосувати "за".
(iii) Після підписання Угоди про асоціацію, її мають ратифікувати 30 парламентів: 27 парламентів країн-членів ЄС, Парламент України, Європейський Парламент та Парламент Хорватії, яка незабаром набуде членства в ЄС.
Технічні деталі того, як відбувається підписання та ратифікація, є важливі, оскільки ЄС та країни-члени висловили занепокоєння тим, що нещодавні судові процеси над лідерами опозиції в Україні виглядають політично мотивованими та вибірковими. Вони чітко та недвозначно заявили, а надто під час саміту Україна-ЄС 19 грудня 2011 р., що, якщо лідери опозиції, ув'язнені в результаті недосконалих судових процесів, не будуть звільнені та не отримають можливості брати участь у політичній діяльності, то малоймовірно, що Угоду про асоціацію буде підписано чи ратифіковано, як вказано вище (етапи (іi) та (ііi)).
Механізми для підписання та ратифікації означають, що вимоги всіх урядів країн-членів мають бути задоволені до того, як можна буде підписувати Угоду про асоціацію, а також що вимоги всіх парламентів країн-членів, включно з Хорватією та Європейським Парламентом, мають бути задоволені перед тим, як її можна буде ратифікувати. Тому виглядає малоймовірним, що якийсь із цих етапів відбудеться, поки лідери опозиції залишаються ув'язненими і не зможуть займатись політикою в результаті недосконалих судових процесів.
Таким чином, ці важливі угоди як найбільш важливий інструмент для здійснення європейської інтеграції України не почнуть діяти.
PS: Як я помітив, у деяких кабінетах вважають, що навіть якщо неможливо буде підписати чи ратифікувати Угоду про асоціацію та УГВЗВТ, деякі елементи цих угод можна буде ввести в дію попередньо, на тимчасовій основі. На практиці це також виглядає малоймовірним. Я незабаром напишу про це в своєму наступному блозі.
Photo © DR
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.