Олег Єльцов

Украинское здравоохранение: "Подайте сколько не жалко..."

21 січня 2008, 23:50

Маму прооперировали. Я впервые дал взятку. Классически – в конверте, из рук – в руки в кабинете хирурга. Было очень противно.

Взятку получал профессионал. Он на совесть сделал свою работу. Операция прошла успешно, мама лежала в пристойной палате и за ней был надлежащий уход. Через четыре дня я отвез ее домой. Это было одним из наибольших достижений в моей жизни.

И все же, на душе остался очень неприятный осадок. Вспоминаю обо всем произошедшем с брезгливостью – к себе, к медикам, которые получали от меня подаяния, ко всей нашей медицине, и главное – к власти.

При каждом моем визите в больницу мама не уставала восторгаться милыми медиками, которые так внимательны и заботливы. Она, в жизни не заплатившая копейки "по-черному", ни разу не получившая ничего "вне очереди" и никого не толкнувшая локтем на своем жизненном пути, мягко так, стараясь не обидеть, поинтересовалась: "Сынок, ты, надеюсь, не давал взятку?" Я отшутился, мол у нас в стране медицина бесплатная, особенно для пенсионеров, особенно для тех из них, у кого есть взрослые дети. Мы больше не обсуждали с ней эту тему.

... Помню, когда мама, корчась от боли, лежала в палате, я, закрыв за собой дверь в кабинет хирурга, с трудом подбирая слова, сообщил, что хотелось бы, чтобы мама получила всю необходимую медицинскую помощь и операция была проведена на необходимом уровне и я, со своей стороны... Врач прервал мое блеянее короткой фразой: "Услуги хирурга будут стоить..., анестезиолога –... Рассчет – после операции. Знаете – мы люди суеверные".

Я, откровенно говоря, опешил от такой деловитости. Ведь речь шла, формально говоря – о взятке. К тому же, незнакомые люди часто при первом общении почему-то принимают меня кто – за криминального элемента, кто – за мента. Врачу, кажется, было все равно. Это были его рабочие будни: договориться с клиентом об оплате и заняться врачеванием.

Через день, когда маму уже привезли из операционной, я зашел в кабинет врача, вновь закрыл дверь, и передал ему конверт. При этом мне не было страшно, что сейчас ворвутся грозные борцы с коррупцией, на нас наденут наручники, будут что-то говорить, куда-то повезут. Нет, просто было ужасно неуютно передавать деньги человеку, который только-что спас мою мать. Этого не должно быть вот так – непосредственно. Человек только что совершил свой ежедневный медицинский подвиг и я должен был нести ему цветы, коньяк, пожать его руку. А деньги – куда-то в другое место, какому-то кассиру, в какое-то окошко или на счет... В действительности произошло нечто чрезвычайное: в результате того, что этот многоопытный хирург спас жизнь человека, он в финале становится участником противоправного акта, преследуемого криминальным законодательством.

Еще помню, как я подошел к дежурной сестре, которая должна была весь день делать процедуры и присматривать за мамой, и спросил: сколько я должен заплатить за ее труд? Ответ ввел меня в ступор: "Сколько не жалко". Для того, чтобы у близкого мне человека ничего не болело и он поскорее вернуся домой, мне в общем-то, ничего не жалко. Но почему я должен высчитывать – сколько мне "не жалко" конкретной сестре, нянечке, врачу. Откуда я могу знать, что включает в себя процесс послеоперационного ухаживания за дорогим мне человеком. Почему я должен высчитывать сколько это может стоить? С кого я смогу спросить за качество, предполагаемое данной взяткой?

Почему мама вынуждена была полдня ждать очередного укола, пока я не пришел к ней и не побежал на первый этаж в аптеку (у сестры на это не было времени, да и не обязана она этим заниматься).

Я просто хочу прийти в бухгалтерию медучереждения и заплатить всю сумму за конечный результат: за медикаменты, за уход, за чистое белье в палате, за услуги хирурга, анестезиолога, лечащего врача... Дайте мне этот прейскурант и назовите банковский счет! Ведь не на паперти стоят наши медики, не подаяния просят, ничего ни у кого не воруют (за их руководителей поручиться не могу). Речь идет об оплате их труда. В конце-концов, медицина – это технология, по крайней мере, должна быть ею. У нас же врачи выступают в трех ипостасях: спасителей, попрошаек, взяточников.

И ведь что любопытно: никто не собирается "разгонять медицину", как это пытался сделать Ющенко с ГАИ. Не взирая не полное игнорирование со стороны власти, медицина как-то существует в автономном режиме, как-то финансируется "напрямую" – за счет больных. Так почему не прекращают это издевательство над врачами и больными, не легализуют плату за взымание медицинских услуг? Ну хотя бы для того, чтобы те, кто может платить, заплатили за тех, кому платить нечем. Чтобы в больничных стенах никогда больше не звучали фразы типа "подайте, сколько не жалко".

А теперь по сути: можно ли на это надеяться при нынешней власти? Читаю последние программные вказивки президента правительству – там есть почти все, и ни одного слова о медицине. Ее для Ющенко, кажется, не существует. Либо для президента она существует в ином недоступном нам измерении. Наверное мы просто не понимаем его стратегических замыслов по "очеловечеванию" украинской власти и по улучшению жизни маленьких (особенно стареньких) украинцев.

Зато как активно наша власть пытается увеличить рождаемость, сулит страшные деньжищи за рождение новых украинцев. Только при этом не поясняют будущим матерям-отцам, что дальнейшая забота об отпрысках, особенно все, что касается медицинских услуг – это уже не проблемы государства, а проблемы родителей. Вообще наша власть много чего недоговаривает-недодумывает...

Но только наивного может удивлять упорное нежелание власти проводить реформу здравоохранения. В действительности, на всем этом бардаке построен грандиозный устоявшийся бизнес, целые медицинские кланы делают свои гипермиллионы на унижении армии практикующих медиков и страданиях их пациентов. Поэтому в Украине по прежнему главными темами для всенародных обсуждений остаются НАТО и потасовка Черновецкий-Луценко, но не пенсионная реформа и не реформа здравоохранения... Включаешь телевизор и чувствуешь себя гражданином европейского государства: наконец-то в стране что-то случилось – мэр пнул министра, а министр дал оплеуху мэру. Согласитесь, в исполнении цирковых клоунов – реприза избитая. А вот когда то же, но с участием державных мужей – можно пару-тройку часов пообсуждать с Савиком Шустером и вообще в домашнем кругу. Будем ждать, когда Луценко, Черновецкий, Ющенко, министр здравоохранения, глава СНБО и премьер-министр исполнят для электората технически совершенный кульбит или фокус с зайцами. Будет о чем написать в следующий раз в блоге.

powered by lun.ua
Коментарі — 63
mimilala _ 26.12.2009 00:19
IP: 78.111.176.---
Olezhe napyshit krasche, scho, de, skilky, komu koshtuje. Vid instytutu Shalimova do rajlikarni v Zhmeryntsi i t. d. profesora ta sanitarky. Narod khot znaty bude na scho rozrakhovuvaty.
zinik _ 25.01.2008 16:32
IP: 99.225.175.---
Да... не актуальная эта тема в Украине. А может не актуальна для тех людей, которые заходят на этот сайт и читают эту газету? Или потому не актуальна, что это их родичи и берут те деньги?
Много лет назад, когда жизнь повернулась ко мне тем же боком, которым она повернулась и к вам, автор, когда вам пришлось столкнуться с медиками. В тот момент, моей семье, очень сильно помог рядовой житель Германии, оплатив все мед.услуги в одном из бесплатных укр.мед.институтов. Тем самым, задействовав самых лучших укр.специалистов и босов медицины. Хочется ещё раз поблагодарить и его и медиков, кот. спасли тогда жизнь близкого мне человека.
Кстати, он женился на украинке, принял православие, и продолжает помогать украинцам. Вот такие -то дела.
VARVARA75 _ 24.01.2008 23:55
IP: 77.121.18.---
Олег! Мне искренне жаль что твоя мама попала в больницу, и рада что все прошло прошло успешно. Я пережила точно такиеже ощущения и впечатления когда мои родители лежали в больницах (в разных) и система поощрения это уже система. Ты заходиш в кабинет, а врач уже смотрит что у тебя в руках и есть ли карманы. Мы сами приучили врачей к этому, а теперь жалуемся,говорим не надо давать, а когда дело касается тебя или твоих близких,ты дасже незадумываешся о количестве денег и сам настойчиво раздаеш деньги докторам потому что боишся и знаеш,что если не даш то никто и пальцем о палец не ударит. А у пенсионеров сейчас просто период выживания по другому не назовеш. Хорошо что у твоей мамы есть ты – любящий и заботливый сын (я знаю как ты уважаеш свою маму и как она заботливо к тебе относится). Я знаю тебя и уважаю твою маму,поэтому желаю ей здоровья,а,тебе творческих успехов! Если снова собирешся в увлекательный поход (как на велосипедах) или же будут идеи, буду рада обсудить или поучавствовать...
zinik _ 24.01.2008 17:55
IP: 99.225.175.---
"!"
клопідогрель _ 24.01.2008 17:06
IP: 194.24.162.---
24.01.2008 16:29___ zinik
Ну ось і поговорили. Мабуть на цьому закінчимо.
zinik _ 24.01.2008 16:29
IP: 99.225.175.---
Та немає ніяких запитань

якщо зовсім нема ніяких запитань, то тут 100 відсотково АДД.
Треба відкривати партію чи блок.
zinik _ 24.01.2008 16:24
IP: 99.225.175.---
перепрошою

Переспрашивать, это нехороший признак. Называется эта болезнь ADD.
клопідогрель _ 24.01.2008 15:54
IP: 194.24.162.---
24.01.2008 15:50___ zinik

any questions? Та немає ніяких запитань. А, ви, перепрошою під Казбека косите?
zinik _ 24.01.2008 15:50
IP: 99.225.175.---
клопідогрель
zinik – якось не справедливо і не об"єктивно ви з Lvivskyi обійшлися.
zinik -?
якось не справедливо-?
zinik-?
не об"єктивно -?
zinik-?
ви з Lvivskyi обійшлися.-?
any questions?
клопідогрель _ 24.01.2008 09:21
IP: 194.24.162.---
23.01.2008 22:31___ zinik
zinik
Lvivskyi

Вот уж чему вас всех научили в сов.школах, так это лить воду, при чём на любую мельницу. Продолжайте в том же духе. Удачи.
zinik – якось не справедливо і не об"єктивно ви з Lvivskyi обійшлися.
Lvivskyi, але лікарі не можуть жити на чаєвих, мається на увазі ті в яких є гідність. Чаєві – це подачки.

Lvivskyi правий, що необхідно міняти пріорітети. У нас чаєві залишають де завгодно тільки не там де треба. Я Lvivskyi писав де я залешаю чаєві, а де ні. У нас люди більше витрачають часу на вигул собак, аніж на виховання своїх дітей. Коштів теж більше витрачають на чотироногих друзів аніж на двоногих родичів – це факт.

З іншого боку лікарі у нас – це раби з вищею освітою. Вони не здатні самоорганізуватися не те що на буржуазну революцію, а навіть на повстання рабів.
Ті лікарі, котрі думають, що вони не раби, а еліта – дуже сильно помиляються. Елітою ні в СРСР ні зараз вони не є і ніколи не були, позаяк постійно знаходились поза правовим полем, постійно лукавили, принижувались, викрутювались, порушували, а головне були відсторонені від суспільно-політичного життя і не приймали участі у формуванні політики та прийняті рішень як самостійний суб"єкт.
zinik _ 23.01.2008 22:31
IP: 99.225.175.---
Lvivskyi

Вот уж чему вас всех научили в сов.школах, так это лить воду, при чём на любую мельницу. Продолжайте в том же духе. Удачи.
Lvivskyi _ 23.01.2008 22:08
IP: 77.87.152.---
Головна проблема нашої держави – неринковий несправедливий розподіл доходів. Некваліфіковані працівники, різноманітні спекулянти заробляють в десятки разів більше за тих, хто в усьому світі – найвисокооплачуваніші (лікарі, військові, поліція, професура і т.д.). В нас миття підлоги на маклерській фірмі в Києві оплачується краще, ніж робота лікаря в сусідній Черкащині... І всі дивуються слабкому рівню охорони здоров"я. Доки лікарі та медсестри не отримуватимуть достойного матеріального стимулу для роботи, ця робота буде не належної якості. Хоча, як правильно дехто тут писав, медицина у нас ще не найгірша, і лікарі не менш кваліфіковані за західних колег, які в 30 разів більші гроші отримують. А ще серед українських медиків є фанатики, які працюють лише заради роботи, але, як і в кожній спеціальності, таких завжди буде меншість (що нормально!). СРСР програв Холодну Війну, тому що робітники не були зацікавлені працювати на повну силу із-за недостатнього винагородження своєї праці. Зараз є ризик програти здоров"я нації із-за банального жлобства суспільства, яке не жаліє грошей на горілку, але жаліє на медицину.
Lvivskyi _ 23.01.2008 21:52
IP: 77.87.152.---
Ну хіба так може бути, що офіціанту заплатити за добре обслуговування – нормально, а лікарю подякувати за врятоване життя чи вчителю за добрі знання – хабар?! Абсюрд, як пише Netko! Виходить, праця дипломованого лікаря ціниться дешевше, ніж офіціанта чи шарлатана цілителя (якому без вагань несуть сотні і тисячі $). Виходить що лікарі, вчителі, вчені, міліція, військові мають бути порядними (читай – працювати задурно), бо в них "благородні професії"! А в інших що, хіба неблагородні, якщо вони преспокійно беруть гроші за свої послуги???!!! Як з вас беруть гроші на автосервісі, так братимуть і представники "благородних" професій. Нічого безкоштовного не буває! Навіть на церкву, тобто священникам, найблагороднішій професії, чомусь несуть гроші! А хто хоче халяву – дістане халтуру. Лікар не може всіх лікувати безкоштовно, бо сім"я голодуватиме. Хоча деяким пацієнтам лікарі за свої гроші (!!!) купують медикаменти. Але ця благодійність не може бути нормою!
Всім бажаючим халяви пропоную звернутись з громадською ініціативою до ВР, аби прийняла закон про підвищення податків – "безкоштовна" медицина може бути лише при дуже високих податках (Швеція, Великобританія). Питання, чи хтось в Україні буде такі податки платити??? Чи так як зараз, отримувати зарплатню на приватній фірмі в конверті, приховуючи (тобто крадучи) гроші у всіх бюджетників, але вимагаючи від останніх сумлінної роботи?!
zinik _ 23.01.2008 18:31
IP: 99.225.175.---
Лис__Микита
Я вважаю, що в Україні ситуація далеко не найгірша, але звичайно є величезний простір для покращення.
Згодна з вами, що не найгірша. Навпаки, дуже гарні спеціалісти! Як то кажуть, перевірено.
І дійсно, є величезний простір...як, для покращення, так і для погіршення. Це залежить від...
Якщо для покращення, то, в першу чергу, треба зібрати всі пропозиції від спеціалістів, до покращення стану медичного обслуговування населення. Від тих же кандидатів наук, професорів, хирургів, медсестер і т д, які працюють в тому ж Інстітуті Ортопедіі, чи Онкології.
Але з іншого боку, треба, щоб лікарі знали, що за хабарництво, порушення медичної етики, непрофесійність, вони можуть залишитися без роботи, в тому ж разі, і без права працювати в області медицини назавжди.
Повинен бути контракт між роботодавцем та працівником, де від А до Я відображени права та обовязки роботодавця та робітника, і які наслідки будуть вважитися кримінальним порушенням.
вермутЪ _ 23.01.2008 12:33
IP: 193.239.180.---
-- Дохтур, тут слух пройшов, шо ліки будуть безкоштовно росдавати.
- Проблеми зі слухом, бальной, у іншому кабінеті.
Лис__Микита _ 23.01.2008 02:37
IP: 150.203.181.---
Я вважаю, що в Україні ситуація далеко не найгірша, але звичайно є величезний простір для покращення. Потрібно підняти фінансування (збільшити податок), можливо потрібне деяке скорчення не можу нічого тут стверджувати, але саму систему міняти не слід.
Я взагалі не розумію для чого потрібна срахова медицина, щоб годувати страхові компанії? Чому держава не може заплатити за лікування? Дуже поста функція: перерахувати гроші з одного рахунку на інший. Для чого тут потрібен посередник? Хіба, щоб отримати відсоток.
Лис__Микита _ 23.01.2008 02:23
IP: 150.203.181.---
До zinik
Продовжу.
Але чужих історій в мене вже на невеличку книжку. Найцікавіше, що коли розмовляю з українцями, які приїхали сюди після 1991 жоден не був задоволений місцевою медициною. Найцікавіше, що коли мова заходить про це, то вони починають розповідь словами типу: "Не занаю як вам, але мені медицина тут не подобається." або "Може в когось хороші враження від австралійської медицини, але в мене не дуже." і т.д.
Наведу тільки кілька коротких прикладів:
В людини варікоз, вона пішла до лікаря, а він їй виписав знеболювальне.
Людина інвалід, пересувається в візку. Їй ступню зажали двері ліфта, вона на це не звернула уваги, так як ніг не відчуває (і відповідно болю). Але через деякий час ступня розпухла. Вона поїхала в лікарню (це була субота, вечір). Черговий лікар оглянув її сказав, що у неї, мабуть, перелом, але щоб підтвердити треба зробити рентген. Але оскільки рентгенолог буде у понеділок їй дали айбупруфн і вдправили додому до понеділка.
Таких історій в мене вже буде близько 20 (за 5 років тут).
Ще вам скажу, добре коли вони виконують, як ви кажете, роль диспетчера і відправляють одразу до спеціаліста. Набагато гірше коли пробують лікувати, а потім коли вже хвороба запущена відправляють до спеціаліста.
Ви абсолютно праві, що потрапити до спеціаліста займає до 3 місяців, а до деяких довше наприклад до педіатрів. Знаючі люди отримують направлення до народження дитини.
Лис__Микита _ 23.01.2008 01:23
IP: 150.203.181.---
До zinik
Дякувати Богу, я особисто не мав серйозних проблем зі здоровям. Був один раз у лікаря (GP) але тоді мені треба було курс антибіотиків і все виглядало так: я розповів які в мене симптоми, сказав, що мабуть це такато хвороба. Лікар зі мною погодився. Я тоді кажу, що мені треба курс антибіотиків, він зі мною знову погодився, виписав рецепт. Я заплатив 60 баксів (не всі лікарі приймають Австралійську державну страховку, а про приватну студенту, або людина що заробляє менше 40 000 на рік думати нема чого) за все це і пішов до аптеки.
Ще один випадок зі стоматологом. У мене надщербився зуб і так як я страшенно боюся бормашини, я вирішив одразу піти до стоматолога, щоб уникнути довгого зустрічі з бормашинкою. Тобто роботи було на 2 хв. Я пішов у хорошу клініку (Col...ate), я прочекав 50 хв поки мене прийняли. Запломбували менеі зуб за 5 хв. Я за це заплатив 180 баксів (15% студентська знижка) і через 1,5 роки пломба випала, а зуб почав гнити під пломбою. Для порівняння три пломби які я робив в Україні вже протрималися від 10 – 5 років і платив за них я 0 – 30 гривень.
Лис__Микита _ 23.01.2008 00:23
IP: 150.203.181.---
До Nareshti
Не хочу вас образити,але ви трошки наївні. Тести проводять не на конкретних таблетках, а саме на основних складниках, і якщо основні складники однакові, то яка різниця що звязуючий компонент (який не є біологічно активним) інший, або колір, чи форма таблетки інші? Доречі багато компаній перед самим завершенням патентного переіоду (здається 5 років, інші компанії не мають права випускати лікарства з таким самим основним компонентом) починають випускати "дженерики" свого ж продукту (ціна значно нижча). І доходять до абсурду. На упаковці друкують назву бренду "дженерика" а пакують туда таблетки основного бренду, при цьому навіть залишають на самих таблетках назву основного бренду.
zinik _ 22.01.2008 17:12
IP: 99.225.175.---
Частные клиники. Платят % семейному врачу, в случае, если он направляет пациента к ним в клинику. Свою зарплату получают от страховых компаний. Отчисления в страховую компанию может делать работа, а может человек. Чем дольше будут тебя лечить, тем больше получат денег. Чем больше болячек найдут, тем больше специалистов задействуют, получая при этом и %. Пришёл с больной спиной, закончишь больными зубами. Бизнесс.
zinik _ 22.01.2008 16:36
IP: 99.225.175.---
Лис__Микита
а потім довелося стикнутися з медициною в "розвинених" країнах. Тепер для мене немає каращих лікарів ніж українськ
і.

Если не затруднит, напишите про вас случай в "розвинених" странах.
Семейные врачи в "ровиненах" странах выполняют роль диспетчеров, выписывая направление к специалистам, или дают вам рецепт на антибиотик. Делают свою работу спокойно, в душу не лезут, очень боятся судов и потери лайсенса. Очередь к специалисту занимает от 1 до 3 месяцев. Врач записывает на плёнку ваш случай, в вашем присутствии, страхуясь от того, что в случае осложнения, вы можете обвинить его в халатности. Вот и делайте выводы.
Pavlo_z_Kyeva _ 22.01.2008 16:03
IP: 91.90.17.---
"Фінансова парадигма, яку постійно нав"язують, нездатна вирішити проблеми якості в охороні здоров"я і крапка."

Повністю підтримую!!!! Повинен працювати дієвий механізм державного, громадського і внутрішньопрофесійного контролю якості медичних послуг. Щоб усі знали, що їм не паритимуть плацебо замість ліків і курси штопки замість операцій.
Pavlo_z_Kyeva _ 22.01.2008 15:59
IP: 91.90.17.---
Льова,
ти подумай своэю комуністичною головою, які "нєімущіє старікі"? До нєїмущіх в державних лікарнях і не підходять зараз, ти це не розумієш?

Я вважаю, що нам треба добряче подумати, перед тим, як реформуватися. На жаль. в медичних і політичних колах цим 15 років ніхто не займався.

Повністю приватна медицина, принаймні як у США, – повна фігня, дивіться Майкла Мура.
Повністю державна – не дає можливості вибору і неповоротка.

Думаю, треба зробити максимально синтетичну систему, щоб нікого не лишити вмирати на порозі лікарніі водночас дозволити приватну практику
Vlad_iz_Kharkova _ 22.01.2008 15:32
IP: 195.26.93.---
Автор начал хорошо, а потом опять свернул на Президента. На самом деле, политик может делать то, к чему готово общество.А оно не готово к легально платной медицине. При этом вполне уживается с нелегально, но фактически платной.
Все в мире стоит деньги. И медицина тоже. Причем большие деньги. ФОрма их оплаты должна быть цивилизованной. Чтобы их реально было заплатить. Чтобы был контроль за количеством и качеством услуг и оплаты. Сегодняшняя ситуация – наихудшая, потому что большинству врачей не за что платить, они ничего не делают и ничего не умеют, но получают ср-ва из нашиз налогов. Кто умеет, узнать тяжело, для этого надо там у них внутри побыть. Нет ни рейтингов, ни консалтинговых агенств (в данном случае – страховых), которые бы указывали, кому стоит за что платить, а кому – бесполезно. Нет ответственности, кроме личной врача. Это средневековая дикая организация отношений. Но только скажи, что медицина д.б. платной, поднимается шум и крик. Потому так и живем.
вермутЪ _ 22.01.2008 15:07
IP: 193.239.180.---
Сниму паследнюю рубачку, что вылечить тваю болячку...
Люди в белых халатах над кубышкой склонились твоей...
Україна та Європа1133 Aтака Путіна1291 Корупція1443 Зеленський75 Мовне питання189
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter