11 лютого 2015, 10:59

Прозорість публічних фінансів як тест на доброчесність для народних депутатів

Сьогодні депутати мають змогу забити черговий цвях у труну корупціії у сфері публічних, тобто державних, фінансів. Для того, щоб підтвердити свої наміри вони мають проголосувати за законопроект 0949 "Про відкритість використання публічних коштів" в цілому, бо перше читання вже пройшов у парламенті попереднього скликання.



Ось так сьогодні виглядає кожне робоче місце депутата Верховної Ради. Всі народні обранці ознайомлені з короткою інфографікою про важливість цього законопроекту

Як тільки законопроект буде проголосований і Президент його підпише в державі буде створений єдиний веб-портал, на якому буде зібрана уся інформація щодо витрати коштів державного та місцевих бюджетів, державних та комунальних підприємств, спеціальних фондів тощо. Кожну витрачену чиновником копійку можна буде відслідкувати в режимі онлайн та здійснити громадський контроль за кожним контрактом. Якщо ж чиновник буде першкоджати у надані інформації законопроектом передбачаються суворі штрафні санкції та відповідальність перед законом.



Можливо саме тому незважаючи на важливість законопроекту громадськість відчуває останні кілька тижнів колосальний спротив у його прийнятті. І навіть сьогодні він стоїть наприкінці робочого дня. Можливо, той хто його так розмістив сподівається, що у депутатів не вистачить часу за нього проголосувати і він знову буде відкладений на невизначений час.

Якщо так станеться то це негативно відіб'ється на наших подальших відносинах із ЄС. Тому що законопроект має на меті закріпити в Україні на законодавчому рівні сучасний стандарт країн Європейського Союзу, щодо взаємодії держави і громадянського суспільства. Аналогічні системи працюють в більшості європейських краї, наприклад у Польщі. Тут існує єдиний інформацйний портал де зосереджена вся інформація про використання органами влади всієї країни публічних коштів. Зайшовши на сайт та задавши у пошук назву міста користувач отримує інформацію про всі закупівлі, які здійснювали органи влади (від діючих до запланованих) хто є виконавець, договір та всі додатки по ньому.

Європейці та міжнародні фінансові інституції наразі дуже зацікавлені у запровадження подібного інструменту фінансового контролю. Їхні представники у приватних розмовах із представниками громадянського суспільства виразили готовність виділити Україні кошти у розмірі близько 400.000 євро для створення подібного порталу. На їх думку, це дозволить в тому числі мінімізувати корупційні ризики під час використання Урядом міжнародної фінансової допомоги.

Звісно, українські корупціонери, які сидять на фінансових потоках не дуже хочуть, щоб подібний портал запрацював в Україні і ця інформація стала доступною громадянам. Можливо саме тому Апарат парламенту в особі головного науково-експертного та юридичного управлінь дають негативні висновки на законопроект.

Можливо відповідь у такій занепокоєності можна знайти, коли проаналізувати бюджет парламенту, який кожен рік апарат очолюваний паном Зайчуком тратить на державні закупівлі. Дослідження Центру політичних студій та аналітики показало, що це десятки мільйонів гривен, звіт про використання яких наразі не можливо знайти на сайті парламенту. Можливо, юристів секретаріату парламенту та працівники головного експертного управління занепокоєні, що громадськість отримає доступ до цієї інформації?

Зараз, зайшовши зараз на сайт Верховної Ради України, ви не знайдете жодної інформації про річний план закупівель на 2015 рік хоча на календарі уже середина лютого і закупівлі активно тривають.



Якщо ж подібний портал буде створений то чиновники парламентського апарату очолюваного Зайчуком більше не зможуть ховати відомості про те як вони розпоряджаються десятками мільйонів бюджетних грошей. А звичка його ховатися від публічності вже стала притчею "во язиках", бо навіть свою декларацію Зайчук ховає за сімома замками.

Але ми переконані, що депутати зможуть сьогодні легко подолати спротив з боку апарату парламенту. Для цього вони повинні проявити політичну волю та згадати свої зобовязання, які взяли перед громадськістю під час виборчої кампанії. Тоді за кілька днів до виборів тодішні кандидати в депутати підписали спільно з Реанімаційним Пакетом Реформ Дорожню карту реформ. Це був перелік законопроектів (включаючи і "Про відкритість використання публічних коштів"), які вони зобовязалися прийняти.



Тому напередодні голосування ми звертаємося з вимогою до керівництва фракцій членів коаліції виконати свої передвиборчі обіцянки та відкрити громадянам доступ до публічних коштів!

Шановні керівники парламентських фракцій, громадські організації члени ініціативи Реанімаційний пакет реформ звертаються до вас із вимогою, щоб депутати очолюваних вами фракцій виконали свої зобовязання перед суспільством і проголосували за законопороект "Про відкритість використання публічних коштів," розпочавши таким чином реальну боротьбу з корупцією у сфері публічних фінансів. Зважаючи на ті політичні зобовязання які ви брали напередодні виборів перед громадськістю, провал голосування за цей законопроект буде безпосередньо вашою політичною відповідальністю!

Блок Петра Порошенка

Голова депутатської фракції:

• Луценко Юрій Віталійович

Перший заступник голови депутатської фракції:

• Кононенко Ігор Віталійович

Заступники голови депутатської фракції:

• Гринів Ігор Олексійович

• Кутовий Тарас Вікторович

• Павелко Андрій Васильович

• Томенко Микола Володимирович

• Найєм Мустафа-Масі

Матвієнко Анатолій Сергійович

Народний фронт

Перший заступник голови депутатської фракції:

• Тетерук Андрій Анатолійович

Заступники голови депутатської фракції:

• Береза Юрій Миколайович

• Мартиненко Микола Володимирович

• Іванчук Андрій Володимирович

• Пашинський Сергій Володимирович

• Бурбак Максим Юрійович

• Сюмар Вікторія Петрівна

Фракція Політичної партії "Об'єднання "САМОПОМІЧ"

Голова депутатської фракції:

• Березюк Олег Романович

Заступники голови депутатської фракції:

• Лаврик Олег Васильович

• Соболєв Єгор Вікторович

Фракція Радикальної партії Олега Ляшка

Голова депутатської фракції:

• Ляшко Олег Валерійович

Заступник голови депутатської фракції:

Лозовой Андрій Сергійович

Фракція політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" у Верховній Раді України

Голова депутатської фракції:

• Тимошенко Юлія Володимирівна

Заступник голови депутатської фракції:

Соболєв Сергій Владиславович

Текст створено у співавторстві з Віктором Тараном, Центр політичних студій та аналітики

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...