11 листопада 2015, 10:15

Посилення місцевої демократії: тест для ВРУ вже сьогодні

Сьогодні на розгляд Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування ВРУ виносяться надзвичайно важливий для розвитку місцевої демократії законопроект N2466 "Про органи самоорганізації населення".



Фактично, законодавці сьогодні можуть дати старт удосконаленню цілого блоку законопроектів, які створюють передумови для реального народовладдя на місцевому рівні. Це дуже важливо не тільки тому, що останній акт в цій сфері був прийнятий, майже 15 років назад, а й для забезпечення реальної участі мешканців сіл, селищ та міст у процесах добровільного об'єднання та співробітництва територіальних громад. Оптимізму щодо просування цих законопроектів у ВРУ додає і той факт, що під ними стоять по 17 підписів народних депутатів, що представляють всі фракції ВРУ.

Що ми маємо сьогодні по відношенню до органів самоорганізації населення (ОСНів)? Чинний Закон "Про ОСНи" було ухвалено ще у 2001 році, але він окремими положеннями протирічить Конституції України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"; не унормовує належним чином правовий статус органів самоорганізації населення (ОСН); встановлює надзвичайно складну процедуру створення ОСН, а також не закріплює гарантії для їх діяльності; викликає численні конфлікти та судові процеси через нечіткість формулювань щодо порядку створення та забезпечення діяльності ОСН; не дозволяє членам територіальних громад сіл, селищ та міст спільно вирішувати важливі місцеві проблеми за місцем свого проживання.

Законопроект N2466 "Про органи самоорганізації населення", який буде розглядати Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування ВРУ, зокрема, передбачає що:

• спрощується процедура створення ОСНу (лише одні загальні збори (конференції) жителів замість двох, як це сьогодні, з одночасним обранням персонального складу цього органу);

• учасники зборів, на яких обирається персональний склад ОСН мають право самостійно обирати спосіб голосування: таємне чи відкрите (зараз це має відбуватися тільки у таємний спосіб);

• термін, на який створюється ОСН, не обмежується терміном скликання місцевої ради (на тепер він прив'язаний до терміну повноважень місцевої ради);

• власні повноваження ОСНу обирають учасники зборів, а не місцева рада (в межах закону). Зараз – це прерогатива місцевої ради;

• максимальний строк реєстрації ОСНу зменшується з 30 днів до 7;

• закріплюється неприбутковий статус ОСНу (сьогодні взагалі це питання не урегульовано);

• до складу ОСНу можуть обиратися лише повнолітні (чинний Закон не містить вікових обмежень для членів ОСНів);

• доходи від здійснення господарської діяльності заснованих ОСНом підприємств, установ та організацій є однією із фінансових основ його діяльності (можливість створення власних суб'єктів господарювання сьогодні у ОСНів відсутня);

• делегування радою ОСНу окремих повноважень, передача майна та фінансів здійснюється на підставі договору (зараз процедура делегування взагалі не виписана у Законі);

• встановлюється необхідність створення ревізійної комісії ОСНу (її створення сьогодні не передбачено) тощо.

Реанімаційний Пакет Реформ вже висловився на підтримку проекту N2466 "Про органи самоорганізації населення", оскільки частина експертів групи "Децентралізація" приймали активну участь у його розробці та просуванні. Сьогоднішній день у Комітеті з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування ВРУ має засвідчити, наскільки щирими є наміри народних депутатів щодо створення умов для реального розвитку в Україні системи народовладдя.

Матеріал підготований у співавторстві з Віктором Тараном, експертом групи РПР "Децентралізація"

powered by lun.ua

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...