6 червня 2016, 14:24

Справа Януковича, як символ корупції на глобальному рівні: Transparency International готова допомогти

Сьогодні о 16.30 відбудеться зустріч Президента України Петра Порошенка з головою Правління Transparency International Хосе Уґасом, одного з провідних антикорупціонерів світу. Хосе, будучи колишнім Спеціальним прокурором Перу, має досвід притягнення до відповідальності екс-президента Перу Альберто Фухіморі та його поплічників-корупціонерів. Такі розслідування, як схеми Януковича справді потребують співпраці багатьох інституцій з різних держав, бо відмиті режимом українські гроші одразу ж виводилися за кордон і досі знаходяться там. Тому ми вітаємо готовність Петра Порошенка співпрацювати з громадськими організаціями як в Україні так і на міжнародному рівні та закликаємо активізовуватися в цій тематиці всі відповідальні структури. Важливо, що справа Януковича стала символом подоланої корупції, а не безкарності.

Ми, Transparency International Україна, Адвокати Небесної сотні, та інші антикорупційні організації, спільно заявляємо про наступне.

В лютому 2014 року в результаті Революції гідності екс-президент та його найближче оточення втекли за кордон, де й успішно переховуються понині. За часи правління Януковича відбувалися масштабні розкрадання державних коштів та була побудована руйнівна для країни корупційна система.

Українське суспільство очікує покарання винуватців. Наші міжнародні партнери, такі як Європейський Союз, США, Швейцарія, Канада, інші провідні країни світу, рішуче та невідкладно наклали санкції на активи Януковича та його найближчих соратників, заморозивши їх.

Сьогодні вже друга половина 2016 року, а українська правоохоронна система не показала результатів: жодного обвинувального вироку, щодо організаторів та високопосадовців, жодного долара не повернуто державі.

Правоохоронна система поводиться пасивно, частіше перебуваючи в ролі спостерігача, кримінальні провадження відкриваються переважно завдяки проактивній позиції громадянського суспільства та журналістів-розслідувачів.

Наші організації вітають візит до України голови Правління Transparency International Хосе Уґаса, одного з провідних антикорупціонерів світу, який, будучи колишнім Спеціальним прокурором Перу, притягнув до кримінальної відповідальності тоді чинного Президента Перу Альберто Фухіморі. Наскільки нам відомо, в межах візиту Хосе Уґаса заплановано провести зустрічі з першими особами держави та керівниками правоохоронних структур. Ми закликаємо українську владу дослухатись до його рекомендацій та порад.



В свою чергу, просимо пана Уґаса акцентувати увагу на наступних принципових аспектах, що є ключовими для покарання представників колишнього режиму Януковича та ефективної боротьби з корупцією в Україні загалом:

1. Дії екс-президента та його найближчого оточення потребують повторного детального вивчення та аналізу на предмет корупційних та економічних кримінальних правопорушень. Наявні розслідування повинні бути якісно проведені та передані до суду в максимально стислий термін.

2. Звертаємо увагу на те, що відсутність покарання для представників режиму В. Януковича та власне самого В. Януковича підриває віру в верховенство права на початковому етапі формування нових антикорупційних органів. Ми триматимемо на особливому контролі справи, відносно наступних осіб: Янукович В.Ф., Янукович О.В., Бойко Ю.В., Клименко О.В., Захарченко В.Ю., Арбузов С.Г., Іванющенко Ю. В., Клюєв А.П., Клюєв С.П., Азаров О.М., Курченко С.В., Ставицький Е.А., Злочевський М.В. Ми закликаємо інші організації, юридичне співтовариство, небайдужих громадян долучатись до процесу притягнення до відповідальності Януковича та його поплічників.

3. Закликаємо Генеральну прокуратуру України застосувати інститут спільних міжнародних слідчих груп, долучивши до розслідувань кримінальних правопорушень Януковича та його поплічників слідчих з тих країн, в яких так само здійснювалась злочинна діяльність (реєструвались компанії, витрачались кошти, отримані кримінальним шляхом). Для підвищення довіри до такої спільної слідчої діяльності, координація розслідування має здійснюватись прокурором країни-партнера.

4. Дуже важливо передбачити ефективні механізми перевірки інформації про кінцевих вигодоодержувачів (бенефіціарів) юридичних осіб. Україна є однією з перших країн світу, що відкрила реєстр кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб. Розробивши механізми верифікації наданої інформації та покарання за неправдиві відомості, ми доведемо систему до найвищого рівня ефективності.

5. За останні кілька років були створені якісно нові антикорупційні органи – Національне антикорупційне бюро (орган, що здійснює досудове розслідування) та Спеціалізована антикорупційна прокуратура (у її функції входять процесуальне керівництво та підтримання державного обвинувачення по справах, які розслідує антикорупційне бюро). Фактично, створюється якісно новий ланцюжок притягнення до відповідальності корупціонерів. Найризикованішим місцем в ньому є складова судочинства. Ми закликаємо створити незалежний та доброчесний антикорупційний суд. В цьому суді має бути передбачений спеціальний механізм добору суддів, із залученням до конкурсної комісії представників міжнародних організацій та наших країн-партнерів.

Сподіваємось, що українська влада усвідомлює всю критичність потреби активізувати зусилля, спрямовані на боротьбу з корупцією в Україні та її символом – В. Януковичем та його кримінальними партнерами. Навіть на сьогоднішній день є достатньо правових механізмів для того, щоб це робити. Пропонуємо завершити розмови, припинити обіцянки і продемонструвати результат!

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...