Оксана Забужко Письменниця, Віце-президент Українського ПЕН-центру

"Вхід за запрошеннями"

21 листопада 2007, 20:33

Тут така справа виникла. Є в Польщі блискуча актриса – Катажина Фігура. Славу вона собі здобула в кіно ще на початку 1990-х як "польська Шерон Стоун", але, як усі по-справжньому добрі актори, охочіше працює в театрі. І є в неї хітова (уже 4-й сезон у Варшаві аншлаги) моновистава – Badania terenowe nad ukrainskim seksem, – за однойменним романом вашої покірної. І оголошуються в Києві Дні Варшави (агов, кияни, хто-небудь із вас про них чув?). І присилає, значить, Варшава в подарунок Києву цю виставу – жест красивий, навіть елеганцький: вашим добром – вам же чолом, мир-дружба-співробітництво, словом, повне благолєпіє і во чоловіцех благоволєніє.

А далі починаються речі, яких я не розумію.Як багато чого не розумію в нашій "зоні культурного лиха" (спасибі братам Капрановим за цю влучну формулу, вона куди вдаліша од моєї "гуманітарної катастрофи", дуже сподіваюся, що приживеться!).

Ні, я, звісно, розумію, що моновистава вимагає малої сцени, – я бачила Badania на театральному фестивалі в Любліні в залі на 300 душ, і то була якраз оптимальна місткість для "театру одного актора", – втім, Гришковець, приїжджаючи з Москви, отримує в Києві зали й на 500 душ, і нічого, не нарікає... Правда, Москва для нас – то все ще "ближче" зарубіжжя, ніж Варшава, ну, та хай уже – приймімо як засновок, що вистава "не для широкої публіки". Як розв'язує таку ситуацію департамент культури будь-якого європейського міста? Елементарно, Ватсоне, – віддає приїжджу "зірку" місцевій театральній школі. Тобто: партер – фахівцям (режисерам, акторам, критикам), гальорку – студентам, відеозапис вистави – театральній бібліотеці, для використання на заняттях із акторської майстерності, а зараз-таки по виставі – обговорення, порядком імпровізованого майстер-класу. Нормальна практика. Здається, логічно було б і в Києві вчинити так само – в нас же, нівроку, купа молоді в трьох театральних закладах навчається (помагайбі їм, сердешним!), то не все ж їм у Поплавського вчитися?...

Але Київ – не Париж і не Варшава, в нас свої "департаменти культури", із своєю логікою, якої мені не збагнути. Не знаю, хто придумав надати Фігурі "домашньо-салонову" (і досить-таки незручну для модерних декорацій!) сцену театру "Сузір'я", ані хто й за яким принципом поширював запрошення, – мене при тому "не стояло", та й взагалі в ці дні в Києві не було... Знаю, що якась сотня киян, тулячись "по троє на два стільці" (!), як то було оголошено перед початком вистави, Катажину Фігуру в її "коронній" ролі в неділю ввечері все-таки побачили, – "мєропріятіє" відбулося. В кращих традиціях українського гламуру – як у нічному клубі, де вхід за запрошеннями. І ще знаю, що жодного впливу на наше мляве й сонне театральне життя така "закрита гастроль" видатної актриси мати не буде: як приїхала, так і поїхала, хто бачив – молодець, скільки вкусили, те й ваше... (А хто не бачив – звиняйте, молоді люди, є ще "Корнети" по телевізору, і взагалі, в кожного українського актора є шанс знятися в російському серіалі, на що вас, в принципі, і вчать...)

І якісь подібні сюжети в нас трапляються повсякчас. Відколи Україна трохи привідкрилася до Заходу, для фахівців, гріх нарікати, відкрилися й можливості з перших рук прилучатися до світового мистецького "мейнстріму" в його цілком-таки першорядних зразках – і нове покоління митців ростити вже на інших стандартах, без провінційних комплексів. І я, хоч убийте, не розумію, чому ці можливості щокрок так легковажно марнуються. І де та "консерваторія", в якій треба щось "помєнять" (c), щоб було інакше.

Я не розумію, чому, коли в Україну приїздить Жерар Депардьє, армія наших журналістів гасає за ним із телекамерами, розпитуючи його "про все для таблоїда", – від його стосунків з ВАЮ до вмісту винового льоху в його маєтку, – але жоден співаючий ректор не тягне його до майбутніх творців укр. кіно й театру для професійної розмови, – чи не знайшлось би про що поговорити, крім карти улюблених вин?...

Я не розумію, чому Кшиштоф Зануссі, приїхавши на запрошення Богдана Ступки ставити в Києві "Маленькі подружні зради" Е.Шміта, півмісяця вештався по Хрещатику без діла, хоч залюбки провів би з українськими студентами майстер-клас, як він робить у кожній країні, де буває навіть із коротким візитом. Тимчасом студенти з Карпенка-Карого нудилися через дорогу на своїх звичних парах, і реально з роботи Зануссі в Україні скористали хіба що безпосередньо зайняті в спектаклі "франківці"... Що ж, може, хоч вони тепер розкажуть молодшим колегам, як довго й трудно "ламав" Зануссі їхню радянсько-"станіславську" школу гри (за якою в нас вчать і досі) та волав на репетиціях із своїм чарівним акцентом: "Это не Чехов! Чехова здесь нет! Антон Павлович отсюда вышел, вышел, забыли!..."

Я не розумію, і ніколи не зрозумію, – чому це все нікого не обходить і не шкребе: коли справді великі митці сучасності ходять нашими вулицями, і, не виключено, зустріч із ними могла б змінити чиюсь творчу долю, – а ми навіть не знаємо, як їх "використати за призначенням"? По губах тече, а в рот не попадає. Вхід за запрошеннями, дякуємо, приїжджайте ще. Інфраструктури нема? Чи належного культурного менеджменту? А чи, може, страх сказати – професійного мистецького середовища, котре справді б потребувало перемін?

powered by lun.ua
Коментарі — 18
splendid _ 29.11.2007 11:09
IP: 62.149.4.---
Погоджуюсь із кожним словом, пані Оксано. За одним невеличким винятком – сцену театру Сузір'я, відсутність будь-якої доступної інформації про виставу, а відтак і відсутність студентів, журналістів та іншої активної публіки, слід закидати Польському посольству, яке було співорганізатором днів Варшави. Бо точнісінько так само за 2 дні до вистави Фіґури в Могилянці відбувся круглий стіл за участі Кінґи Дунін, Адама Поморського, Богдана Задури, Олі Гнатюк та Жадана, Прохаська, Бондаря, Бойченка, Ірванця... Було з 2 десятки сумних студентів. Бо інформацію – не про цю подію, а про дні Варшава ВЗАГАЛІ – по Могилянці розвішали за кілька годин до того.
Marusia911 _ 26.11.2007 14:21
IP: 77.122.2.---
Справді, тема дуже актуальна. Читаєш – як про себе. Але не з усім погоджуюся, пані Оксано. Я вчилася в обласному центрі. Скажу чесно – нудно. Просто тому, що немає ніякого руху, свіжого повітря. Але якщо когось і запрошували, то проводили це в закритих приміщеннях, куди студентів не пускали!!! А своїх гостей пригощали, розшаркувалися перед ними, щоб сподобатися. Було просто огидно на це дивитися. Але одного разу сталося диво. Студентка проявила ініціативу та сама запропонувала столичному експерту провести зустріч. І він охоче погодився. Більше того, провів лекцію зі студентами, відмовившись від урочистостей десь у закритих приміщеннях. Недарма кажуть, що вчитель знайдеться, головне – щоб учень був готовий...Тож багато залежить і від ініціативи самих студентів, але питання в тому, наскільки студенти здатні мислити незалежно і активно діяти самим?
zinik _ 23.11.2007 22:57
IP: 99.225.175.---
Oksana Zabuzhko
"з моїм уже все ясно, ми так і приречені лишитися "поколінням культурної партизанки"

Ну, это вы напрасно, так сказали.
Не знаю, кто сказал, что сначала человек работает на имя, а потом имя начинает работать на человека. Мне кажется, что ваше имя давно уже работает на Вас.
Не скромничайте. Вас знают многие украинцы, живущие в разных странах, в силу жизненных обстоятельств.
Вашему слову доверяют. Разве Вам этого мало?
У вас есть хорошая репутация. Это ли не заслуга?
Тогда я не знаю, о чём ещё человек может мечтать!
Оксана Забужко _ 23.11.2007 01:08
IP: 88.73.70.---
___ Enki зона СУЦІЛЬНОГО ЛИХА. – це Африка. Україна була нею в 1930-40ві. Не гнівіть Бога. А от із культурою, справді, повний завал, бо "культура" – це не пісні і танці, – це і екологія, і пробки на дорогах, і розруха в головах...

___ elinika – а от Ви вивчитесь, повертайтесь в Україну – ми їх "масою задавим", кількісно:)) Іншої ради нема, і якраз на плечі Вашого покоління ця місія й припадає (з моїм уже все ясно, ми так і приречені лишитися "поколінням культурної партизанки" – а Ваше вже має дати "регулярну армію":)))
Netko _ 22.11.2007 19:01
IP: 194.44.134.---
22.11.2007 18:53___ sb64
непонятно только почему меня не радует это всеобщее поголовное знание...
Радість то річ часом ду-у-уже індивідуальна:)
ведь радоваться приходилось даже от встречи с одним знающим человеком...а тут все! знают, а радости нет...
Здебільшого знання впливає не на настрій а на поінформованість:
знання не радує а озброює
А взагалі-то, є таке українське прислів'я:
очі не бачать – серце не болить
Отже, на радість від знання очікувати нерозумно:)
sb64 _ 22.11.2007 18:53
IP: 62.64.116.---
да... я говорю банальности... это действительно так...в комментариях к дневниковой записи госпожи Забужко я написал то, что все знают... непонятно только почему меня не радует это всеобщее поголовное знание... ведь радоваться приходилось даже от встречи с одним знающим человеком...а тут все! знают, а радости нет...
Netko _ 22.11.2007 16:40
IP: 194.44.134.---
22.11.2007 13:51___ sb64
изложение понимания в форме последовательности вопросов "я не понимаю, почему...?", мне кажется, надо воспринимать как свидетельство глубинного понимания причин того, что стоит после "почему" и предельного переживания наблюдаемых следствий этих причин...
и ни как иначе...
1.Глибинне розуміння потрібно демонструвати:) Ним треба бодай діліитися аби ту глибину відчути. Якщо ж автор вважає що читач це й так розуміє, то тоді ліпше діяти як в Руданського "двоє жидів у шинку, що сиділи й мовчали":)
2.Особисто не люблю, коли хтось "переживає" абстрактно
это тревога от перенасыщенности эфира примитивно-пропагандистским: "Я переконаний (на), що..."...
А це вже банальність про яку знають всі. І як тільки мова про культуру, то зазвичай поспішають про неї нагадати
carbil _ 22.11.2007 15:53
IP: 195.244.9.---
Пані Оксано, здається все набагато простіше: у нас ще не сформувалося відчутно впливове громадянське суспільство. А звідки ж тоді візьметься професійне мистецьке середовище посеоед обивателів?
вермутЪ _ 22.11.2007 15:01
IP: 193.239.180.---
За депардье орды журналюг бегают патаму шо он када-то харашо нажрался и заснул в сортире. А нашлося попаряци, которое его трусы фоткнуло и ото была сенсация! Ежели полска звизда обесчает такую же гастроль, то очереть журналюг и ей обеспечена.

Шо касается всяких там семейных сцен, то в стране коммунальных квартир смотреть это хронцуское убожество могут тока по приказу преподов из кулька. Сидят там хронцузы, колупаются в... Ну так им же делать все одно нечего. Крыша не течет, жрать есть шо, квартплата – живи не хочу, из хаты не выгоняют, работа – тоже не 7-й километр в любую погоду столбенить с калгоками, гопота палит застрахованные машины тока по ночам, мусора ведут себя почти как люди. Шо исчо надо? Так, это... Накакать ближнему в душу – святое дело.

По мне так уж лутше Чехонте, чем сия полска бытовая техника.
vlodek _ 22.11.2007 13:53
IP: 217.65.241.---
допоки в нашій країні керують "пацани" до тих пір і розвиток культури буде – "пацанський".
sb64 _ 22.11.2007 13:51
IP: 62.64.116.---
изложение понимания в форме последовательности вопросов "я не понимаю, почему...?", мне кажется, надо воспринимать как свидетельство глубинного понимания причин того, что стоит после "почему" и предельного переживания наблюдаемых следствий этих причин...
и ни как иначе...
и это не категоричность во мне заговорила... это тревога от перенасыщенности эфира примитивно-пропагандистским: "Я переконаний (на), що..."...
лмк _ 22.11.2007 13:07
IP: 89.105.229.---
В нашей стране очень тонкий слой интелигентов, с очень тонким слоем интелигентности. которая благополучно слетает после третьей рюмки (Лихачев) Ччто делать Воспитывать и ждать. Воспитание дело долгое.
zinik _ 21.11.2007 23:00
IP: 99.225.175.---
В добавлении к своему предыдущему комментарию про статью М.Подоляк в "Обозревателе".

Пыталась найти аналогичные извращения в адрес украинцев в западной прессе и не смогла найти. Подскажите хоть какой-нибудь е-мэйл аддресс, буду действительно признательна.
Прошу прощения у автора блога, что, вроде бы, не по теме комментс. Но, это только так кажется, что не по теме.
zinik _ 21.11.2007 23:00
IP: 99.225.175.---
"Увы, американцы действительно глупы. Ибо они сами и есть наилучшие враги собственным просветительским программам. Они, несмотря на наличие многотысячных армий гуманитарных фондов и миллионы долларов, совсем не умеют пропагандировать свои ценности"

Это не мои высказывания, а укр.журналиста М.Подоляк, "Обозреватель".
Почитайте на досуге.
Netko _ 21.11.2007 22:53
IP: 194.44.134.---
1.Зона лиха не лише культурного. Але добре, що все ж таки мабуть вже не зона.
2.Байдужість. Якщо не брати до уваги шкідників табачників та решту кодла українофобського
3.Занадто багато "не розумію" у тексті. Пафос та манірність? Чи цілковите нерозуміння ситуації чи атмосфери, що панує в Україні?
4.Авторка вже не вперше розповідає про цікаву подію, ПІСЛЯ того, як вона відбулася. Корисніше й продуктивніше й доцільніше робити це ДО.
5. Катажина Фігура для поляків може бути непоганою актрисою, бо є полькою, але якщо дивитися на речі тверезо, то знімалася вона у низці другосортних голівудських фільмів у примітивних ролях. Жодного натяку на майстерну гру. Щодо театру, то ніц не можу стверджувати. Не мв нагоди.

21.11.2007 21:35___ Enki
Вот так мы "змарнували ще одну можливість прилучитися до світового інтелектуального "мейнстріму".
Може на вході в Український Дім стояла охорона і не пускала студентів? Чи їх треба було тягнути туди на налигачі?

21.11.2007 21:55___ elinika
І головне, що ці квазі-еліти такої низької оцінки нас
Квазі-Еліта комусь стала на заваді відвідати театр, музей, цікаву конференцію? Ви бачили десь там квазі-керівників держави Ющенка чи Януковича?
от про фільми Бертолуччі, Антоніоні, Фассбіндера, і т.д. знають одиниці. І це недивно. У нас на ринку таких фільмів немає
Українці в україні (не в Німеччині) дістають фільми не лише в магазинах, і здебільшого не в магазинах. Було би бажання.
zinik _ 21.11.2007 22:52
IP: 99.225.175.---
"Увы, американцы действительно глупы. Ибо они сами и есть наилучшие враги собственным просветительским программам. Они, несмотря на наличие многотысячных армий гуманитарных фондов и миллионы долларов, совсем не умеют пропагандировать свои ценности"

Это не мои высказывания, а укр.журналиста М.Подоляк, "Обозреватель".
Почитайте на досуге.
elinika _ 21.11.2007 21:55
IP: 134.76.62.---
Пані Оксано, дякую за інформацію про такі визначні події в культурному житті столиці, дуже шкода, що пост-фактум. Щодо "входу за запрошеннями", то у мене вже давно склалося враження, що у нашому культурному житті усе стається таємно. Ніби існує якась змова, щоб не допустити народ до справжнього мистецтва (кіно, театру, літератури, можна прожовжувати довго). У нас вищезгаданих "Кадетів" знають всі від малого до великого, а от про фільми Бертолуччі, Антоніоні, Фассбіндера, і т.д. знають одиниці. І це недивно. У нас на ринку таких фільмів немає. Чому? Я вже запитувала в магазинах, говорять, що їм таке не возять, бо ніхто брати не буде. Чому ніхто?!!! Я би взяла. На щастя, я зараз навчаюся в Німеччині, і тут будь-які фільми не проблема, будь-які книги – не проблема, дивись, читай, розвивайся у будь-якому напрямку. В Україні існує прірва між тими квазі-елітами, що сидять у кабінетах і вирішують, що кому дивитися, кого на яку сцену відправляти, і людьми. І головне, що ці квазі-еліти такої низької оцінки нас, людей, що їм і не збагнути, наскільки ці люди спрагли по справжньому і що вони у мислимі і немислимі способи шукають це справжнє. Саме головне, що цим квазі-елітам було б вигідно поширювати не тільки Кадетів, але і виділити сцену Катажині Фігурі, із залом на 500 чоловік. Дуже хочеться надіятися, що до них це скоро "дойде", що не настільки все в них "запущено"...
Enki _ 21.11.2007 21:35
IP: 80.93.122.---
Год назад, в это самое время в Киеве проходила международная конференция памяти Ежи Гедройца. Надо было видеть, какая публика в течение 3-х дней дискутировала в стенах Украинского Дома! Даниэль Бовуа, Наталья Горбаневская, Григорий Грабович, Богдан Осадчук, Ежи Помяновский, Анджей Фришке, Роман Шпорлюк, Роландас Растаускас, Вильфрид Ильге (всех не перечислить)...плюс еще пару десятков западных и отечественных интеллектуалов. Каждого из этого списка наши журналисты и студенты должны были бы рвать на куски. Увы, их там практически не было! Высокое собрание тихо поварилось в собственном соку, позаседало и так же тихо разъехалось по Европам и Америкам...
Вот так мы "змарнували ще одну можливість прилучитися до світового інтелектуального "мейнстріму". Потому как мы зона не только "культурного лиха". Мы – зона СУЦІЛЬНОГО ЛИХА.
Уряд реформ406 Корупція1348 Зеленський30 Україна та Європа1094 Aтака Путіна1232
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter