Сергій Дацюк Філософ

РИЗИКИ ВИБОРУ

15 березня 2019, 08:37

Саме виборча кампанія проявила новий статус держави Україна і означила ті перспективи, які нас чекають.

На тлі скандалу з Укроборонпромом виникає проста фіксація – СИСТЕМА НЕ ПРАЦЮЄ, ДЕМОКРАТІЇ В УКРАЇНІ БІЛЬШЕ НЕМА.

Спроба простої фіксації зникнення демократії в Україні

Фіксація цієї проблеми, зокрема на телебаченні схожа на абсурд чи якусь фантасмагорію. У нас демократична держава зруйнована, а політики обговорюють, чи було журналістське розслідування політичним замовленням і кого саме. Тобто їх викритий масштаб проблеми не цікавить, бо – "вони все це і так давно знали".

Відсутність рефлексії породжує запитання журналістів типу "як олігархи впливають на вибори?" чи "як олігархи впливають на війну?".

Олігархи в Україні вже давно ні на що не впливають, бо ми живемо всередині олігархії. Олігархічна держава вже не впливає – вона управляє нами, розпоряджається нами, використовує нас.

Можна сказати навіть протилежне: НАЗК, НАБУ, САП, АС, ДБР, ГПУ всередині олігархії ні на що в Україні не впливають, бо вони не просто не самостійні, вони виконують пряму волю олігархів у якості державних наказів та розпоряджень.

Ми поки що слабко розуміємо, що відбувається. Телебачення у новинах вже не дозволяє бачити масштаб проблем в Україні. Із коментарів та аналізів журналістів та експертів у ток-шоу ми теж ситуацію зрозуміти не можемо. Також ми не можемо зробити понятійне узагальнення про статус української держави на рівні політиків, бо вони захоплені виборами, не демонструють рефлексивне мислення і не здатні до прогнозування навіть на найближчий рік.

Сьогодні олігархи в Україні лише торгуються з Путіним за спосіб політичної капітуляції України. При цьому олігархічна українсько-російська торгівля продовжується, контакти української влади з російською владою нібито лише з приводу наших полонених (чи заручників, бо війни ж нема) насправді є прихованими відносинами українських та російських олігархів. Все це українська влада прикриває бравурними обіцянками – Крим та окупований Донбас будуть наші.

На тлі цього олігархічне визискування вкупі з олігархічною корупцією сягнуло критичної межі для існування самої держави. Інститут стратегічних досліджень чи хоча б РНБОУ не здатні проаналізувати це як пряму і критичну загрозу для України.

Як відбувалася корупція в Укроборонпромі? Нібито схема така – друзі Президента кришували своїх дітей та їх друзів, які заробляли на перепродажі за завищеною ціною контрабанди та вкрадених і перепроданих назад комплектуючих з відкатами по всій ієрархії антикорупційних, слідчих та наглядових державних органів.

Однак схема виглядає інакше – олігархи не просто кришують усю корупцію в Україні, задіюючи державні органі, вони породжують "корупційні філіали" як супроводження їх монопольного бізнесу, як відхожий корупційний промисел. Саме тому в корупційних схемах тепер задіюються олігархічні підприємства та офшори. Саме тому корупційна рента іде не державним чиновникам – вони отримують лише крихти. Корупційна рента іде олігархам.

Якщо ми покараємо корумпованих чиновників в цій конкретній схемі корупції в Укроборонпромі, це нічого суттєво не дасть, тому що таких схем багато, а саме ця схема через деякий час знову відновиться уже з новими корумпованими чиновниками. Змінювати потрібно державний режим в Україні – потрібно повертати демократію, знищуючи олігархію. Це зробити непросто, тому що олігархія використовує націонал-патріотичний дискурс в ситуації війни, тобто коли ми боремося з олігархами, то ми нібито боремося проти України.

В сфері позірної моралі це виглядає особливо бридко. Недавнє звернення моральних авторитетів щодо підтримки на виборах нинішнього Президента змушує ніяковіти і злитися. Якщо би наші моральні авторитети притримувалися марксистської моралі, то вони би ненавиділи олігархів, бо це ворожий клас для більшості трудящих. Якщо би наші моральні авторитети притримувалися християнської моралі, то вони би ненавиділи крадіїв на корупціонерів. Якщо би наші моральні авторитети відстоювали демократичну мораль, вони би говорили про мораль більшості чи меншості.

Але наші моральні авторитети притримуються хибно зрозумілої націонал-патріотичної позиції: якщо злодій патріот, то це хороший злодій, якщо корупціонер націоналіст, то це хороший корупціонер, якщо олігарх злодій корупціонер націонал-патріот є головнокомандувачем в ситуації війни, то потрібно його підтримувати, бо "Путін нападе".

Це взагалі не мораль. Моральні авторитети мали би говорити про принципи, а не про конкретних людей; про моральний вибір, а не про політичний вибір.

Попередній аналіз проблеми зникнення демократії в Україні

Ми спробували подолати корупційну олігархію демократичними засобами. Всі ці НАЗК, НАБУ, САП, АС, ДБР – це була така спроба демократичним чином відмовитися від олігархії на користь демократії. Коли корумпуються антикорупційні органи, то це і означає, що демократичними засобами обмежити олігархію і відновити демократію вже неможливо.

Олігархи встигли вже купити основну частину правлячого класу і перетворити його на привілейований клас, тобто який вже не править, а в ситуації зовнішнього управління та олігархічного диктату лише отримує певні привілеї за політичний дозвіл корупційним чином визискувати громадян олігархам.

Вибори самі по собі вже не вирішують проблему при будь-якому голосуванні. Ми вже не можемо в Україні повернутися від олігархії до демократії демократичними засобами. Нам не лишається іншого шляху, окрім диктатури. Ніхто не хоче диктатури, бо вона породить ще більш важкий вибір: між громадянською війною та повномасштабною війною з Росією. Але шлях диктатури можливо єдиний, щоб зберегти цілісність України в ситуації війни.

Іде розпад України, і частина правлячого класу просто використовує це для наживи, хоча на телебаченні продовжують валяти дурня. Майдан уже сенсу не має, бо немає довіри в громадському суспільстві. Збірка країни вже не може відбутися через наявну політичну систему чи шляхом штучних скреп.

Скрепи "Армія, Мова, Віра" – не скріплюють Україну, бо вона тріщить вже не по швах, вона тріщить по-живому.

Армія раптом перетворилися на корумпований Укроборонпром. Але ж армія це не Укроборонпром. Це перш за все, захисники України.

Мовна війні розколює суспільство. Коли кажуть, що російська це мова брехні, то в той же момент українська виступає як мова ненависті. Роблячи мову злом для ворога, ми вбиваємо її.

Віра це не релігія і, тим більше, не Томос. Тобто, Томос це зовнішнє політичне рішення. А церква тепер у змові з корумпованою державою. Зводячи віру до політичного питання Томосу, ми опиняємося за два кроки від віри. Ідучи в церкву, ми змушені займатися політикою. І де тут віра, яку обіцяють в гаслі?

Щоб сконструювати Україну наново, потрібно змінювати політичну систему кардинально, причому не на рівні Конституції, а на рівні натуралізованого Суспільного Договору. Але навіть Суспільний Договір чи Конституцію ми зможем прийняти лише в режимі антиолігархічної диктатури. Всередині олігархічної диктатури Суспільний Договір нам навіть обговорити не дадуть.

Направду перед Україною постав сьогодні вибір між олігархічною за суттю і націонал-патріотичною за формою, значним чином архаїзаційною, тоталітарною диктатурою та ліберальною за суттю і солідаристською за формою, значним чином прогресистською, авторитарною диктатурою.

Ми маємо такий поганий вибір в Україні тому, що привілейований клас в більшості своїй відмовився від публічного мислення, від рефлексії, від узагальненої оцінки того, що відбувається, і від формування перспектив у формі стратегій, програм та проектів. Ми маємо такий поганий вибір тому, що сучасні засоби телебачення більше не об'єднують країну, не створюють смисли та перспективи в ситуації кризи. Сучасне телебачення працює на розкол та знищення України.

Привілейований клас не демонструє здатності розуміти ситуацію. Журналісти та експерти на телебаченні та в Інтернет, які не виходять на рівень таких узагальнень та прогнозів такого рівня, не просто дискваліфікуються, вони перетворюються на розкольників країни.

В ситуації кризи та війни влада говорить – підтримайте те, що є, бо будь-яка узагальнена оцінка чи дійсна перспектива вас злякає. Але нам потрібно знати неприємну оцінку і важку перспективу.

Залишитися в олігархії це значить втратити Україну. Боротися з олігархією це робити ризикований вибір між громадянською війною та війною з Росією.

В будь-якому разі нас чекають місяці важкої і неприємної роботи. Нас чекають роки війни та створення України наново.

Наш вибір це не вибори. Наш вибір зовсім інакшого, більш глибокого рівня. Це вибір між різними диктатурами з різними перспективами.

Жодним ігноруванням, жодним зволіканням, жодними обхідними маневрами цього вибору не уникнути. Навіть якщо хто вирішить емігрувати, цей вибір його дістане.

Цей вибір всередині нас. Це наш вибір.

powered by lun.ua
Коментарі — 63
Елена Величко _ 18.03.2019 23:38
IP: 35.235.227.---
boh:
Неспроможність України стати на шлях демократії навіть після створення антикорупційних органів говорить про те, що владу без боротьби змінити не можна. На жаль...
А то ставав на такий шлях? Я не згодна, що демократія – то влада більшості, адже більшість може бути деградована та керуватись. Демократія – то влада в інтересах ВСІХ, потрібні закони, що створюють гідне життя та розвиток.
Елена Величко _ 18.03.2019 23:34
IP: 35.235.227.---
liberia:
Як це нема проти диктатури? Я проти. Не хватало ще, щоб тепер, коли це поробили, ще й диктатуру "свою" зробили. Тут ті,що є захватять або ті, хто чекає, щоб усіх покарати, особливо вольнодумців, так би мовити
"до ноги", "стояти, виконувати, не думати"... Нема кому диктатуру впроваджувати – тільки рабство та гірше.
Тим паче, що взагалі втратили досвід професійний. Спочатку треба налагодити, щоб жити можна було, людей вибрати, закони створити потрібні, права людям, НАВЧИТИ гідності та вірному – НЕ СТРОГАЧ та концтабір.
ДОБРО зробити. Погане вже є, куди гірше?
boh _ 18.03.2019 11:55
IP: 35.235.227.---
Неспроможність України стати на шлях демократії навіть після створення антикорупційних органів говорить про те, що владу без боротьби змінити не можна. На жаль...
Іван Хомин _ 18.03.2019 03:10
IP: 35.235.226.---
Anatol Zubenko:
Mike_Kharkov:
Не можна взагалі побудувати державу на основі козацької вольності! І сторія це показала... Тільки тоді, коли держава пройде фазу диктатури, вона може відбутись як держава...Це як озимина, яка повинна пройти стадію яровизації, щоб був урожай, інакше виросте ріденька травичка, яка годиться тільки на корм худобі...
Як на мене, зерно слушності тут є.
hrim _ 17.03.2019 17:10
IP: 35.235.226.---
Олігархат проходило багато, чи навіть усі зараз успішні країни. Проте олігархи в Італії, Франції, ... мали національність, приналежність до конкретної Країни. Тому в переважній більшості країн олігархат не загрожував державності. В Україні ОЛІГАРХИ або неукраїнські, або навіть антиукраїнські,про що навіть не згадує АВТОР. Це ж таки філософія.

А може не не в олігархаті основна пролема, а в тому, що він неукраїнський?
Володимир Драган _ 17.03.2019 12:41
IP: 35.235.226.---
Дацюк так проти Порошенка, що йому все рівно, що Тимошенко є результатом олігархічного консенсусу. Не думаю, що саме так приходить демократія про яку він так гучно мовить.
Mike Naplekov _ 17.03.2019 10:39
IP: 35.235.227.---
бун:
З 1648р. в нас не було "любой" власті, в нас була тільки одна влада, окупаційна
Чтобы утверждать такое нужны тома исследований, это первое. Сейчас этот тезис работает исключительно на раскол и ненависть, это второе.
Виникає питання, а що нам, українцям, перешкоджає відмовитися від московського варіанту китайської системи управління, ... відсутність консенсусу публічних інтелектуалів
П. ин-лы у нас лишены власти и влияния на людей, и. сами находятся на содержании. Они – часть власти, и потому нет согласия, наоборот, ими сеется раздор. Гавелов в феод. сознание не пускают.
А по поводу системы управления, она же должна соответствовать уровню развития общества, так? потребностям и будущему. А кто этим занимается? траекторию нашего движения никто не отслеживает, посмотрите на Горбулина, скатился в укр. национализм, вот вам и стратегические исследования.
Evgeniy Rovenskiy _ 16.03.2019 19:36
IP: 35.235.226.---
Щось я не пригадую в історії жодної "ліберальної диктатури", крім зовнішнього управління США:)
бун _ 16.03.2019 16:27
IP: 35.235.227.---
Anatol Zubenko:
бун:
Mike_Kharkov:
бун:
Бажане за дійсне...Чому ж тоді Україна зникла, а Росія залишилась?
Росія почалася з 1721р., тоді це була Московія. Але подивіться на фронтир 17ст. від фінів на півночі до греків на півдні, Україна втратила незалежність останньою з народів фронтиру. Перед тим від Московії впали Новгород та Казань.
Anatol Zubenko _ 16.03.2019 15:13
IP: 35.235.227.---
бун:
Mike_Kharkov:
бун:
Каким боком сюда верховенство права? мы ненавидим любую власть...
З 1648р. в нас не було "любой" власті, в нас була тільки одна влада, окупаційна, і з початку 90-х сам характер влади є московським, родом від Івана Грозного, механізм влади, принесений угро-фінським та тюркським народам Залісся монголо-татарами в 13ст. із Китаю. Виникає питання, а що нам, українцям, перешкоджає відмовитися від московського варіанту китайської системи управління, яка показує себе в наших реаліях повністю неефективною і повернутися до автентичної системи до 1648р. Як на мене, відповідь проста, причиною цього неповернення є відсутність консенсусу публічних інтелектуалів, про роль яких в посткомуністичних країнах писав Ентоні Сміт.
Бажане за дійсне...Чому ж тоді Україна зникла, а Росія залишилась?
Корж Микита _ 16.03.2019 11:39
IP: 35.235.226.---
liberia:
Нам не лишається іншого шляху, окрім диктатури.

пишу про це роками, нарешті хоть до одного дійшло...
.
:)) любопытно, а хто будет финансировать диктатуру, вы об том не пишите, случайно? В ассоциации с ЕС об том ни слова, с МВФ тоже не согласовывали. Американцы заслухают в конгрессе последний доклад о соблюдении прав чєловека Украине и опять вам нифига на диктатуру не обломится. Етот ваш девиз советской интеллигенции – не учите меня жить, лучше помогите материально, – сегодня в эпоху капитализма уже не работает. Даже если согласитесь устроить диктатуру на рубли – всё одно строгую отчетность придется вести на бланках с двуглавой гербовой печатью – какая ж ето диктатура? Ето протекторат називается.
бун _ 16.03.2019 11:03
IP: 35.235.227.---
Mike_Kharkov:
бун:
Каким боком сюда верховенство права? мы ненавидим любую власть...
З 1648р. в нас не було "любой" власті, в нас була тільки одна влада, окупаційна, і з початку 90-х сам характер влади є московським, родом від Івана Грозного, механізм влади, принесений угро-фінським та тюркським народам Залісся монголо-татарами в 13ст. із Китаю. Виникає питання, а що нам, українцям, перешкоджає відмовитися від московського варіанту китайської системи управління, яка показує себе в наших реаліях повністю неефективною і повернутися до автентичної системи до 1648р. Як на мене, відповідь проста, причиною цього неповернення є відсутність консенсусу публічних інтелектуалів, про роль яких в посткомуністичних країнах писав Ентоні Сміт.
Mike Naplekov _ 16.03.2019 10:16
IP: 35.235.227.---
liberia:
за деталямі Маккабейской діктатури обращайтєсь к Міше...
ну і к Біблії \ Торе...
Это что, донос?:)
Но прояснить кое-что таки надо. "Диктатура" – пустой звук, страшилка, поэтому я ее нигде не упоминаю. Достаточно погулять по "диктатуре совести, нации, пролетариата, 10 заповедей", диктатуре демократии в конце концов, дабы понять, что это все принуждение кого-то к чему-то. И форма одна и та же. Главное – к чему принуждают, зачем, для чего – некие ценности. И вот о них и надо думать и писать.
А обращать внимание исключительно на форму – это жениться на будущей старухе, то бишь, сейчас хорошо, но чем дальше, тем хуже. И это выдает субъекта не очень грандиозного ума, что, впрочем, ему может и помочь – он не поймет причины метаморфозы.
Volodymyr Litvynenko _ 16.03.2019 02:55
IP: 35.235.227.---
"...постав сьогодні вибір між олігархічною за суттю і націонал-патріотичною за формою, значним чином архаїзаційною, тоталітарною диктатурою та ліберальною за суттю і солідаристською за формою, значним чином прогресистською, авторитарною диктатурою." Тобто вибір між диктатурою і... диктатурою?! Поганою і хорошою? Це, якщо спрощено до нинішніх реалій вибір між Порошен&ко і Смеш&ко? Сумно. Загалом майже згоден з діагнозом. Але дивно, де автор побачив серед олігархів націонал-патріотів навіть за формою? Вишиванковий камуфляж не має нічого спільного українофобним змістом всіх олігархів. І ще: на відміну від автора не бачу перспективи років відновлення України – вона в агонії, років вже не має. За 5 років, хто б не прийшов до корита, ми вже будемо фєдєральним округом.
Anatol Zubenko _ 15.03.2019 19:28
IP: 35.235.226.---
Breda:
liberia:
Вибори самі по собі вже не вирішують проблему при будь-якому голосуванні.
Ми вже не можемо в Україні повернутися від олігархії до демократії демократичними засобами.
Нам не лишається іншого шляху, окрім диктатури.
Ніхто не хоче диктатури, бо вона породить ще більш важкий вибір: між громадянською війною та повномасштабною війною з Росією.
Але шлях диктатури можливо єдиний, щоб зберегти цілісність України в ситуації війни.
===
Амінь.
нарешті не слова філософа, а мужа.

пишу про це роками, нарешті хоть до одного дійшло...

може і до вас дійде, що коли пишу "всє на вибори" – це плач душі...
...диктатура в Україні? Ви з глузду з'їхали?
Українці скоріше абстрагуються від влвди взагалі... як завжди і намагались робити.
Та так. Тому українці і не мали своєї держави...Та й тепер не маємо...
Breda _ 15.03.2019 19:10
IP: 35.235.226.---
liberia:
Вибори самі по собі вже не вирішують проблему при будь-якому голосуванні.
Ми вже не можемо в Україні повернутися від олігархії до демократії демократичними засобами.
Нам не лишається іншого шляху, окрім диктатури.
Ніхто не хоче диктатури, бо вона породить ще більш важкий вибір: між громадянською війною та повномасштабною війною з Росією.
Але шлях диктатури можливо єдиний, щоб зберегти цілісність України в ситуації війни.
===
Амінь.
нарешті не слова філософа, а мужа.

пишу про це роками, нарешті хоть до одного дійшло...

може і до вас дійде, що коли пишу "всє на вибори" – це плач душі...
...диктатура в Україні? Ви з глузду з'їхали?
Українці скоріше абстрагуються від влвди взагалі... як завжди і намагались робити.
Breda _ 15.03.2019 18:55
IP: 35.235.226.---
Можна сказати навіть протилежне: НАЗК, НАБУ, САП, АС, ДБР, ГПУ всередині олігархії ні на що в Україні не впливають, бо вони не просто не самостійні, вони виконують пряму волю олігархів у якості державних наказів та розпоряджень. (с)

...тут теж... не зовсім так.
Правохоронна система в Україні – це держава в державі. Вона звісно обслуговує політичні замовлення – але вона центр прийняття рішень та корупційного заробітку сама по собі. І керує та має вплив на прийняття в Раді потрібних законів, що забезпечують її безкарність.
Breda _ 15.03.2019 18:48
IP: 35.235.226.---
... це все так і не так одночасно.

Тому що олігархи – це не клан партнерів, це клан ворогів. Тому власне і вдалося корупційний скандал зі Свинарчуками витягнути на поверхню і розкрутити по повній. Звісно, можна уявити – що олігархат в Україні може прийти до екологічного балансу між собою. Але це суперечить їх природі – як би вони були здатні мислити вріноважено – вони б ніколи не стали олігархами в Україні. Плюс первісна жадібність Януковича та Порошенка... це те, що заствляє інших власників кормових баз діяти агресивно.
Віктор Совщак _ 15.03.2019 18:27
IP: 35.235.227.---
Хто переймається демократією зверніться до історії суду над Сократом (написано Платоном) Можна в багатьох випадках провести паралель між сьогоденням і давниною
_ABM_ _ 15.03.2019 16:34
IP: 35.235.226.---
Диалог:_ABM_и Tymoha Parubiv – Взадов из Воронежской губернии:

- Взадов, вот ты писал: "Сейчас живу в глубинке за 600 км от Москвы, ...построили Дворец спорта, бассейн, сельсовет трёхэтажный, медпукт, заасфальтировали все улицы и всё это на 5 тысяч жителей". Погуглил и убедился, что кроме с. Верхняя Хава и Воронежа никаких двоцов спорта и бассейнов в Воронежской области нет. Или есть? Где именно?
- Насколько я знаю, то есть в Икорце, Давыдовке, Песках и наверное во всех с таким населением...Воронежскаяобласть большая чуть меньше Украины...

Чтобы народ понял о чем идет речь, разъясню. Tymoha Parubiv он же Взадов, он же Семижопов, он же Запердоленко и еще 1001 поганяло – это 52-летний негодяй из Воронежской губернии который на страницах УП с 2014 года призывает уничтожить Украину. Образование 8 классов, работает сторожем школьной котельной, зарплата 10 тыс. руб.
Теперь становится понятно где именно он проживает – с. Верхняя Хава, Воронежской обл.
Ingvar Bohutsky _ 15.03.2019 16:27
IP: 35.235.227.---
"Сьогодні олігархи в Україні лише торгуються з Путіним за спосіб політичної капітуляції України", сказав "справжній" філософ... "сказанув":)...
_ABM_ _ 15.03.2019 15:58
IP: 35.235.226.---
Семен Бондарев:
Дацюк, ну довольно уже сопливых интеллигентских рефлексий. Вы можете наконец прямо сказать – напротив какой фамилии ставить галочку/крестик?
Если он скажет, то на этом кандидате точно надо будет ставить крест. Чтобы придать некую динамику процессу коллективного воздвижения креста на Юлиной "Родине" я за него скажу. Дацюк – это юлебот. Его задача напускать туман в головы и пудрить мозги.
Семен Бондарев _ 15.03.2019 15:43
IP: 35.235.226.---
Дацюк, ну довольно уже сопливых интеллигентских рефлексий. Вы можете наконец прямо сказать – напротив какой фамилии ставить галочку/крестик?
_ABM_ _ 15.03.2019 15:40
IP: 35.235.226.---
Mike_Kharkov:
_ABM_:
Mike_Kharkov:
-...Пока не научимся объединяться ничего не будет...разъединяют языком, историей...
- Починай користуватися українською мовою... Чи слабо?
-...принципиально пишу на русском... Пора заниматься мыслями, а не формой.
"Мыслями", чи "содержанием", чи все таки "мыслями"?:) Так ми тут на УП тільки різні думки-мысли і висловлюємо. А взагалі-то спочатку має бути чітке розуміння шляхів досягнення мети, тобто думка.
В цьому плані мені сподобався діалог відомого блогера Андрія Луганського з Русланом Кошулинським. Досить чітко мислять і той і другий. Погугли. Але мабуть тобі не все сподобається... А може я і помиляюся...
Олександр Миколайович _ 15.03.2019 15:35
IP: 35.235.227.---
Аби уникнути помилкового голосування на виборах можновладців, дій за алгоритмом, який наведено в статті, яку знаходимо в Інтернеті за словами "ПРО АЛГОРИТМИ ДІЙ ВИБОРЦІВ ПІД ЧАС ВИБОРІВ".
Уряд реформ392 Aтака Путіна1186 Корупція1287 Україна та Європа1064 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter