Сергій Дацюк Філософ

УЛЬТИМАТУМ МИСЛЕННЯ

30 вересня 2019, 11:27

В нашому суспільстві вже немає місця для мислення.

У потоці новин миготять застереження про можливі, а насправді – вже неминучі, катастрофи і загрози для Землі і Людства. Але вони губляться серед шуму безглуздих виборів та рейтингів, обіцянок і прогнозів, поверхневих суперечок і скороминучих скандалів.

Актуальне витіснило важливе. І на це працюють не тільки медіа, експертне співтовариство і політики, а й соціальні мережі і навіть школа.

Дуже живучий міф, що нові люди у владі або технології врятують суспільство від занепаду – без принципових змін суспільного ладу, без уявлень про смисл нашого спільного життя в світі швидких змін.

Затребуваними є прості рецепти швидких реформ, без зусиль, без усвідомлення і осмислення цілого, в якому вони тільки і мають сенс. Політика – косо, криво, аби живо – приречена на неуспіх і невдачу.

По-перше, уявлення, що нібито більшість завжди має рацію і "народ" знає, що робити, втілюється через вибори влади. А влада завжди подібна по суті до цієї недумаючої більшості. І влада не думає, а намагається сподобатися більшості для наступних виборів.

По-друге, припинені всякі фундаментальні дослідження. Зокрема, в гуманітарній сфері. Фінансується лише те, що може дати негайний результат і вкладається в прийнятні критерії.

По-третє, ми переживаємо час, коли весь світ фрагментується в процесі стихійного перетворення в щось нове. Старі цілісності, утримувані метанаративами, зруйновані, а нові ще не склалися. Менеджерські практики, що намагаються реалізувати цілі з вчорашніми критеріями ефективності всередині цих фрагментів, в принципі не можуть створювати ціле.

Більш того, існують проблеми і питання, що взагалі не вирішуються в рамках фрагментів світу і окремих національних держав. Це проблеми перспектив вселюдства, світової культурної політики, екології, генної інженерії, штучного інтелекту, роботів, космічної експансії тощо.

Без цілого, без цілісного бачення, не можуть з'явитися нові смисли. Робота з фрагментами світу обезсмислює сам світ, і це неминуче веде до війни.

Жодне відтермінування чи припинення війни не вирішує проблем, через які вона почалася. Війна або породжує нове мислення, або починається знову і знову. Війна в кінцевому результаті виграється лише відродженням, надзусиллям та перевагою мислення.

Хтось же повинен зрозуміти, що відбувається зі світом, з природою, з людством і як встановити інакші, адекватні змінам, що відбуваються, відносини між ними з позиції цілого.

Влада і її чинні інститути, наука і освіта цього зробити не можуть. Більш того, вони всіляко перешкоджатимуть появі вільної думки, борючись за своє виживання і панування. Сьогодні мислення допускається тільки там, де воно не зачіпає основ суспільного устрою.

І чим більше благополучно живе суспільство, тим менше у нього мотивацій займатися інакшим. Інакше – підміняється "новим", що відрізняється від "старого" лишень більш привабливою обгорткою. Потрібно не нове – не нові обличчя, не нові реформи, не нові технології, а саме – ІНАКШЕ.

В старих форматах мислення проблеми не лише не вирішуються, але й не ставляться.

Як встановити партнерські відносини з Природою, якщо мислити її тільки як джерело ресурсів?

Як домогтися осмислених відносин між цивілізаціями, часами, культурами, якщо шукати єдину, універсальну модель співжиття?

Як помислити багатовимірні часи і безліч майбутніх в одній моделі лінійного майбутнього?

Такі запитання потрібно переосмислити, перепоставити и лише потім відповідати. Але ніхто не намагається цього робити, оскільки вони поза рамок грантів та існуючої тоталітарної культурної політики.

Якщо взяти за установку – називати все своїми іменами – то ми побачимо, що для багатьох явищ у нинішньому швидкому світі імен просто немає. І кількість таких явищ без своїх імен постійно зростає. Саме гуманітарні дослідження надають інакшому імена і дозволяють якось обжити його, перетворивши його на нове чи інноваційне, а згодом через зусилля впровадивши це інноваційне, соціалізувати його як повсякденне.

Якщо, як раніше, всі зусилля гуманітаріїв будуть зосереджені на проблемах уточнення ідентичності, а система освіти буде копіювати універсалістські підходи мейнстриму, ніколи не буде прориву в майбутні. А без таких проривів скоро не буде ані України, ані Європи, а може і Землі, придатної для життя.

Нам втрачати нема чого, а набути можем багато, якщо станемо думати, мислити, уявляти і проектувати.

Потрібно відважитись, дерзнути, мати окаянство, ризикнути – в прориві до інакшого!

Тільки інакше уявлення про принципи нашого спільного спів-буття, інакше мислення та інакша освіта відкриють гідне місце України в новому постглобальному світі.

В існуючих процесах глобалізації і картинах майбутнього у України немає свого місця.

Воно може з'явиться, якщо думаючі люди в Україні утворять майданчики для спів-бесіди про важливе і програмно-проектні центри перетворень, і тоді Україна отримає шанс відбутися, стати активним гравцем в будівництві нового світу і подоланні наслідків бездумного зростання і боротьби групових інтересів.

Україні потрібні групи думаючих, які ведуть співбесіду про важливе. Потрібно міняти публічний дискурс і порядок денний – важливе повинно стати опліч з актуальним.

Ми наполягаємо на необхідності становлення нових форматів і мов мислення, здатного працювати з багатьма принципами, онтологіями, цінностями, з інакшим і різним, і всі сили віддаємо на це.

Ми просунулися в наших розробках. Але наші сили явно неспівмірні з масштабами і обсягами дослідницьких і програмних зусиль.

Україна може і повинна вийти на позиції глобального центру фундаментальних гуманітарних досліджень. Україні потрібні не нові – а інакші – гуманітарні дослідження.

Майбутнє України та світу в цілому повинно стати головним предметом програми таких досліджень.

Стати центром фундаментальних гуманітарних досліджень значить розгорнути власні дерзновенні і радикальні дослідницькі програми і створити місце глобальної комунікації з цих питань. Зараз ця позиція у світовій комунікації – вакантна.

Якщо не буде розгорнута комунікація про майбутнє Людства, то і світ втратить життєздатну перспективу.

Якщо ми не займемо цю позицію, то наше майбутнє визначатимуть інші.

Ніякий чужий досвід тут не допоможе. Тим більше, що досвіду життя в світі швидких спонтанних змін немає ні у кого.

Ніякі реформи, ніякі чужі технології тут не допоможуть.

Тут думати треба.

Тарас Бебешко

Сергій Дацюк

Володимир Нікітін

Юрій Чудновський

FFF

powered by lun.ua
Коментарі — 27
Valentin Kuchinsky _ 11.10.2019 01:02
IP: 35.235.226.---
Згоден на 100%! Окрім "чужих технологій". Хіба серед них, чужих, "Соціальна доктрина католицької церкви" від Папи Йоанна Павла-2? Там також про загрози що несе Людству глобалізація світу, та про шляхи виходу із світової кризи. Така позиція вже не вакантна з 1965 року, з часу проголошення доктрини. Чому не взяти на озброєння?
Leonid Hrabovsky _ 10.10.2019 07:32
IP: 35.235.227.---
Грицько Перелаяний:
Ви покищо неспроможні, пане, зрозуміти, про що мова.
Mike_Kharkov _ 02.10.2019 15:34
IP: 35.235.226.---
"Ми наполягаємо на необхідності становлення нових форматів і мов мислення"
===
Вспомнился Визбор:
"...Ах, удача, Боже мой, услыхать в стране родимой Человеческую речь в изложеньи нежных нот. Ресторан полупустой. Две танцующие пары. Два дружинника сидят, обеспечивая мир. Одинокий гитарист с добрым Генделем на пару поднимают к небесам этот маленький трактир. И витает, как дымок, христианская идея, что когда-то повезет, если вдруг не повезло. Он играет и поет, все надеясь и надеясь, что когда-нибудь добро победит в борьбе со злом. Ах, как трудно будет нам, если мы ему поверим, с этим веком наш роман бессердечен и нечист. Но спасает нас в ночи от позорного безверья колокольчик под дугой – одинокий гитарист"
--
Одни видят одно, другие другое, и этого не запретить. Но можно и нужно учить видеть значимое, прекрасное. А это значит, что прошлый опыт всегда будет иметь значение, даже в мире быстрых изменений. И нам придется решать что брать с собой, что нет.
Прилоус Андрій _ 02.10.2019 15:28
IP: 35.235.226.---
Валерій Магала:
"Ми не можемо думати й вирішувати глобальні проблеми, не завершивши становлення власної державности."
Трохи не так, пане Валерію, "глобальні проблеми" – це свого роду дороговказ для формування стратегії розвитку держави і побудови самої держави. Допоки для себе ми не вирішимо, хоча б у загальному плані, – як мислячі люди, – що чекає на світ, та яке його майбутнє, ніякої нормальної держави ми не створимо. Отож, автори ставлять дуже правильні питання, і осмислювати потрібно як тактичні питання, так і стратегічні. Нажаль, ні мислячих стратегічно науковців, ні навіть притомних науковців-тактиків щось не чутно. Мабуть по закордонах роз'їхались, бо там платять більше. Або на олігархів працюють, а тим розвиток країни зовсім ні до чого.
Грицько Перелаяний _ 02.10.2019 13:04
IP: 35.235.227.---
Автор є відомим у світі філософом? Принаймні має орден Почесного легіону за мовби всесвітню відомість своїх праць? Щось його самовизначення як філософа дуже схоже на самозванство. Цей та інші його тексті пишномовні та пусті.
Mike Olexandriv _ 01.10.2019 22:31
IP: 35.235.226.---
Владимир Малука:
Якщо мислитель справді створив цінну ідею, він може викласти її простою мовою, зрозумілою для пересічної людини. Адже все геніальне – просте. На жаль, Дацюк притримується іншої думки – все треба ускладнювати. Мабуть через те, що навколишній світ складний і описати його простими термінами неможливо. Але людство завжди намагалося пояснити максимальну кількість явищ мінімальною кількістю принципів. Згадаємо, наприклад, 4 закони Ньютона, що пояснюють всю класичну механіку. Можливо, Сергій іде своїм шляхом і намагається максимально все ускладнити, щоб побачити картину в цілому, а потім спробує все це спростити. Що ж, якщо так, хай допомагає йому Бог. І ми також, в міру своїх сил
Владимир Малука _ 01.10.2019 20:38
IP: 35.235.226.---
Mike Olexandriv:
Пану Дацюку і FFF врешті потрібно перейти від закликів про створення "інакших" смислів до самого їх створення. Ви ж називаєте себе філософами панове, тож де Ваші ідеї? Запропонуйте щось "інакше" і давайте це обговорювати. Чи Ви чекаєте цього від інших?
Вони створюють. Нікітіна та Чудновського я, на жаль, нічого не читав. Бебешко читав "Влада проти Ладу". Дацюк написав дуже багато і дуже важких для читання текстів. Ключові "Теорія віртуальності" та "Онтологізації". Він створює інакші смисли.
Кожні вільні 10-20 хвилин читаю Дацюка, потім годинами обдумую прочитане, займаючись іншими справами. Він пише для майбутніх поколінь, пише російською, щоб мати більшу аудиторію. Можливо, вже є переклади англійською. (Бебешко переклади точно є).
Семён Балуга _ 01.10.2019 20:06
IP: 35.235.226.---
Наша ниша, это мыть сортиры в Польше.
Nadiya Dovzhenco _ 01.10.2019 09:49
IP: 35.235.226.---
Люди, ушедшие в иллюзорный мир, погибают для мира реального. Они всё равно что умирают. И когда в иллюзорные миры уйдут все – а ты знаешь, этим может кончится, – история человечества прекратится... (Стругацкие. Хищные вещи века) В реальному світі живе лише окупована чи недавно окупована а тепер звільнена Україна. В реальному світі живуть сипійці і Ірак та воюючі там солдати Сумно, але повернути до реальності схоже може лише світова війна або вселенська катастрофа. Інакше -слеги різного пошибу зовсім знищать і мислення і мізки взагалі, як непотрібний і шкідливий факт.
Mike Olexandriv _ 30.09.2019 22:01
IP: 35.235.227.---
Пану Дацюку і FFF врешті потрібно перейти від закликів про створення "інакших" смислів до самого їх створення. Ви ж називаєте себе філософами панове, тож де Ваші ідеї? Запропонуйте щось "інакше" і давайте це обговорювати. Чи Ви чекаєте цього від інших?
Yuriy Oles _ 30.09.2019 21:16
IP: 35.235.227.---
Та зробіть нарешті свою сторінку українською мовою, а не лише RU – EN. Почніть трішки з себе. А то стільки пафосу, стільки пафосу, а хоч би не ставитись до української мови як до чогось другорядного. Бо при такому ставленні яка може бути довіра до ваших пафосних закликів.
Log Log _ 30.09.2019 21:15
IP: 35.235.227.---
Семён Балога – безмозглый дебил Унитаз Семижопов из Воронежской области
нишу!?
Безграмотная тупая скотина, о знаках препинания ни малейшего понятия.
Своей страной интересуйся, умственно отсталый.

Сотрудники НИИ детской онкологии и гематологии Национального медицинского исследовательского центра онкологии имени Блохина пригрозили массовым увольнением, потребовав смены руководства.
В видеообращении сотрудники пожаловались, что их зарплаты зависят от лояльности руководству, а также рассказали о плохих условиях содержания больных: по словам врачей, в палатах "отсутствует банальная вентиляция, стены поедает плесень", но руководство с этим никак не борется.


И это в Москве. А что творится в твоей Верхней Хаве, дегенерат?
Елена Величко _ 30.09.2019 20:41
IP: 35.235.227.---
Щоб написати позитивне.
Створені економічні систему по всьому світу не є збалансовані та потребують перегляду у частині
економічної моделі сучасності та перерозподілі, маючи ЦІЛЛЮ – життя великої кількості людей, збалансоване з природою. У цій парадигмі обов'язково є ПРИНЦИПИ та правила, й як тенденція – обмеження до розумного та оптимальне використання.
Елена Величко _ 30.09.2019 20:33
IP: 35.235.226.---
Таким чином, дивлячись на написане нижче та зважаючи на піраміду МАСЛОУ,
а також на сучасний темп та кількість населення, й створену фінансову дірку, – ТРЕБА СТВОРИТИ або дві економіки – ВНУТРІШНЮ повного циклу безризикову, що буде породжувати необхідний для життя ПОСТІЙНИЙ ПРОДУКТ та його еквівалент ТА хай комерційну ризикову – це як ОДИН з варіантів.
ІНШИЙ варіант – привести до ладу існуючу ШЛЯХОМ пропорцій та обмежень після реального підрахунку,
використовуючи ОПОДАТКУВАННЯ (прогресивне) та МІРУ прожиткового мінімума та нароблювати ЗНОВ У двох направленнях або в такому одному, що він НЕ БУДЕ АГРЕСИВНИМ стосовно громадян. У всякому випадку відокремлення громадян від власності та ДОХОДІВ – то є продовження шляху у прірву. А створена ситуація поглиблюється захватом не на нашу користь, що призведе до необхідності воювати за своє – ДО ЧОГО НЕ МОЖНА ДОВЕСТИ. Недарма нам надали англійці "Битву престолів"...
Елена Величко _ 30.09.2019 20:25
IP: 35.235.226.---
Справа у тому, що в нас дослідники сидять у кабінетах та не перетинаються з так званим "бізнесом."
Тут ще треба розрізняти дійсний бізнес, який виробляє та "комерцію", що збирає вироблене та ТЮ-ТЮ гроші... Ще одна прірва – то відокремлення наук, яку до речі філософи вирішували. Однак, відокремлення філософії від практики, тобто направленості на корисне (необов'язково прибуткове) дає знати себе у пустопорожніх теоріях, які не знаходять вихід у практику РЕАЛЬНОГО ЖИТТЯ.
Усі ці проблеми пробують вирішити суміжністю наук та додаванням практики. Вірно те, що треба модель суспільного розвитку, але вірно й те, що МИ ЗДАЛИ НАШУ ЕКОНОМІКУ, зруйнували суспільні економічні відносини, при продажу землі – шансів НУЛЬ, бо ЯК МИ МОЖЕМО ГОРОД ГОРОДИТИ, коли нічим НЕ УПРАВЛЯЄМО (власність)?
Serg Mez _ 30.09.2019 19:25
IP: 35.235.227.---
"По-друге, припинені всякі фундаментальні дослідження. Зокрема, в гуманітарній сфері."
...
"Україна може і повинна вийти на позиції глобального центру фундаментальних гуманітарних досліджень. Україні потрібні не нові – а інакші – гуманітарні дослідження."
...
Из всего текста делаю вывод, что автор готов поучаствовать в распиле бюджетного финансирования на "фундаментальні дослідження, в гуманітарній сфері".
Бред сивой кобылы (это еще мягко сказано).
Елена Величко _ 30.09.2019 16:54
IP: 35.235.226.---
"Якщо ми не займемо цю позицію, то наше майбутнє визначатимуть інші.
Ніякий чужий досвід тут не допоможе. Тим більше, що досвіду життя в світі швидких спонтанних змін немає ні у кого.
Ніякі реформи, ніякі чужі технології тут не допоможуть." (с) – досвід може й не допоможе – бо рівень різний та умови, однак знання досвіду – може допомогти. От ДИВІТЬСЯ – КУДИ ПРЯМУЄ молодь та не тільки? До країн ДЕ КРАЩЕ ЖИТТЯ, тобто цікавіше, а головне МОЖНА ЖИТИ. Можна придумати яке завгодно ІНАКШЕ, але базис який? Людина має ПОТРЕБИ, які повинні бути ЗАБЕЗПЕЧЕННІ. Адже придумали "комерційні" разом з банками як вони будуть крутити усім БЕЗ ПРАВИЛ: не утримувати людину, а тусувати...А НЕ ВИХОДИТЬ, бо не може людина жити за такими правилами, бо життя то НЕ ЗАВЖДИ прибуток, тобто ВИТРАТИ на громадян не заклали – й все...лопнуло, все подорожчало та таке інше. Я ПРО ТЕ, що БЕЗ ЕКОНОМІКИ, що зв'язана з КОНКРЕТНОЮ людиною та умовами життя людей, НІЯКІ ІНАКШЕ не вийдуть – казочка – да...
Валерій Магала _ 30.09.2019 16:00
IP: 35.235.227.---
Мені здається, що не можна раціонально (тобто – продуктивно) вирішуватим завдання з підручника 8 класу, не закінчивши 6-й. Нас закликають вирішувати питання глобального характеру, в той час, як ми не тільки не вичерпали ресурс держави, а навіть не створили її. Отже, всі ці теоретизування й абстракції, які так полюбляє Дацюк, для УКраїни не підходять жодним чином. Набагато кориснішим для нас були б заклики філософа до створеня суверенної самостійної держави, бо саме це сьогодні для нас є актуальним, а не дискусії на рівні "чи є життя на Марсі". Глобалізація відбувається саме зусиллями держав, а не навпаки. Ми не можемо думати й вирішувати глобальні проблеми, не завершивши становлення власної державности. Тим більше, що процеси глобалізації та безмежної лібералізації вже вийшли з моди і ми спострерігаємо цілком зворотній процес повернення до національних держав. От саме це і є актуальним для України і тут лежить наше завдання. А далі – буде видно.
iip _ 30.09.2019 15:03
IP: 35.235.227.---
Шановний Автор допускає тільки одну-єдину, але фатальну помилку. Він шукає відповіді там, де їх немає – у раціональному, доказовому, логічному мисленні людини. Людство існує тисячі років і сказано: що було, те й буде; і що діялося, те й буде діятися, і немає нічого нового під сонцем. Буває таке, що про нього кажуть: дивися, ось це – нове; але це вже було у віках, передніших від нас. Немає пам'яті про минуле; а також про те, що буде, не залишиться пам'яті в тих, котрі прийдуть потім. Людина, що дивиться всередину себе – сліпа. Настав час коли правлять сліпі поводирі сліпих. Якщо один сліпий крикне – я бачу! -інші йому повірять, бо ж сліпі. І всі підуть і впадуть у прірву. Фатальною помилкою є думка що сьогоднішні події в Україні і у світі – то є щось нове-унікальне, чого ніколи не було. Є відповіді на усі питання – давно відомо чому так стається і до чого то призводить, і давно відома альтернатива і шляхи боротьби – та поводирі сліпі.
Елена Величко _ 30.09.2019 15:00
IP: 35.235.227.---
"Потрібно відважитись, дерзнути, мати окаянство, ризикнути – в прориві до інакшого!" – СУПЕР!

"Воно може з'явиться, якщо думаючі люди в Україні утворять майданчики для спів-бесіди про важливе і програмно-проектні центри перетворень, ... і подоланні наслідків БЕЗДУМНОГО ЗРОСТАННЯ і БОРОТЬБИ групових інтересів." – тільки умови співпраці, а не знищення через ту "вовчу конкуренцію",
а також гонитва та змагання у кого "більше грошей" – що перетворюється на "роблення папіру" та знищення всього прогресивного, у тому числі й життя, сенсу життя, природи та людей...залишається лише папір.
От приклад, скільки "нагнали папіру" олігархи – а скільки наробили боргів та знищили фактично економіку та...БЕЗ УМОВ ТА ПРАВИЛ відносно людини та природи – усе НІЩО, особливо серед глитаїв.
nezke _ 30.09.2019 14:38
IP: 35.235.226.---
Вкрай сумнівно, що центром фундаментальних досліджень може стати країна з другої сотні за рівнем життя, цінності населення якої є суто цінностями виживання. Суспільне тло боротьби за виживання не дає підстав на такі претензії. Для початку країна має піднятися в розвитку з рівня Гондурасу і Лаосу хоча б до середнього західного. Це зрушить цінності суспільства від виживання до розвитку і надасть підстави для того, щоб на нас в світі звернули увагу не як на джерело поблем і негараздів, а на джерело ідей і дій.
Анатолий Герасименко _ 30.09.2019 13:19
IP: 35.235.227.---
Відчувається натяк на відродження філософії кініків, як рушійної сили сучасного дуржавотворення. А може, й справді варто повернутися до сократівського переосмислення реальності? Цікава стаття...
Юрий Орлов _ 30.09.2019 13:04
IP: 35.235.226.---
Підтримую позицію "футуристичної четвірки" з Інституту людства щодо необхідності обмеження чинника ідентичності. Це – єдино можливий шлях синхронізації швидкостей мислення й дійсності. Актуальна групова ідентичність – історична, епімеїстична, живе у форматі повільного часу. Натомість позаісторичність вимагає відмови від дрібно-групової ідентичності. Мислення категоріями вселюдства вимагає базової для всіх ідентичності, яка не так давно описувалась совєтським мемом "безродный космополит". Це – ідентичність у форматі прометеїзму. Але, певна річ, вихід на ці горизонти не мислимі в державницькій парадигмі. Пропозиція ж відмови від неї – нежиттєздатна (принаймні до глобальної катастрофи). Ще не вичерпані первинні підстави утворення держав, зокрема – безпекові. А відношення до Природи як до ресурсної бази – споживче узвичаєння, сформоване історичною свідомістю, ідентичністю як групового, а не вселюдного, планетарного, космічного суб'єкта. Ідентичність же в межах соц.ролей є ситуативною
Петр Харченко _ 30.09.2019 12:54
IP: 35.235.226.---
Це дуже добра стаття. Справді, Україна стане глобальним центром фундаментальних гуманітарних досліджень, центром перетворення суспільного життя людства. Скоро стане! Для цього потрібний новий світогляд, що базується на цілісній суті Людини, а не на ілюзійному фрагменті – онтологічно не існуючому дискретному індивіді. Такий світогляд уже є, його основи найближчим часом опублікую.
Vladimir Yereomenko _ 30.09.2019 12:45
IP: 35.235.226.---
Разрыв между качеством управления и уровнем технологий огромный и увеличивается. Технологии создают инженеры, а управляют юристы и бухгалтеры. Хотите эффективного управления и решения проблем – отдайте его инженерам.
Зеленський2 Aтака Путіна1199 Україна та Європа1071 Донбас3 Корупція1303
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter