Сергій Дацюк Філософ

ПРО ГІМН УКРАЇНИ

31 липня 2020, 12:15

Останнє рішення муніципальної влади міста Києва про щоденне виконання гімну України в школах вже наробило багато галасу.

Я прочитав декілька відгуків на обов'язалівку учнів співати гімн України. Але ніхто не хоче говорити по суті.

Коли гімн співається колись там на свята, його ще можна ігнорувати. А коли київські діти почнуть співати його кожен день, вони ж задумаються. І що вони зрозуміють?

Нинішній гімн України містить поразкові, ресентиментальні, архаїчні, пасивні, антихристиянські та беззмістовні установки, він нищить сучасну пасіонарність і є шкідливим, особливо для дитячої свідомості.

Що саме в тексті гімну України не так?

"Ще не вмерла" – це поразка. Правка "Ще не вмерла України і слава і воля" нічого не змінює в поразковій настанові, з якої гімн починається. Гімн в принципі не має починатися зі слів "Ще не вмерла". Мені байдуже, як там у поляків. Але мене бентежить, що текст гімну в цьому плані неадекватний двічі. По-перше, тим, що ми використали чужі малоосмислені слова. По-друге, тим, що в цих словах ми взяли таку ж саму настанову поразки, як і поляки.

"Згинуть наші вороженьки як роса на сонці" – це пасивний ресентимент. Ми ніби ні при чому, вороги самі згинуть. Сама згадка про ворогів у гімні ресентиментальна і означає, що вороги у нас будуть завжди, як і завжди вони самі будуть гинути.

"Душу й тіло ми положим за нашу свободу". Тіло можна покласти за свободу, але не душу. Покласти душу за свободу це не те ж саме, що покласти тіло. Згідно з християнськими догматами, душа безсмертна – покласти її можна лише Дияволові чи язичницькому магові. Це антихристиянська теза.

"Покажем, що ми браття козацького роду" – демонстративна архаїка: показати не означає бути козаком. Тим більше, військові козацькі традиції масово в школах не вчать. Козак – це дуже широке поняття. Що означає показати себе козаком? Які саме риси козацькі ми маємо показати?

"Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці" – беззмістовна і пасивна фраза, бо невідомо, звідки візьметься те панування, якщо воріженьки згинуть самі. Саме на такому підході базується наше нинішнє зовнішнє управління – колись запануєм, але зараз маємо підпорядковуватися новому пану замість старого.

Гімн не має бути актуальним. Він має бути осмисленим і перспективним. Він має бути в таких словах, щоб не міняти його через неосмисленість. Отже гімн – то виклик для мислення. Це має бути свій гімн, не скопійований ні з польського, ні з американського.

Мені закидають, що я паплюжу гімн. Ніякого паплюження гімну з мого боку тут немає. Сильні громади, сильні народи, сильні нації мають себе постійно осмислювати і переосмислювати, зокрема у гімнах, особливо, якщо тексти їх сумнівні і співаються у школах дітьми.

Коли ми будь-що вживаємо в неадекватному контексті, це і є паплюження. Тобто текст нинішнього гімну паплюжить Україну.

Мені закидають, що гімн то є історія і традиція. Але історія і традиція завжди поступаються місцем новому та інакшому. Якби було не так, то не потрібно було б Нового Заповіту, достатньо було б Старого Заповіту.

Мені закидають, що нинішні захисники України вмирають на війні з цим гімном. Пасіонарність традицій та історії зношується, піддається інфляції, обезсмислюється. Нинішні установки гімну не творять сучасної пасіонарності під час війни. Ті, хто вмирає, вже несуть на собі нові контексти війни, нові сучасні мислительні установки, нові етичні настанови і нові естетичні орієнтації. Але найголовніше, наші захисники вмирають за нові смисли та нові перспективи, а не за гімн. А значить ті, хто вмирає, мають право на закріплення цих нових контекстів в новому гімні. Вони заслужили на це.

В минулому то був хороший гімн. Але часи змінилися. В 90-ті ще були ілюзії, що традицій та історії достатньо для незалежної України, хай би вони навіть суперечили сьогоденню. Тепер на тлі війни виявилося, що недостатньо. Потрібне мислення, смисли, перспективи, а отже новий гімн.

Новий (інакший) гімн потребує нової (інакшої) України. В цій інакшій Україні вочевидь не буде правильних і неправильних патріотів, не буде щирих та нещирих українців.

Але сьогодні виходить так, що я неправильний патріот і неправильний українець самим фактом того, що говорю про змістовність, осмисленість та перспективність гімну.

А правильні українці це ті, хто проголосував за щоденне виконання цього безсмисленого і безперспективного гімну у школі дітьми.

Я готовий бути неправильним українцем. А ви?

powered by lun.ua
Коментарі — 50
Mike_Kharkov _ 03.08.2020 15:15
IP: 134.249.228.---
Олег Турчин:
Mike_Kharkov:
Так, про Сінгапур вже не пишете. Мабуть зрозуміли недоречність
Вам мало? Это универсально – тюрьмы коммунистам и националистам и люди займутся делом, 4 госязыка сняли вопрос о ст. брате.
А В'ятрович за якого олігарха?))
Тоталитарная госидеология нужна им всем, а также внешним силам, как замена коммунизму.
Побачити націоналізм- госідеєю може тільки совок...
:) Стаття 1. Правовий статус борців за незалежність України у XX столітті
1. Борцями за незалежність України у XX столітті визнаються...
...10) Організація українських націоналістів (ОУН);
Стаття 2. Основи правового статусу борців за незалежність України у XX столітті
2...держава вважає правомірними форми і методи боротьби за незалежність України у XX столітті.
Стаття 6.
...2. Публічне заперечення факту правомірності боротьби за незалежність України у XX столітті визнається... приниженням гідності Українського народу
Елена Величко _ 03.08.2020 13:55
IP: 95.133.171.---
Олег Турчин:
Що можете сказати більше, аніж віщати свої ярлики?
Російська культура та "культура шансону", тобто бандитська,
грабіжницька – що взагалі інтернаціональна,
бо "гниди" не менш паскудніши, аніж "воші"... – різне.
Елена Величко _ 03.08.2020 13:48
IP: 95.133.171.---
Дивіться, які в нас прояви "перегорнутої реальності" (продовж.).
Макрон ходить до людей, б'ється за субсидії для кожного, говорить про План подолання бідності та нерівності, що остання дуже зачіпає усіх, а особливо дітей, що важливі перші 3 роки життя дитини, й
треба, щоб дитина жила добре.
В НАС??? Живуть довго, їдять багато_... що взагалі брехня. Діти – не тої "якості"...-,
"треба зменшити соціалку"... (яка й так мізерна або нема) – Й це казали та кажуть люди,
що мають повноваження робити соціальний захист, ПОВИННІ робити соціальну державу, а насправді?
роблять ще більше пригнічення людини – громадянина, а для себе заявляють,
що майже 50 тис. грн. – мало...
Тобто хочуть забрати в людей останнє, не піднімати рівень життя, а НАВПАКИ, щоб СОБІ...
Тобто, ПОТРІБНІ нові ВІРНІ змісти, що зметуть цю мерзенну смердючу реальність спотворену людьми,
що деградували через невірні змісти та власну жадобу.
ПЕРЕГОРНУТА РЕАЛЬНІСТЬ.
Олег Турчин _ 03.08.2020 13:47
IP: 188.163.82.---
Mike_Kharkov:
Так, про Сінгапур вже не пишете. Мабуть зрозуміли недоречність цього прикладу.

А В'ятрович за якого олігарха топить?))

В Україні будується звичайна європейська демократія.
Побачити націоналізм- госідеєю може тільки совок і посіпака "руського міру".
Вас дуже засмучує, що нав'язана російська культура більше не панівна в Україні?
Елена Величко _ 03.08.2020 13:33
IP: 95.133.171.---
Загалом згодна з одним тут коментатором, що ми дезорієнтовані, бо НАС ДЕЗОРІЄНТУВАЛИ щодо основного базису – "що таке добре, а що погано..." – це дуже велика загроза. Я вже казала, про грецькі міфи, як кинули "камінь роздору" у середину та пішли один-на-одного. А дезорієнтоване суспільство – така сама загроза, й її прояви – то невірні постулати, що призводять до руйНАЦІЇ.
НАМ ТРЕБА ВІРНІ та ЗМІСТОВНІ установи. Повернути матрицю правдиву спочатку на самому простому та зрозумілому для кожного рівні – ЖИТТЯ ВАЖЛИВЕ,
нормальне життя для всіх усіх у країні, а не обслуга для "роблення" багатіїв, СВОЮ ЕКОНОМІКУ,
свій план розвитку, справедливий розподіл та СОЦІАЛЬНІ СТАНДАРТИ, кардинальне зменшення нерівності.
Елена Величко _ 03.08.2020 13:31
IP: 95.133.171.---
Хочу підтримати Автора у його прагненні знайти ПОЗИТИВНІ змісти на майбутнє.
Важлива дуже Свобода слова, бо пригнічення в нас сформоване тими, що розікрали майно
на свій гаманець під самі патріотичні та сокровенні гасла.
Приміром – це ж символ такий-то, його не можна чіпати – критикувати -...
Згадаємо "...и как один умрем в борьбе за это..." (рос.) - тобто, невірні установи – велике ЗЛО.
Василий Васильев _ 03.08.2020 02:00
IP: 77.111.247.---
Какой Гимн, так и держава.Пока был нормальный Гимн (до 91 года), и страна процветала. Так, что ничего удивительного. Предлагаю за одно и флаг изменить на жовто блакитний, и тогда у нас будет все хороша, а иначе нам хана.
Mike_Kharkov _ 02.08.2020 23:46
IP: 178.137.54.---
Олег Турчин:
...
А дурники хай пишуть про боротьбу олігархів за націю. Це треба таку нісенітницю писати. Ага, коломойські-ахметови-пінчуки борються за націю.))
Вам, видимо, потребуется титаническое усилие чтобы понять зачем 450 олигархопешек приняли т.н. "законы Вятровича". Можете начать с того, что попроще – зачем комсомолу нужно было непременно что-то возглавить:)
И, кстати, имейте в виду, что "нация" в традиционном укр. национализме (а это сейчас госидеология, и ее стыдно не знать:)) – это не вы, не я, не он – это дух. От себя добавлю – духов без служителей культа не бывает, именно они исполняют якобы волю его:)
Олег Турчин _ 02.08.2020 16:23
IP: 188.163.82.---
Mike_Kharkov:

Чувствуете разницу?:)
І до речі різниця велика.
Етносу сінгапурці немає, а українці, поляки, французи існують як етноси.
Проаналізуйте гімни всіх країн і перестанете писати дурості.
В Україні як і у Франції буде, та вже й є, поліетнічна держава, яка називається Україна, яка має і поважає свою історію, мову та символи, і всі етноси, які в ній проживають.
А дурники хай пишуть про боротьбу олігархів за націю. Це треба таку нісенітницю писати. Ага, коломойські-ахметови-пінчуки борються за націю.))
Александр Шевченко _ 02.08.2020 16:07
IP: 77.122.166.---
больной на голову мер===больная и мерия!!
Mike_Kharkov _ 02.08.2020 15:22
IP: 178.137.54.---
Елена Величко:
...
Тобто Гімн є досить актуальним.
Для власти конечно:), здесь надо иметь ввиду, что корни этого гимна этнические, и под "мы" понимается нация-этнос. Но произошла замена лидерства – "борьбу за нацию" возглавила олигархия, реанимировав ОУНовскую идеологию под своё руководство.
А вот (для справки) гимн Сингапура:

Мы, народ Сингапура,
Вместе идем к счастью.
Наше благородное стремление -
Сделать Сингапур успешным.

Давайте объединимся
В новом духовном начале
И вместе провозгласим:
Вперед, Сингапур!
Вперед, Сингапур!

Чувствуете разницу?:)
Влад Дорошенко _ 02.08.2020 15:15
IP: 94.158.95.---
Ще не читаючи коментарі,
шановний пане Дацюк,
дозвольте стати поруч з Вами, бо я теж неправильний українець.
Стаю з усім своїм українським родоводом-скільки пам'ятаю поколінь і прізвищем.
З убитим як царський офіцер дідом 1937, убитими 1941-42 трьоми дядькіами-радянськими офіцерами на фронті, якими горжусь.
Всі психологи кажуть, що підсвідомість не сприймає частку НЕ, а сприймає слово за нею. Навіщо повторювати мантри поразки?
Заперечення -скоріше, стимул для дезорієнтації, як кінець епохи бідності, як бачимо, лише її плодить.
Хай хоч китайською говорить, якщо віддав життя за Україну, то наш герой.
Якщо вигукуємо Слава Україні, то маємо хоч подумки планувати-стратегувати наше славотворення. Хоч обговорювати, яке воно може бути. Бо за мовчанкою слава перетворюється у крутість=загнати гроші з України на Кіпр, накупити ОГВЗ, дерибанити держбюджет, присмоктатись до держпідпиємств. Якщо земля ще державна, то чого на ній укр огірки дорожчі за банами, а гречка в 1,5 рази дорожча рису?
Елена Величко _ 02.08.2020 14:27
IP: 178.94.115.---
Гімн слід розглядати як сукупність: музика+ слова.
Музика М.Вербицького формує загальне піднесення, життєстверджувальний настрій.
Цілі ж поставлені як "запанувати" – візьмемо сучасний аналог як "самим керувати власною державою",
"В ріднім краю панувати не дамо нікому;" (цитата текст Гімну)
що включає й бути заможними, тобто у сучасному вимірі мати свою економіку для народу, управляти своїми ресурсами.
Фінальна настанова – ствердження: " України слава стане поміж народами."- (цитата текст Гімну)
Тобто Гімн є досить актуальним.
hrim _ 02.08.2020 12:16
IP: 91.225.201.---
Автор не має морального права торкатись такої теми. Навіть, якщо для того є підстави щось змінювати.
Олег Турчин _ 01.08.2020 23:32
IP: 188.163.82.---
Егор Шконда:
Mike_Kharkov:
Почему вы сразу начали оправдываться перед левобережными, как перед чекистом?
Вас они от рождения уже ненавидят, а ведь их сделали украинцами благодаря настойчивости Джугашвили и благодаря геройству правобережных.
Зразу видно як паляться недорозвинені, бо вони не в темі на 100%.
Це як одні "українці" в Краматорську 6 років тому просили відійти інших українців за поребрик, і українці не розуміли ряжених, їхню іноземну мову.
Воно і зараз не зрозуміє?
Може начальники цього убогого єгора, чи хто там на зміні за єгора, оштрафують його на місячну зарплату, щоб знав як контору палити.
Егор Шконда _ 01.08.2020 19:32
IP: 178.67.197.---
Mike_Kharkov:
Почему вы сразу начали оправдываться перед левобережными, как перед чекистом?
Вас они от рождения уже ненавидят, а ведь их сделали украинцами благодаря настойчивости Джугашвили и благодаря геройству правобережных.
Mike_Kharkov _ 01.08.2020 18:21
IP: 178.137.54.---
бун:
Mike_Kharkov:
Автор слів гімну України – родом з Лівобережної шляхти. Але шамани ваших племен з РФ, звідки ви родом, можливо наказали вам критикувати Лівобережну шляхту.
Справжній бун знає звідки я:) І я не хворію синдромом Павліка Морозова, за ідею людей не продаю.
Ну, это так... А дело действительно не в гимне, он лишь средство, дело действительно в государствообразующей идее – для всех, или как обычно со старшим братом-нацией-этносом. Я не думаю, что если бы в 91-м отцы-депутаты честно сказали, что будем строить этническое государство, земли эти этнические, а остальным Чем.Вокзал, то набралось бы голосов на референдуме. Всё-таки, тогда еще мы чувствовали локоть друг друга, а не д-лю. в кармане.
И даже сейчас, когда уже официальной идеологией гос-ва объявлен этнический национализм, я думаю не поздно задуматься – а может таки вместе было бы эффективней? Друзей надо искать внутри страны, а не снаружи.
Егор Шконда _ 01.08.2020 17:12
IP: 213.87.146.---
Дети будут петь: Ще не вмерла, но пошел уже душок.
Даже дети знают, что нам не долгло осталось петь, народ бежит из страны как от дуста.
Сергей Папков _ 01.08.2020 14:59
IP: 93.73.23.---
Пане Дацюк, будьте послідовним до кінця: навіщо обмежуватися лише гімном, запропонуйте змінити і назву країни на щось модернове. Чого розмінюватись на дрібниці? Давайте зразу глобальний підхід!
Сергей Папков _ 01.08.2020 14:50
IP: 93.73.23.---
САНДРО:
Сергей Папков:
Для довідки: сучасний гімн Франції – це бойова пісня батальону добровольців з Марселю часів революційних війн кінця 18-го століття; а сучасний гімн Польщі – це бойовий марш корпусу легкої кінноти Понятовського в складі наполеонівської армії; і гімн США походить з часів війни за незалежність. І нічого живуть країни, і ніхто не переймається архаїкою цих музичних творів.
Приклади, Вами наведені- дуже перконливі.
Але ж пан філософ не дозволить собі погодитись- він же мудріший ніж оточуючи!
Хоча після його ганебної повідинки та висловлювань за останній час має мовчати принаймні років з 4- 5!
До речі "Марсельєза" починається словами: "Вперед, вперед сини Вітчизни – для нас день слави настає", а ще там є "так тріпотіть тирани та зрадники країни", яле ніхто у Франції не каже, що і перше і друге не актуальне для французького сьогодення.
Іван Білик _ 01.08.2020 14:18
IP: 46.133.129.---
Так Сергію, дуже актуально. Пора давно було замінити цей гімн. Він ще від початку його затвердження не відповідав своїм значенням, і нема нічого поганого в тому щоб гімн замінити, не змінити, а замінити. Не потрібно зазирать в чужі гімни, ми варті свого класного гімну щоб при звучанню вставали не тільки українці. Я згоден повністю з автором даної статті.
Елена Величко _ 01.08.2020 13:02
IP: 178.94.115.---
І не треба забувати, що ми маємо справу з твором мистецтва, покладеним на пісню,
тобто таким, що має певні властивості для таких творів, в які входить і піднесення духу й
почуття спільноти.
Елена Величко _ 01.08.2020 12:51
IP: 178.94.115.---
Якщо перевести Гімн на сучасну, то його зміст є таким, що саме наразі відповідний часу (бо в нас циклічно повторюється ситуація).
такий приблизно зміст: ще є в нас сила та воля, щоб захиститись Україну, й (тут не згодна з Дацюком стосовно "як роса на сонці" – це б "переклала" як обов'язково), "згинуть наші вороженьки" обов'язково
("як роса на сонці"), й маємо надію, що тоді ми "запануємо"...- (отут наразі нема ствердження?)
А от "Ще не вмерла..." все ж замінила би впевненим СТВЕРДЖЕННЯМ, "Завжди буде в Україні..."
Крім того слово "панувати"...,є з мого погляду архаїчним, якщо правда не вказує на більш глибинне походження – але й тут...
Питання є в тому, які саме завдання ставить Гімн? Ми ж не повинні постійно знаходитись у циклічній ситуації й постійно надіятись, "запануємо" колись. Й тут є питання, як затверджувати Гімн, бо в демократії це є питання важливе, усі повинні приймати участь та вирішувати, які саме питання ставляться у гімні.
Елена Величко _ 01.08.2020 12:12
IP: 178.94.115.---
Victor Topol:
Елена Величко:
Не мели дурниць.
Й що ж я там "намолола" чи ви до себе? Так нащо мене згадали...
Й звертайтесь як потрібно до інших, ми з вами не знайомі, слава Богу.
Й прошу не звертатись до мене – менше буде пустопорожнього навкруги та дурного.
Victor Topol _ 01.08.2020 11:56
IP: 46.211.51.---
Елена Величко:
Не мели дурниць.
Україна та Європа1108 Зеленський48 Aтака Путіна1268 Уряд реформ415 Донбас21
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter