22 листопада 2021, 18:40

Студентське питання. Дистанційна освіта, фінансування студрад, зміни до закону "Про вищу освіту"

Студенти – майбутнє країни, наш потенціал та сила. Це не діти, як можуть вважати деякі викладачі чи коменданти гуртожитків. Це люди, які змінюють країну: розробляють інноваційні стартапи, показують світові потенціал України, моделюють нашу реальність.



Якість навчання нашої молоді вже завтра впливатиме на добробут країни. Тож це заслуговує нашої особливої уваги.

Дистанційна освіта для студентів

Здобувати професію непросто в будь-які часи. А в нинішніх умовах на плечі студентів лягає додаткове навантаження у вигляді дистанційного та змішаного формату навчання.

Якщо для гуманітарних спеціальностей або ІТ тимчасове дистанційне навчання ще більш-менш прийнятне, не уявляю, як дистанційно можна вивчити крутих лікарів, інженерів, хіміків тощо. Дистанційка не підходить для спеціальностей, де вкрай важливим є практичне закріплення теоретичних знань.

Університет – це не лише про навчання, це ще й про соціалізацію, знайомства і нетворкінг. Всі ми знаємо, як важливо налагодити зв'язки з іншими членами студентської спільноти. Світ дуже тісний. З дистанційкою ці можливості втрачаються.

Як наслідок відсутності живої комунікації з іншими студентами: слабкий розвиток комунікабельності, професійної впевненості та навичок роботи в команді.

Якщо викладацький склад і студенти повністю вакциновані – то очне навчання є пріоритетним. Водночас очні заняття не можуть проходити в холодних аудиторіях, де від цокоту зубів не чути власних думок.

Дистанційка не може вічно тривати: проведення практичних занять, відсутність необхідного обладнання та вимогливого викладача знижує якість отримання знань. Комусь не вистачає мотивації або сили волі для організації власного навчального процесу, хтось ставить роботу в пріоритет, для когось навчання перетворюється на просте "втикання" в монітор або вигадування нових способів списати.

Варто враховувати й той факт, що для наших ЗВО дистанційна форма навчання поки що є експериментальною, тому вона не позбавлена недоліків з технічного, комунікаційного та організаційного боків.

Фінансування студрад

Розвиток студентського самоврядування – важлива складова автономії закладів вищої освіти. На діяльність студрад кожного року виділяються кошти. Чи доходять вони до студентів, хто має до них доступ та контролює їх використання?

Згідно із законом "Про вищу освіту" на діяльність органів студентського самоврядування (ОСС) мають виділятись кошти в розмірі не менш як 0,5% від надходжень до ЗВО від його основної діяльності.

У голови студентської ради має бути доступ до виділених ресурсів, він має слідкувати за їх використанням. Наразі голови студрад не мають прямого доступу до виділених коштів. Щоб студентству отримати ці кошти потрібно постійно випрошувати їх в адміністрації.

Ще одна проблема: гроші мають виділятися. На свій запит до Міністерства освіти і науки України отримав дані по 146 органам студентського самоуправління щодо коштів, які були їм виділені. Далі в цифрах.

Загальний обсяг коштів університетів, отриманих від основної діяльності, у 2020 році – 8 733 781 280 грн.

За 2020 рік студради мали отримати – 43 668 910 грн, а одержали – 31 711 630 грн. Не вистачає 11 957 280 грн. Питання: де поділись майже 12 млн гривень, які повинні були піти до студрад?

Протягом 2019-2020 років 9 університетів взагалі не виділило кошти студрадам.

За 2020 рік 100 студрад отримало менше коштів, ніж передбачено законом, а 15 студрад взагалі не отримало грошей, у 2019 році кошти не отримало 10 студрад. Чому і куди пішли ці гроші?



Водночас хочеться висловити респект тим університетам, які виконують вимоги щодо фінансування студрад. Це круто. В топ-3 входить КНУ ім. Т. Шевченка, КНТЕУ, ХНЕУ ім. Семена Кузнеця.



Зміни до закону "Про вищу освіту"

Ми з колегами підготували правки до закону "Про вищу освіту", які розширюють права студентів у частині впливу на всі процеси під час навчання. Якщо коротко, їх суть така: жодних рішень в університеті без відома студентів.



Плануємо запровадити новий механізм фінансування студрад. Студенти мають отримувати кошти, передбачені законом, у повному обсязі і самі розпоряджатися, як їх використовувати. І, звісно, звітувати про витрати.

Закріплюємо необхідність погоджувати з органами студентського самоуправління всі рішення адміністрації ЗВО. Накази та розпорядження університету не чинні без погодження зі студрадами. Жодні рішення про студентів не будуть ухвалюватися без їх участі.

Створюємо можливість академічної відпустки для голови студради та щодо поновлення повноважень представників СР після повторного вступу.

Пропонуємо збільшити з 10% до 20% представництво студентів у вищому керівному органі кожного ЗВО: Вченій Раді, з 15% до 20% – у радах інститутів (факультетів).

Всі ці новації сформульовані у правках до закону "Про вищу освіту". Впевнений, ці пропозиції підтримають, адже вони нададуть студентам України тієї суб'єктності, на яку вони очевидно заслуговують.

Якщо маєте пропозиції щодо правок до закону, надсилайте на пошту hryshchuk@rada.gov.ua

powered by lun.ua

Студентське питання. Дистанційна освіта, фінансування студрад, зміни до закону "Про вищу освіту"

Студенти – майбутнє країни, наш потенціал та сила. Це не діти, як можуть вважати деякі викладачі чи коменданти гуртожитків. Це люди, які змінюють країну: розробляють інноваційні стартапи, показують світові потенціал України, моделюють нашу реальність...

Обрати Україну. Як нам перемогти у битві за мізки і душі українських випускників з окупованих територій

Щороку на окупованих територіях України випускається зі школи понад 14 000 дітей. Вони дистанційно навчались в українських школах, чи взагалі здобували освіту в так званих ДНР, ЛНР або окупованому Росією Криму...

Забудована освіта. Як "міцні господарники" перетворюють університетські землі на ЖК

22 липня 2005 року Київрада дозволила будівництво нового гуртожитку для КПІ. Мені тоді було 15 років і я лише планував вступати у виш. Компанія-інвестор отримала частину території університету під побудову житлового комплексу...