22 березня 2010, 18:00

Україна без інвестицій для зростання. Що далі?

Позаминулого тижня відповідав на питання журналіста Kyiv Post. Нажаль, з усіх відповідей до статті увійшло лише дві, в обрізаному вигляді:

"We definitely can count on huge interest in agriculture investment projects, as well as the food industry on the whole, over the next few years," said Petro Koshukov, president of ProInvest, a Ukrainian investment promotion professional association.

"We have slightly benefited only from a short-term "stream of investments, but it never became a flow on a global scale capable of significantly boosting the country's economic development," Koshukov said.



Повна версія інтерв'ю нижче, дискусія вітається:

1) Коли за вашими очікуваннями відновиться потік іноземних інвестицій в Україну?

З огляду на те, що відновлення активності іноземних інвесторів в Україні пов'язано в першу чергу із закінченням світової економічної кризи, я би не взяв на себе сміливість прогнозувати час, коли це може відбутися.

За стратегічні, "корисні" інвестиції точиться велика конкурентна боротьба між країнами і регіонами всього світу. Україна на держаному рівні ніколи не брала участь у цьому змаганні. Виходячи з цього, думаю, не зовсім коректно говорити про "відновлення" потоку інвестицій в Україну. Україна пережила відносно недовгий вісьмирічний період "струмочка" інвестицій, який збільшувався, але так і не став потоком, і тим більше не став рушієм економічного розвитку України. Якісні, стратегічні інвестиції, які би зільшували економічну міць України тільки в поодиноких випадках розглядали Україну як потенційне місце для свого росташування, але за весь період економічного зростання жоден з подібних стратегічних проектів суттєвого в національному масштабі розміру не був втілений.

Потік інвестицій в Україну може стати реальністю тільки за умов серйозних, суттєвих реформ в регулюванні економічної діяльності, які, на мою думку, можуть здійснитися лише "в пакеті" з грунтовними, кординальними реформами цілої української системи врядування.

2) Які фактори можуть прискорити цей процес? Як виглядає інвестиційний клімат в Україні, порівняно з її найближчими сусідами Польщею, Росією, Туреччино та іншими країнами?

За будь-яких умов, сьогодні, в час, коли зацікавлення інвесторів Україною є критично незначним, Україна має чудові можливості до створення професійних державних інституцій із залучення інвестицій, проведення повномасштабної реформи для покращення і промоції свого нового інвестиційного і ділового клімату. Єдине, що потрібно для цього, це жорстка політична воля її керівництва. Я був би радий помилятися, але на сьогодні я не бачу жодних проявів такої волі.

В країнах, які визначили своїм стратегічним пріоритетом залучення інвестицій, діють професійні профільні національні Агенції, які використовують найкращі світові практики і добре фінансуються державою. В таких країнах, а в їх число входять фактично всі сусіди-конкуренти нашої країни, запроваджено закони, які дозволяють стратегічним інвесторам швидко і дуже часто безоплатно набувати права на ділянки для інвестицій. Наші конкуренти за державний кошт будують промислові ділянки і парки, які призначаються для тих високотехнологічних виробничих інвесторів, які мають намір створювати нові робочі місця та підіймати кваліфікацію своїх працівників. Для прикладу, маленька Чехія наприкінці 90-х – початку 2000-х років побудувала за громадський кошт понад 200 промислових парків. В Україні на сьогодні немає і не будується жодного.

На відміну від України, більшість наших сусідів є активними гравцями на глобальному ринку інвестицій. Вони відслідковують діяльність та переміщення транснаціональних компаній та діють на випередження, інформуючи стратегічних інвесторів про переваги розширення, або переміщення своїх підприємств на територію своїх країн. Для того, щоби отримати шанси на перемогу в змаганні за інвестиції, Україна також має, нарешті, вступити в цю боротьбу.

3) Які галузі економіки стануть найбільш популярними напрямками інвестицій?

Популярність, на мою думку, завжди залишатиметься за тими секторами української економіки, які не гратимуть ключової ролі в економічному розвитку нашої країни так само, як це було до кризи. Високоризикові та швидкоокупні іноземні інвестиції в нерухомість, добувні галузі та спекулятивні інвестиції у фінансові ринки відновляться відразу після того, як світова економіка почне зростати після кризи, але не принесуть очікуваного зростання та зміцнення національної економіки. Ми не має орієнтуватися на популярність, а натомість стимулювати і створювати зацікавлення і попит інвесторів, які є для нас стратегічними.

За умов, якщо Україна зробить належні кроки для зміцнення своєї глобальної позиції на глобальному ринку інвестицій, в середньотерміновій перспективі вона може розраховувати на те, що східноєвропейський автомобільний кластер перетне її західний кордон. Правобережна Україна на захід від осі Одеса – Луцьк має дуже непогані шанси стати місем розміщення нових виробничих потужностей повного циклу глобальних лідерів автопрому, які матимуть можливість виробляти понад 1 млн. автомобілів на рік. Україна також має дуже непоганий потенціал для розміщення на своїй території сучасних підприємств літакобудування, ремонту та обслуговування літаків європейських авіаперевізників. Глобальні лідери виробництва електроніки різного призначення також, безумовно звертатимуть увагу на Україну як перспективне місце розташування своїх виробничих потужностей та в перспективі як базу для досліджень в цій галузі. Ми, безсумнівно, можемо розраховувати на великий інтерес інвесторів до сільськогосподарських проектів та проектів переробки продуктів харчування. Цікавою та перспективною галуззю, яка розвивається навіть попри кризу та діставатиме ще більше уваги стратегічних міжнародних інвесторів є аутосорсинг розробок в інформаційних технологіях та розробці програмних продуктів.

Однак, наявні перспективи та потенціал може бути реалізований виключно за умов планомірної роботи українського національного, регіональних та місевих урядів, належної пріоретизації залучення інвестицій на рівні керівництва України та повноцінного фінансування заходів з метою залучення в Україну найкращих інвесторів світу.

4) Хто стане головними інвесторами в Україну в найближчому майбутньому?

Це залежить від наступних кроків уряду в напрямку залучення інвестицій. В разі, якщо змін не буде, Україна продовжуватиме бути країною спекулятивних високоризикових та швидкоокупних інвестиційних проектів та спекулятивних інвестиційних трансакцій.

Дмитро Шульга: Хочеш їздити без віз? Підтримай 2342!

Переконливий і дуже актуальний текст Дмитра Шульги на підтримку законопроекту щодо запобігання та протидії дискримінації. Зовсім скоро ВРУ може скандально поставити хрест на всіх наших надіях отримати безвізовий режим з ЄС...

Земля справедливості

Зауваження та стурбованість експертів та журналістів щодо урядового законопроекту "Про ринок земель" є цілком слушною. Але загалом, запуск механізмів вільного ринку, як то вільного ринку землі не потребує ані додаткових механізмів регулювання/ обмеження/ примусу, ані введення супертехнологічних інновацій...

Інвестклімат: Реальні заявки ''реальних пацанів''

Згадується також про будівництво аерпортів та проблеми, пов'язані з тим, що, ніби, в розвиток регіональних аеропортів інвестори не підуть, оскільки окупність подібних проектів перевищує 20 років...

Україна без інвестицій для зростання. Що далі?

1) Коли за вашими очікуваннями відновиться потік іноземних інвестицій в Україну? З огляду на те, що відновлення активності іноземних інвесторів в Україні пов'язано в першу чергу із закінченням світової економічної кризи, я би не взяв на себе сміливість прогнозувати час, коли це може відбутися...

Спостерігати Не Можна Залишити

Мій давній приятель Сергій Васильченко, який вже багато років ретельно збирає та аналізує дані українських виборів у географічному вимірі, щойно розмістив на своєму сайті цікаві мапи, які візуалізують розташування так званих "проблемних" дільниць першого туру Виборів 2010...

Вашингтонський сніданок з інвесторами: проліт нормальний...

Ніби не займає Україна почесне місце в хвості показників європейської статистики, яка акуратно, рік за роком фіксує національні економічні досягнення і тенденції: якщо коротко, то "незадовільно" по всіх предметах...