23 грудня 2013, 18:25

Знову є шанс не схибити

Здається, що подальше прискорення плину соціального часу вже неможливе. Швидкість з якою в Україні трансформується суспільно-політична ситуація є максимальною – обставини змінюються щодня. Мало не щодня виникають і нові суб'єкти соціально-політичних процесів.

Ще у п'ятницю кількадесят громадських організацій оголосили про утворення Громадської ради Майдану та оприлюднили Маніфест, у якому заявили намір виступити третім суб'єктом перемовин влади та політичної опозиції. У суботу мали бути оприлюдненими вимоги громадськості до лідерів трьох парламентських опозиційних партій, першорядна з яких – визначення єдиного кандидата на посаду президента від опозиції.

Лідери парламентської опозиції вже місяць уникають відповіді на це та на інші питання, які ставить перед ними Майдан. Загроза конкретизації таких вимог до політиків викликала миттєву реакцію останніх. У неділю вони ініціювали утворення Народного об'єднання "Майдан" (НОМ). Співголовами його ради стали три лідери опозиційних парламентських партій, а також ряд громадських діячів, не усі з яких були заздалегідь повідомлені про їхнє "ректрутування" до керівного органу новоутвореного об'єднання.

Протягом останнього місяця це вже друга спроба опозиційних політиків перехопити суспільну ініціативу аби позірно залишатися на чолі найпотужнішого громадянського протестного руху у Європі за кілька останніх десятиріч. Першою такою спробою стало об'єднання "політичного та громадського" майданів та перебрання політиками контролю над сценою єдиного Майдану.

Результатом цієї "політичної" діяльності стала безрезультатність зусиль Майдану – уряд М. Азарова у відставку не відправлений, кабальні угоди з Росією В. Януковичем підписані, жодного поступу у поверненні до євроінтеграційного курсу не спостерігається, а тим часом влада виграла вибори у 5 проблемних округах з рахунком: 1-4.

Видавати за перемогу Майдану ухвалення закону про звільнення від відповідальності учасників протестних акцій, чи сам факт того, що "Майдан – є", або наймасовіше виконання Державного гімну – сміховинно.

Ця безрезультатність власне і спонукала відповідальну громадськість розпочати формування власного суб'єкту суспільної дії. Політики замість співпрацювати із ним поквапилися його поглинути.

Результатом знову буде безрезультатність.

Цьому не можна попускати!

Політики мусили піти на створення НОМу, бо суспільна потреба у ньому просто ширяла у повітрі Майдану. Політики знову виступили тими, хто наздоганяє громадську ініціативу, вливається у неї та намагається очолити. Проте НОМ, щоб стати новим суб'єктом, з яким матиме справу притомна частина української влади, громадські організації, позапарламентські партії, представники інших країн та міжнародних організацій, ще має відбутися – у організаційній, змістовній та інформаційних площинах.

Задля цього процес напрацювання шляхів та засобів досягнення його стратегічної мети – зміни системи влади в Україні – має бути публічним, із залученням лідерів думки щодо широкого переліку проблем сучасного українського буття.

Перезавантаження держави неможливо здійснити кулуарно, "під килимом" – так, як учора був утворений НОМ. У світі, до речі, є прецеденти публічного здійснення надскладного процесу перезапуску держави.

В Україні, втім, також є прецедент створення механізму публічної взаємодії у вирішення складних проблем життя суспільства. При підготовці до підписання, підло зірваної владою, Угоди про асоціацію з ЄС був скликаний регулярний Національний круглий стіл "Порозуміння заради європейського майбутнього" (НКС) , який став майданчиком узгодження найрізноманітніших бачень умов євроінтеграції. В рамках круглого столу співпрацювали представники опозиції, влади, кваліфікованої громадськості. Результатом стало напрацювання Європлану - переліку законодавчих і нормотворчих актів, що їх, у передбачені планом терміни, мав ухвалити парламент та інші установи задля виконання умов підписання Угоди.

Досвід та сам майданчик НКС має стати у нагоді, як для утворення надпартійного суспільного суб'єкту, прообразом якого виступає НОМ, так і для його взаємодії з іншими організованими спільнотами та тією частиною влади, яка ще при залишках здорового глузду.

У соціальному вирі, куди сьогодні втрапила Україна, таку роботу слід розпочинати невідкладно.

Не та тепер тисяча та й влада не та, або: ні собі ні людям

На тлі зростання цін практично на всі товари першої необхідності, підвищення податків та акцизів Президент оголосив про надання громадянам України матеріальної допомоги у розмірі 1000 грн...

Щодо фетишизації постаті Михаїла Булгакова

У пізньому Радянському Союзі Михаїл Булгаков був напівзабороненим письменником. Перед усім через його роман "Майстер і Маргарита", бо єдиним дозволеним літературним, ширше – мистецьким, жанром тоді був звісно "соціалістичний реалізм"...

Слід публічно викривати рашистських агентів у інформаційному просторі

Цій події в Україні не надали того значення, на яку вона направду заслуговує. До прокурора Міжнародного кримінального суду в Гаазі з'явився із зізнанням у скоєнні воєнних злочинів, зокрема в Україні, російський військовослужбовець, колишній співробітник спеціального підрозділу ГРУ Генштабу Росії Ігор Саліков...

Для розробки Генерального плану Великого Києва слід оголосити міжнародний конкурс

Ситуація із закриттям шести станцій метрополітену у Києві концентровано відобразила катастрофічний стан речей у комунальному господарстві столиці...

Парламент виходить з під контролю?

Сьогодні Верховна Рада спрямувала на повторне друге читання (не підтримала) проект закону щодо вилучення з місцевих бюджетів надходжень від податку на доходи фізичних осіб, які сплачують військовослужбовці, зареєстровані за місцем проживання у територіальних громадах...

Сучасна держава Україна постала на підвалинах усіх державних утворень, які були на її теренах

Давня Русь Не "Київська", а просто Русь. Прикметник "Київська" до неї "причепили" лише у ХІХ сторіччі, щоб продемонструвати наступність Московії – "Московської Руси" щодо Київської держави, а не Золотої Орди...