Костянтин Матвієнко Політичний експерт

Хіба до мови зараз?

09 березня 2015, 11:56

Споконвічний найлютіший ворог України щодня вбиває військових і мирних громадян, руйнує і палить усе, чого достягають його криваві лапи.

Криза, на порядки посилена війною, знищує підвалини народного господарства.

Війні і кризі допомагає двоєдина українська корупція – системна (елітарна) та хаотична (народна).

Держава – зв'язна, ще, система неповоротких та архаїчних інститутів сама поставила себе на межу існування. Найочевидніший тому приклад – штучна хвороба інституту "гривня". Платіжну систему України послідовно і винахідливо намагаються знищити з середини. З Нацбанку.

На черзі інститути "самоврядування", "парламентаризму", "виконавчої влади" тощо

Так звані "реформи", покликані "реанімувати" державу, наразі полягають у медійному самозамилуванні "реформаторів" – громадських і тих, хто при офіційних посадах. Вони, мов глухарі на токовищі промовляють одне перед одним, не чуючи і не бачачи нічого довкола. А довкола: "кадрова політика", з якої вже і сміятися не виходить; законодавчий хаос; мародерство – та сама двоєдина корупція; злидні та занепад кругом.

Хіба за цих обставин до розвитку української мови? Тим паче, що її за замовчуванням вже дозволено не знати та не послуговуватися нею у виконанні службових обов'язків міністрам та іншим високопосадовцям. Вони користуються мовою того самого споконвічного ворога. Вони бо "реформатори".

Однак саме зараз "до мови".

Путін, почавши війну на знищення України, перед усім знищив старий імперський ідентифікатор спорідненості українського та російського народів. Антагонізм між нами, який ще з домазепенських часів намагалися ретельно приховувати, із лютою силою постав знову.

Рветься тканина єдиного російськомовного інформаційно-культурного простору, яка двадцять п'ять років приносила з України надприбутки російським попсовикам та медіаділкам, пригнічуючи розвиток сучасного українського культурного середовища.

Російське втратило свою притягальну чарівливість. Однак воно намагається виживати в Україні, мімікрувати та пристосовуватися під нові етичні обставини, бо Україна завжди була для нього важливою територією існування.

Російське не здає своїх позицій в Україні, воно наступає. Російською видається абсолютна більшість друкованих ЗМІ. Дикою є ситуація у книговидавництві: за два місяці минулого року кількість примірників книжок українською, виданих вітчизняними видавцями, склала 5 млн 957, а за два місяці цього року – 1млн. 327 тисяч. Зменшення у 4, 5 рази. Щодо електронних книжок данні відсутні, проте можна припустити, що і там ситуація не краща.

Телевізійний- та радіопродукт виробляється часто "мішанкою", коли в ефірі є припустимим використання української та російської мови водночас. Така ж ситуація і в інформаційних ресурсах інтернету

Соціальні мережі розвиваються швидше, ніж дослідники встигають вивчити явища, які породжуються ними та у них. Знаємо лише, що українська розширює там свою присутність, хоча значно відстає від російської.

У візуальному просторі – вивіски, меню, реклама – російська теж зберігає позиції завойовані за "попереднього злочинного режиму".

Цьому є "прийнятне пояснення". З'явилося, точніше посилилося, таке суспільне явище, як "український російськомовний націоналізм". Вододіл між сучасними Україною та Росією пройшов не так за етнічною, як за етичною ознакою. На боці російських окупантів, трапляється, що воюють етнічні українці, а на нашому боці – етнічні росіяни. Мовний антагонізм таким чином нівелюється.

Саме тому і саме зараз виникають сприятливі умови для розвитку і захисту української мови – закріплення за нею тих позицій, які забезпечать їй надійне майбутнє, аж допоки людство не стане одномовним, чого може ніколи і не статися.

На державу у цій справі надія така сама, як і у питаннях захисту довкілля, чи історичної спадщини – слабка. Хоча, зуміла ж держава українізувати український кінопоказ. Цілком безболісно для глядача, відтак – для прибутків кінопрокатного бізнесу. Та й в освіті, надто – середній, ситуація розвивається за позитивним сценарієм.

Разом з тим той позитив є переважно заслугою громадськості. Отож і тут їй доведеться докласти зусиль.

Час домогтися щоб ліцензування телеканалів, радіостанцій, друкованих та цифрових видавництв здійснювалося за одномовними принципом – 100% продукту українською мовою. Теж саме – у зовнішній рекламі. Встановити перехідний період для двомовних видань – місяців шість. Запровадити додаткові мита для російськомовного інформаційно-культурного продукту.

Так, українська мова ще потребує трохи протекціонізму. Ну, бодай стільки, скільки його застосовують щодо російської у Росії. В умовах війни, що на десятки років наперед зафіксує зловорожість Росії до України, її прагнення знищити все українське, мова є одним з чинників української ідентичності, тому її слід розвивати і захищати.

У майбутньому її життєздатність залежатиме від цивілізаційної притягальності України для людства.

powered by lun.ua
Коментарі — 99
Natalkaua _ 09.03.2015 19:24
IP: 77.52.50.---
Oleg Sokolenko:
Вибачте мені, пане Олеже, але Ви написали якусь дурню.
Гоцка _ 09.03.2015 19:24
IP: 46.149.90.---
Зловорожість Росії до України було завжди і це назавжди, ми маємо відповідати тим же.
Якнайшвидше треба відхреститися від Росії і якщо це потребує нашої крові, ми маємо піти на це, інакше українці як нація піде в небуття, а цього домогалася росія завжди.
Росія вічний ворог України, маємо відгородитися від неї як 7-мільйонний Ізраїль від 220-мільйонного арабського світу. Іншого просто нема.
Hrytsko _ 09.03.2015 19:23
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
...швейцарцев сделал сильными швейцарский язык, кубинцев кубинский, сингапурцев сингапурский а австралийцев австралийский, а бельгийцев бельгийский.
не смешите мои тапочки
================
Бельгійці насправді потерпають через мовні проблеми, під державу закладена міна повільної дії. Якби не Брюсель, фламандці та валони вже могли б розбігтися по окремих державах. Швайцарців зробили сильними їхні неповторні історія з географією. Кубинці, звісно, найсильніші, але голодні, а про Сингапур, прошу, детальніше – цікаво знати, чи там насправді функціонує хоч якась мова, крім китайської? Чому ви забули про надпотужні африканські країни на південь від Сахари? Їхні мовні проблеми трохи схожі на наші, не вважаєте? А от австралійців дійсно шкода – як вони нерідною англюською шпрехають?
Євген Голованьов _ 09.03.2015 19:20
IP: 109.86.177.---
"Так, українська мова ще потребує трохи протекціонізму" – тільки без "ще" і без "трохи"!
myshkina _ 09.03.2015 19:20
IP: 74.125.181.---
Андрей Кононенко:
taksist:
Андрей Кононенко:
Ну неужели нельзя решить языковой вопрос один раз и навсегда, то есть окончательно?
Принять уже закон о языке и поставить точку. Нелзья?
можна.
крок перший.
російськомовні погоджуються стати негромадянами якщо за рік не вивчать українську.
крок другий.
всі вивчили українську, відпала необхідність сперечатися нащо українська потрібна.
крок третій.
русская мразота відповзає як вона відповзла з балтики, коли зрозуміла що місцеві етноросіяни зробили правильний вибір між БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Росийськомовни знают украинский язык.
Азіров в гробу переварачіваєтся слушая Юлю.
на ютюбє єсть подборка как багіня кавєркаєт язик.:-)
Майк Олександрів _ 09.03.2015 19:13
IP: 74.125.18.---
Hrytsko:
Майк Олександрів:
Hrytsko:
Майк Олександрів:
"саме зараз "до мови" – Після втечі Януковича ВО "Свобода" теж так вирішила. І що з того вийшло?
=============
З точки зору тактики, можливо й поспішили, але стратегічно питання мови нікуди не дінеться.
А ми що, про тактику не повинні думати?
=========
Мова про те, що тактичні прорахунки не могли споводувати стратегічних наслідків. Масштаб різний, розумієте? Тим більше, що й роздмухують дезу щодо скасування закона про мови, яке насправді НЕ ВІДБУЛОСЯ, саме путіноіди.
Якби воно відбулося, Путін плескав би стоячи. Розумна людина і з малої неприємності робить далекосяжні висновки
Hrytsko _ 09.03.2015 18:59
IP: 74.125.18.---
Майк Олександрів:
Hrytsko:
Майк Олександрів:
"саме зараз "до мови" – Після втечі Януковича ВО "Свобода" теж так вирішила. І що з того вийшло?
=============
З точки зору тактики, можливо й поспішили, але стратегічно питання мови нікуди не дінеться.
А ми що, про тактику не повинні думати?
=========
Мова про те, що тактичні прорахунки не могли споводувати стратегічних наслідків. Масштаб різний, розумієте? Тим більше, що й роздмухують дезу щодо скасування закона про мови, яке насправді НЕ ВІДБУЛОСЯ, саме путіноіди.
Natalkaua _ 09.03.2015 18:40
IP: 77.52.50.---
Костянтин Матвієнко:
Василь Левицький:
Українська мова є найнадійнішим проектом "Стіна". Українська мова робить українців сильнішими.
Саме так.
Погоджуюсь: українська мова робить українців українцями.Бути самим собою -бути сильнішим.
Natalkaua _ 09.03.2015 18:40
IP: 77.52.50.---
Костянтин Матвієнко:
Василь Левицький:
Українська мова є найнадійнішим проектом "Стіна". Українська мова робить українців сильнішими.
Саме так.
Погоджуюсь: українська мова робить українців українцями.Бути самим собою -бути сильнішим.
Майк Олександрів _ 09.03.2015 18:32
IP: 74.125.18.---
Костянтин Матвієнко:
Ви вважаєте, що, наприклад, у Харкові, підтримають ідею монополізму української мови у теле- і радіопросторі?
Костянтин Матвієнко _ 09.03.2015 18:22
IP: 94.231.36.---
Майк Олександрів:
Ні, так питання не стоїть. Навіть окупанти визнають українську (у Криму три офіційні мови)
Gonta_20 _ 09.03.2015 18:21
IP: 93.73.27.---
Як людина двомовна, я мав би відстоювати двомовність і в суспільному житті. Але останній рік все кардинально змінив, бо почалася війна (реальна звичайна україно-російська війна, а ніяка не гібридна – в цьому я є повністю солідаризуюся з третім президентом). А війна передбачає наявність певних "маркерів", які визначають дуалізм "свій-чужий". Так ось мова разом з уніформою і емблемами на військовій техніці є таким маркером. Тому погоджуюся з думкою автора. Врешті-решт має реалізовуватися наступний принцип: мовний лібералізм в приватному житті та державна одномовність в житті суспільному. Ми втратили можливість державної двомовності, коли росіяни напали на Крим і перетворилися із супротивників на ворогів.
Майк Олександрів _ 09.03.2015 18:11
IP: 74.125.18.---
Чи не здається вам, вельмишановні, що зараз питання стоїть так: мова або цілісність України?
Svyatoslav Litynskyy _ 09.03.2015 18:04
IP: 194.44.216.---
погоджуюся
Костянтин Матвієнко _ 09.03.2015 17:57
IP: 94.231.36.---
Василь Левицький:
Українська мова є найнадійнішим проектом "Стіна". Українська мова робить українців сильнішими.
Саме так.
Майк Олександрів _ 09.03.2015 17:55
IP: 74.125.18.---
Hrytsko:
Майк Олександрів:
"саме зараз "до мови" – Після втечі Януковича ВО "Свобода" теж так вирішила. І що з того вийшло?
=============
З точки зору тактики, можливо й поспішили, але стратегічно питання мови нікуди не дінеться.
А ми що, про тактику не повинні думати?
Mike_Kharkov _ 09.03.2015 17:50
IP: 74.125.181.---
А, ну да, сверху прозвучала команда окультурить, и Константин взял мегафон.
"Все на лыжи, новый лидер в пустыне лыжню проложил, все на лыжи...":)
Hrytsko _ 09.03.2015 17:46
IP: 74.125.18.---
Майк Олександрів:
"саме зараз "до мови" – Після втечі Януковича ВО "Свобода" теж так вирішила. І що з того вийшло?
=============
А ви дійсно вважаєте, що якби не "Свобода", то Путлер згорнув би своє "визволення Новоросії"? Тоді це, вибачайте на слові, якийсь інфантилізм, чи що.
З точки зору тактики, можливо й поспішили, але стратегічно питання мови нікуди не дінеться. Мова – одна з підвалин народу, а по тому й держави. Невже з історії не ясно?
Hrytsko _ 09.03.2015 17:35
IP: 74.125.18.---
Максим Чарушников:
Стаття таки брєдова, сепаратистсько-розкольницька... Мобілізує (під час війни) протестний російськомовний сегмент. Боротьба з російською пропагандою – так. А все решта – не начасі.
==============
Російська пропаганда не була впливовою поза межами "рускава міра". Поширення української мови ці межі звужує, що тут неясного? Саме на часі, тільки без істерик – планомірно і поступово. Та воно вже так і діється, хіба що дуже вже поступово.
Hrytsko _ 09.03.2015 17:21
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
а пока имеем поплавского на 1 украинском ГОСУДАРСТВЕННОМ канале
и у "клюби танци" ВВ и Сердючку
так украинский язык мы не выучим))))
=========
Вибачайте, але це вже питання не мовні, а політичні. Аби було БАЖАННЯ – не те, що поплавські, а й табачницькі не зможуть завадити. Скоро буде громадське ТБ, піде поплавське лісом (ну я сильно сподіваюся на це). Don't worry, be happy!
Hrytsko _ 09.03.2015 17:09
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
вопрос, кстати, не очень простой.
У украиномовних песен океана эльзы и софии ротару поклонников в России больше чем в украине.
надо просто писать хорошие песни, а не заставлять учить мову.
=============
1. Будьте ласкаві, напишіть, що (хто) змушує вас вчити мову? Судячи з того, що ви мені відповідаєте, мої писання не лишаються незрозумілими, так? Вже великий прогрес. Залишилося перевести пасивний мовний запас в актив.
2. Проведу аналогію. "Треба просто друкувати гарні підручники з хірургії з детальними ілюстраціями, а не змушувати людей по шість років вчитися на хірурга". Скажіть, а у Led Zeppelin, скажімо, менше було симпатиків, ніж у ОЕ? Але щось я не помічав навали англомовних українців, та й росіян теж. Пісні – то таке, на побутові теми особливо не поспіваєш. Хіба на виробничі, як ви гадаєте?
Майк Олександрів _ 09.03.2015 16:56
IP: 74.125.18.---
"саме зараз "до мови" – Після втечі Януковича ВО "Свобода" теж так вирішила. І що з того вийшло?
MartinK _ 09.03.2015 16:54
IP: 176.57.56.---
А що це за ді більний пі дарок?
Тупе і рашістське гамно
Максим Чарушников _ 09.03.2015 16:50
IP: 46.119.125.---
Стаття таки брєдова, сепаратистсько-розкольницька... Мобілізує (під час війни) протестний російськомовний сегмент. Боротьба з російською пропагандою – так. А все решта – не начасі.
Hrytsko _ 09.03.2015 16:39
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
Hrytsko:
==========
расслабтесь. украинцы в аргентине эмигрировавшие во врослом возрасте не знают испанского. а их дети уже не знают украинского. сменится поколение и все будет гаразд
==============
Навряд чи більшість не знає, їх там, скоріш за все, не так багато, як на Брайтоні російськомовних, аби замкнутися в національному гетто. Знову ж таки, наша ситуація відмінна від аргентинської – в них присутня лише іспанська, в нас – дві мови, і чужа переважає. Більше схоже на Ірландію.
Не згадаєте, що там Христос сказав розслабленому? У мене в голові щось таке крутиться: "...встань и иди!" – не те?
ONLINE
Корупція1243 Україна та Європа1015 Aтака Путіна1158 Уряд реформ368 Мовне питання184
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter