Костянтин Матвієнко Політичний експерт

Хіба до мови зараз?

09 березня 2015, 11:56

Споконвічний найлютіший ворог України щодня вбиває військових і мирних громадян, руйнує і палить усе, чого достягають його криваві лапи.

Криза, на порядки посилена війною, знищує підвалини народного господарства.

Війні і кризі допомагає двоєдина українська корупція – системна (елітарна) та хаотична (народна).

Держава – зв'язна, ще, система неповоротких та архаїчних інститутів сама поставила себе на межу існування. Найочевидніший тому приклад – штучна хвороба інституту "гривня". Платіжну систему України послідовно і винахідливо намагаються знищити з середини. З Нацбанку.

На черзі інститути "самоврядування", "парламентаризму", "виконавчої влади" тощо

Так звані "реформи", покликані "реанімувати" державу, наразі полягають у медійному самозамилуванні "реформаторів" – громадських і тих, хто при офіційних посадах. Вони, мов глухарі на токовищі промовляють одне перед одним, не чуючи і не бачачи нічого довкола. А довкола: "кадрова політика", з якої вже і сміятися не виходить; законодавчий хаос; мародерство – та сама двоєдина корупція; злидні та занепад кругом.

Хіба за цих обставин до розвитку української мови? Тим паче, що її за замовчуванням вже дозволено не знати та не послуговуватися нею у виконанні службових обов'язків міністрам та іншим високопосадовцям. Вони користуються мовою того самого споконвічного ворога. Вони бо "реформатори".

Однак саме зараз "до мови".

Путін, почавши війну на знищення України, перед усім знищив старий імперський ідентифікатор спорідненості українського та російського народів. Антагонізм між нами, який ще з домазепенських часів намагалися ретельно приховувати, із лютою силою постав знову.

Рветься тканина єдиного російськомовного інформаційно-культурного простору, яка двадцять п'ять років приносила з України надприбутки російським попсовикам та медіаділкам, пригнічуючи розвиток сучасного українського культурного середовища.

Російське втратило свою притягальну чарівливість. Однак воно намагається виживати в Україні, мімікрувати та пристосовуватися під нові етичні обставини, бо Україна завжди була для нього важливою територією існування.

Російське не здає своїх позицій в Україні, воно наступає. Російською видається абсолютна більшість друкованих ЗМІ. Дикою є ситуація у книговидавництві: за два місяці минулого року кількість примірників книжок українською, виданих вітчизняними видавцями, склала 5 млн 957, а за два місяці цього року – 1млн. 327 тисяч. Зменшення у 4, 5 рази. Щодо електронних книжок данні відсутні, проте можна припустити, що і там ситуація не краща.

Телевізійний- та радіопродукт виробляється часто "мішанкою", коли в ефірі є припустимим використання української та російської мови водночас. Така ж ситуація і в інформаційних ресурсах інтернету

Соціальні мережі розвиваються швидше, ніж дослідники встигають вивчити явища, які породжуються ними та у них. Знаємо лише, що українська розширює там свою присутність, хоча значно відстає від російської.

У візуальному просторі – вивіски, меню, реклама – російська теж зберігає позиції завойовані за "попереднього злочинного режиму".

Цьому є "прийнятне пояснення". З'явилося, точніше посилилося, таке суспільне явище, як "український російськомовний націоналізм". Вододіл між сучасними Україною та Росією пройшов не так за етнічною, як за етичною ознакою. На боці російських окупантів, трапляється, що воюють етнічні українці, а на нашому боці – етнічні росіяни. Мовний антагонізм таким чином нівелюється.

Саме тому і саме зараз виникають сприятливі умови для розвитку і захисту української мови – закріплення за нею тих позицій, які забезпечать їй надійне майбутнє, аж допоки людство не стане одномовним, чого може ніколи і не статися.

На державу у цій справі надія така сама, як і у питаннях захисту довкілля, чи історичної спадщини – слабка. Хоча, зуміла ж держава українізувати український кінопоказ. Цілком безболісно для глядача, відтак – для прибутків кінопрокатного бізнесу. Та й в освіті, надто – середній, ситуація розвивається за позитивним сценарієм.

Разом з тим той позитив є переважно заслугою громадськості. Отож і тут їй доведеться докласти зусиль.

Час домогтися щоб ліцензування телеканалів, радіостанцій, друкованих та цифрових видавництв здійснювалося за одномовними принципом – 100% продукту українською мовою. Теж саме – у зовнішній рекламі. Встановити перехідний період для двомовних видань – місяців шість. Запровадити додаткові мита для російськомовного інформаційно-культурного продукту.

Так, українська мова ще потребує трохи протекціонізму. Ну, бодай стільки, скільки його застосовують щодо російської у Росії. В умовах війни, що на десятки років наперед зафіксує зловорожість Росії до України, її прагнення знищити все українське, мова є одним з чинників української ідентичності, тому її слід розвивати і захищати.

У майбутньому її життєздатність залежатиме від цивілізаційної притягальності України для людства.

powered by lun.ua
Коментарі — 99
Hrytsko _ 09.03.2015 21:15
IP: 74.125.18.---
Майк Олександрів:
...Я мав на увазі ось цю думку пана Матвієнка: "Час домогтися щоб ліцензування телеканалів, радіостанцій, друкованих та цифрових видавництв здійснювалося за одномовними принципом – 100% продукту українською мовою." Ви з цим погоджуєтесь?
===========
Я читав про дещо іншу пропозицію – 75 %. Знову ж таки – загальнонаціональні ТБ – мабуть, варто і 100%, місцеві – або 50/50, або виділені – російськомовні. З друкованою продукцією, я гадаю – ще і до третини далеко, тому навіть половина буде значним прогресом. Те саме, здається, з радіостанціями.
Hrytsko _ 09.03.2015 21:02
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
Микола Злочевський:
====
в смысле ВВП? новая инфо))) он вроде по спортсменкам
==============
Плітки, мабуть, але вже не нові.
Hrytsko _ 09.03.2015 20:58
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
...если Вы не поняли, я поясню. Для Украины и для украинцев имеет главное значение проведение реформ. и не важно на каком языке. экономика сдохла, коррупция, правительство ворует. цены растут, налоги растут, жизненный уровень падает. парни гибнут на странной войне. все разговоры про то, что украинцев укрепит украинский язык являются вредными. отвлекают от проблем
=============
Реформи потребують передумов, згодні? Результати залежатимуть від підтримки населення, так? Підтримка забезпечується здебільшого нематеріальними факторами (довірою, розумінням, ототожненням). Гадаєте, геть російськомовних урядовців і президента підтримали б люди? Що б вони не робили, результату не було б.
У вас механістичний підхід: прийшов, натиснув на важіль, запровадив реформу. Але суспільство – не механізм, на щастя. І тому – мова має значення.
19Yurkiv21 _ 09.03.2015 20:46
IP: 91.200.224.---
Oleg Sokolenko:
Костянтин Матвієнко:
Василь Левицький:
Українська мова є найнадійнішим проектом "Стіна". Українська мова робить українців сильнішими.
Саме так.
==========
швейцарцев сделал сильными швейцарский язык, кубинцев кубинский, сингапурцев сингапурский а австралийцев австралийский, а бельгийцев бельгийский.

не смешите мои тапочки
Капці!
А "тапочкам" має бути в Україні "гуустна"...
Майк Олександрів:

Чи не здається вам, вельмишановні, що зараз питання стоїть так: мова або цілісність України?
Саме так, "Мовна Стіна" забезпечить цілістність України, але монолітна!
19Yurkiv21 _ 09.03.2015 20:41
IP: 91.200.224.---
Oleg Sokolenko:
Костянтин Матвієнко:
Василь Левицький:
Українська мова є найнадійнішим проектом "Стіна". Українська мова робить українців сильнішими.
Саме так.
==========
швейцарцев сделал сильными швейцарский язык, кубинцев кубинский, сингапурцев сингапурский а австралийцев австралийский, а бельгийцев бельгийский.

не смешите мои тапочки
Капці!
А "тапочкам" має бути в Україні "гуустна"...
Микола Злочевський _ 09.03.2015 20:40
IP: 46.211.230.---
Євген Рибчинський написав дуже гарний вірш... Жаль, що відключає коменти...
19Yurkiv21 _ 09.03.2015 20:33
IP: 91.200.224.---
Oleg Sokolenko:
Hrytsko:
==========
расслабтесь. украинцы в аргентине эмигрировавшие во врослом возрасте не знают испанского. а их дети уже не знают украинского. сменится поколение и все будет гаразд
При умові, що це покоління теж поїде до Аргентини:)
Микола Злочевський _ 09.03.2015 20:31
IP: 46.211.230.---
Oleg Sokolenko:
Микола Злочевський:
========
разговоры о том, что ХЛО защищает русскоязычных не более, чем разговоры.
Для ХЛО это не разговоры. Для него это повод. Хотя он может придумать любой повод. Но главным и теперь и в будущем всегда будет защита русскоязычных.
lohik _ 09.03.2015 20:29
IP: 37.54.133.---
myshkina:
Андрей Кононенко:
БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Росийськомовни знают украинский язык.
==
Азіров в гробу переварачіваєтся слушая Юлю.
на ютюбє єсть подборка как багіня кавєркаєт язик.:-)
:-)
А всі наші воїни в АТО і на блок-постах також "кавєркают" язик...). Негайно треба замінити їх на україномовних?
Майк Олександрів _ 09.03.2015 20:28
IP: 74.125.18.---
Hrytsko:
Майк Олександрів:
Костянтин Матвієнко:
Ви вважаєте, що, наприклад, у Харкові, підтримають ідею монополізму української мови у теле- і радіопросторі?
==========
Чому монополізму? Поки що хоча б паритетності. Можете перерахувати україномовні FM-станції, або газети, що їх можна дістати у Харкові? Книжки – скільки назв? Зовнішня реклама? Про телепрограми не знаю, бо не в Харкові живу. Але місцеві, я гадаю, російськомовні, ні?
Я мав на увазі ось цю думку пана Матвієнка: "Час домогтися щоб ліцензування телеканалів, радіостанцій, друкованих та цифрових видавництв здійснювалося за одномовними принципом – 100% продукту українською мовою." Ви з цим погоджуєтесь?
Natalkaua _ 09.03.2015 20:26
IP: 77.52.50.---
Oleg Sokolenko:
Natalkaua:
Oleg Sokolenko:
Вибачте мені, пане Олеже, але Ви написали якусь дурню.
======
если Вы не поняли, я поясню. Для Украины и для украинцев имеет главное значение проведение реформ. и не важно на каком языке. экономика сдохла, коррупция, правительство ворует. цены растут, налоги растут, жизненный уровень падает. парни гибнут на странной войне. все разговоры про то, что украинцев укрепит украинский язык являются вредными. отвлекают от проблем
----
Не можу з Вами погодитись.На тему "Не важно на каком языке" тут, на УП, останні три роки було безліч публікацій. Не думаю, що я напишу щось таке, що Ви зміните свою думку.Бути собою -бути вільним.Бути вільним -бути сильним.Для мене це елементарні речі. Я не відкидаю важливість реформ.Я проти корупції, борюся з нею: не давала і не даю хабарів ні лікарям, ні вчителям)))
Natalkaua _ 09.03.2015 20:26
IP: 77.52.50.---
Oleg Sokolenko:
Natalkaua:
Oleg Sokolenko:
Вибачте мені, пане Олеже, але Ви написали якусь дурню.
======
если Вы не поняли, я поясню. Для Украины и для украинцев имеет главное значение проведение реформ. и не важно на каком языке. экономика сдохла, коррупция, правительство ворует. цены растут, налоги растут, жизненный уровень падает. парни гибнут на странной войне. все разговоры про то, что украинцев укрепит украинский язык являются вредными. отвлекают от проблем
----
Не можу з Вами погодитись.На тему "Не важно на каком языке" тут, на УП, останні три роки було безліч публікацій. Не думаю, що я напишу щось таке, що Ви зміните свою думку.Бути собою -бути вільним.Бути вільним -бути сильним.Для мене це елементарні речі. Я не відкидаю важливість реформ.Я проти корупції, борюся з нею: не давала і не даю хабарів ні лікарям, ні вчителям)))
Hrytsko _ 09.03.2015 20:20
IP: 74.125.18.---
Майк Олександрів:
...Якби воно відбулося, Путін плескав би стоячи. Розумна людина і з малої неприємності робить далекосяжні висновки
===========
Мені здається, що ви згодні були б і до ЄС не прямувати, аби лиш Путіна не розгнівати, не так? Врешті решт його мета – повне знищення нащої незалежності, хіба не так?
Давайте згадаємо, як зникла Карело-Фінська РСР. Всі карели втекли через кордон до Фінляндії. От тільки нам нема куди тікати.
myshkina _ 09.03.2015 20:00
IP: 74.125.181.---
myshkina:
Андрей Кононенко:
taksist:
Андрей Кононенко:
БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Росийськомовни знают украинский язык.
==
Азіров в гробу переварачіваєтся слушая Юлю.
на ютюбє єсть подборка как багіня кавєркаєт язик.:-)
кровосісі атдихают.:-)

кто єщо в батьківщіне знаєт язик – Абдулов, Кажємякін, Шкрум.:-)
Абдулов сідіт в первом ряду – нікто от нево слова не слишал.
навєрна багіня запретіла "українцу" рот аткривать до конца жізні.:-)
Микола Злочевський _ 09.03.2015 19:56
IP: 46.211.230.---
myshkina:
Микола Злочевський:
myshkina:
Андрей Кононенко:
taksist:
Андрей Кононенко:
русская мразота відповзає як вона відповзла з балтики, коли зрозуміла що місцеві етноросіяни зробили правильний вибір між БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Росийськомовни знают украинский язык.
Азіров в гробу переварачіваєтся слушая Юлю.
на ютюбє єсть подборка как багіня кавєркаєт язик.:-)
То в Юлії після тюряги пройшли якісь незворотні зміни в інтелекті...
шкода лінк не можу запостити.
гляньте останнього шустера, це піпець.
у Юлі дійсно мовний центр головного мозку поїхав.
після кожного її ляпу показували крупним планом морду шустера – стримувався щоб не ржати.
напевно спеціально щоб познущатися запросив її в студію.:-)
Я дивився два предостанні випуски. Один зі слайдами, то успішний.Наступний – те, що Ви кажете.
Микола Злочевський _ 09.03.2015 19:51
IP: 46.211.230.---
Oleg Sokolenko:
Микола Злочевський:
====
в смысле ВВП? новая инфо))) он вроде по спортсменкам
Серега, это давно уже известная инфа... Его во внешнюю разведку не взяли из-за этого... У Чикатилы – тоже педофилия... И тоже хороший муж...
myshkina _ 09.03.2015 19:47
IP: 74.125.18.---
Микола Злочевський:
myshkina:
Андрей Кононенко:
taksist:
Андрей Кононенко:
русская мразота відповзає як вона відповзла з балтики, коли зрозуміла що місцеві етноросіяни зробили правильний вибір між БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Росийськомовни знают украинский язык.
Азіров в гробу переварачіваєтся слушая Юлю.
на ютюбє єсть подборка как багіня кавєркаєт язик.:-)
То в Юлії після тюряги пройшли якісь незворотні зміни в інтелекті...
шкода лінк не можу запостити.
гляньте останнього шустера, це піпець.
у Юлі дійсно мовний центр головного мозку поїхав.
після кожного її ляпу показували крупним планом морду шустера – стримувався щоб не ржати.
напевно спеціально щоб познущатися запросив її в студію.:-)
Микола Злочевський _ 09.03.2015 19:42
IP: 46.211.230.---
Oleg Sokolenko:
Natalkaua:
Oleg Sokolenko:
Вибачте мені, пане Олеже, але Ви написали якусь дурню.
======
если Вы не поняли, я поясню. Для Украины и для украинцев имеет главное значение проведение реформ. и не важно на каком языке. экономика сдохла, коррупция, правительство ворует. цены растут, налоги растут, жизненный уровень падает. парни гибнут на странной войне. все разговоры про то, что украинцев укрепит украинский язык являются вредными. отвлекают от проблем
Вопрос в том, что при переходе украинцев на украинский язык педо-филу и его преемникам не будет надобности защищать русскоязычных...
Hrytsko _ 09.03.2015 19:39
IP: 74.125.18.---
Майк Олександрів:
Костянтин Матвієнко:
Ви вважаєте, що, наприклад, у Харкові, підтримають ідею монополізму української мови у теле- і радіопросторі?
==========
Чому монополізму? Поки що хоча б паритетності. Можете перерахувати україномовні FM-станції, або газети, що їх можна дістати у Харкові? Книжки – скільки назв? Зовнішня реклама? Про телепрограми не знаю, бо не в Харкові живу. Але місцеві, я гадаю, російськомовні, ні?
Микола Злочевський _ 09.03.2015 19:37
IP: 46.211.230.---
myshkina:
Андрей Кононенко:
taksist:
Андрей Кононенко:
Ну неужели нельзя решить языковой вопрос один раз и навсегда, то есть окончательно?
Принять уже закон о языке и поставить точку. Нелзья?
можна.
крок перший.
російськомовні погоджуються стати негромадянами якщо за рік не вивчать українську.
крок другий.
всі вивчили українську, відпала необхідність сперечатися нащо українська потрібна.
крок третій.
русская мразота відповзає як вона відповзла з балтики, коли зрозуміла що місцеві етноросіяни зробили правильний вибір між БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Росийськомовни знают украинский язык.
Азіров в гробу переварачіваєтся слушая Юлю.
на ютюбє єсть подборка как багіня кавєркаєт язик.:-)
То в Юлії після тюряги пройшли якісь незворотні зміни в інтелекті...
myshkina _ 09.03.2015 19:35
IP: 173.194.90.---
Андрей Кононенко:
taksist:
Андрей Кононенко:
БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Росийськомовни знают украинский язык.
==
Азіров в гробу переварачіваєтся слушая Юлю.
на ютюбє єсть подборка как багіня кавєркаєт язик.:-)
кровосісі атдихают.:-)

кто єщо в батьківщіне знаєт язик – Абдулов, Кажємякін, Шкрум.:-)
Микола Злочевський _ 09.03.2015 19:33
IP: 46.211.230.---
Hrytsko:
Микола Злочевський:
...Звичайно, цікаво...Хоча я двомовний ніби...От у ющенка дружина американка, Ющенко обіцяв вивчити англійську, але оказався тупим, і не вивчив...
===========
1. Для переходу потрібен сильний поштовх, який споводує рішення, яке не можна буде скасувати, або відкласти на "наступний місяць/рік/десятиліття". Я переходив в кінці 2004-2005 році.
2. Потрібно мати хоча б одного постійного співрозмовника (вже казав), аби вправлятися в мові в різних побутових ситуаціях. У мене був україномовний син.
3. Маєте збільшити україномовний потік інформації. Переглядати фільми, читати газети та книжки, слухати радіо та музику тільки українською.
4. Слід обмежити російськомовне середовище (краще до мінімума). Якщо воно не обмежується – тоді вперто розмовляти своєю недосконалою українською. На цьому пункті більшість і сходить з дистанції (теж вже писав, чому так).
Можливо, це не універсальний рецепт, тільки мій.
Дякую!
Hrytsko _ 09.03.2015 19:32
IP: 74.125.18.---
Майк Олександрів:
Чи не здається вам, вельмишановні, що зараз питання стоїть так: мова або цілісність України?
=============
Я б переформулював – "Україна, або смерть!". Питання мови не постало сьогодні, воно стояло і стоятиме надалі. Але без фанатизму, будь ласка.
Цілісність України ж загрожена існуванням путлеризму (рашизму, російського імперіалізму), а не мовою. Не обманюйте себе, не треба.
Гоцка _ 09.03.2015 19:28
IP: 46.149.90.---
Росія завжди була ворогом України. Ми маємо відгородитися від неї (за будь яку ціну) як це зробив 7-мільйонний Ізраїль від 220-мільйонного арабського світу. Іншого у нас просто нема, якщо ми хочемо бути нацією на своїй землі.
Гоцка _ 09.03.2015 19:24
IP: 46.149.90.---
Зловорожість Росії до України було завжди і це назавжди, ми маємо відповідати тим же.
Якнайшвидше треба відхреститися від Росії і якщо це потребує нашої крові, ми маємо піти на це, інакше українці як нація піде в небуття, а цього домогалася росія завжди.
Росія вічний ворог України, маємо відгородитися від неї як 7-мільйонний Ізраїль від 220-мільйонного арабського світу. Іншого просто нема.
Корупція1243 Україна та Європа1015 Aтака Путіна1158 Уряд реформ368 Мовне питання184
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter