Костянтин Матвієнко Політичний експерт

Хіба до мови зараз?

09 березня 2015, 11:56

Споконвічний найлютіший ворог України щодня вбиває військових і мирних громадян, руйнує і палить усе, чого достягають його криваві лапи.

Криза, на порядки посилена війною, знищує підвалини народного господарства.

Війні і кризі допомагає двоєдина українська корупція – системна (елітарна) та хаотична (народна).

Держава – зв'язна, ще, система неповоротких та архаїчних інститутів сама поставила себе на межу існування. Найочевидніший тому приклад – штучна хвороба інституту "гривня". Платіжну систему України послідовно і винахідливо намагаються знищити з середини. З Нацбанку.

На черзі інститути "самоврядування", "парламентаризму", "виконавчої влади" тощо

Так звані "реформи", покликані "реанімувати" державу, наразі полягають у медійному самозамилуванні "реформаторів" – громадських і тих, хто при офіційних посадах. Вони, мов глухарі на токовищі промовляють одне перед одним, не чуючи і не бачачи нічого довкола. А довкола: "кадрова політика", з якої вже і сміятися не виходить; законодавчий хаос; мародерство – та сама двоєдина корупція; злидні та занепад кругом.

Хіба за цих обставин до розвитку української мови? Тим паче, що її за замовчуванням вже дозволено не знати та не послуговуватися нею у виконанні службових обов'язків міністрам та іншим високопосадовцям. Вони користуються мовою того самого споконвічного ворога. Вони бо "реформатори".

Однак саме зараз "до мови".

Путін, почавши війну на знищення України, перед усім знищив старий імперський ідентифікатор спорідненості українського та російського народів. Антагонізм між нами, який ще з домазепенських часів намагалися ретельно приховувати, із лютою силою постав знову.

Рветься тканина єдиного російськомовного інформаційно-культурного простору, яка двадцять п'ять років приносила з України надприбутки російським попсовикам та медіаділкам, пригнічуючи розвиток сучасного українського культурного середовища.

Російське втратило свою притягальну чарівливість. Однак воно намагається виживати в Україні, мімікрувати та пристосовуватися під нові етичні обставини, бо Україна завжди була для нього важливою територією існування.

Російське не здає своїх позицій в Україні, воно наступає. Російською видається абсолютна більшість друкованих ЗМІ. Дикою є ситуація у книговидавництві: за два місяці минулого року кількість примірників книжок українською, виданих вітчизняними видавцями, склала 5 млн 957, а за два місяці цього року – 1млн. 327 тисяч. Зменшення у 4, 5 рази. Щодо електронних книжок данні відсутні, проте можна припустити, що і там ситуація не краща.

Телевізійний- та радіопродукт виробляється часто "мішанкою", коли в ефірі є припустимим використання української та російської мови водночас. Така ж ситуація і в інформаційних ресурсах інтернету

Соціальні мережі розвиваються швидше, ніж дослідники встигають вивчити явища, які породжуються ними та у них. Знаємо лише, що українська розширює там свою присутність, хоча значно відстає від російської.

У візуальному просторі – вивіски, меню, реклама – російська теж зберігає позиції завойовані за "попереднього злочинного режиму".

Цьому є "прийнятне пояснення". З'явилося, точніше посилилося, таке суспільне явище, як "український російськомовний націоналізм". Вододіл між сучасними Україною та Росією пройшов не так за етнічною, як за етичною ознакою. На боці російських окупантів, трапляється, що воюють етнічні українці, а на нашому боці – етнічні росіяни. Мовний антагонізм таким чином нівелюється.

Саме тому і саме зараз виникають сприятливі умови для розвитку і захисту української мови – закріплення за нею тих позицій, які забезпечать їй надійне майбутнє, аж допоки людство не стане одномовним, чого може ніколи і не статися.

На державу у цій справі надія така сама, як і у питаннях захисту довкілля, чи історичної спадщини – слабка. Хоча, зуміла ж держава українізувати український кінопоказ. Цілком безболісно для глядача, відтак – для прибутків кінопрокатного бізнесу. Та й в освіті, надто – середній, ситуація розвивається за позитивним сценарієм.

Разом з тим той позитив є переважно заслугою громадськості. Отож і тут їй доведеться докласти зусиль.

Час домогтися щоб ліцензування телеканалів, радіостанцій, друкованих та цифрових видавництв здійснювалося за одномовними принципом – 100% продукту українською мовою. Теж саме – у зовнішній рекламі. Встановити перехідний період для двомовних видань – місяців шість. Запровадити додаткові мита для російськомовного інформаційно-культурного продукту.

Так, українська мова ще потребує трохи протекціонізму. Ну, бодай стільки, скільки його застосовують щодо російської у Росії. В умовах війни, що на десятки років наперед зафіксує зловорожість Росії до України, її прагнення знищити все українське, мова є одним з чинників української ідентичності, тому її слід розвивати і захищати.

У майбутньому її життєздатність залежатиме від цивілізаційної притягальності України для людства.

powered by lun.ua
Коментарі — 99
Hrytsko _ 09.03.2015 16:26
IP: 74.125.18.---
Микола Злочевський:
...Звичайно, цікаво...Хоча я двомовний ніби...От у ющенка дружина американка, Ющенко обіцяв вивчити англійську, але оказався тупим, і не вивчив...
===========
1. Для переходу потрібен сильний поштовх, який споводує рішення, яке не можна буде скасувати, або відкласти на "наступний місяць/рік/десятиліття". Я переходив в кінці 2004-2005 році.
2. Потрібно мати хоча б одного постійного співрозмовника (вже казав), аби вправлятися в мові в різних побутових ситуаціях. У мене був україномовний син.
3. Маєте збільшити україномовний потік інформації. Переглядати фільми, читати газети та книжки, слухати радіо та музику тільки українською.
4. Слід обмежити російськомовне середовище (краще до мінімума). Якщо воно не обмежується – тоді вперто розмовляти своєю недосконалою українською. На цьому пункті більшість і сходить з дистанції (теж вже писав, чому так).
Можливо, це не універсальний рецепт, тільки мій.
Hrytsko _ 09.03.2015 16:02
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
Hrytsko:
=========
депутаты госслужащие 1 ранга,
=========
Нехай так, але зізнайтеся – вам би допоміг той ранг перейти на українську?
Річ у тому, що російськомовність – то мабуть, якийсь підсвідомий психологічний комплекс вищості чи що, закладений на дуже глибокому рівні. Був знайомий з літніми людьми, які, проживши в Латвії сорок років, вивчили лише "сik maksa?" (скільки коштує?). Але не все так безнадійно. Я теж з дитинства – російськомовний. Борітеся – поборете!
Микола Злочевський _ 09.03.2015 15:55
IP: 46.211.230.---
Oleg Sokolenko:
Hrytsko:
=========
депутаты госслужащие 1 ранга,
Ні хрена собі...Не знав...
Микола Злочевський _ 09.03.2015 15:54
IP: 46.211.230.---
Hrytsko:
Микола Злочевський:
Oleg Sokolenko:
Микола Злочевський:
========
я то могу, только все будут смеяться)))
Серьога, треба намагатися...Сміятись ніхто не буде, хіба що пан таксіст...Ти не пробував англійською з іноземцями... Головне, щоб розуміли. А потім все краще і краще получається...
============
Насправді, дуже потрібне мовне середовище. Самотужки перейти на іншу мову вельми проблематично. Потрібен постійний співрозмовник (діти, жінка, товарищ). Або вже залізна воля розмовляти лише українською, незважаючи ні на що. Але залізних людей одиниці. В ситуації ж двомовності зазвичай перемагає більш вживана мова – і друга помалу редукується. Якось так. Можу поділитися своїм досвідом переходу на українську, якщо цікаво.
Звичайно, цікаво...Хоча я двомовний ніби...От у ющенка дружина американка, Ющенко обіцяв вивчити англійську, але оказався тупим, і не вивчив...
Hrytsko _ 09.03.2015 15:42
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
Hrytsko:
Oleg Sokolenko:
Katerynoslav:
Отож, шановні російськомовні патріоти України, вивчайте держмову!
===========
у нас половина министров и депутатов не знает, а Вы о простых патриотах))))
================
Не дуже розумію причину вашого переконання, що міністри і депутати є нібито істотами вищого гатунку.
Про мене, "прості" в нас хіба валянки з ватніками.
========
госслужащие обязаны знать мову
=============
Хіба депутати є держслужбовцями? До того ж обов'язок – куди менш потужний стимул, аніж своя воля. А її у патріотів має бути багато.
Hrytsko _ 09.03.2015 15:35
IP: 74.125.18.---
Микола Злочевський:
Oleg Sokolenko:
Микола Злочевський:
========
я то могу, только все будут смеяться)))
Серьога, треба намагатися...Сміятись ніхто не буде, хіба що пан таксіст...Ти не пробував англійською з іноземцями... Головне, щоб розуміли. А потім все краще і краще получається...
============
Насправді, дуже потрібне мовне середовище. Самотужки перейти на іншу мову вельми проблематично. Потрібен постійний співрозмовник (діти, жінка, товарищ). Або вже залізна воля розмовляти лише українською, незважаючи ні на що. Але залізних людей одиниці. В ситуації ж двомовності зазвичай перемагає більш вживана мова – і друга помалу редукується. Якось так. Можу поділитися своїм досвідом переходу на українську, якщо цікаво.
Микола Злочевський _ 09.03.2015 15:33
IP: 46.211.230.---
Oleg Sokolenko:
I do speak english, but I'm not sure it is applicable here
english is applicable here... Якщо в міру і по дєлу...
Микола Злочевський _ 09.03.2015 15:20
IP: 46.211.230.---
Oleg Sokolenko:
Микола Злочевський:
========
я то могу, только все будут смеяться)))
Серьога, треба намагатися...Сміятись ніхто не буде, хіба що пан таксіст...Ти не пробував англійською з іноземцями... Головне, щоб розуміли. А потім все краще і краще получається...
Hrytsko _ 09.03.2015 15:18
IP: 74.125.18.---
Oleg Sokolenko:
Katerynoslav:
Отож, шановні російськомовні патріоти України, вивчайте держмову!
===========
у нас половина министров и депутатов не знает, а Вы о простых патриотах))))
================
Не дуже розумію причину вашого переконання, що міністри і депутати є нібито істотами вищого гатунку.
Про мене, "прості" в нас хіба валянки з ватніками.
taksist _ 09.03.2015 15:13
IP: 74.125.181.---
Андрей Кононенко:
Ну неужели нельзя решить языковой вопрос один раз и навсегда, то есть окончательно?
Принять уже закон о языке и поставить точку. Нелзья?
можна.
крок перший.
російськомовні погоджуються стати негромадянами якщо за рік не вивчать українську.
крок другий.
всі вивчили українську, відпала необхідність сперечатися нащо українська потрібна.
крок третій.
русская мразота відповзає як вона відповзла з балтики, коли зрозуміла що місцеві етноросіяни зробили правильний вибір між БАТЬКІВЩИНА та ЯЗИК.
Микола Злочевський _ 09.03.2015 15:07
IP: 46.211.230.---
Oleg Sokolenko:
Katerynoslav:
Отож, шановні російськомовні патріоти України, вивчайте держмову!
===========
у нас половина министров и депутатов не знает, а Вы о простых патриотах))))
Серьога, привіт! Я впевнений, що все залежить від здібностей і патріотизму. Тому ти запросто зможеш коментувати українською, бо необхідні для цього дані маєш...
Микола Злочевський _ 09.03.2015 15:04
IP: 46.211.230.---
Автору зачьот! Пост дуже хороший! Потрібно хоча б зробити дитячий україномовний канал, де б були перекладені зарубіжні мультики українською мовою... Такі як свинка Пеппа, собачий патруль та інші. Навіть, якщо рівноцінних своїх нема. Канал такий просто необхідний! А можна і свої рівноцінні випускати. Навіть кращі, конкурентноспроможні...
Пане автор, якщо Ви таке спромоглись би проштовхнути, то памятник Вам навіки вічні від України...
19Yurkiv21 _ 09.03.2015 14:37
IP: 91.200.224.---
Андрей Кононенко:
Ну неужели нельзя решить языковой вопрос один раз и навсегда, то есть окончательно?
Принять уже закон о языке и поставить точку. Нелзья?
Є такий Закон – Конституція!
Прочитайте, і дотримуйтесь.
San Itar _ 09.03.2015 14:17
IP: 74.125.18.---
100% підтримую. Але "Свобода", яка найпослідовніше відстоює вживання української мови, пролетіла на останніх виборах. А презик наобіцяє всім усього, а захищати нічого не буде. Це вже ми побачили. Надії на проукраїнські закони мало...
Юрій Шеляженко _ 09.03.2015 14:05
IP: 93.75.73.---
"Трохи" (протекціонізму) = 100%???

Ваш блог на "трохи" відсотків абсурдний та зловмисний...
anno_domini _ 09.03.2015 13:50
IP: 109.106.20.---
Про українську мову написано стільки багато, але хочу поділитися вчорашнім днем. Центр столиці. Всі такі святкові – в більшості несуть в руках подарунки, квіти, радість на обличчі. І серед такої картини – біля одного з універсамів стоїть дівчина, яка збирає допомогу батальйону "Київська Русь". Звертається до прохожих "допоможіть батальйону!". І чую від одної жінки, яка проходить мимохідь "да знаем про вашу помощь". Що мене вразило – дівчина в обличчі змінилася – помарніла – і почала збиратися уходити. Знаю, що там дійсно збирають допомогу, але таке зневажливе ставлення до бійців віддається біллю – хто голови кладуть за краще життя, а хто... То хто винен – мова чи серце черстве?
Logic2009 _ 09.03.2015 13:20
IP: 94.179.23.---
Потрібно остаточно відмінити сміття яке зветься "Закон про засади..."
(Називаю сміттям, бо в першій статті рідною зветься мова, якою оволодів у ранньому дитинстві, а в третій,
що кожен може вільно вибрати яку мову вважа рідною. Це все рівно, що кожен може вільно вибрати місце народження і батьків.)
Хай піде у небуття разом з його "промоутером" (отим що говорив про кошенят).
Микола Луценко _ 09.03.2015 13:03
IP: 109.197.220.---
Так, українська мова ще потребує трохи протекціонізму.
===============================================
Не "трохи". Століттями наші вороги вогнем, голодом, кулями, тортурами, батогами й пряниками виривали разом з язиками українську мову. Не стане мови – вмре нація. Цього прагне наш споконвічний і найлютіший ворог – Росія. То чому ж ми тоді мусимо "не дуже заважати їй у цьому". Гидко дивитись на деяких ведучих у телевізійних шоу, які запопадливо переходять на мову ворога як тільки співрозмовник заговорить російською, навіть знаючи, що українською він теж володіє бездоганно. Держава практично не бореться, більше того – сприяє подальшій повзучій русифікації в країні. Шляхів ненасильницького, але ефективно повернення мови в спілкування не лише в державних органах, а й в побуті – безліч, треба тільки захотіти. Треба лиш згадати правнукам поганим своїх славних прадідів великих і вичавити з себе холопство.
Didusь _ 09.03.2015 12:57
IP: 31.144.199.---
Вірно. Україномовного інформаційного продукту обмаль. Системної державної політики, точніше її результатів практично нема. Майже все на волонтерських засадах. Книговидання, інтерент ресурси (культурні, наукові) повинні стати не тільки доступними але й прибутковими для їх ініціаторів. Звичайного капіталізму тут замало...
Василь Левицький _ 09.03.2015 12:50
IP: 178.93.41.---
Українська мова є найнадійнішим проектом "Стіна". Українська мова робить українців сильнішими.
Володимир Затинай _ 09.03.2015 12:49
IP: 193.161.15.---
підтримую. але на зміни від державних мужів лише сподіватись лишається. там суцільна розумова імпотенція. а доки чекаємо на зміни суспільство саме об"єднується проти ворога. В фейсбуці – "И так поймут", приміром, яке вже не один рік захищає в Україні права україномовних (так так звучить дивно чи навіть дико), маємо вже немалі досягнення
taksist _ 09.03.2015 12:36
IP: 74.125.181.---
потрібен мовний закон навзаєм закону колісниченка. потім потрібні чесні суди. і потім українці, яких утискають в мовних правах не будуть постити свої протести в бльогах а підуть в суд і засудять сайт за дискримінацію україномовних. це правильний шлях. а шлях неправильний – плювати на права україномовних, нехай їх дискримінують, кому яке діло...
до речі проблєма відсутности україномовних видань, паперових і інтернет вирішуться елементарно. треба обкладати великими штрафами за відсутність україномовного примірника чи варіянта сторінки сайту. І ВСЕ. неваживо скільки буде куплено російськомовного накладу газети, важливо що жодної секунди не було поряд запропоновано украномовний примірник. те ж саме про варіянт сторінки сайту, англомовний, російською, українською, будь-якою. головне щоб була забезпечена українська версія. І ТОДІ ВСІ БУДУТЬ ЗАДОВОЛЕНІ І МОЖНА БУДЕ ПОЧИНАТИ БАЛАКАТИ ПРО ПЕРЕХІД ВСІХ НА УКРАЇНСЬКУ БО ПРАВА ИНШИХ МОВ ЗАБЕЗПЕЧЕНІ. або нічого не робити і чекати окупанта івана.
бун _ 09.03.2015 12:35
IP: 212.113.45.---
Тому що треба говорити про цілий комплекс всього московського колоніального проекту, який почався на українських землях в 17ст., а мова – це тільки невелика складова частина цього проекту.
Alex Abrams _ 09.03.2015 12:12
IP: 93.73.243.---
Згоден.
Корупція1245 Aтака Путіна1159 Україна та Європа1016 Уряд реформ368 Мовне питання184
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter