Костянтин Матвієнко Політичний експерт

Передумови двопартійності в Україні

07 вересня 2020, 14:59

Місцеві вибори 25 жовтня відбудуться у цілковито новій соціально-політичній реальності. Перед усім у громадах, де зареєстровано понад 10 000 виборців (не усього громадян, а саме тих, хто має право голосувати) лише політичні партії формують т.зв. "відкриті списки" кандидатів у депутати місцевих рад та висувають кандидатів на посади голів громад. Самовисунення кандидатів можливе тільки у менших громадах. Таким чином, саме партії отримали монополію на формування місцевої влади, за винятком бідних на ресурси громад.

Проблема у тому, що реальних політичних партій в Україні зовсім мало. На загальнонаціональному рівні – з висуненням кандидатів по всій території країни – у поточному виборчому процесі беруть участь: правляча партія "Слуга народу"; опозиційна партія "Батьківщина"; нещодавно перейменована партія попереднього президента, що наразі називається "Європейська солідарність". Інші партії, що взяли участь у формуванні наявного складу Верховної Ради – Опозиційна платформа "За життя" та "Голос" не демонструють потенціалу для повсюдної участі у виборах.

Натомість на очах виникають локальні політичні проекти одноденки. Ближньою метою їхніх створень є утримати владу, або взяти під контроль одну, рідше кілька громад. Мета ж перспективна – "вистрілити" на наступних парламентських виборах.

Звісно, що є приклади, коли учасники таких проектів справді дбають про розвиток своїх громад, проте саме через відсутність партійної вертикалі, що сягає Печерська у Києві, політичні можливості таких партій залишаються обмеженими. Вони або зникнуть, або увіллються до потужніших партій. Прикладів і першого, і другого політична історія часів незалежності знає десятки.

Зі стартом осіннього політичного сезону бачимо дві сили, що системно боротимуться за реальний вплив в органах самоврядування по всій країні – правляча партія "Слуга народу" і опозиційна партія "Батьківщина". Політична рада останньої минулої п'ятниці провела засідання, де, на виконання вимоги Закону, прийняла офіційне рішення про участь у місцевих виборах. Повідомляється, що понад 40 000 кандидатів у депутати балотуватимуться від "Батьківщини" до рад громад, районів та областей. Таке широке покриття є можливим завдяки найрозгалуженішій поміж інших партій системі реально працюючих осередків та великій кількості знаних і шанованих у громадах активістів. Підтвердженням цьому є те, що "Батьківщина" на виборах в об'єднаних територіальних громадах виборювала найбільші кількості мандатів місцевих депутатів. Проте, за винятком останніх виборів в ОТГ, що пройшли 22 та 29 грудня 2019 року. На них партія "Слуга народу" взяла 454 мандати, а партія "Батьківщина" – 308. Третє місце посіла партія "Наш край" з 63 мандатами. "Опозиційна платформа – за життя" – 48; "Європейська солідарність" – 29; "Голос" – 9.

Як бачимо виборча статистика свідчить, що "Слуга народу" і "Батьківщина" залишаються партіями з найбільшим потенціалом для участі у місцевих виборах. Хоча обидві партії мають і свої серйозні проблеми. "Батьківщина", перебуваючи в опозиції, зазнає потужних і скоординованих інформаційних атак, для відповіді на які має обмежені інформаційні ресурси. Партія "Слуга народу" потерпає від внутрішніх конфліктів та від звинувачень у корупції. Її політичне становище дедалі менш надійне через відсутність союзників.

В агресивних умовах поточної виборчої кампанії "гаряча війна" між цими партіями шкодитиме їм обом

powered by lun.ua
Коментарі — 28
Log Log _ 09.09.2020 09:52
IP: 46.133.57.---
Анатолий Герасименко:
Простіше кажучи, після виборів доля країни буде дуже непередбачуваною...
Завдяки тій владі, яку Ви (особисто) вибрали. Нинішній владі подобається слово "провокація".
Мені здається, що вони неправильно його вживають.
А насправді Зеленський на посаді Президента – суцільна провокація.
_ABM_ _ 08.09.2020 12:00
IP: 77.222.153.---
Grenader45:
-...камінь в огород "Батьківщини" – відсутність креативу. Понастворювали... "ботоферм"...навіть не маскуються...
Це точно! Без вогника працюють.
Елена Величко:
-...Якимось чином в нас все перетворюється або перетворюють на фарс, на несправжнє, на протилежне тому, що потрібно...
Отож-то й воно. Grenader вказує на одну з причин "фарсу і несправжнього" – ботоферми.
К.Матвієнко (Ю.Тимошенко) вважає читачів за дeбiлiв? Ну, що ж, зробимо висновки...
Ірина Ніновська _ 08.09.2020 11:45
IP: 185.41.249.---
Ці вибори покажуть чи реально має підтримку у виборців наш Президент! Це найкраща соціологія для всіх політичних сил!!!
Елена Величко _ 08.09.2020 11:16
IP: 46.201.31.---
Хотілося би відмітити, що політика – то є публічна, а не закулісна.
Перше завдання, то вистроїти вірні процеси у державі, у тому числі значні економічні перетворення.
Політика – то є для людей, тобто, зміст процесів, – зробити державу для людей, у тому числі здатну до
розвитку та забезпечення добробуту економічну систему.
Завдання щодо економіки, так як, і до гуманітарки,повинні починатись з чітких правил, що стосуються людини, оскільки, понабудоване "доробло" взагалі не здатне до нормального процесу.
В економіці треба нарешті вибрати: чи продовжувати політику 1%+ та повне руйнування й борги, або система, що буде працювати на основну частину населення та здатна до розвитку. Якщо беремо систему середнього класу, то треба встановити ДІЙСНИЙ ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ, що повинен бути в усіх та йти від цього, добробут та захист для всіх, інший варіант – 1560 грн. "споживчий кошик"...та простягнуті руки за субсидією, яку не дадуть "охоронці бюджету", щоб "борги виплачувати"...
Елена Величко _ 08.09.2020 10:48
IP: 46.201.31.---
Очевидно, що партійне будівництво продовжується,
та партії "Нові" будуть мати можливість робити "прориви".
Якимось чином в нас все перетворюється або перетворюють на фарс, на несправжнє, на протилежне тому, що потрібно. Наразі все ж партії лідерського типу та потребують перетворення, бо, отримують
"синдром Лук-ка". Однак, вважаю, що протиріччя, що йшли політичні війни за Активи, а не добробут людей, саме призвели до стану у країні.
Хотілося би, щоб Тимошенко таки мала можливість прийти до влади, оскільки наразі нема інтелектуальної та правильної роботи у владі, тож ТРЕБА ДАТИ їй можливість зараз й у тому числі вивести у політику нових дійсних інтелектуальних людей, але, основне – країну та державну роботу привести до ладу.
wed _ 08.09.2020 00:23
IP: 79.191.91.---
"СН" же суто тимчасовий проєкт, більша частина зі "служок" зникне з політики в найближчому майбутньому, дехто примкне до нових ригів чи перейде в новий проєкт Коломойського (ну при певних умовах), а одиниці ввіллються в якусь цивілізовану партію.

Тому заголовок і посил (не воювати між собою всерйоз, як колись кондотьєри) трохи оманливі – більше нагадує розповідь про "Нью-Васюки" від О.Бендера. Ну немає в "СН" жодного партійного майбутнього в перспективі, все за що вони можуть боротися – це додаткові місяці при владі... ну нехай рік чи два, якщо хтось затятий оптиміст. Довше просто Україна не протягне, навіть якщо Зе-влада чудом втримається до кінця.

Щодо тактичної вигоди від такого "перемир"я" чи навіть "союзу"... це може означати, що "Батьківщина" готова пожертвувати перспективами на Пд/Сх заради кращого результату на Пн/Ц/Зх, або просто має намір скористатися тупістю і політичною безграмотністю (тбт сповільненою реакцією на все) "СН", щоб вчасно їх кинути.
Ірина Дубна _ 07.09.2020 23:46
IP: 31.148.23.---
От реально немає стабільнішої партії за Батьківщину. ЄС – ті самі корупціонери, які наживаються на людях, Голос – мовчить, Слуги самі знищують себе зсередини. Батьківщина тримає рівень і показує хороший результат!
Grenader45 _ 07.09.2020 23:44
IP: 77.123.93.---
...) ще один камінь в огород "Батьківщини" – відсутність креативу. Понастворювали, за калькою ЄС, своїх "ботоферм" під вибори, і робяти тулять по шаблону свої "славні". При цьому навіть не маскуються (див.нижче).
Не є, і не бачиться, навіть у віддаленій перспективі політсили, яка б відповідала вимогам часу, була б створена і функціонувала без прив'язки до "лідера", виключно на засадах державотворення. Просто не час і не місце такій політсилі...
Oleksandr Finchuk _ 07.09.2020 23:38
IP: 85.89.183.---
Шкода, що не можна у Києві на міські балотуватися по мажоритарці. Батьківщина вже 6 років лідер по отг і впевнений, що і зараз підтримка буде колосальною👍
Катя Мельник _ 07.09.2020 23:33
IP: 31.148.23.---
Цікава стаття. Погоджуюсь з усім написаним. Від себе хочу додати, що за СН не готова голосувати через внутрішню нестабільність. Якщо ж говорити про Батьківщину, то ця партія злагоджено працює вже 20 років, а це неабиякий показник! Тому, тут вибір очевидний, як на мене)
Іванка Борис _ 07.09.2020 23:28
IP: 194.156.250.---
Мабуть двопартійність це дійсно вихід. бо партій які виникають і потім зникають дуже багато, а для нас головне це зацікавленість результатом та дії направлені на благо суспільства, а не звичайний хайп.
Ганна Дудун _ 07.09.2020 23:13
IP: 109.162.120.---
Єдина справжня партія – це Батьківщина. Всі інші тимчасові політичні проекти.
У Батьківщини осередку по всій країні, розгалужена мережа.
Скільки було супер партій? Їх нема... А Батьківщина є! Бо справжні! Бо за людей
Іван Приходько _ 07.09.2020 22:28
IP: 178.95.198.---
Політичні проекти під вибори – виникали і будуть виникати. Наразі найстарша партія в Україні "Батьківщина", яка вже у політиці більше 20 років. За ці роки було розбудовано потужні осередки, як наслідок можливість висунути таку велику кількість кандидатів. На мою думку "Солуга народу" короткостроковий політичний проект, який зникла після того, як Зеленський залишить пост Президента.
Анатолий Герасименко _ 07.09.2020 22:26
IP: 195.191.58.---
Анатолий Герасименко:
(продовжую) чи просто не захочуть сплачувати податки в центральний бюджет, чи взагалі оголосять свої регіони зонами вільними від теперішньої влади. І такий сценарій не тільки цілком можливий. Він вже наполегливо просувається деякими одіозними політиками з амбіціями "місцевих князьків". Простіше кажучи, після виборів доля країни буде дуже непередбачуваною...
Анатолий Герасименко _ 07.09.2020 22:23
IP: 195.191.58.---
На мою особисту думку, ми в значній мірі недооцінюємо важливість саме місцевих виборів. Причина дуже проста: прогресуюча імпотентність і слабкість центральної влади. А якщо центральна влада не в змозі вирішувати нагальні проблеми, тоді право і обов"язок їх вирішення автоматично переходить на периферію. Тобто до громад місцевих. Але, головне те,що в цьому,як це не парадоксально, закладається бомба повільної дії під самий фундамент державності. Простий приклад з поточною епідемію коронавіруса. Згадаємо, як повів себе по відношенню до президента мер Черкас. Як налаштовані місцеві Ради зараз в Тернополі, Івано – Франківську, та в інших місцях. З точки зору центральної воади – це відкритий саботаж. З точки зору влади місцевої – прояв справжнього народовладдя. А тепер уявімо ситуацію, коли країну накриє суцільна політична і економічна криза,яка за оцінками бігітьох експертів неминуча вже в кінці цього року. Тоді місцеві влади будуть просто відкрито відмовлятись від центратлізованих програм,
Мишка Блинов _ 07.09.2020 22:07
IP: 176.36.119.---
Насправді нові політичні проєкти виникатимуть і надалі – це звичайна практика української політики.
Чого вартує тільки "нова партія Коломойського "За майбутнє" в яку вливаються величезни ресурси. За даними "Чесно" вони за останні декілька місяцив витратили на рекламу 22 тис.доларів у фейсбуку. Хоча заснована ця партія була ще у далекому 2007 під назвою "Україна майбутнього". Черговий політичний проєкт під вибори як і "Слуга народу" була.

Справді "Батьківщина і "Слуги" мають найбільший потенціал взяти місця у Радах, але час покаже, як люди проголосують
Олег Кравець _ 07.09.2020 21:53
IP: 91.243.182.---
Зараз, як і раніше, голосувати крім Батьківщини особливо немає за кого. СН це купка безалаберних студентів, які не мають жодних професійних якостей, які мають бути у депутатів. Вони нічого не тямлять у керуванні державою. Посадите студентів керувати ядерним реактором? А тут чомусь до влади допустили. ЄС з Порохом за 5 років не дарма розгубив весь рейтинг. СН так само розгубить. Тільки у СН будуть не Свинарчуки, а хтось інший. Всяку шоблу типу Вакарчуків навіть до уваги не беру.
Ірина Ковальчук _ 07.09.2020 21:25
IP: 46.211.27.---
Я згодна з Вашою думкою. Проте, вважаю, що, порівнюючи ці дві партії, слід визнати наступне – партія Батьківщина має низку позитивних аспектів. Це і сильна структура, і професійні кадри, і високий рівень підтримки. Проте, є особливість, яка відмежовує її від партії Слцга Народу. Це – її довговічність. Слуги народу як швидко виникли, так і швидко зникнуть, адже час показав, що ця партія є непрофесійною та непідготовленою до великої політики. Хоча, станом на зараз, ці дві партії є дійсно сильними та конкуруючими
Сергій Буряк _ 07.09.2020 21:16
IP: 194.156.250.---
Не можна не погодитися з автором статті, Україні потрібна двопартійність, як кращій досвід світових демократій. В Україні зареєстровано 349 суб'єктів політичного процесу, а чи потрібно це нам?
Ні, не потрібно.
Тож закликаю українців, голосувати за справжні партії, серед яких і моя улюблена "Батьківщина".
А політичні проекти, залишити за бортом історії, оскільки, на мою думку, ці проекти направлені на здобуття влади заради самої влади, а не для користі суспільства.
Слава Україні!
Микола Захарук _ 07.09.2020 21:10
IP: 109.108.91.---
Я думаю, що двопартійна система як в штатах цілком можлива в Україні. В нас багато партій-однодневок, які не переживають виборчого сезону. Згадайте Народний Фронт, НУНС, УДАР, Садового і ще купу проєктів, які жили поки було фінансування!
Маринка Власова _ 07.09.2020 20:53
IP: 78.27.146.---
Дуже гарна стаття, яка демонструє усю політичну кухню країни. Перш за все потрібно розуміти що є дві великі парті. Одна з яких працює більше 20 років, а інша більше року. Тому вибір очевидний.
Виктория Пушкарёва _ 07.09.2020 20:51
IP: 88.155.188.---
Я вважаю що саме партія Батьківщина зможе вивести країну з кризи, адже той вклад що вони внесли в розвиток країни вже дуже вагомий, а далі буде ще краще!
Роман Кащук _ 07.09.2020 20:36
IP: 88.155.157.---
Хороший пост. Сподіваюсь люди побачили оманливу зелену бульбашку, яка от-от лопне. Робіть висновки та голосуйте за надійну команду, Голосуйте за Батьківщину!!!
Log Log _ 07.09.2020 19:11
IP: 46.133.224.---
Grenader45:
токсичною (як на мене) ЄС Порошенка
Кому що, а Хаму, якому Порошенко нас*ав у борщ, згадати Порошенка.
З Вас аналітик як з Семижопова лінгвіст.
Отримала "Батьківщина" кістку у вигляді посади заступника Голови ВР (за те,
що старанно лизала Зеленського), і радійте.
А хвороба Ю.В. – відповідь Господа за Ваше особисте скотство.
Юрій Бобровницький _ 07.09.2020 17:00
IP: 192.162.132.---
Віктор Совщак:
Простіше заплатити дизайнеру, щоб той намалював красиві картинки. Сьогодні одні, завтра інші.
Корупція1397 Уряд реформ419 Україна та Європа1116 Зеленський56 Свобода слова576
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter