Олег Медведєв Приватний політичний консультант, політтехнолог

Із прочитаного. Стратегія нового Патріарха – викорінити із УПЦ українське

01 червня 2009, 13:03

Якою є мета частини Російської православної церкви в Україні? Вона ж після розвалу імперії почувається тепер в окремій державі чи то сиротою, чи п'ятою колоною, чи новонародженою дитиною з призабутими спалахами більш ніж тисячолітньої генетичної пам'яті. Чи УПЦ так само кровно споріднена зі "світським близнюком", як і її Московська мати-церква (матір'ю якої, у свою чергу, є церква Київська)? Які джерела її живлять і які підводні течії тривожать та збурюють? На ці непрості питання "Україна молода" попросила відповісти одного з кращих українських релігієзнавців Андрія Юраша.



"Це програма, запущена в Московській патріархії ще Сталіним"

- Пане Андрію, УПЦ Московського патріархату сьогодні демонструє зацікавлення українською мовою, київ-ською духовною спадщиною. Чи не схоже це на радянську "українізацію" за кремлівським сценарієм, якою в 1920-ті підмінили реальне українське життя доби УНР?

- Будь-яка українізація, навіть слабка й початкова, – це набагато краще, ніж абсолютне неприйняття ідентичності української Церкви. Але, з іншого боку, не можна не бачити, що ці українізаційні вкраплення є вторинними стосовно доктрини, яку продовжує втілювати УПЦ під юрисдикцією Московського патріархату. Не відбулося кардинальних змін у реальному наповненні церковної практики та суті пропагованих доктринально-ідеологічних принципів – характері пошанованих святих, цінностей, поглядів на суспільне життя, стосунків з іншими церквами.

- Є думка, що саме втручання завідувача відділу зовнішніх відносин РПЦ – нинішнього патріарха Кіріла – "перебило" офіційний перехід теренів України в духовне відання Константинополя. Російські ЗМІ не приховували: "напередодні київських торжеств митрополиту Кірілу в контакті зі Священним Синодом Української церкви довелося докласти значних зусиль, аби не дати втілитися константинопольському сценарію"...

- Так, політика Московської патріархії спрямована на приниження ролі Константинополя. Це програма, запущена в Московській патріархії ще Сталіним. Як Радянський Союз мав стати світовою супердержавою, так і толерована в СРСР Московська патріархія мала стати духовним центром якщо не всього світу, то принаймні Східного християнства. У 1948 році, коли відзначали 500 років автокефалії МП, мало відбутися грандіозне святкування в Москві, що засвідчило б переформатування православної ойкумени. Передбачалося, що прибулі до СРСР глави православних Церков де-факто мали б визнати МП як безумовного лідера православ'я. Але й Константинопольський патріарх, і предстоятелі інших, так званих Грецьких православних церков, проігнорували це свято. Вони, очевидно, розуміли, про що йшлося. З того часу почалася послідовна робота Московського патріархату з "поборення" Константинополя та "розвінчання" Ватикану. Для цього наприкінці 1940-х у МП було утворено відділ зовнішніх церковних відносин, який очолив митрополит Миколай Ярушевич.

Від 1950-х років Константинополь починає плідно співпрацювати з Ватиканом. Москва знову втрачає ініціативу. І тут наставник нинішнього патріарха Кіріла, талановитий церковний політик, митрополит Нікодім Ротов ініціює новий поворот: забуває про "споконвічну ненависть до католицизму" і демонструє любов до Ватикану, обертаючись спиною до Константинополя. Москва в такий спосіб засвідчує, що вона на християнському Сході є головним центром, до якого має прислухатися і з яким має будувати окрему політику Ватикан.

- Чи можна сказати, що тоді митрополит Кіріл втрутився у внутрішні державні справи України? (це про роль Кирила в подіях 2008 року)

- Думаю, що він просто зробив усе можливе, аби відвернути від Московського патріархату загрозу втрати монополії в Україні. Можу пригадати один із тогочасних сюжетів на "5-му каналі", де вели діалог єпископ Київського патріархату Євстратій (Зоря) і архімандрит Кіріл (Говорун) від УПЦ МП. Це було днів за два до приїзду Вселенського патріарха. Сталася доти не знана річ: керівник відділу зовнішніх відносин УПЦ МП публічно звернувся до єпископа "неканонічної розкольницької церкви": владико! Це свідчило про панічні настрої в Московській патріархії в Україні: одні готувалися визнавати зверхність Константинополя, інші – до прямого підпорядкування Москві. Однак у ситуацію втрутився митрополит Кіріл: через владу Росії задіяв уряд Туреччини, організував кілька публікацій у турецькій пресі проти Вселенського патріарха, провів публічні і таємні консультації з делегацією Константинопольської патріархії...

Однак, на мій погляд, є три причини, чому Константинополь таки не наважився на чіткі кроки щодо України. Перша – суто українська, можливо, найважливіша. Не знайшлося єдності навіть серед тих, хто міг би стати опорою Константинопольських впливів у дер-жаві. Маю на увазі позицію УАПЦ і Київського патріархату. Друга причина – це, вірогідно, зовнішній фактор: було вчергове зіграно на хиткому становищі Константинопольського патріархату в столиці Туреччини. Третя причина – загравання Константинополя з Москвою. Залишивши у спокої так звану канонічну територію Московського патріархату, Константинополь досягнув, принаймні на деякий час, визнання його становища як "першого серед рівних" у православному світі. У жовтні минулого року Вселенська патріархія скликала в Стамбулі нараду глав усіх православних церков, на яку згодилися прибути, тобто визнати номінальну першість Константинополя, патріарх Алєксій ІІ і митрополит Кіріл. Цілком вірогідно, що участь московської делегації в тій нараді була досягнута в обмін на відмову Константинополя втручатися в українську ситуацію.

- Нещодавно патріарх Кіріл заявив, що зустрінеться з Папою Римським лише за умови "взаємного засудження унії".

- У теорії Москва прагне такого засудження, аби унійний рух не поширювався масово на українській території. На практиці ж, на Західній Україні Московська патріархія намагається загравати з Греко-католицькою церквою, аби спільно протистояти Київ-ському патріархату й УАПЦ. Хоча при цьому, наприклад, у Львівському кафедральному соборі святого Георгія МП досі перед кожним причастям диякон оголошує: "до сповіді й причастя не допускаються уніати, розкольники, баптисти...". Тобто на богослужбовому рівні різниці між "автокефалами", "філаретівцями" і "уніатами" не робиться. Певний рівень співпраці демон-струється лише назовні – на дипломатичному рівні та з дипломатичних міркувань.

"Перед засудженням Каурова Архієрейським собором УПЦ МП Кіріл нагородив його орденом"

- Чи можливо, щоб греко-католики вийшли на хресний хід із плакатами "Ми за НАТО"?

- Мирянські організації є у всіх церквах України. Характер і спосіб самовиявлення таких організацій при УГКЦ, УПЦ КП та УАПЦ є іншим, ніж в організацій Московського патріархату. УГКЦ, яка тріумфально відродилася з підпілля і здобула визнання, вирішила на дуже високому рівні багато питань, за які православні церкви тільки беруться: освітній рівень духовенства, церковна дисципліна, організація парафіяльного життя. Коли ці питання розв'язано, церква і її структури, у тому числі мирянські, звертають свою увагу на соціальні проекти. Тому й мирянські організації УГКЦ у першу чергу допомогають безробітним, багатодітним родинам, сиротам, неповносправним. Для мирянських організацій Київського патріархату чи УАПЦ також невластива радикальна заангажованість у політичне життя. Інша річ – організації МП, скажімо, "Путь православних" чи Братство Алєксандра Нєвского. Інтереси києвоцентричних мирянських організацій відповідають напряму, в якому об'єктивно рухається українська спільнота: утвердження української ідентичності у всіх вимірах, співпраця із Заходом... Радикальні ж організації Московського патріархату опонують цьому напряму. Щоправда, і в УПЦ МП народжуються альтернативні рухи. Під впливом такої групи зроблені й перші практичні кроки, наприклад на грудневому соборі 2007 року засуджено так зване "політичне православ'я" і критиковано діяльність провокаційного і часто неадекватного Валерія Каурова...

- Але ж сама діяльність нікуди не зникла...

- Бо вона має покровителів! Є конкретні ієрархи, які патронують такій діяльності. Їх усі знають. До речі, ці ієрархи користуються особливим покровительством з боку нового патріарха. Парадоксів можна нарахувати багато, а дипломатія згладжує будь-що. Так, за кілька місяців перед засудженням діяльності Каурова з боку Архієрейського собору УПЦ МП тодішній керівник відділу зовнішньо-церковних зв'язків РПЦ Кіріл нагородив його орденом.

- Щодо тих, хто бачить можливість існування православ'я в Україні лише під "дахом" Московської патріархії. Чи можна порівняти їх з націонал-комуністами, які свого часу в УРСР намагалися зберегти національне в річищі уніфікуючого комунізму? Чи не так само чинять нинішні українізатори, ніби не помічаючи реальності асимілюючого потоку московського православ'я?

- Теоретично порівняти можна... Але я цю проблему розглядав би на рівні світоглядному, тобто у площині боротьби ідентичностей. Є в УПЦ дуже впливова група ієрархів та мирян, чия ідентичність не має нічого спільного з Україною як цивілізаційною чи навіть культуральною цінністю. Для них це – лише регіон великої Російської держави. Так само й Українська церква не є і не може мати жодної самодостатньої вартості. Друга частина, серед якої переважає українська ідентичність, вже не може усвідомлювати себе як невіддільну частину Московського патріархату. Це люди, які виросли й виховалися у незалежній Україні і для яких Україна є головною вартістю і в історичному, і в сучасному вимірі.

Показовим у цьому відношенні був також виступ митрополита Володимира (Сабодана) на Архієрейському соборі у Москві у червні 2008 року. Без перебільшення, він став революційним. Гадаю, що текст виступу написаний групою реально мислячих молодих церковних діячів. Там уперше прозвучало кілька тез, які можуть стати платформою для дискусії і обговорення. По-перше, що в Україні є не просто організаційний розкол по лінії міжособистісних стосунків, як це завжди намагався довести Московський патріархат (мовляв, поганий Філарет усе "закрутив"), а що існуючий поділ має глибокі культурно-ідентифікаційні корені. Друга надзвичайно цінна теза – що в принципі і в теорії зміна канонічного статусу УПЦ можлива, її слід обговорювати, але вона поки що не на часі.

Утім мені здається, що з приходом патріарха Кіріла позиції "українських реалістів" суттєво послабилися. Кіріл дуже потужний церковний лідер, який підіграватиме й одному, й іншому табору, але реально провадитиме свою власну політику. Гадаю, ніхто вже не сумнівається, що вона спрямована на повне викорінення сутнісно проукраїнських рухів у середовищі УПЦ.

Повністю з матеріалом можна ознайомитися на сайті УПЦ Київського Патріархату або "України молодої".

powered by lun.ua
Коментарі — 29
Slawjan _ 03.06.2009 16:56
IP: 91.207.204.---
Цікава стаття. Зараз вивчаю Біблію, і щось мені здається, що те тією справою займається РПЦ, ой, не тією! Сіючи не Божу любов, а распрі як в бразильському "милі" – туди PR-статєйку в пресу, туди якісь інтриги-перемовини... Краще б нагадали як взагалі МП став окремим від Київа і Константинополя. Мало хто знає. А тепер Київу, бачите, неможна мати власну церкву? І взагалі, не справа попів чубатися за владу, бо чому вони навчать "мирян"? Такі дії МП нагадують поведінку ультрас поблизу стадіона – хто не з нами тому по шиї. А як же Любов?
Uilfred _ 02.06.2009 12:37
IP: 78.26.128.---
grafo:
Олег Медведєв:
А, по-друге, не певен,що ширка це гріх
А люди, що стояли на Майдані, доручали БЮТу створювати ширку? Я певен, що ні.
Проте Юлька вже не раз демонструвала: воля виборців їй по-барабану.
Будь-яке відступництво, зрада, брехня – це і є не просто гріх, а тяжкий гріх.

Про таких осіб Христос казав: "Ваш батько – диявол, і пожадання батька свого ви прагнете виконувати. Він був душогуб споконвіку, і в правді не встояв, бо правди в ньому нема. Як говорить неправду, то говорить зі свого, бо він – лжемовець і батько олжі" (Йо. 8: 44).
А універсали люди поручали підписувати? А за Ющенка зараз проголосують 52%? У ВСІХ людей є властивість змінювати свою думку залежно від обставин.
torvic50 _ 02.06.2009 03:52
IP: 91.124.10.---
Медведев на столько тупо отрабатывает свою зарплату, что даже на фоне укр.националист. "интеллектуалов" выделяется. Папа римский заявил как то, – для меня не существует границ, есть верующие. Думаю и православная верхушка так же мыслит. Посему наблюдаем противостояние, или борьбу за сферу влияния, Рима и Москвы... чего уж тут кашу по столу розмазывать:) а границы менялись и будут менятся... или О.М думает по другому? или Украина как всегда посредине думает отсидеться.? так на двух стульях как бы жопа не треснула. Если исходить из статей О.М. ему пора статус папского нунция присваивать... или он уже?...
mmks _ 01.06.2009 23:32
IP: 94.179.170.---
Олеже, я не плутаю митрополита Мефодія Черкаського – українофіла з митрополитом Онуфрієм Буковинським – українофобом. Що стосується Вашого втручання у церковні справи, то Ви дискредитуєте міжцерковний діалог своїм статусом юліного політтехнолога. Як депутат Київради, Ви моглиб надавати нашій Церкві дієву допомогу, наприклад, протидіючи знищенню архітектурного середовища Лаври архієпископом Павлом Вишгородським – Вашим колегою по Київраді.
БІЛОЦЕРКІВЕЦЬ _ 01.06.2009 23:16
IP: 94.248.119.---
Пане Олеже, прошу вибачення, що не за темою
Але вже дістали.
Майже півтора місяця говорять про підступні плани Тимошенко та Януковича, про ширку. Вона як та примара, начеб-то є, а начеб-то немає. Зате скільки навколо їдкого лайна, що на фоні скомпрометованих Тимошенко і Януковича НАШ СЛАВЕТНИЙ КРОЛИК, ВІН ЖЕ КІНДЕР-СЮРПРИЗ ВИСТУПАЄ В РОЛІ МАЙЖЕ ІДЕАЛЬНОГО РЯТІВНИКА УКРАЇНИ! ОСЬ ТАК ВІДКРИВАЄТЬСЯ ЛАРЧИК.
Историчка _ 01.06.2009 21:54
IP: 91.124.218.---
Олег Медведєв _ 01.06.2009 21:10 ----------Я лише радник на громадських засадах, і не ухвалюю ніяких рішень.

Уважаемый Олег Медведєв, не прикидывайтесь валенком. Все таки в списке журнала "Фокус" самых влиятельных людей Вы находитесь на 184 месте.
Олег Медведєв _ 01.06.2009 21:12
IP: 77.123.24.---
PLUS:
PLUS:
Откуда у баптиста Медведева такой живой интерес к процессам которые происходят в среде УПЦ МП? Ширку забалтывает?
Ось так народжуються чутки...
Олег Медведєв _ 01.06.2009 21:11
IP: 77.123.24.---
Свет32:
Олег Медведев всё о своём... А мне интересно, сколько мандатов получил бы БЮТ, если бы избиратели знали, что "Принципиальная" Юля будет голосами фракции усаживать в кресло Преидента Януковича? Или ради спасения своих шкур народ можно послать подальше?
Свет32:

Я звичайно міг би відповісти на це питання. Але не буду, бо воно не є темою блогу.
Олег Медведєв _ 01.06.2009 21:10
IP: 77.123.24.---
gh:
gh:
Колеги, справжній патріот пише не те, що політично вигідно, а те, що є важливим для інтересів України. Про "Ширку" говорять вже 2 роки. А проблеми, про які пише Медведєв, є дійсно актуальними при будь-якій коаліції. Не їжте людину лиш за те, що вона займає якусь посаду. Так скоро ми один одного позїдаємо на радість ворогам. Хто не згоден з М., – зробіть, напишіть краще. Олеже, – так тримати.
Насправді, я не займаю ніяких посад. Хоча ще в 2005 міг посісти будь-яку. Я лише радник на громадських засадах, і не ухвалюю ніяких рішень. А що я раджу, на жаль, розповідати не можу з етичних міркувань.
Олег Медведєв _ 01.06.2009 21:07
IP: 77.123.24.---
Deutsch:
Дякую
УПЦ поступово до цього дозрыває, і це дуже турбує Патріарха Кирила...
Deutsch _ 01.06.2009 17:42
IP: 77.22.122.---
Хорошая статья Олег.Действительно – обретение независимости УПЦ от МПЦ (Кремля), является одной из важнейших задач современной независимой Украины.
Историчка _ 01.06.2009 17:33
IP: 193.239.180.---
Демократίя в действии. Товарищи демократы, подскажите, куда написать "заявление о защите от кредиторов и обострившейся конкуренции", чтобы получить, ну хотя бы 30 миллионов. Обещаю поделиться.

General Motors объявил о своем банкротстве

Автомобильный гигант General Motors (GM) подал в суд Нью-Йорка заявление о защите от кредиторов, которое станет крупнейшим банкротством промышленной компании в истории США.

GM перейдет под контроль государства, которое выделит дополнительные 30 миллиардов долларов на спасение пострадавшего от обострившейся конкуренции и экономического кризиса автопроизводителя.

http://podrobnosti.ua/economy/2009/06/01/606194.html
PLUS _ 01.06.2009 16:45
IP: 94.178.89.---
Откуда у баптиста Медведева такой живой интерес к процессам которые происходят в среде УПЦ МП? Ширку забалтывает?
Свет32 _ 01.06.2009 16:45
IP: 193.151.104.---
Селянка:
Я никогда не голосовала за Юлю: никогда не верила этой циничной дамочке, просто народ не давал мандата ПРиБЮТ переписывать Конституцию "под себя"! А так пусть работают.
gh _ 01.06.2009 16:39
IP: 195.234.69.---
Колеги, справжній патріот пише не те, що політично вигідно, а те, що є важливим для інтересів України. Про "Ширку" говорять вже 2 роки. А проблеми, про які пише Медведєв, є дійсно актуальними при будь-якій коаліції. Не їжте людину лиш за те, що вона займає якусь посаду. Так скоро ми один одного позїдаємо на радість ворогам. Хто не згоден з М., – зробіть, напишіть краще. Олеже, – так тримати.
Селянка _ 01.06.2009 16:10
IP: 82.193.114.---
Свет32:
Як я Вас розумію! Спочатку Пані Юля розповіла Вам який Янукович бридкий і Ви повірили їй на слово. А тепер, коли виявилось що із Юлії Володимирівни такий самий Прем'єр як із Пана Ющенка Президент, хто скаже що робити далі? От і Пан Медедєв останнім часом то про Сталіна, то про церковні справи воліє розводитись.
grafo _ 01.06.2009 15:47
IP: 194.44.153.---
Андрей-с-Востока:
Олег Медведєв _ 01.06.2009 15:04
А где же ответственные государственные мужи?:)
У них мужів нема (всі підкаблучнки). У БЮТі одна за всіх відповідає, і всі – перед одною -:)
Свет32 _ 01.06.2009 15:40
IP: 193.151.104.---
Олег Медведев всё о своём... А мне интересно, сколько мандатов получил бы БЮТ, если бы избиратели знали, что "Принципиальная" Юля будет голосами фракции усаживать в кресло Преидента Януковича? Или ради спасения своих шкур народ можно послать подальше?
Андрей-с-Востока _ 01.06.2009 15:38
IP: 92.113.246.---
Олег Медведєв:
Не пишу. Здебільшого редагую, але не темники, а тези для публічних спікерів Блоку.
Один тезисы пишет, другой редактирует, третий произносит и на кнопки в сессионном зале нажимает, четвёртый решает, как фракция голосовать будет, пятый рекламную идеологию разрабатывает.
А где же ответственные государственные мужи?:)
grafo _ 01.06.2009 15:26
IP: 194.44.153.---
Олег Медведєв:
А, по-друге, не певен,що ширка це гріх
А люди, що стояли на Майдані, доручали БЮТу створювати ширку? Я певен, що ні.
Проте Юлька вже не раз демонструвала: воля виборців їй по-барабану.
Будь-яке відступництво, зрада, брехня – це і є не просто гріх, а тяжкий гріх.

Про таких осіб Христос казав: "Ваш батько – диявол, і пожадання батька свого ви прагнете виконувати. Він був душогуб споконвіку, і в правді не встояв, бо правди в ньому нема. Як говорить неправду, то говорить зі свого, бо він – лжемовець і батько олжі" (Йо. 8: 44).
Олег Медведєв _ 01.06.2009 15:04
IP: 195.78.69.---
Историчка:
Историчка:
Уважаемый Олег Медведєв, говорят, что Вы не только читаете, но и пишите, темники, например. Это правда?

Непосредственно в связке с Абдуллиным работает советник премьер-министра Олег Медведев. Его парафия – интеллектуальная часть пиара. Например, он отвечает за подготовку депутатов к ток-шоу, ежевечернюю выработку "темников" для комментирования событий. В том числе распределение тезисов для озвучки "независимыми экспертами".
http://ru.proua.com/analitic/2009/04/10/155921.html
Не пишу. Здебільшого редагую, але не темники, а тези для публічних спікерів Блоку.
Олег Медведєв _ 01.06.2009 15:02
IP: 195.78.69.---
mmks:
mmks:
Олеже, у середовищі УПЦ МП мають місце цілком здорові процеси щодо українізації. Ілюстрацією може бути прзиція митрополита Черкаського і Канівського Мефодія. Чим менше ПОЛІТТЕХНОЛОГИ – депутати, пов'язані з владою втручатимуться у міжцерковні взаємини, тим швидше церкви об'єднаються під омоформ Патріарха Київського.
Дійсно, процеси такі є. І проявляється вона не лише через Онуфрія, якого Ви чомусь назвали Мефодієм, але й через Митрополита Володимира. А щодо невтручання Ви займаєте хибну позицію – на тлі того, що Російська імперія через РПЦ як гвинтик державного апарату грубо й безецеремонно в ці процеси втручається
grafo _ 01.06.2009 15:00
IP: 194.44.153.---
Историчка:
Непосредственно в связке с Абдуллиным работает советник премьер-министра Олег Медведев. Его парафия – интеллектуальная часть пиара. Например, он отвечает за подготовку депутатов к ток-шоу, ежевечернюю выработку "темников" для комментирования событий. В том числе распределение тезисов для озвучки "независимыми экспертами".
http://ru.proua.com/analitic/2009/04/10/155921.html
А я то думаю, чому на УНІАНі прибабахнуті бютоботи строчать, як під копірку, усіляку дурню про Юльку: і такая вона, і сякая вона, хоч до рани її прикладай.
А це шабес-гой Медведєв у них в учителях. Панятна.
Олег Медведєв _ 01.06.2009 14:58
IP: 195.78.69.---
Tur8:
По-перше, якщо це і гріх, то не мій... Замолювати можу свої гріхи, а не чужі. А, по-друге, не певен,що ширка це гріх
Tur8 _ 01.06.2009 14:14
IP: 194.30.168.---
ОЛЕЖЕ, СПОДІВАЄТЕСЯ ГРІХИ за ширку ЗАМОЛИТИ? ВИСТУПІТЬ ПРОТИ, Це і буде ваше очищення.
Уряд реформ410 Корупція1365 Aтака Путіна1244 Україна та Європа1103 Зеленський41
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter