Валерій Пекар Співзасновник Громадянської Платформи Нова Країна

Реформа державного управління: підсумки року

19 грудня 2017, 14:21

Я вже неодноразово писав про реформу державного управління, яку вважаю однією з найголовніших. Зараз багато кажуть про гальмування всіх реформ, і не в останню чергу причиною цього є відсутність людей, спроможних ці реформи розробляти і втілювати. Навіть наявність політичної волі, що стала постійно повторюваною мантрою серед широких верств громадян, не гарантує реальних змін, якщо їх нема кому робити.

Коротко кажучи, реформа передбачає зміну трьох ключових складових: люди, структури, процеси. Набрати нових людей з новими цінностями у нові структури із новими, чітко визначеними цілями та показниками ефективності, а також озброїти їх новими процесами і процедурами. Всі інші підходи не працюють: нові люди в старих структурах швидко попадуть під дію "закону солоного огірка" (спробуйте свіжий хрусткий огірочок занурити у діжку із солоними), а старі люди в нових структурах будуть робити те ж саме, що їм велить "інституційна пам'ять" пострадянської епохи. Нові ж люди в нових структурах зі старими процесами швидко стануть так само неефективними, як і старі. Лише все разом, іншого шляху нема.

Не буду повторювати ключових ідей, цілей та параметрів реформи, пропоную прочитати про це у двох попередніх коротких статтях (ось перша та друга). У цій статті хочу зупинитися лише на підсумках 2017 року, на досягненнях і провалах. Вони були темою вчорашньої урядової конференції.

1. Структури: реформа міністерств

Спроможність Уряду щось робити базується на спроможності міністерств. Міністерства сьогодні завеликі, перевантажені зайвими функціями, у першу чергу управлінням державною власністю (і тут не обійтися без масової прозорої приватизації), адмінпослугами (які здебільшого треба відпустити на конкурентний ринок), всіляким контролем тощо. Забагато дублювання та конфліктів інтересів, а також накопиченого за тривалі роки застарілого функціоналу, замало горизонтальної взаємодії, а головне – нема кому займатися аналізом і виробленням державної політики, що є основним завданням Уряду. Неймовірно розгалужені структури мусять стати компактними та прозорими. Хочу підкреслити, що реформа є антикорупційною: адже саме інспекційна діяльність та монополія на адмінпослуги є джерелом хабарів, а величезна державна власність є основним фактором політичної корупції високого рівня.

Цього року в десяти пілотних міністерствах та ще трьох інших центральних органах розпочалося створення так званих директоратів – нових підрозділів, відповідальних саме за стратегію та розробку і втілення державної політики. Сформовано 50 директоратів, оголошено майже 300 конкурсів на посади в них (на відміну від старих структур, там буде лише три рівня ієрархії: генеральний директор, керівник експертної групи, державний експерт). Запущено єдиний портал нової держслужби career.gov.ua та тестову версію особистого електронного кабінету держслужбовця.

Вже видно основні проблеми: міністерства тягнуть і не можуть викинути старий функціонал, бо цього вимагає чинна законодавча база – отже, треба її змінювати. Великий ризик, на який я звертав увагу урядовців ще рік тому: кожне міністерство намагається пояснити, що воно дуже особливе, несхоже на інші, отже, до нього не можна застосувати типовий підхід. Тут потрібне політичне лідерство прем'єр-міністра, щоб міністерства не перетворилися на ізольовані феодальні замки. Ще один виклик полягає в тому, щоб всі розгалужені допоміжні та технічні служби об'єднати у компактний секретаріат міністерства, і тут зустрічається шалений опір.

Найближчим часом буде прийнята Концепція реформування ЦОВВ, що встановлює конкретні уніфіковані вимоги до завершення реформи міністерств. Без цього годі розраховувати на допомогу ЄС, та й загалом всі зміни загальмують.

Важливим фактором є зміна системи управління: від виконання доручень керівництва до чітко описаних зобов'язань із чітко визначеними ключовими показниками ефективності (KPIs). Іншими словами, замість реагування на зовнішні чинники (серед яких не останнє місце займають політичні) урядовці мусять аналізувати стан справ у сфері своєї відповідальності, розробляти, обговорювати із зацікавленими сторонами ("стейкхолдерами") та впроваджувати відповідні зміни до державної політики. Ефективність роботи таких нових чиновників легко виміряти (і показати суспільству) по ключових показниках змін у відповідних сферах впливу, а не по кількості закритих "фішок" від доручень.

2. Люди: відкриті конкурси

За два з половиною місяці завершено більше 190 конкурсів, на яких обрано 132 переможця (решта конкурсів буде проведена повторно), у тому числі 25 керівників директоратів – так званих генеральних директорів. Це непоганий результат, враховуючи безпрецедентний масштаб проекту. 30% нових держслужбовців – люди з бізнесу та громадського сектору, решта – нинішні держслужбовці (не поспішайте оголошувати "зраду", там чимало людей, що прийшли після Майдану, а також держслужбовців низового рівня, які завдяки компетентності та мотивації отримали шанс скористатися соціальним ліфтом).

Важливо, що оцінювання вперше фокусувалося не на абстрактних знаннях, а на компетенціях та реальному рівні аналітичних здібностей (для цього, наприклад, в усіх міністерствах всім пропонувався один і той же кейс щодо туризму, який не вимагав спеціальних знань, а лише логічного мислення). Оцінювання моніторилося громадськими організаціями та експертами Євросоюзу, велася відеофіксація роботи комісій.

Загалом на конкурси подалося майже 10 тисяч кандидатів. Кількість заявок на одне місце подекуди перевищувала 100. На першому ж етапі були відсіяні випадкові люди, яких було чимало (частину з них просто привабила висока зарплата). Разом з тим, довіра до нової держслужби поки що не дуже велика, інакше і бути не може у нашій країні тотальної недовіри та невиконаних обіцянок. А це означає, що подекуди комісіям просто не було з кого вибирати (і тому у багатьох випадках нікого й не обрали). Лише реальні історії успіху нових людей можуть стати фактором заохочення для наступної хвилі кандидатів.

У нової конкурсної процедури є як очевидні успіхи, так і невдачі та можливості для покращення. Є багато помилок і недоліків в організації конкурсного відбору, проте випадків маніпулювання конкурсами та відкритого протягування "своїх" не більше десятка. Ці яскраві випадки активно обговорювались у медіа та соціальних мережах, створюючи враження страшенної "зради", але 5% не є критичною масою. Є й інші проблеми: наприклад, комісії, що оголосили занадто багато конкурсів на різні посади одночасно, просто "лягли" під вагою тисяч заявок.

Вдосконалення процедури та методології конкурсів далі буде відбуватися у трьох напрямках:

1) Професіоналізація роботи конкурсних комісій (навчання, часткова централізація оцінювання).

2) Перегляд етапів та інструментів оцінки в конкурсній процедурі для збільшення ефективності та об'єктивності "воронки відбору".

3) Запровадження ефективного підходу до управління проектом конкурсів: планування, координація та обмін інформацією між міністерствами, автоматизація адміністративних процесів, зберігання інформації в єдиній базі даних (applicant tracking system).

А тим часом розпочалася спеціальна навчальна програма для нових держслужбовців, що покликана ознайомити їх із найкращими практиками.

3. Процеси: новий Регламент Уряду

Це ключовий елемент нових урядових процесів. Основою урядової діяльності мусить стати середньостроковий план, що містить проекти розвитку. Нові урядові рішення мають прийматися лише на основі аналізу ефективності попередніх, а ключові показники їхньої ефективності повинні відслідковуватися постійно. Процес розробки політик повинен бути чітко стандартизований, а їхнє погодження – спрощене: замість закидування один одного безкінечними "пропозиціями" та "зауваженнями" міністерства мусять сфокусуватися на тому, як обговорювані урядові рішення вплинуть на стан справ у їхніх сферах відповідальності (для цього існуватимуть уніфіковані алгоритми, check-lists). Якщо немає повідомлень від інших міністерств до міністерства-розробника про наявність критичного впливу на їхню сферу, такі рішення можна приймати пакетом без додаткової тяганини. Для узгодження існують урядові комітети, а для спірних ситуацій – наради державних секретарів міністерств. Жодних "повернень на доопрацювання": схибив – отримай свій проект назад із статусом "відхилено" і працюй далі. Весь формат урядової дискусії має змінитися – від управління дрібними питаннями до формування візій, передбачення викликів та реагування на проблеми суспільства.

Іншими словами, урядовий процес буде сильно спрощено, стандартизовано та алгоритмізовано. Це означає суттєве збільшення швидкості проходження проектів рішень, зменшення навантаження на ключові точки, обмеження бюрократії, дублювання, волюнтаризму та "тягомотини". Відповідно до кращих світових практик, проект Регламенту передбачає повний цикл аналізу політики, процедури прогнозування впливів та узгодження, оцінку ефективності уряду по реальних результатах, а не по виконаних завданнях.

Без зміни філософії та правил роботи Уряду реформа не буде повноцінною. Тому новий Регламент потрібно приймати якнайшвидше. Сподіваємося, це буде найближчим часом, в перші місяці нового року. Інакше повноцінно запустити нові процедури у 2019 не вдасться, і втратимо цілий рік.

* * *

Окремо від трьох основних складових частин реформи державного управління хотів би згадати про культурні зміни. Як писав гуру менеджменту Пітер Друкер, "культура їсть стратегію на сніданок", і ці слова часто цитуються в урядових кабінетах останнім часом. Тому необхідно присвятити увагу спеціальним факторам культури в Будинку Уряду, які стануть символами змін для всіх працівників розміщених там органів влади. Наприклад, організація харчування працівників, сортування сміття тощо. Добре, що нарешті з урядових коридорів прибрали портрети "папередніків" та повісили фотографії з Майдану і з фронту. Цього не досить. Працювати по-новому у старому будинку радянського зразка непросто. Пам'ятаєте "теорію розбитих вікон"? Середовище впливає на результат, отже, його потрібно змінювати. Все починається з дрібниць.

Наша мета – компактні та ефективні міністерства, позбавлені невластивих корупційних функцій, наповнені людьми з відповідною кваліфікацією та мотивацією, що працюють у рамках процедур менеджменту, характерних для кращих зразків ХХІ сторіччя. Цей процес не буде швидким чи легким, по дорозі буде зроблено чимало помилок та подолано страшенний спротив. Але цей процес розпочався, а робота над помилками дозволить їх позбавлятися. Головне – незворотність і поступове прискорення темпу.

Загрузка...
Коментарі — 39
Sergio Kampo _ 12.01.2018 09:33
IP: 77.239.176.---
Теодор Дяків:
Згоден абсолютно. Основою, як комусь хочеьтся чи ні, є політична система, порядок і прозорість її формування. Це не лише вибори та підготовка до них і майбутня політична відповідальність чи не... Це і розбудова реальної, а не номінальної партійної системи, прозорої та повсякчас активної (а не перед виборами), а в результаті ефективної, конкурентної та відповідальної. Наразі відсутній зв"язок партій, уряду з громадою... Тобто він є, але односторонній...
Теодор Дяків _ 23.12.2017 11:10
IP: 94.179.238.---
"Спроможність Уряду щось робити базується на спроможності міністерств" – це принципова помилка НК і РПР, експерти яких не розуміють, що в рамках теперішньої азійсько-радянської політичної системи України економічні реформи і будь-який розвиток не є можливими в принципі... Вам вже з телевізора прямим текстом говорять про необхідність зміни (заміщення) політичної системи, а ви все ще намагаєтеся реформувати те, що реформам не піддається.
Елена Величко _ 22.12.2017 10:27
IP: 178.93.138.---
Треба сказати, що тільки 1-й конкурс, що підготував Євросоюз, можна вважати таким, що коректно ставились питання та оцінювались. Туризм взагалі...мовчу. Питання тут тільки одне, що це все дійство змінить? То повинні були бути речі:підготовлені тести коректні, умови та коректне оцінювання.
Плюс те,що бачила гарних людей, що хочуть робити як потрібно, Мінус – цих людей використали як усе в нас. Я довго пропонувала ідею нового, наразі набрати нових -своїх -то не зробити нове.
Це процес повинен мати інші масштаби та ОСНОВУ – зміну політики для громадянина. Бо, вийшло, що Майданом скористались ті, хто лобіював для себе – нічого спільного до побудови правової держави для усіх це не мало та не має. Одні розборки.
Logic2009 _ 20.12.2017 16:40
IP: 91.196.177.---
Віктор Петренко:
Ирина Полевик:
Сосед из 13 квартиры позвал ехать в Москву работать на стройке.
- Нужно ехать.
_______
Нехорошая квартира.
п'яна чи обкурена?чи дурна сама по собі?яке це має відношення до теми блогу?
"яке це має відношення до теми блогу?"
Це Ви питайте у дегенерата, який тут пише під ніком
Orest Jj _ (який украв) і IP 35... 104...,
(справжній має ІР 77...)
Незрозуміло чому модератори пропускають його маячню.

А Ирина Полевик: просто тролить кретина, за що їй подяка.

.
Віктор Петренко _ 20.12.2017 15:48
IP: 35.196.116.---
Ирина Полевик:
Сосед из 13 квартиры позвал ехать в Москву работать на стройке.
- Нужно ехать.
_______
Нехорошая квартира.
п'яна чи обкурена?чи дурна сама по собі?яке це має відношення до теми блогу?
Logic2009 _ 20.12.2017 14:28
IP: 91.196.177.---
резолюции ООН по борьбе с нацизмом
==================================
Смижоп, это та резолюция где шла речь об увеличении экспорта
пшеницы из Египта?
Тупая амёба, такую резолюцию не в ООН, а в палате психбольницы
где ты лежал принимали.
Понятное дело, у тебя в голове дерьмо их задницы Путлера, а он
в истории такой же невежда.
Недоумок, почитай советские газеты 1940 года, ни о каких "фашистах" в Германии речи
не было. В Германии были национал-СОЦИАЛИСТЫ, друзья Сталина.
Путлер до сих пор их почитает.
Orest Jj _ 20.12.2017 12:31
IP: 35.205.171.---
Logic2009:
Только две страны против резолюции ООН по борьбе с нацизмом это США и Украина.
– фашисты однако!.
Logic2009 _ 20.12.2017 10:48
IP: 91.196.177.---
Семижоп Взадов, тебе наклейку на герб с дерьмом сразу вложили
вместо мозгов.
Пошёл вон, слабоумный. Продолжай хвалиться что тебя в армии
отправили в кочегарку.
Хи-Хи-Хи.
Orest Jj _ 20.12.2017 09:32
IP: 35.195.88.---
Logic2009:
Робота включили.
Logic2009 _ 20.12.2017 08:37
IP: 91.196.177.---
Все знают русских спортсменов
===============================
Дегенерат Семижоп Взадов, сразу видно что ни одной книги не прочитал.
"Дон Кихот.": "В доме повешенного не говорят о верёвке".
После всего упоминать "русских спортсменов" в России может только
безмозглый. Уже наклейки приготовили закрыть герб. Подобного
позора ни одна страна не испытывала.
Но что возьмёшь с слабоумного, танцующего при звуке похоронного марша.
13м _ 20.12.2017 01:22
IP: 35.187.20.---
Це на зразок як повинно бути, та дещо с фантастики, а ось з реального життя державного службовця з 25 річним стажем, який має честь служити на держ./с., законодавче обмеження у правах, реальна відповідальність за роботу, з/п близько 5000 грн. (і це непогано))). іноді понаднормова робота, неоплатна, в кращому випадку – вихідний з обіду), скорочення усіх пільг, особливо болюча пенсіна "реформа", більшість з них на субсідіях, захмарна різнця у з/п вісокопосадовців та співробітників на місцях, преміїї міністрів, дорівнюють декілька річніх з/п їх співробітників в регіонах та т.інше, ті хто звільнився, зараз кліенти центру зайнятості тому й сидять, що раби, мабуть на своїх домашніх улюбленців, витрати більше ніж з/п співробітників, особисто для мене, ставлення крівника до своїх співробіників – показник якості як моральної так і ділової. Фріки.
Як він каже, "Привіт Гройсману на виборах, від близько мільйона д/с і членів їх сімей, як діючих так і пенсіонерів". Що тут додати ((
Orest Jj _ 19.12.2017 22:11
IP: 77.52.88.---
Против Парошенка возбуждено еще одно уголовное дело о коррупции. Теперь по "Нафтогазвидобуванню".
Олександр Гальченко _ 19.12.2017 20:51
IP: 35.195.70.---
Реформа державного управління – ключова, разом з виборчою (з відкритими списками – рейтингуванням кандидатів).
Orest Jj _ 19.12.2017 20:29
IP: 77.52.88.---
Orest Jj:
Наемник Бен Стимсон стал первым британцем, получившим тюремный срок за участие в войне на Донбассе
- Суд в Манчестере приговорил британца Бенджамина Стимсона, который находился в составе террористических организаций "ДНР" и "ЛНР", к пяти годам и четырем месяцам заключения.
- Генеральня прокуратура Молдовы: гражданину Республики Молдова, 23-летний Раду Кирилов получил трехлетний тюремный срок за участие в незаконном вооруженном формировании "Спарта".
- 21-летний гражданин Республики Молдова, воевавший в террористической группировке "Сомали" на Донбассе под позывным "Академик" был задержан на молдавско-украинской границе в мае 2015 года и приговорён к 12 годам лишения свободы.
- В апреле 2015 года тюремный срок получил и гражданин Казахстана, воевавший на стороне боевиков "ДНР" – он был осужден на три года лишения свободы...

Пы.Сы. Видишь, Взадов, дело пошло. Так шо дрочи попу – фаллос на готове.
Orest Jj _ 19.12.2017 20:12
IP: 35.195.121.---
Сидор, что ты один тут стараешься за олигарха Порошенко, где все?
- под ободранной ёлкой милостыню просят?
Orest Jj _ 19.12.2017 20:07
IP: 35.195.176.---
Orest Jj:
Orest Jj:
Orest Jj:
Orest Jj:
Все знают русских спортсменов и им не нужно себя рекламировать, скорее нужно олимпийскому комитету больше медалей штамповать для российских спортсменов.
Взадов, не съезжай, спортсменов со страны 404 даже кормить со всеми спортсменами не будут – в столовке для бомжей харчеваться будут
Тебя больше должны волновать сербские снайперы, а не спорт, в котором Украина аутсайдер.
Скоро опять тебя погонят на рытьё могил для украинских киборгов.
хи-хи-хи
Взадов,с сербскими снайперами есть кому разобраться. Если не сдохнут в Луга/н/доне – посадит на нары трибунал. Уже есть преценденты.
Шо це за "трибунал", в Москве что ли будет?
Orest Jj _ 19.12.2017 20:06
IP: 104.155.117.---
Сосед из 13 квартиры позвал ехать в Москву работать на стройке.
– Нужно ехать.
Всё равно Москва скоро украинской станет.
Считай что для себя буду стены штукатурить.
Слава Украине!!!
Orest Jj _ 19.12.2017 20:04
IP: 77.52.88.---
Orest Jj:
Orest Jj:
Orest Jj:
Все знают русских спортсменов и им не нужно себя рекламировать, скорее нужно олимпийскому комитету больше медалей штамповать для российских спортсменов.
Взадов, не съезжай, спортсменов со страны 404 даже кормить со всеми спортсменами не будут – в столовке для бомжей харчеваться будут
Тебя больше должны волновать сербские снайперы, а не спорт, в котором Украина аутсайдер.
Скоро опять тебя погонят на рытьё могил для украинских киборгов.
хи-хи-хи
Взадов,с сербскими снайперами есть кому разобраться. Если не сдохнут в Луга/н/доне – посадит на нары трибунал. Уже есть преценденты.
Orest Jj _ 19.12.2017 19:52
IP: 35.205.33.---
Orest Jj:
вот как нужно проводить реформы:
Люди страдали от автоворов. Заявления в полицию подавались систематически.И систематически реформированная полиция посылала потерпевших на) (ер.
Тогда люди сами поймали воришек и подвесили за ногу на дерево, засняв видео как воришка скулит что бы его отпустили.
Реформированная полиция оказалась на высоте – сняло воришку с дерева и признало его потерпевшим, открыв уголовное дело против людей.
Вывод: следующий раз люди будут вещать преступников не за ногу а за шею.
Скоро на Украине будут сжигать в кострах политологов и продавцов, вот это точно "рехформа".
хи-хи-хи
Orest Jj _ 19.12.2017 19:49
IP: 35.187.76.---
Orest Jj:
Orest Jj:
Все знают русских спортсменов и им не нужно себя рекламировать, скорее нужно олимпийскому комитету больше медалей штамповать для российских спортсменов.
Взадов, не съезжай, спортсменов со страны 404 даже кормить со всеми спортсменами не будут – в столовке для бомжей харчеваться будут
Тебя больше должны волновать сербские снайперы, а не спорт, в котором Украина аутсайдер.
Скоро опять тебя погонят на рытьё могил для украинских киборгов.
хи-хи-хи
Orest Jj _ 19.12.2017 19:48
IP: 77.52.88.---
вот как нужно проводить реформы:
Люди страдали от автоворов. Заявления в полицию подавались систематически.И систематически реформированная полиция посылала потерпевших на) (ер.
Тогда люди сами поймали воришек и подвесили за ногу на дерево, засняв видео как воришка скулит что бы его отпустили.
Реформированная полиция оказалась на высоте – сняло воришку с дерева и признало его потерпевшим, открыв уголовное дело против людей.
Вывод: следующий раз люди будут вещать преступников не за ногу а за шею.
Orest Jj _ 19.12.2017 19:41
IP: 77.52.88.---
Orest Jj:
Все знают русских спортсменов и им не нужно себя рекламировать, скорее нужно олимпийскому комитету больше медалей штамповать для российских спортсменов.
Взадов, не съезжай, спортсменов со страны 404 даже кормить со всеми спортсменами не будут – в столовке для бомжей харчеваться будут
Orest Jj _ 19.12.2017 19:29
IP: 35.205.42.---
Русские офицеры покинули Украину и хо/хлы навалили в шаровары как то сразу!
хи-хи-хи
Orest Jj _ 19.12.2017 19:28
IP: 35.195.174.---
Все знают русских спортсменов и им не нужно себя рекламировать, скорее нужно олимпийскому комитету больше медалей штамповать для российских спортсменов.
Orest Jj _ 19.12.2017 19:21
IP: 77.52.88.---
Orest Jj:
Shtaller Sergey:
Orest Jj:
Трамп провозгласил новую американскую доктрину, в ней Россия и Китай являются для США конкурентами, а Украина самой любимой шестеркой!
А ти не звиздякай тут – русише швайне-хунд!
Кстати, немцы всегда хо/хлов сжигали живьём, они думали, что это бы/дло хорошо горит когда пердит от страха!
Взадов, посоветуй мордоровским спортсменам на футболках надпись "Мордор" и все будут знать что это вяликая и мягучая Раисся. А то как то не комильфо – спортсмены страны 404.
Україна та Європа905 Уряд реформ301 тітушки10 Корупція1083 Aтака Путіна1109
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter