Валерій Пекар Співзасновник Громадянської Платформи Нова Країна

Реформа державного управління: підсумки року

19 грудня 2017, 14:21

Я вже неодноразово писав про реформу державного управління, яку вважаю однією з найголовніших. Зараз багато кажуть про гальмування всіх реформ, і не в останню чергу причиною цього є відсутність людей, спроможних ці реформи розробляти і втілювати. Навіть наявність політичної волі, що стала постійно повторюваною мантрою серед широких верств громадян, не гарантує реальних змін, якщо їх нема кому робити.

Коротко кажучи, реформа передбачає зміну трьох ключових складових: люди, структури, процеси. Набрати нових людей з новими цінностями у нові структури із новими, чітко визначеними цілями та показниками ефективності, а також озброїти їх новими процесами і процедурами. Всі інші підходи не працюють: нові люди в старих структурах швидко попадуть під дію "закону солоного огірка" (спробуйте свіжий хрусткий огірочок занурити у діжку із солоними), а старі люди в нових структурах будуть робити те ж саме, що їм велить "інституційна пам'ять" пострадянської епохи. Нові ж люди в нових структурах зі старими процесами швидко стануть так само неефективними, як і старі. Лише все разом, іншого шляху нема.

Не буду повторювати ключових ідей, цілей та параметрів реформи, пропоную прочитати про це у двох попередніх коротких статтях (ось перша та друга). У цій статті хочу зупинитися лише на підсумках 2017 року, на досягненнях і провалах. Вони були темою вчорашньої урядової конференції.

1. Структури: реформа міністерств

Спроможність Уряду щось робити базується на спроможності міністерств. Міністерства сьогодні завеликі, перевантажені зайвими функціями, у першу чергу управлінням державною власністю (і тут не обійтися без масової прозорої приватизації), адмінпослугами (які здебільшого треба відпустити на конкурентний ринок), всіляким контролем тощо. Забагато дублювання та конфліктів інтересів, а також накопиченого за тривалі роки застарілого функціоналу, замало горизонтальної взаємодії, а головне – нема кому займатися аналізом і виробленням державної політики, що є основним завданням Уряду. Неймовірно розгалужені структури мусять стати компактними та прозорими. Хочу підкреслити, що реформа є антикорупційною: адже саме інспекційна діяльність та монополія на адмінпослуги є джерелом хабарів, а величезна державна власність є основним фактором політичної корупції високого рівня.

Цього року в десяти пілотних міністерствах та ще трьох інших центральних органах розпочалося створення так званих директоратів – нових підрозділів, відповідальних саме за стратегію та розробку і втілення державної політики. Сформовано 50 директоратів, оголошено майже 300 конкурсів на посади в них (на відміну від старих структур, там буде лише три рівня ієрархії: генеральний директор, керівник експертної групи, державний експерт). Запущено єдиний портал нової держслужби career.gov.ua та тестову версію особистого електронного кабінету держслужбовця.

Вже видно основні проблеми: міністерства тягнуть і не можуть викинути старий функціонал, бо цього вимагає чинна законодавча база – отже, треба її змінювати. Великий ризик, на який я звертав увагу урядовців ще рік тому: кожне міністерство намагається пояснити, що воно дуже особливе, несхоже на інші, отже, до нього не можна застосувати типовий підхід. Тут потрібне політичне лідерство прем'єр-міністра, щоб міністерства не перетворилися на ізольовані феодальні замки. Ще один виклик полягає в тому, щоб всі розгалужені допоміжні та технічні служби об'єднати у компактний секретаріат міністерства, і тут зустрічається шалений опір.

Найближчим часом буде прийнята Концепція реформування ЦОВВ, що встановлює конкретні уніфіковані вимоги до завершення реформи міністерств. Без цього годі розраховувати на допомогу ЄС, та й загалом всі зміни загальмують.

Важливим фактором є зміна системи управління: від виконання доручень керівництва до чітко описаних зобов'язань із чітко визначеними ключовими показниками ефективності (KPIs). Іншими словами, замість реагування на зовнішні чинники (серед яких не останнє місце займають політичні) урядовці мусять аналізувати стан справ у сфері своєї відповідальності, розробляти, обговорювати із зацікавленими сторонами ("стейкхолдерами") та впроваджувати відповідні зміни до державної політики. Ефективність роботи таких нових чиновників легко виміряти (і показати суспільству) по ключових показниках змін у відповідних сферах впливу, а не по кількості закритих "фішок" від доручень.

2. Люди: відкриті конкурси

За два з половиною місяці завершено більше 190 конкурсів, на яких обрано 132 переможця (решта конкурсів буде проведена повторно), у тому числі 25 керівників директоратів – так званих генеральних директорів. Це непоганий результат, враховуючи безпрецедентний масштаб проекту. 30% нових держслужбовців – люди з бізнесу та громадського сектору, решта – нинішні держслужбовці (не поспішайте оголошувати "зраду", там чимало людей, що прийшли після Майдану, а також держслужбовців низового рівня, які завдяки компетентності та мотивації отримали шанс скористатися соціальним ліфтом).

Важливо, що оцінювання вперше фокусувалося не на абстрактних знаннях, а на компетенціях та реальному рівні аналітичних здібностей (для цього, наприклад, в усіх міністерствах всім пропонувався один і той же кейс щодо туризму, який не вимагав спеціальних знань, а лише логічного мислення). Оцінювання моніторилося громадськими організаціями та експертами Євросоюзу, велася відеофіксація роботи комісій.

Загалом на конкурси подалося майже 10 тисяч кандидатів. Кількість заявок на одне місце подекуди перевищувала 100. На першому ж етапі були відсіяні випадкові люди, яких було чимало (частину з них просто привабила висока зарплата). Разом з тим, довіра до нової держслужби поки що не дуже велика, інакше і бути не може у нашій країні тотальної недовіри та невиконаних обіцянок. А це означає, що подекуди комісіям просто не було з кого вибирати (і тому у багатьох випадках нікого й не обрали). Лише реальні історії успіху нових людей можуть стати фактором заохочення для наступної хвилі кандидатів.

У нової конкурсної процедури є як очевидні успіхи, так і невдачі та можливості для покращення. Є багато помилок і недоліків в організації конкурсного відбору, проте випадків маніпулювання конкурсами та відкритого протягування "своїх" не більше десятка. Ці яскраві випадки активно обговорювались у медіа та соціальних мережах, створюючи враження страшенної "зради", але 5% не є критичною масою. Є й інші проблеми: наприклад, комісії, що оголосили занадто багато конкурсів на різні посади одночасно, просто "лягли" під вагою тисяч заявок.

Вдосконалення процедури та методології конкурсів далі буде відбуватися у трьох напрямках:

1) Професіоналізація роботи конкурсних комісій (навчання, часткова централізація оцінювання).

2) Перегляд етапів та інструментів оцінки в конкурсній процедурі для збільшення ефективності та об'єктивності "воронки відбору".

3) Запровадження ефективного підходу до управління проектом конкурсів: планування, координація та обмін інформацією між міністерствами, автоматизація адміністративних процесів, зберігання інформації в єдиній базі даних (applicant tracking system).

А тим часом розпочалася спеціальна навчальна програма для нових держслужбовців, що покликана ознайомити їх із найкращими практиками.

3. Процеси: новий Регламент Уряду

Це ключовий елемент нових урядових процесів. Основою урядової діяльності мусить стати середньостроковий план, що містить проекти розвитку. Нові урядові рішення мають прийматися лише на основі аналізу ефективності попередніх, а ключові показники їхньої ефективності повинні відслідковуватися постійно. Процес розробки політик повинен бути чітко стандартизований, а їхнє погодження – спрощене: замість закидування один одного безкінечними "пропозиціями" та "зауваженнями" міністерства мусять сфокусуватися на тому, як обговорювані урядові рішення вплинуть на стан справ у їхніх сферах відповідальності (для цього існуватимуть уніфіковані алгоритми, check-lists). Якщо немає повідомлень від інших міністерств до міністерства-розробника про наявність критичного впливу на їхню сферу, такі рішення можна приймати пакетом без додаткової тяганини. Для узгодження існують урядові комітети, а для спірних ситуацій – наради державних секретарів міністерств. Жодних "повернень на доопрацювання": схибив – отримай свій проект назад із статусом "відхилено" і працюй далі. Весь формат урядової дискусії має змінитися – від управління дрібними питаннями до формування візій, передбачення викликів та реагування на проблеми суспільства.

Іншими словами, урядовий процес буде сильно спрощено, стандартизовано та алгоритмізовано. Це означає суттєве збільшення швидкості проходження проектів рішень, зменшення навантаження на ключові точки, обмеження бюрократії, дублювання, волюнтаризму та "тягомотини". Відповідно до кращих світових практик, проект Регламенту передбачає повний цикл аналізу політики, процедури прогнозування впливів та узгодження, оцінку ефективності уряду по реальних результатах, а не по виконаних завданнях.

Без зміни філософії та правил роботи Уряду реформа не буде повноцінною. Тому новий Регламент потрібно приймати якнайшвидше. Сподіваємося, це буде найближчим часом, в перші місяці нового року. Інакше повноцінно запустити нові процедури у 2019 не вдасться, і втратимо цілий рік.

* * *

Окремо від трьох основних складових частин реформи державного управління хотів би згадати про культурні зміни. Як писав гуру менеджменту Пітер Друкер, "культура їсть стратегію на сніданок", і ці слова часто цитуються в урядових кабінетах останнім часом. Тому необхідно присвятити увагу спеціальним факторам культури в Будинку Уряду, які стануть символами змін для всіх працівників розміщених там органів влади. Наприклад, організація харчування працівників, сортування сміття тощо. Добре, що нарешті з урядових коридорів прибрали портрети "папередніків" та повісили фотографії з Майдану і з фронту. Цього не досить. Працювати по-новому у старому будинку радянського зразка непросто. Пам'ятаєте "теорію розбитих вікон"? Середовище впливає на результат, отже, його потрібно змінювати. Все починається з дрібниць.

Наша мета – компактні та ефективні міністерства, позбавлені невластивих корупційних функцій, наповнені людьми з відповідною кваліфікацією та мотивацією, що працюють у рамках процедур менеджменту, характерних для кращих зразків ХХІ сторіччя. Цей процес не буде швидким чи легким, по дорозі буде зроблено чимало помилок та подолано страшенний спротив. Але цей процес розпочався, а робота над помилками дозволить їх позбавлятися. Головне – незворотність і поступове прискорення темпу.

Коментарі — 43
Orest Jj _ 19.12.2017 19:21
IP: 77.52.88.---
Orest Jj:
Shtaller Sergey:
Orest Jj:
Трамп провозгласил новую американскую доктрину, в ней Россия и Китай являются для США конкурентами, а Украина самой любимой шестеркой!
А ти не звиздякай тут – русише швайне-хунд!
Кстати, немцы всегда хо/хлов сжигали живьём, они думали, что это бы/дло хорошо горит когда пердит от страха!
Взадов, посоветуй мордоровским спортсменам на футболках надпись "Мордор" и все будут знать что это вяликая и мягучая Раисся. А то как то не комильфо – спортсмены страны 404.
Orest Jj _ 19.12.2017 19:07
IP: 35.195.76.---
Shtaller Sergey:
Orest Jj:
Трамп провозгласил новую американскую доктрину, в ней Россия и Китай являются для США конкурентами, а Украина самой любимой шестеркой!
А ти не звиздякай тут – русише швайне-хунд!
Кстати, немцы всегда хо/хлов сжигали живьём, они думали, что это бы/дло хорошо горит когда пердит от страха!
Orest Jj _ 19.12.2017 19:04
IP: 77.52.88.---
Orest Jj:
Трамп провозгласил новую американскую доктрину, в ней Россия и Китай являются для США конкурентами, а Украина самой любимой шестеркой!
сборная 404 готова к спортивным победам?
Shtaller Sergey _ 19.12.2017 18:59
IP: 104.155.117.---
Orest Jj:
Трамп провозгласил новую американскую доктрину, в ней Россия и Китай являются для США конкурентами, а Украина самой любимой шестеркой!
А ти не звиздякай тут – русише швайне-хунд!
Shtaller Sergey _ 19.12.2017 18:57
IP: 35.195.88.---
Микола Демидович:
А взагалі- хто це такий самозванних святоша- цей Микола?? По моєму в Біблії такого нема- напевно Москва собі придумала святого- а всі пострадянські його святкують! Кажуть – всі православні світу його почитають- фігня!!! Ні Греція – ні Румунія – ні Блгарія не знають такого! А може це був дядько – що виймав цвяхи з лодонь Христа???чи як??чи може він підносив Христу воду – коли той опритомнівши падав на Via Dolores?? У вас надутих правослвних дивні свята!!
Orest Jj _ 19.12.2017 18:31
IP: 35.195.76.---
Трамп провозгласил новую американскую доктрину, в ней Россия и Китай являются для США конкурентами, а Украина самой любимой шестеркой!
Микола Демидович _ 19.12.2017 17:37
IP: 35.205.171.---
Ирина Полевик:
Можна просто – Микола Зимовий. І попустити пальця,
Микола Демидович _ 19.12.2017 17:26
IP: 35.195.176.---
Автор, не для образи, але для правди,треба сказати, що хороша назва статті текстом НЕ РОЗКРИТА. ось беремо перший розділ. скільки разів вживано слово"структура"? і тут краще підходить слово склад, складові елементи. Взагалі, в таких випадках треба розуміти склад (з чого складається, наприклад, органи управління державою) і структура (частка кожної складової у відсотках до цілого). Ось беремо ДЕРЖАВУ та основні її характеристики і визначаємо той рівень ефективності управління. Розділ "Структура: реформа міністерств" розкриває одну реформу ВСІХ міністерств чи РЕФОРМИ кожного окремого міністерства? Тоді вже краще "реформа КМ". А що можна говорити в ДЕРЖАВНОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ про конкурси і відсутність керівника в НБУ? Розвалили грошово-кредитно та банківську систему і чекаємо ЩО ВИЙДЕ із того? А інші сторони державного управління? зокрема, ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ бюджетна та управління?
Andrey Kononenko _ 19.12.2017 17:05
IP: 188.163.73.---
Andrey Kononenko:
Працювати по-новому у старому будинку радянського зразка непросто.
-
Нужно сделать ремонт.
И новую мебель.
Andrey Kononenko _ 19.12.2017 16:53
IP: 188.163.73.---
Працювати по-новому у старому будинку радянського зразка непросто.
-
Нужно сделать ремонт.
mihaylenco _ 19.12.2017 16:36
IP: 93.171.65.---
Які б мудреці не намалювали нам модель управління, вона не працюватиме. Треба знати, чим управляєш. І постіно контролювати ситуацію. Оті клітинки в моделі треба наповнювати конкретними даними. ПЕотім модель оптимізувати. А в нас... Жодна людина, жоден державний, чи науковий орган не мають уявлення, скільки в Україні яких людей. Скільки в Україні яких природних ресурсів. Скільки і яких матеріальних ресурсів. Скільки, і яких грошей. І найголовніше – скільки, і якого інтелектуалу. Протягом 26 років, в нас колись були лише приблизні дані стосовно кількості населення. Щодо решти – ніколи достовірних даних не було. Під виглядом управління відбувався дерибан.
Volodymyr Parkhomenko _ 19.12.2017 16:22
IP: 195.162.90.---
Бе-Бе-Бе!!! – бекає чернь на текст, написаний для розумних, для ГРОМАДЯН.
Василий Дамаскин _ 19.12.2017 15:58
IP: 46.200.106.---
Реформа государственного управления должна стать одним из важнейших обязательств политической партии,способной взять на себя ответственность за не имитационную суть ее.Надеемся,Валерий Пекарь будет и дальше информировать избирателя о совершенствовании управления и с учетом опыта цивилизованных стран.
Oleksandr Kelym _ 19.12.2017 15:54
IP: 91.219.222.---
До всього цього опусу я додам: ВСЕ ВІРНО! АЛЕ НЕМАЄ ПОЛІТИЧНОЇ ВОЛІ ЦЕ РОБИТИ! БО РОБИТИ ЕФЕКТИВНО ТРЕБА НАСТУПОМ ЗВІДУСІЛЬ – І ЗВЕРХУ І ЗНИЗУ! Влада робити реформи не хоче і народ до них не допускає – тому стагнація і імітації реформ!
Тому всі подібні розпатякування є не що інше, як елементарне потрясіння повітря, відволікання від головного – кардинальної заміни владного прошарку в країні – від Києва до сільрад! І навпаки... 26 років незалежності корупційно-кумівський спрут опановував державою і доки ми не відрубаємо його щупальці та не вичистимо від них Україну – нічого доброго тут не відбудеться!
Orest Jj _ 19.12.2017 15:32
IP: 35.195.174.---
Ответ ученика 11 класса 324 СШ г. Киева (победителя олимпиады по истории в 2017 года на Украине)

– Вторая Мировая война началась после того, как в 1939 году русские напали на Западную Украину. Украинцы сформировали четыре украинских фронта, в которых воевали чисто украинцы. Союзники украинцев такие страны как Эстония, Литва, Латвия, сформировали Прибалтийский фронт, в котором воевали чисто прибалты. На двух белорусских фронтах, воевали чисто белорусы, а на карельском фронте-чисто карелы. Украинцы и их союзники победили Гитлера и взяли Берлин. Русские во Второй Мировой войне, участие не принимали, так как не было ни одного русского фронта...

хи-хи-хи
Иоганн Вайсс _ 19.12.2017 15:04
IP: 176.37.192.---
Сколько можно писать на УП о несуществующих реформах? Перекладывание бумажек, принятие постановлений, имитация конкурсов и т.д. – не есть реформы!!! Реформы – это НОВЫЕ действующие алгоритмы конкретной и реальной работы, которая дает НОВЫЕ результаты! Нет результатов – нет реформ... остальное – словоблудие и тщеславие нефедовых, пекарей, гончаруков и иже с ними: ((
Ruslan Tkachenko _ 19.12.2017 15:03
IP: 35.195.177.---
Очередной ХВАСТУН что то типа писулек от наших новых старых судей которые хвалят какой классный конкурс был КАКОЙ БЫЛ КОНКУРС но 70% старых судей остались!! Любая работа оценивается по результату – АКСИОМА!! Результат вы сами и написали 70% старые кадры – вывод... КАКА БЫЛА КАКА ЕСЯ!! Сам пишет вначале статьи что неззя старых брать а потом в конце пишет что много старых это не проблема! ТЫ УЖ САМ ОПРЕДЕЛИСЬ!!!
Алекс Правен _ 19.12.2017 14:29
IP: 35.205.171.---
"Также в ближайшее время планируется осуществить отбор членов наблюдательного совета из семи предприятий: Укрзализныця, Укрпочта, Укрэнерго, Укргидроэнерго, аэропорт "Борисполь" Государственная продовольственно-зерновая корпорация Украины, Энергоатом.

Гройсман предложил в третьей декаде августа утвердить график работы Номинационного комитета с конкретными сроками решения поставленных задач."
======

Чай не август месяцсна дворе)
Корупція1117 Свобода слова546 Україна та Європа932 Уряд реформ316 Aтака Путіна1114
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter