Сергій Таран Політолог, співзасновник та голова Правління Центру соціологічних та політологічних досліджень "Соціовимір", директор Міжнародного інституту демократій (Україна)

Ліквідація "Противсіхів": немає виборця – немає проблеми?

11 травня 2011, 11:27

Днями влада винесла на обговорення проект нового Закону про вибори народних депутатів. Одна з нових контраверсій – наміри влади скасувати у виборчих бюлетенях графу "проти всіх". По суті, – це констатація політичним класом свого власного банкрутства.

Адже якби ініціатива скасувати графу відбувалась у часи політичного ентузіазму громадян, – коли вони віддано і щиро голосували за своїх обранців, а число тих, хто "не визначався", або "проти всіх" неухильно зменшувалось, тоді би можна було говорити про покращання якості вибору для громадян і, навіть, про приведення українського законодавства у відповідність до законодавства демократичних країн, де не існує графи "проти всіх".

Але скасовування вибору "противсіхів" відбувається на тлі тотального падіння рівня довіри до всього політичного класу, як до влади, так і опозиції. Ніхто не викликає незаперечної довіри громадян, і, загалом, саме відсутність якісної альтернативи як "популістам", так і "авторитарам" підтримує дегеративну політичну систему Україну.

Сектор "противсіхів" та тих, хто не визначився, за різними опитуваннями, сягає 40-50%, і має тенденцію до збільшення. А якщо додати до цього те, що чимало громадян розчаровані у своєму попереднього виборі і проголосували би за нову політичну силу, якби така справді була, то стає зрозумілим, що скасування крамольної графи означає лише страх, що на наступних виборах до парламенту навіть тих, хто переможе, чисельно підтримає значна меншість українських громадян.

Хоча з точки зору голої математики вибір "проти всіх" особливо не впливає на розподіл місць у парламенті, – вони пропорційно розподіляються між переможцями кампанії, – ці голоси мають промовисте політичне значення. Вони мають ставати сигналом для політичного класу змінювати правила гри в політиці. Однак, ті, хто ці правила запроваджують, воліють цей сигнал просто скасувати.

Однак, якщо вже влада вдається до аргументу, що скасування графи "проти всіх" має на меті підвищення якості волевиявлення українців, то тоді влада має ініціювати і інші інновації, які так само покращать якість українських виборів. Ці інновації мають компенсувати фактичне звуження українського вибору через скасування графи "проти всіх" механізмами, які мають посилити персональну відповідальність політиків, яких тепер, без графи "противсіхів" обиратимуть по принципу "краще з гіршого".

Такими механізмами мають бути:

По – перше, запровадження дієвих механізмів відкликання депутатів, які не виправдали сподівань виборців. Це стимулюватиме обранців дослухатимусь до долі виборців, а не бігати з фракції з фракцію у пошуках власної кращої долі.

По – друге, запровадження прозорих відносин між бізнесом та політикою, - по-перше, через чіткі моделі фінансування політичних партій, а, по-друге, через моніторинг фінансових витрат політиків та чиновників. Людина, яка йде в політику і бере на себе відповідальність вирішувати долю інших людей повинна розуміти, що увага до її життя – навіть, на перший погляд, приватного життя, – з боку суспільства має бути особливою, а, відтак, і вимоги до народних обранців мають бути особливими.

По-третє, громадяни мають отримати можливість впливати на порядок кандидатів у виборчому списку партій (так зв. "відкриті списки"). Крім інших зрозумілих позитивів цього кроку, це дасть можливість виборцям, позбавленим права голосувати "проти всіх", хоч якось компенсувати це право, вибираючи хоч когось прийнятного у партійному списку партій, та просуваючи їх наперед. В свою чергу, партійні вожді відповідальніше ставитимуться до набору партійних штиків.

Безумовно, такі "дрібниці" як те, що депутати мають голосувати у парламенті особисто, або не суміщати виконавчу та законодавчу владу мають бути зрозумілими і без додаткових поправок.

... Іронія в іншому – якби сьогодні відбувалися вибори без графи "проти всіх", то, зважаючи на стрімке зростання протестних настроїв, виграла би від цього опозиція. Звичайно, якась частина "противсіхів" просто проігнорувала би вибори. А якась частина змушена була би шукати кращого з гіршого. І наврядчи би ті, хто "проти всіх" те "краще з гіршого" назвали би владою...

powered by lun.ua
Коментарі — 37
із_додому _ 17.07.2011 19:07
IP: 82.199.113.---
ice 7 _ 12.05.2011 14:45
IP: 93.74.237.---
Тетяна Харків'янка:
tititaka:
Технологія – то такі, як ви.Зазомбували українців, що іншого вибору нема, ніж ЮТ та ВЯ, і всі друвжно на це повелися. А коли для декого пропало всьо, то видумали іншу технологію – у всьому винуваті противсіхи, вірніше протиобохи, бо вони не повелися на гіпноз від ПР і БЮТ, бо вміють думити головою, а не іншими частинами тіла.
11000%
Тетяна Харків'янка _ 12.05.2011 08:35
IP: 178.94.57.---
tititaka:
Технологія – то такі, як ви.Зазомбували українців, що іншого вибору нема, ніж ЮТ та ВЯ, і всі друвжно на це повелися. А коли для декого пропало всьо, то видумали іншу технологію – у всьому винуваті противсіхи, вірніше протиобохи, бо вони не повелися на гіпноз від ПР і БЮТ, бо вміють думити головою, а не іншими частинами тіла.
bird of passage _ 12.05.2011 00:39
IP: 95.215.216.---
Таран никогда не отличался умом. Голосование против всех не имеет ничего общего с формированием новой политической элиты. Для этого, увы, нужно время и молодые люди, куда более образованные и способные, чем нынешние. А пока нужно голосовать за тех, кого нам предлагают. Главное, пока идет смена поколений – сохранить страну. А "противсихи" типа Тарана приводят к власти самых отвратительных политиков из нынешней колоды.
Greg_Kyiv _ 11.05.2011 22:03
IP: 93.74.44.---
"Проти всіх" – це позиція. Це Ющенко (з великої букви – лише за правилами української мови).
Варто було б додати графу "А хєр його знає..."
Соціологічний зруб політичної зрілості виборця!!!
vsevydjachyj _ 11.05.2011 20:20
IP: 93.180.198.---
neia:
vsevydjachyj:
І правильно що противсіхів ліквідують, весь сьвіт так рухається вперед, від більшого зла до меншого, крок за кроком. Завжди приходиться обирати між двома злами, бо будь яка влада це зло для простої людини.
-----
А что, ЗЛО имеет габаритно-массовые характеристики? Каковы критерии определения размеров ЗЛА? И если ВЫ считаете что-то меньшим ЗЛОМ, то у многих людей мнение по этому поводу может быть диаметрально противоположным. Ну, не сограждане, блин, а сплошь носители истины и светочи мудрости.
...Ось і вибирайте і голосуйте за те ЗЛО яке для вас особисто хоч чуть чуть є меньшим ЗЛОМ.
assa111 _ 11.05.2011 17:58
IP: 62.122.65.---
tititaka:
Ок. На наступних виборах у схожій ситуації я проголосую так, як написав в першому пості.)))
Вдачі вам!
tititaka _ 11.05.2011 17:21
IP: 178.73.51.---
assa111:
tititaka:
assa111:
------------
Выже против всех – формально, а реально – ЗА ЯНУКОВИЧА.
Це вам так ЮВТ сказала?
----------------------------
Нет это результат. Зек – президент, втом числе,благодаря протывсихам.
В его пользу можно было проголосовать трямя способами:
за него,против всех, или не голосовать
Вы выбрали третий способ.
assa111 _ 11.05.2011 16:35
IP: 62.122.65.---
tititaka:
assa111:
----------------
Выже против всех – формально, а реально – ЗА ЯНУКОВИЧА.
Це вам так ЮВТ сказала?
tititaka _ 11.05.2011 16:33
IP: 178.73.51.---
assa111:
----------------------
Выже против всех – формально, а реально – ЗА ЯНУКОВИЧА.
tititaka _ 11.05.2011 16:30
IP: 178.73.51.---
assa111:
tititaka:
Схоже, що Ви ніколи так і не зрозумієте, як всіх розводять.
----------------------------------------------
Я как раз не обманываюсь. Ну.а вы обманываетесь. Хотябы потому,что голосуя против всех, думаете, что совершаете осознаный выбор. А на самом деле становитесь обычной технологией, в пользу януковича.
assa111 _ 11.05.2011 16:09
IP: 62.122.65.---
tititaka:
Схоже, що Ви ніколи так і не зрозумієте, як всіх розводять.
tititaka _ 11.05.2011 16:03
IP: 178.73.51.---
assa111:

tititaka:
assa111:
Лайно має такі характеристики. Є величезна купа лайна і трохи менша. І розбиратися в якому з них приємніше втонути – це тільки для естетів.
--------------
Можно на это и по другому глянуть.
Если суждено вступить в говно, то логичней выбрать маленькую кучку...можно и не утонуть.
Ну, а некоторым "эстетам" действительно "всё равно",поэтому они не думают и выбирают самую большую кучу...чтобы утонуть с гарантией,видимо.
Запропоновані кучі були настільки великі, що просто вступити було неможливо. Тільки втонути.
-------------------------
Не надо себя обманывать. Вы небыли против всех,даже если вам так казалось.
На этих выборах вы работали конкретно на победу януковича. Видимо он для вас лучший вариант.
neia _ 11.05.2011 15:40
IP: 195.24.145.---
Ну, если уж пользоваться метафорами, то как, все-таки, определить, какая из этих кучек меньше? По наличию косы и пальто от Бриони (Кардена Диора и т.д.), стилизованному "пд селянську свитку"? По присутствию в лексиконе слов "шлепер", "козел"? Протывсихи это люди, для которых эти кучи одинаково громадны. И они имеют право на это мнение в неменьшей степени, чем эстеты от дерьма. Так проголосуем ЗА ВСЕХ (assa111)!
VO Svoboda Xamu _ 11.05.2011 15:02
IP: 194.44.43.---
ШАНОВНІ ГРОМАДЯНИ!

Не дивлячись на те, що спровокований владою штучний поділ українців на східняків і західняків, за мовою та рілігією наштовхнув українців різних регіонів на сварки, всі ми єдині в прагненні краще жити!
Так,9 травня відбулась добре зрежисована змова влади та кервників правих і лівих ульрарадикалів, результатом чого є сіяння ворожнечі в українському суспільстві.
Мусимо сказати, що провокація їм не вдалась – український народ не забуде цього цинічного злочину, який створила влада, щоб відволікти українців від грабунку країни всією владою. Вони грабують і російськомовних і україномовних, і східняків і західняків.
ТОЖ ВИЙДІТЬ 14 ТРАВНЯ ОБ 11-00 НА ВУЛИЦІ СВОЇХ МІСТ І СКАЖІТЬ:
"ВЛАДО! ТИ НЕ ВИКОНАЛА ЖОДНОЇ ПЕРЕДВИБОРЧОЇ ОБІЦЯНКИ! ІДИ ГЕТЬ!"

У Києві протестні акції відбудуться біля Верховної Ради, у областних центрах –
біля державних адміністрацій

Підключайся до Дня гніву:
http://www.spilnasprava.com/wp/?page_id=2661

НЕ ТЕРПИ! БОРИСЯ!
assa111 _ 11.05.2011 14:47
IP: 95.132.40.---
tititaka:
assa111:
Лайно має такі характеристики. Є величезна купа лайна і трохи менша. І розбиратися в якому з них приємніше втонути – це тільки для естетів.
-------------------
Можно на это и по другому глянуть.
Если суждено вступить в говно, то логичней выбрать маленькую кучку...можно и не утонуть.
Ну, а некоторым "эстетам" действительно "всё равно",поэтому они не думают и выбирают самую большую кучу...чтобы утонуть с гарантией,видимо.
Запропоновані кучі були настільки великі, що просто вступити було неможливо. Тільки втонути.
tititaka _ 11.05.2011 14:45
IP: 178.73.51.---
assa111:
Лайно має такі характеристики. Є величезна купа лайна і трохи менша. І розбиратися в якому з них приємніше втонути – це тільки для естетів.
--------------------------
Можно на это и по другому глянуть.
Если суждено вступить в говно, то логичней выбрать маленькую кучку...можно и не утонуть.
Ну, а некоторым "эстетам" действительно "всё равно",поэтому они не думают и выбирают самую большую кучу...чтобы утонуть с гарантией,видимо.
assa111 _ 11.05.2011 14:29
IP: 95.132.40.---
Лайно має такі характеристики. Є величезна купа лайна і трохи менша. І розбиратися в якому з них приємніше втонути – це тільки для естетів.
neia _ 11.05.2011 14:23
IP: 195.24.145.---
vsevydjachyj:
І правильно що противсіхів ліквідують, весь сьвіт так рухається вперед, від більшого зла до меншого, крок за кроком. Завжди приходиться обирати між двома злами, бо будь яка влада це зло для простої людини.
-------
А что, ЗЛО имеет габаритно-массовые характеристики? Каковы критерии определения размеров ЗЛА? И если ВЫ считаете что-то меньшим ЗЛОМ, то у многих людей мнение по этому поводу может быть диаметрально противоположным. Ну, не сограждане, блин, а сплошь носители истины и светочи мудрости.
Потомок _ 11.05.2011 14:18
IP: 93.72.29.---
Институция "Против всех" один из признаков демократии.

Бороться против выражения такой воли админ методами таже глупость как силовыми методами строить свободное общество.

Но как и любое не уравновешенное ответственностью явление институция "против всех" в процессе выборов может приобретать извращенные формы.

Например известное манипулятивное явление в украинских реалиях – "противсихство".

Когда манипулирования сознанием людей отученных думать лично, направляется на игнорирование выборов с четкой ориентацией в пользу или против конкретной полит силы.
При этом рассказывается о сказках и манне небесной от каких-то гепотетических ожиданий, но при этом заранее известно, что отставить реальных кандидатов путем противвсихства нельзя.

Гражданин должен иметь право на голосование против всех, но если это не идет в едином пакете с законодательной нормой при определенном проценте результата "против всех" все кандидаты снимаются, то это будет очередной развод.
mihalich _ 11.05.2011 13:43
IP: 92.112.34.---
ukrainian-patriotka _ 11.05.2011 13:20
mihalich:
Підтримую!!! Або так – 10% проти всіх, то на 45 депутатів у ВР менше, 20% – на 90, 50% – знімаються всі, бо ВР нелегітимна.

Цей пункт має означати повну люстрацію для всіх політичних сил, та осіб, які при владі, на визначений термін – скажімо, 10 років. Хто був у владних структурах в попередні 10 років, не мають права обиратися наступні 10 років. А скільки відсотків "проти всіх", то вже має бути предметом дискусії.

Тільки так можна зробити владу відповідальною та примусити працювати на народ, а не на свою кишеню.
Тетяна Харків'янка _ 11.05.2011 13:23
IP: 94.179.13.---
vsevydjachyj:
І правильно що противсіхів ліквідують, весь сьвіт так рухається вперед, від більшого зла до меншого, крок за кроком. Завжди приходиться обирати між двома злами, бо будь яка влада це зло для простої людини.
А чи не забагато ти на себе береш?А якщо я не хочу голосувати за більше,чи за менше зло?Бо ЗЛО,воно і в Африці ЗЛО!А міняти місцями між собою дві однакових купи лайна (ПР і БЮТ) я не бажаю!Але влада забздить це зробити,бо вже й так їм скоро гаплик!
ukrainian-patriotka _ 11.05.2011 13:20
IP: 178.94.114.---
mihalich:
Підтримую!!! Або так – 10% проти всіх, то на 45 депутатів у ВР менше, 20% – на 90, 50% – знімаються всі, бо ВР нелегітимна.
mihalich _ 11.05.2011 12:58
IP: 92.112.34.---
assa111 _ 11.05.2011 11:41
Я тоді проголосую "За всіх!")))

Одна бабця саме так і голосувала. Каже, що дуже хоче добра всім кандидатам, адже їм так хочеться до влади. Нехай усі йдуть. Зіб'ються докупки, тепленько буде.
mihalich _ 11.05.2011 12:55
IP: 92.112.34.---
molena _ 11.05.2011 12:46
alexharkiv _ 11.05.2011 12:29
Я бы поставил вопрос несколько иначе. – Голосование против всех должно иметь юридические последствия.

Саме про це я писав у попередньому крментарі.
Aтака Путіна1186 Уряд реформ391 Корупція1287 Україна та Європа1064 тітушки18
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter