10 квітня 2013, 17:56

Концепція місцевого самоврядування'' від Януковича і Азарова – пил в очі на тлі знищення громадянського суспільства в Україні

На засіданні Кабінету Міністрів України у понеділок, 8 квітня, уряд Азарова розглянув черговий проект "Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні", який передбачається схвалити Указом Президента.

Реформування місцевого самоврядування в Україні – це, безумовно, необхідний крок на шляху до демократичного суспільства і питання, яке давно вже назріло. Концепції реформування розробляли та переписували всі уряди, починаючи з 2002 року, але реформа так і не розпочалася.

Нова Концепція від Кабміну начебто і непогана: вона передбачає підвищення ролі органів місцевого самоврядування, зміцнення його матеріальної і технічної бази, створення виконкомів місцевих рад та передачі їм окремих функцій місцевих державних адміністрацій. Попередній проект такої Концепції від уряду Азарова пропонував провести реформу у два етапи: 2012 рік – підготовчий етап, 2013-2015 роки – формування соціально-політичної бази реформи та її здійснення. Розглянута сьогодні Кабміном Концепція загалом пропонує те ж саме, але переносить терміни реалізації реформи: підготовчий етап перенесено на 2013-2015 роки, а основний етап реформування – на 2015-2020 роки.

Якщо влада дійсно так хоче зміцнення місцевого самоврядування в Україні, то чому замість того, щоб реалізовувати свої заумні концепції, втілення їх у життя постійно відтерміновують під прикриттям "удосконалення документів"? А паралельно з цим уряд проводить послідовну політику знищення місцевого самоврядування в Україні...

Початком такого знищення стала так звана "бюджетна реформа", яка втілилася в життя за допомогою нового Бюджетного кодексу України, запровадженого з 2011 року. Спочатку у місцевих бюджетів відібрали надходження, за рахунок який ремонтували дороги та здійснювали екологічні заходи, а потім посадили органи місцевого самоврядування на "сухий пайок", не забезпечивши їх навіть мінімальними коштами на заробітну плату і соціально захищені видатки. У якості "компенсації" за це уряд не вигадав нічого розумнішого, як закривати лікарні, школи, дитячі садочки, будинки культури та скорочувати їхніх працівників, назвавши це "оптимізацією". Нагадаю, що лише в тих областях, де представницьку владу очолювали свободівці, владі Януковича не вдалося втілити в життя свої плани зі скорочення мережі закладів бюджетної галузі. Загалом перший етап "реформування" можна охарактеризувати, як знищення матеріальної та фінансової бази місцевого самоврядування.

Наступний етап "реформи" місцевого самоуправління від Януковича-Азарова – це кадрове знищення. Ще 2007 року прем'єр Янукович видав постанову "Про затвердження типових штатів працівників органів місцевого самоврядування", яку успішно почав втілювати з приходом на посаду Президента через свій уряд. Ця "реформа" передбачає скорочення чисельності працівників апаратів обласних та районних рад у 2-3 рази. Про яке "посилення правової, організаційної та матеріальної спроможності органів місцевого самоврядування" може йтися, коли при чисельності працівників обласних державних адміністрацій у 800-1000 працівників кількість працюючих в апаратах обласних рад пропонується скоротити до 24-27 працівників?

Не варто забувати і про інформаційну боротьбу з місцевим самоврядуванням, яку за останні два роки добре відчули на собі керівники обласних та районних рад від опозиційних сил. І ось ще один крок від влади – проект Закону "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації", якій також було розглянуто на понеділковому засіданні Кабінету Міністрів України. Проект передбачає вихід органів місцевого самоврядування зі складу засновників ЗМІ з можливою приватизацією таких ЗМІ. "Реформування", звичайно, стосується і засобів масової інформації органів державної влади, але ж ми всі чудово розуміємо, що влада Януковича і так має повний контроль над інформаційним простором, а позбавлення ЗМІ органів місцевого самоврядування призведе до їхньої повної інформаційної ізоляції.

У світлі останніх подій з парламентським путчем 4 квітня слід нагадати, що на минулому тижні заколотники на Банковій не обійшли і питання місцевого самоврядування. Серед майже десятка корупційних та лобістських законів за 5 хвилин був ухвалений у першому читанні та в цілому законопроект 2177 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо визначення деяких доходів бюджету", який крім узаконення корупційної схеми взяття бюджетних зобов'язань без планових призначень відбирає у місцевих бюджетів ще одне джерело надходжень – реєстраційний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що справляється виконавчими органами відповідних місцевих рад та відповідними районними державними адміністраціями, а також плату за надання адміністративних послуг.

Зі створенням у Верховній Раді першої націоналістичної фракції народні депутати від ВО "Свобода" підготували низку законодавчих ініціатив, спрямованих на підтримку місцевого самоврядування в України. Одним із таких документів став проект постанови Верховної Ради України "Про встановлення мораторію на ухвалення нових законів або внесення змін та доповнень до чинних законів та інших нормативно-правових актів, які звужують зміст та обсяг повноважень органів місцевого самоврядування". І як ви гадаєте, чи влада, яка так "дбає" про розвиток територіальних громад, підтримала цю ініціативу? – Ні, документ на минулому тижні "зарубав" профільний Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, який очолює член фракції Партії регіонів Жванія.

Депутати нашої фракції подали три законопроекти щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України. Перший передбачає повернутися до нормативу відрахування екологічного податку, 70 відсотків якого до 2013 року надходило до місцевих бюджетів. Другий проект передбачає удосконалення процедури обслуговування місцевих бюджетів за доходами і видатками та унеможливлює блокування з боку Держказначейства оплати видатків місцевих бюджетів. І, нарешті, остання ініціатива свободівців – це законодавче врегулювання механізму розподілу субвенції на соціально-економічних розвиток між регіонами, що не дасть змоги уряду маніпулювати коштами субвенції та спрямовувати левову її частину на місто Єнакієве та визначені олігархічною владою регіони.

Чи підтримають депутати провладної фракції ці законопроекти? Це і буде лакмусовим папірцем для розуміння, чи їхні ініціативи – це дійсно перший крок до розвитку територіальних громад, чи, як і раніше – чергова маячня.

На завершення хочу в цьому контексті торкнутися ще одного документу, який ухвалив Кабмін на позачерговому тижні – Бюджетної резолюції на 2014 рік. Цей документ фактично є дороговказом бюджетної політики на наступний рік, за яким вже можна прогнозувати дії або бездіяльність влади, в тому числі і в питаннях розвитку місцевого самоврядування.

Формуючи цей документ, уряд не врахував жодного зауваження Національного конгресу місцевого самоврядування України. Конгрес якраз пропонував речі, які повністю узгоджувалися з проектом урядової Концепції реформування місцевого самоврядування: удосконалити формульні розрахунки доходів і видатків місцевих бюджетів, зараховувати до власних доходів місцевих бюджетів 25 відсотків податку на прибуток, залишити 70 відсотків екологічного податку в місцевих бюджетах (що і пропонували у своєму законопроекті депутати-свободівці) та інші пропозиції, спрямовані на зміцнення фінансової бази місцевого самоврядування.

Це означає одне – цій владі місцеве самоврядування і розвинуте громадянське суспільство не потрібні. Прикриваючись розробкою "концепцій" і відкладаючи реформування місцевого самоврядування, Президент, уряд і провладна парламентська "більшість" насправді централізують владу і державні фінанси для утримання своїх резиденцій, каральних органів та підживлення олігархів через спрямування мільярдів бюджетних коштів на "потрібні" проекти в "потрібних" регіонах.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

ДЕСЯТІ БАНДЕРІВСЬКІ ЧИТАННЯ: "Філософія української перемоги. Візія Великої України"

Така вже, очевидно, планида Бандерівських Читань – проходити на тлі визвольної боротьби, пожеж війни і полум'я вогнів, – цілком відповідно до життя того, кому вони присвячені...

Вимоги очільників органів місцевого самоврядування щодо відсічі агресії РФ

Заява очільників органів місцевого самоврядування, обраних від ВО "Свобода", про відсіч вторгненню московського агресора. Восьмий рік триває московська агресія проти України...

Де Україні шукати союзників на міжнародній арені?

Де на міжнародній арені є українські союзники? І головне – що слід зробити, щоб виграти дипломатичну війну проти Москви? Восьмий рік поспіль влада веде цю політику, м'яко кажучи, провально...

Закон про особливий статус Донбасу: як і хто веде Україну до капітуляції?

Що об'єднало у спільному голосуванні здавалося б непримиренних опонентів з "Європейської солідарності", "Слуг народу" та ОПЗЖ? Путінські хотілки з федералізації України...

Вагнергейт: скандал з Єрмаком та Зеленським

Журналісти із Bellingcat опублікували першу частину свого розслідування. І воно миттю стало топ-темою всіх українських ЗМІ. З'явилися тисячі коментарів – і від аналітиків, і від політиків, і від свідомих громадян...

Бандера – наш Герой! Покрова – наше свято!

14 жовтня – День створення Української Повстанської Армії. Про УПА я знаю не з підручників. Рідний брат моєї бабусі – лікар-хірург Петро Скобельський – боровся за Незалежність у лавах УПА...