Обережно! Маніпуляції з соцопитуваннями
Порівняння даних соціологічних опитувань та результатів голосувань, зафіксованих Центральною виборчою комісією, показує, що різниця між соціологічними оцінками і реальними результатами може бути доволі суттєвою. Ці розбіжності виходять далеко за межі соціологічних похибок.
Наприклад, на парламентських виборах 2012 року багато соцопитувань прогнозували "Свободі" рейтинг, який не давав впевненості, чи наша партія взагалі проходить у парламент. Однак, за підсумками голосування, ми отримали результат майже удвічі вищий, ніж нам прогнозували соціологи.
Парламентські вибори 2012 року (дані з Вікіпедії)
* – ці дані було оприлюднено орієнтовно за 2 тижні до дня голосування.
Що це – непрофесіоналізм, банальна продажність чи виконання політичного замовлення тогочасного режиму Януковича? Це запитання залишилося без відповіді.
Є соціологія як наука, а є як спосіб маніпуляції думкою виборців та інструмент прихованої політичної реклами.
Ця маніпуляція працює так: за 4 дні до дня голосування відомі соціологічні компанії авторитетно повідомляють, що за результатами опитувань партія, за яку Ви хотіли проголосувати, не має жодного шансу пройти в парламент.
Як зреагуєте Ви та інші потенційні виборці цієї партії? Орієнтовно половина – вирішать змінити свій вибір, звісно, на користь – "прохідної" партії. Це і було потрібно маніпуляторам. Вони досягають своєї мети: підтримка партії, яку соціологи назвали "непрохідною", суттєво падає, а тому ця політична сила справді не долає виборчого бар'єра, а її потенційні виборці перетікають до інших "прохідних" партій.
Крім того, в соцопитуваннях може бути свідомо завищено рейтинги партії влади. Це створює інформаційне прикриття для здійснення масових фальсифікацій у день голосування. Схоже, так діяла Партія регіонів та провладні мажоритарники на минулих виборах.
Довести необ'єктивність чи сфальшованість результатів соцопитувань практично неможливо. Саме цим користуються політичні маніпулятори, які спекулюють довірою українців до соціологічних опитувань і таким чином впливають на їхній остаточний вибір.
Як протидіяти цим брудним технологіям?
На цих виборах це залежить від кожного з нас. Головне – робити свій вибір відповідно до своїх політичних переконань, а не піддаватися впливу оголошених результатів соцопитувань.
На наступні вибори "Свобода" пропонує заборонити оприлюднення результатів соціологічних опитувань за 3 тижні до дня голосування. В чинному ж законі (стаття 67) оприлюднювати таку інформацію можна за 3 дні до дня голосування.
Так само ми пропонуємо заборонити комерційну політичну рекламу в ЗМІ за три місяці до початку та впродовж усієї виборчої кампанії і забезпечити рівний доступ усім учасникам виборів до ЗМІ для висвітлення своїх програмних засад.
Цього року спроба оголосити "Свободу" "непрохідною" повторюється. Це не дивно, адже нинішні соцопитування здійснюють ті ж самі фірми, що й на виборах 2012 року.
Сподіваюся, що українці, як і два роки тому, не дадуть себе обдурити і не змінюватимуть свій вибір на догоду маніпуляторам.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.