Дмитро Тузов Політичний оглядач

Кіно і Медведчук

11 серпня 2018, 13:08

Із сценарію майбутнього фільму про Василя Стуса вилучили сцену про те, як його "захищав" на судовому процесі Віктор Медведчук. Тоді захисник, по-суті, виконав функцію обвинувачення й визнав "провину" українського поета. Результат теж нам відомий: Стуса було фактично закатовано у радянських таборах.

Але зараз мова про кіно, яке намагаються знімати в Україні. Отже, за повідомленням "Української правди", митцям зателефонували з офісу Медведчука й так м'якенько натисли. Зовсім трохи так налякали: мовляв, якщо не хочете провокацій, вилучіть сцену із сценарію. І знаєте, що зробили творці? Вони таки вилучили ту кляту сцену! Ні, ну пояснили, звісно це тим, що не вистачило хронометражу. Творчі натури – знають що говорити і як діяти. І що в цьому дивного? – запитаєте ви. Всі ми живемо у світі суцільних компромісів. Таких щоденних угод у нашому житті – хоч греблю гати. Ми всі – діти компромісів, а не лише своїх батьків. Й з дитинства розуміємо: аби справа рухалась, треба "домовлятися", йти на угоду із власним сумлінням й іншими учасниками процесу. Та й історія, яку друкують у книжках, а потім екранізують засобами кінематографії, знала вже стільки компромісів й домовленостей, що не дуже то й постраждає від малесенької угоди між сценаристами, режисерами й акторами з людьми з офісу Медведчука.

Але, друзі, прикрість полягає у тому, що з маленького компромісу починається велика брехня. Про це точно знав сам Василь Стус, про якого намагаються зняти кіно. Йому багато разів пропонували "невеличку угоду". Треба було лише погодитись з тим, що радянська влада – не така вже й тоталітарна, а Україні у Радянському Союзі не так вже й погано. Не зважаючи на мільйони жертв голодомору й страшенні репресії та погроми інтелігенції. Одного слова Василя на судовому процесі вистачило б, аби не було мордовських таборів й смерті в штрафному ізоляторі у розквіті життя. "Маленький компроміс" відкрив би дорогу додому, до сім'ї, до спілки письменників й поетів, до будинку творчості в Ірпіні. При цьому залишився б великий простір для цієї самої творчості. Можна було б оспівувати юнацьке кохання й красу природи. Розуміючи все це, Стус прийняв інше рішення. А творці фільму про нього, зваживши всі за і проти, вирішили інакше. Обрали цей чудовий компроміс, який дозволяє всім бути задоволеним: й кіно зняти, й офіс Медведчука заспокоїти.

Але у мене залишається невеличке питання – чи варто державі спів-фінансувати картину, яка починається з маленької, зовсім такої малесенької неправди? Бо ж коли навіть ти про щось, що реально було мовчиш, ти теж брешеш. Пасивно так, але брешеш. Й, відповідно, чи варто мені купувати квиток на цей фільм, який починався із легесенької такої маніпуляції мною, глядачем? Можливо, такі фільми, про таких людей мають знімати люди, які мають свою позицію? Й не бояться дзвінків й дзвіночків?

Бо ж, якщо так піде й далі, уявімо собі наступну ситуацію: хтось захоче зняти фільм про Олега Сенцова, його життя й супротив у далекій якутській колонії. Але йому, раптом, зателефонують з офісу Медведчука із наполегливим побажанням прибрати з фільму згадки про Путіна, його режим й анексію Криму. І якщо творці майбутньої стрічки пристануть на таку непристойну пропозицію, підкріплену легеньким залякуванням й погрозами, що ми з вами побачимо на екрані? Розповідь про сучасного графа Монте – Крісто та його страждання у неволі. А поза кадром залишиться історична правда про те, чому головний герой опинився у в'язниці і ким були ті персонажі, які його туди спровадили. Або цьому сприяли, як і у випадку з Василем Стусом. Тому я не певен, що куплю квиток й піду дивитись компромісну кіно – версію історії життя Василя Стуса. Шкода, звісно, бо українське кіно, хоч і на підйомі, але ще не так багато картин у прокаті на наших екранах. Але у авторів фільму ще є шанс виправити ситуацію. Потрібно повернути у сценарій викинуту з нього сцену про участь Віктора Медведчука у процесі над Василем Стусом.

І, наостанок. Сам факт дзвінків із пропозиціями секвеструвати сценарій мені щось нагадав. Це було не так давно, коли редакції телеканалів отримували інформаційні "темники", у яких було розставлено правильні акценти новин. Як і про що потрібно розповідати. А деякі теми рекомендували ігнорувати. Це було за часів, коли Віктор Медведчук обіймав посаду глави адміністрації президента Леоніда Кучми. Тоді деякі журналісти, не схильні аж до таких глибоких компромісів, звільнялись з роботи, а цілий телеканал "1+1" колективно вибачився за участь у спотворенні інформаційного поля держави. Пройшли часи, відшуміли дві революції і якесь дивне дежавю знову накотилося на наш берег. Було би прикро, якби, отримуючи Золоту гілку Канського кінофестивалю, автори фільму, стоячи на сцені, вибачались перед глядачами за те, що свого часу "попрацювали ножицями" й вирізали з картини епізод, який не подобається людям з офісу Віктора Медведчука. Це було б прикро й дрібнувато для такого масштабу роботи.

Коментарі — 30
Ігор Баган _ 13.08.2018 11:36
IP: 176.100.14.---
Oleksii Katsai:
Мабуть все ж таки, незважаючи що медведчук мерзота майже світового масштабу, знімати кіно про оце лайно мабуть не доречно.
Ігор Баган _ 13.08.2018 11:34
IP: 176.100.14.---
У всій цій до краю препаскудній історії з морально-етичної сторони, на мою думку є ще і політичний підтекст. Хто зараз реально керує в Україні. Якщо це медведчук, то тоді яка роль порошенка? Россейский свадебний генерал?
Дмитро Тузов _ 12.08.2018 11:10
IP: 35.235.226.---
Коментар видалено автором блогу
Oleksii Katsai _ 12.08.2018 10:21
IP: 194.12.91.---
А чому б не махати руками та язиками, а просто не зняти фільму:-) під робочою назвою "Мертвечук"? В титрах написати, що, мовляв, усі події вигадані та схожість назв та прізвищ (Струс, наприклад, замість Стуса) випадкова? Та й показати широким масам:-) всю історію смердючого життя адвоката-м е р з о т н и к а, який закономірно став політиком-п а д л ю к о ю? І нехай воно потім судиться.
Віктор Яцук _ 12.08.2018 10:15
IP: 35.235.226.---
"Найнебезпечніша брехня – це трохи викривлена правда"
Василь Артус _ 12.08.2018 09:36
IP: 46.219.231.---
Чомусь пригадалась улюблена фраза Кучми:Кіно і німці.
Василь Артус _ 12.08.2018 09:33
IP: 46.219.231.---
Сергей Папков:
Повнстю згоден.Напевне так і буде,на жаль,поки не навчимося жити чесно і првдиво.
bayda2013 _ 12.08.2018 02:12
IP: 46.173.112.---
Владимир Гальчинский:
"а Україні у Радянському Союзі не так вже й погано." Бред в худших традициях Януковича, а еще профессиональный журналист. Может все-таки "жителям України не так вже й погано у Радянському
Союзі? " И про какие "страшні репресії" 70-80-х годов пишет автор? Аресты 40-50 человек по политическим мотивам-это массовые репрессии для более чем 200-т млн. СССР? Если же про Сталинские репрессии конца 30-х годов, то их жертвы были массово реабилитированы после XX съезда КПСС 1956 года. А может быть Дмитрий Тузов пасовал уроки истории в школе?
Шкода, таваріщ Гальчінскій, що вас в ссср не розстріляли, а потім посмертно не дали тричі гєроя ссср.
Oksana Mala _ 12.08.2018 02:00
IP: 35.235.231.---
Бачила інтерв'ю режисера Бровка каналу Еспресо. Складається враження, що це боягузлива і фальшива людина. На питання Лащенка про епізод з Медведчуком він всяко ухилявся від відповіді. Думаю і Дмитро Стус не має ніякого права вказувати продюсерам, що показувати, а що ні.
Владимир Гальчинский _ 12.08.2018 00:55
IP: 35.235.226.---
"а Україні у Радянському Союзі не так вже й погано." Бред в худших традициях Януковича, а еще профессиональный журналист. Может все-таки "жителям України не так вже й погано у Радянському
Союзі? " И про какие "страшні репресії" 70-80-х годов пишет автор? Аресты 40-50 человек по политическим мотивам-это массовые репрессии для более чем 200-т млн. СССР? Если же про Сталинские репрессии конца 30-х годов, то их жертвы были массово реабилитированы после XX съезда КПСС 1956 года. А может быть Дмитрий Тузов пасовал уроки истории в школе?
Владимир Гальчинский _ 12.08.2018 00:38
IP: 35.235.227.---
"Треба було лише погодитись з тим, що радянська влада – не така вже й тоталітарна, а Україні у Радянському Союзі не так вже й погано. Не зважаючи на мільйони жертв голодомору й страшенні репресії та погроми інтелігенції. "Не являюсь защитником советской системы, но у автора явные пробелы по знанию истории.
spitfire _ 12.08.2018 00:06
IP: 35.235.226.---
цензура – це лише перший крок.
якщо, незважаючи на залякування, все ж залишаються вперті і непоступливі, їх б'ють і вбивають.
хтось розумний намовив недолугого п'яненького парторга-балалаєчника покликати злих чеченів, які мали б схопити і зарізати Георгія Гонгадзе.
хто саме тоді займався підбуренням до вбивства?
Сергей Папков _ 11.08.2018 23:58
IP: 35.235.227.---
" Отже, за повідомленням "Української правди", митцям зателефонували з офісу Медведчука й так м'якенько натисли. Зовсім трохи так налякали: мовляв, якщо не хочете провокацій, вилучіть сцену із сценарію. І знаєте, що зробили творці? Вони таки вилучили ту кляту сцену!" (Тузов).

Ніби пани митці не живуть у 21 столітті, коли технічні засоби достатньо просто дозволяють записати подібні розмови, а потім викласти на всіх можливих і неможливих публічних майданчиках, вщент нищачи репутацію опонента.
І щодо компромісів. Коли ти погоджуєшся на якийсь компроміс, то дуже ймовірно тобі запропонують гаступний, а потім – третій, четвертий... Після котрогось з цих компромісів ти вже втратиш можливість відмовлятися, бо ті компроміси вже перетворяться на компромат... на тебе.
То може простіше (і безпечніще) просто зробити все для того, щоб просто знищити опонента з першого разу, щоб він тобі вже просто не міг погрожувати чи торгуватися?
Oleg Smirnov _ 11.08.2018 22:46
IP: 95.135.104.---
Готуються зйомки нового блокбастеру про знімальну групу фільма про Стуса.

Назва фільма – "Ті, що всралися".
Valentyna Kryvchun _ 11.08.2018 21:56
IP: 35.235.228.---
Стус это искра! Это нерв Украины! Это огонь! Он согревает души, тех,кто сейчас защищает Украину в борьбе с московской хунтой! Спасибо соотечественник,за твою любовь и преданность Украискому народу!
Іван Зубаха _ 11.08.2018 21:21
IP: 82.193.110.---
Петя Болбат:
молодих дівчат з топорами та пиками забирали чи спочатку їх виймали? Бо у криївку тягнути молоду з топором проміж ніг не дуже зручно.
Микола Миколайович _ 11.08.2018 21:02
IP: 37.229.98.---
скільки тут лайна москальського поналазило, модератори баньте цих виродків
Сергей Левин _ 11.08.2018 20:43
IP: 109.108.83.---
Oleg Seltsov:
Москалик, чё ты тут делаешь??
Oleksandr Potiekhin _ 11.08.2018 20:08
IP: 35.235.227.---
Петя Болбат:
Йди Петю, лісом до Московщини
Taras Orel _ 11.08.2018 20:06
IP: 193.254.220.---
Vera Bashkina:
Петя Болбат:
І закусюють "распятими мальчиками"
А Петя Болбат схоже не закусює
Vera Bashkina _ 11.08.2018 19:02
IP: 35.235.229.---
Петя Болбат:
І закусюють "распятими мальчиками"
Ткачук Юрійович Юрій _ 11.08.2018 16:30
IP: 46.175.138.---
десь я бачив що син повідомив що це мягко кажучи брехня і він ніяких вимог по поводу медведчука не було так що режисер тупо відмазуеться
polpot tavriheski _ 11.08.2018 15:45
IP: 35.235.227.---
я ничего не перепутал сын Стуса Дмитрий в очень хороших отношениях с Медведчуком и он не хочет портить светлый образ нового украинского вождя...то нельзя эта сцена тоже нельзя...спрашивается зачем тогда нам такой фильм,если сын сам против всего увековечивания отца в истории, они просто хотят быстрей его забыть...а фильм кастрированный он нам не нужен такой,я его лично смотреть не буду
Oleh Stavynoha _ 11.08.2018 15:42
IP: 188.163.78.---
Говорила-балакала... і сіла тай заплакала...

Помилка 404. Такої сторінки не знайдено
Причини, які могли до цього призвести:

• ви помилилися, коли набирали адресу;
• ви скористалися неправильним лінком;
• такої сторінки вже не існує на сервері, або її адресу було змінено.
Oleh Stavynoha _ 11.08.2018 15:40
IP: 188.163.78.---
Говорила-балакала... і сіла тай заплакала...
Корупція1189 Україна та Європа973 Aтака Путіна1136 Уряд реформ353 Свобода слова556
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter