Четвер – день законодавчого забезпечення реформ?
Цього тижня парламент вчергове збереться для пленарної роботи. Події, які відбулися в перерві між пленарними тижнями вказують на те що представники влади розуміють, що час і неухильно тІкає, і незворотньо тікАє, а похвалитися в сфері реформування мало є чим. Не даремно відбувалися арешти на засіданні уряду, Прем'єр та Президент сідали у поліцейські машини та транспорт Національної гвардії, а спікер Верховної Раду України Володимир Гройсман створив робочу групу по підготовці Плану законодавчого забезпечення реформ. На останньому зупинимося більш детальніше – зважаючи на темпи виконання Коаліційної угоди (заступник голови Адміністрації Президента Дмитро Шимків наголосив, що вона виконана лише на 5%), на величезну кількість стратегічних програм різних авторів та ініціаторів, а перш за все на те що ВРУ зареєстровано вже майже 3 тис. законопроектів різного рівня та якості, систематизація роботи парламенту річ дуже нагальна. Чудово, що до цього процесу долучили не лише представників влади, а й громадськість. Це дасть змогу зняти більшість питань на етапі погодження ініціатив, а не в комітетах чи в залі парламенту, не кажучи вже про акції прямої дії під його стінами. То ж є велика надія, що принаймні законодавча робота по впровадженню реформ буде систематизована.
Але повернемося до втілення реформ. Цей тиждень обіцяє бути дуже цікавим. По-перше, у вівторок Конкурсна комісія має подати Президенту України 2-3 кандидатів на посаду голови Національного антикорупційного бюро. Дуже сподіваємося, що ця надзвичайно важлива для країни реформа не буде загальмована з політичних міркувань, бо така небезпека осі залишається. По-друге, вже в понеділок відбулося перше засідання Конституційної комісії під головування В. Гройсмана. По-третє, очікується підписання Президентом законопроекту 1892 про статус неприбутковості для ОСББ та ще ряд важливих кроків у сфері реформування житлово-комунальної сфери. То ж у позапарламентському чи то паралельно до парламентського владному просторі питання реформ буде дуже актуальним.
Що ж до парламенту, то якщо аналізувати Проект порядку денного то проглядається тенденція призначення важливих законопроектів на четвер. Звісно, і в інші дні є дуже важливі законопроекти. Так у вівторок планується розгляд проекту закону N2102 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прозорості діяльності Антимонопольного комітету України", ініціатором якого є Вікторія Пташник. Його ідея – зобов'язати Антимонопольний комітет України розміщувати на сайті всі власні рішення. Зважаючи на рівень замонополізованості української економіки (один з вияв впливу олігархів) важливість такого кроку переоцінити важко. Хоча, тут ще питання керованості антимонопольної сфери – ВРУ доці не призначила голову АМКУ. І таких законопроектів є достатньо, але чомусь більшість з них планується розглядати саме в четвер. Не дивно, що рекомендації Реанімаційного Пакету Реформ теж потрапили саме на цей день.
Серед них:
Законопроект N2250 "Про ринок природнього газу", поданий урядом, у підготовці якого приймали участь експерти групи "Реформа енергетичної сфери" РПР, ініціативи "Сильніші разом", перш за все Олена Павленко та інші представники організації "DiXi Group". Головним його завданням є становлення європейських правил на найбільш монополізованому та закритому ринку, зокрема розділити "Нафтогаз" та його доньок, з метою розділити функції транспортування, постачання та видобування, скасування фіксованих тарифів (можна буде обирати постачальника, а відповідно і ціну), тощо. Зміни навіть європейські експерти називають тектонічними. Але, як то кажуть, назад не можна – за нами Москва (в прямому і переносному значенні).
Комплекс законопроектів по енергомодернізації N1313 та N1409, ініційовані Віктором Галасюком, Олегом Ляшком, Сергієм Кіралем, Альоною Бабак, Олексієм Рябчиним, Олександром Добровським та іншими депутатами, у розробці якого теж приймали участь експерти групи "Реформування енергетичної сфери" та ініціативи "Реформування сфери ЖКГ" РПР. Завданням цих ініціатив є стимулювання діяльності енергосервісних компаній, які мають оптимізувати неефективне витрачання енергії. А не секрет, що, наприклад, в бюджетних закладах витрати енергії в 2-3 рази вищі, ніж в аналогічних установах в країнах ЄС.
Комплекс законопроектів щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних N2171 та N2172, поданий Президентом України, розроблявся яий за участі експертів Атикорупційно групи РПР, перш за все Дмитра Котляра та експертів групи "еУрядування" нашої ініціативи. Фактично пропонується ввести у правове поле поняття "відкритті данні", забравши можливість у державних чиновників чи установ приховувати суспільно-важливу інформацію. Це не лише втілення антикорупційної стратегії, а й дуже активне стимулювання електронного урядування, співпраці громадян і державних органів напряму без посередників у вигляді різноманітних структур по наданню інформації.
Дуже сподіваємося, що парламент не лише включить пропоновані законопроекти, які пройшли перше читання, розгляд в комітетах та цілком готові до прийняття, до Порядку денного, але й прийме їх без вихолощуючих чи корупційних змін. Бо і така практика у парламенті присутня постійно. Так у найвдалішу за оцінками експертів як в Україні так і за кордоном реформу вищої освіти у сфері запровадження Зовнішнього незалежного оцінювання пробують внести правки, які її дистабілізують і вихолощують. Законопроект N2335 названий так милозвучно "Про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту" (щодо забезпечення рівних прав на здобуття вищої освіти) ", насправді пропонує змінити систему оцінювання з бальної на змістову (склав/не склав) при цьому без зазначення як це саме має відбуватися, запровадити тест загальної навчальної компетенції, який не готовий і на розробку якого ще потрібні кошти та ряд інших змін. І це все в момент, коли ступна кампанія 2015 вже почалася... Тому експерти РПР закликають ініціаторів відкликати даний законопроект, метою якого, на нашу думку, є прагнення механічно збільшити кількість абітурієнтів і тим самим подовжити життя псевдовишам з ректорами-політиками на зразок Михайла Поплавського (який підтримав 2335 на профільному комітеті), а якщо він таки потрапить до зали – відхилити його.
Є ще багато цікавих та потрібних ініціатив з тих, які супроводжує РПР, які чи то потрапили в порядок денний, але поки не зрозуміло наскільки якісним буде проект до другого читання (наприклад законопроект про Рахункову палату N2072), чи досі опрацьовуються комітетами і мають шанси бути внесеними в останній момент (про регуляторну гільйотину N1069). І явно не вистачить одного четверга щоб активно попрацювати над ними в сесійному залі. Бо за один четвер всі реформи законодавчо не підготуєш. Потрібно використовувати ефективно весь робочий тиждень і то по максимуму.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.