20 липня 2015, 19:36

Реформи пішли на літні канікули

Так як і очікувалося, Верховна рада України не пішла на канікули. Просто надала право голові ВРУ скликати засідання впродовж липня-серпня за попередніми консультаціями з керівниками фракцій. Ніякого плану роботи немає, ні засідань комітетів, ні графіків роботи в округах. Все як з реформами: ви їх не бачите, але це не означає що їх нема.

22 липня 2015 року Реанімаційний Пакет Реформ проводитиме форум "Підсумки роботи другої сесії Верховної Ради VIII скликання". Разом з представниками законодавчої та виконавчої влади ми поговоримо що вдалося зробити з січня по липень цього року, а що перенесли на буремну осінь 2015 року, час популізму (місцеві вибори ж бо) та політичної боротьби (з тієї ж причини). Тому зараз ми з вами проаналізуємо лише останній тиждень роботи парламенту цього літа, який вийшов по літньому спекотним та коротким.



По-перше, парламент розпочав закріплення децентралізації в Конституції України, направивши до Конституційного суду України контраверсійний законопроект 2217а "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) ". При цьому, в останній перед голосуванням день Президент України таки вніс зміни до недосконалого проекту, зробивши його ще більш скандальним – пункт про визначення особливостей самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської області перенесено з прикінцевих положень (які після виконання втрачають свою силу) у тіло Конституції. Таким чином Президент продемонстрував, що для нього куди важливішою є думка закордонних дипломатів та їх урядів, ніж позиція українських експертів-конституалістів. Справа в тому, що експерти групи РПР "Конституційна реформа" рекомендували поставити запобіжники від можливого зловживання Президентом правом втручання у діяльність органів місцевого самоврядування та змінити терміни втілення, тобто не переносити реалізацію аж на 2017 рік, тим самим загальмувавши реформу на два роки. Але ці правки не були зроблені. Тому чекаємо рішення Конституційного суду та рекомендуємо депутатам вже готувати правки, консолідуватися навколо них, а не сіяти паніку та зраду – децентралізація в пропозиціях справді присутня, а всі проблемні питання реально вирішити в межах парламенту, який має дати 300 голосів за кінцевий текст. Тому менше емоцій та закликів і більше праці.

По-друге, таки було виправлено помилку та повернуто статус неприбутковості НГО законопроектом 2049 "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування неприбуткових організацій) ". Ініціатива, підготована експертами УНЦПД, групи РПР "Податкова реформа", Українського форуму благодійників та групою депутатів на чолі з Оксаною Продан, виправила помилку поспішного прийняття змін до Податкового кодексу, яка обкладала податком допомогу на вояків АТО, збори учасників ОСББ, гроші, зібрані на лікування онкохворих дітей. Півроку боротьби за визнання та виправлення помилки таки увінчалися успіхом. Специфіка реформ по-українськи: втрачаємо час на дискусії, в останній момент приймаємо недоопрацьовані рішення, а потім героїчно долаємо ці перепони .

По-третє вдалося реалізувати кілька антикорупційних ініціатив. Законопроектом 2423 "Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення прозорості у сфері відносин власності з метою запобігання корупції" запроваджено можливість пошуку в реєстрах власності за прізвищем власника. Ініціатори, а саме експерти групи РПР "Антикорупційна реформа", "Центру протидії корупції" та депутатів на чолі з Леонідом Козаченком та Єгором Соболєвим, переконані, що це дасть змогу примусити прокуратуру (а у перспективі Національне антикорупційне бюро) активніше працювати по невідповідностях декларацій та стилю життя чиновників, прокурорів та суддів. Над інших законопроектом 2123а "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції", який запроваджує прозоре, в тому числі і державне фінансування партій, робота лише розпочалася, відбулося перше читання. Цей законопроект не лише виконує вимогу щодо візової лібералізації, а й починає один з ключових процесів, потрібний для оздоровлення політичного спектру – виведення партій з залежності від олігархів. Експерти групи РПР "Антикорупційна реформа", Центру політичних студій та аналітики, Transparency International Україна та група депутатів на чолі з Сергієм Лещенком працювали над цим проектом за всіма канонами парламентаризму: підняття питання, створення робочої групи, опрацювання концепції та її громадське обговорення, внесення в зал. Правда, без Андрія Парубія та Володимира Гройсмана розгляду цих питань могло б і не відбутися – Погоджувальна рада традиційно вносила їх у кінець списку.



Ряд питань проаналізувати на ефективність складно, бо...так до кінця і не відомо за що депутати проголосували (мова йде про новий закон про місцеві вибори). На частину питань не вистачило часу (унормування накладання штрафів Антимонопольним комітетом України за європейськими нормами, а не втемну, як це відбувається зараз 2431 чи прозорість та публічність структур власності ЗМІ 1831), голосів (європейські правила для тендерних державних закупівель 2087а). Частину перенесли через політичну боротьбу (наприклад створення Державного бюро розслідувань 2114), частину заблокували ще в комітеті (Сергій Власенко зробив все, щоб реформа державної служби 2490 з формальних причин була перенесена на кінець 2015 року, навіщо поспішати з запровадженням прозорих конкурсів на держпосади?). Натомість на лобізм великих пивних корпорацій (знову ж таки, не постраждалих крафтових пиваоварів, а саме корпорацій) час таки знайшовся – закон про рекламу, спонсорство та пом'ягшення вимог щодо торгівлі пивом 2971д пройшов перше читання. Дивні пріоритети, вам не здається?

То ж нас чекає не менш гаряча осінь. При цьому пріоритетом буде не так просування реформ, як доопрацювання те чого не встигли, хоч і обіцяли: держслужба, дерегуляція, новий закон про КМУ, про столицю, створення ДБР, конституційні зміни щодо недоторканості, децентралізації, судової реформи. "Складні рішення з часом не стають простішими, тому мають ухвалюватися швидко." Голова Держдепартаменту США Джон Керрі. Можливо, восени ситуація сприятиме розуміння нашою владою цієї стратигеми: змінюйся сам, бо змінять тебе.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Операція "Тоталітаризація". Як влада намагається стежити за українцями

Спроба українського уряду використати сучасні технології для боротьби з поширенням COVID-19 перетворилася на небезпечну й невдалу пародію на досвід розвинених країн Українська влада не втомлюється щодня доводити свою некомпетентність та приймає дедалі більш абсурдні рішення...

Запобігати чи карати. Яку тактику обирає уряд?

У сюрреалістичному серіалі "Українська влада проти коронавірусу" новий епізод – "Кара без злочину" В чому ключова помилка уряду при введенні карантинних заходів? В тому що він намагається за свої недопрацювання карати громадян...

Коронавірус та адекватність заходів запобігання епідемії

Як вже відомо, зараз міжфракційна група на базі Комітету ВРУ з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування напрацьовує пакет рішень щодо запобігання епідемії коронавірусу...

Про Сивохо, Данілова та "приватну позицію" радника Секретаря РНБОУ

Радник офіційної особи чи то на державних, чи то на громадських засадах ніколи не буде сприйматися як приватна особа. Просто подивіться інформаційні повідомлення – проросійську мірну платформу створює не громадянин Сивохо, а саме радник Секретаря РНБОУ Сивохо (співпадіння прізвищ не випадкове, це одна людина)...

Правда і маніпуляції щодо відставки генпрокурора або хто зупиняє реформу ГПУ

Ініціатори висувають претензію, що генпрокурор провалив роботу щодо посадки топ-корупціонерів і навіть називають конкретні справи: справа Садового, справа короля контрабанди Альперіна, справа Мангера, тобто не активий у намаганні знайти відповідь на питання "Хто замовив Катю Гандзюк?" Упустимо що справи по топ-корупції веде Спеціалізована антикорупційна прокуратура, а рішення про посадки приймає суд...

Гра в довгу: сценарію швидкого миру немає. Його блокує Росія.

12 пунктів мюнхенської змови, "формула Штайнмаєра", Мінськ-2,3 та іже з ними – плани написані для України без України. Але це на нас напала Росія, це у нас окуповано Крим та окремі райони Донбасу...